Jump to content
Sign in to follow this  
öråker

Hilux + Camper

Recommended Posts

Hej! Ska införskaffa en Hilux double Cab som äventyrsbil. Tanken är att sätta någon form av Camper på flaket. Tänkte höja den och sätta på 33:or. Är någon årsmodell bättre den andra? Har kollat Blocket och mobile.de och det finns ju några att välja på. Finns det någon spec med diffspärr i bakaxeln? Om inte, vilken fabrikat av diffspärr rekommenderas. Höjnings kit är ju en djungel. I alla fall i Jeepvärlden. Vilket/vilka anses vara bäst till en Toyota? Vill ju inte ha nåt som "säckar ihop" med tanke på Campern. Tacksam för lite tips!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej och välkommen till toyota4x4!

Kan inte så mycket om Hilux, men några av dina frågor kanske

 

OME är ett australiensiskt märke som brukar anses bra. Även Kingspring, men jag tror inte de gör bladfjädrar.

Det kan nog vara idé med någon typ av hjälpfjäder, luft eller blad, vid körning med campern. Kan tänka mig att den blir väldigt hård utan campern annars.

Angående diffspärr så är det nog ARB airlocker som är vanligast om det inte sitter toyota original.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hej har hilux x-cab höjt 5 cm och större hjul. Ironman halva priset mot OME. ARB airlocker har inte provat än men tänk på hur mycket olja du fyller i kardan.

Är en camper det bästa valet om du ska åka på ävntyr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med en dubbelhytt - så blir det inte mycket kvar att sätta en camper på. Åkte på en äventyrsresa med några bilar varav en hade en camper på en Nissan. Tyngdpunkten blev så hög så att de blev tvungna att mest hålla sig till vanliga vägar då vi andra försvann över bergen. Den höga tyngdpunkten samt den smala spårvidden gjorde att bilen blev mycket instabil och höll på att välta ett antal gånger. Han monterade bort allt och köpte taktält istället.

Men smaken är ju olika beroende på var du skall åka. Om du nu måste ha en camper monterad ska du helst köpa en som är uppbyggd i bakkant för annars blir du hängande i backar och i terrängen. Det hela blir som en snigel med sitt bo på ryggen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena! I sverige är en vanlig utrustningsnivå på hilux 2006-2015 är att den med 2,5L motor hat manuell vxl-låda och originaldiffspärr på bakaxeln. Ofta lite lägre utrustningsnivå på ”lull-lullet” 

köper man en 3,0L är den oftast med automat, högre utrustningsnivå BLACK EDITION, SR5, SR+, Invicible mm (bättre säten, stereo, högtalare, nav, större bromsar, 17” fälgar och skärmbreddare) men saknar diffspärr, vissa kommer dock ”limited slip diff” på bakaxeln. 

Vill du kunna dra en släpkärra värd namnet så är iaf 3,0L varianten på 2250kg <2010, 2500kg 2011, 2800kg på vissa >2012 med förhöjd dragvikt. 

Jag föredrar klart 3,0L och tyvärr helst från EURO5 kom pga bättre komponenter i motorn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.