Gå till innehåll
Glockad

Hjälp! Fixar en 4-runner -95

Rekommendera Poster

Tjopp!

Fick tag på en 4-runner -95 till överkomligt pris. Tror jag...

Dock är det en del knas med den, Men det var ju lite grisen i säcken så det tar jag...

Det mest störande just nu är elen... Den hade stått i ett år och var lite knölig att få igång. Väl hemma så böt jag batteriet mot ett som BÖR vara helt. Startade den och körde ungefär en timme.

När jag sedan skulle starta den efter en timme blev det inte ens något klick... Men fläktar och instrument lös. Sen när jag drog den mot starten igen så blev det kolsvart.

Är det fortfarande batteriet som är kass? Tredje batteriet jag provar nu... Laddmätaren visar att den laddar när man kör iaf.

EDIT: Det hänger och dinglar lite kablar vid batteriet. Ser rätt rörigt ut...

Fel nummer två... Kanske lite allvarligare. Fyrhjulsdriften beteer sig inte som jag vill.

På två går den skitfint.. Men på fyra så hugger det i ratten så for man passerar 20kmh. Plus att den rycker och better sig konstigt... Detta är när bilen har fäste.

Om jag gasar på så det spinner så försvinner det... Lite huggande kvar kanske men det värsta försvinner.

Senaste som är gjort på bilen (känner förra ägaren, köptes privat utan annons) är nånting med diffen som byttes. Hade varit en dyr historia.

Enligt honom kunde det ha med det att göra. Att något skulle ställas in. Det känns liksom som hjulen är osynkade på nåt vis? Hittar inget bättre ordval...

Någon som vet vad man kan göra?

Och så lite följdfrågor, Koppling... jobbigt att byta?

Bilen är bara tänkt att ha som en extra brukis. Bor mitt i skogen och min stackars saab gillar inte det.

Redigerad av Glockad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den hugger när du kör med 4wd inkopplat, beror på att den saknar differential i fördelningslådan. Kör du rakt fram utan att svänga så ska du inte märka något av det, gör du det så kolla om alla 4 däcken är lika höga.

Växellådan är ganska tung så se till att ha hjälp när du ska byta, annars är det inte svårare än på en gammal volvo.

Är det V6:a eller en 4cyl diesel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, ska prova lite mer idag! Har inte haft tid att göra något med den. Tänkte inte på det, men jag tror nog det var så även rakt fram, iaf om hastigheten var över typ 20, ca? Men jag skall testa ikväll.

Det jag är mest orolig för är att något går sönder eller är trasigt, annars bekommer det mig inte då jag tycker RWD är fantastiskt, och när jag väl använder 4wd är det så pass låga hastigheter ändå.

Sen var ju jag så korkad att jag trodde man var tvungen att stanna för att koppla i och ur, När jag insett att så inte är fallet så kvittar det ju. Enda gången jag verkligen behövde koppla in 4wd sist jag körde var när jag stannat i skogen utan någon väg. Så länge jag inte stannar tar den sig ju fram i normal skog utan problem ändå.

Elen är i a f löst. Det var så simpelt som att pluspolen satt löst. :)

Kommer behöva byta ut den, men batteriet skall ändå bytas så det får bli då.

Ytterligare fråga, Värmepaketet? Lika drygt som andra bilar?

Misstänker läckage... känner igen lukten av varm glykol i kupén från när det gick på en golf jag hade. Och fuktig matta på passagerar sidan som smakar annat än vatten ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kört lite mer. Vet inte om jag blev van eller så, men upplever det inte så farligt. Högg inte mycket nu... Däremot är den ju okörbar på vanliga vägar. Även skogsvägar i högre hastigheter. Den "flyter" känns det som och vandrar fritt över vägen med 4wd. Känns som den dra krafigt. Har bara vana från quattro och 4-Motion. Bortsett från kortare turer med Mazda pick och l200. Så jag vet ju inte alls hur den ska vara... Kanske bara är ovana med bilen. Men 4wd behövs ju inte alls mycket... Va ju mest markfrigången man ville åt, åka till sjöarna utan sprucken plast! skönt med en bil man inte behöver hissa för att mecka under också ;)

Men 4wd är inget jag kommer använda mer än start i backar och skog.

Hittar inget i manualen om service/smörjning av detta? Oljor osv... Som alla andra 4wd med spak så är den ju trög! Med sina olika lägen.. Frågan är hur knöligt det bör vara? Står ju tom i manualen att den kan vara det.

Nåja, är nöjd för 2500:- nu skall den bara besiktigas! Så jag ser vad jag behöver göra! Hoppas den inte är sönder rostad under bara :-D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska nog kolla över framvagnen. Känns som om något inte fungerar som det ska och eftersom det fungerar normalt i rwd så borde det vara något med drivningen i fram? 4wd (min upplevese) i en 4runner känns lite som tåget. Inga större problem att åka rakt liksom.

Smörjschema över kardanerna brukar sitta i solskyddet på förarsidan. Annars är det ett gäng. Kryp under och kolla vetja :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör man lugnt i gångfart så hugger det i ratten när man svänger, om den har fäste. Men annars helt okej... I högre hastigheter (30-50, vågar ej mer) så drar den och vandrar... Som sagt. Upplevs som svårkörd! Möjligt att det mest är i svängar, men väldigt små sådana. Och värst på skogsväg. Vet ju inte om det är jag som är känslig. Ifall den tar spåren på vägen bara? Det påminner om personbilar med väldigt breda däck på små vägar med djupa spår.. Har kort totalt knappt två mil med den så=)

Med rwd på samma väg drar ju röven iväg så att jämföra blir svårt. Men jag skall besiktiga den snart, får se då om dom ser nåt kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu ska vi se om jag har fattat det hela. när du kör på rwd ( som jag tolkar som bakhjuldrift) går bilen som vilken bil som helst. Och när du lägger i 4wd känns det konstigt/ryckigt när det finns bra fäste. Längre upp i tråden står det nått om att diffen är bytt/renoverad. Då utgår jag från att det är framdiffen, för problemet är nog där. Om det nu inte går in en diffspärr automaskt i bak när du lägger in 4wd.

jag tror att diffen i fram är det som spökar. Min hj60 beter sig som du beskriver när jag låser diffarna, speciellt framdiffen. Det rycker och sliter och bilen blir svårstyrd,, men fram kommer man.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så skall inte bilen bära sig åt i 4wd läge såvida du inte spärrar bägge axlarna samt fördelningslådan och kör på torr asfalt.

Har du diffspärrar i axlarna så att du kan låsa hjulen så att dom rullar lika mycket ?

Om den främre diffen är bytt är det inte säkert att det sitter rätt utväxling i den och det kan vara skillnad mellan bensin och dieselmodeller om dom tagit/fått fel vid bytet.

Ställ bilen på fyra pallbockar så att alla hjulen är i luften, gör ett streck på ett av bakdäcken , be någon hjälpa dig att snurra däcket ett varv medans du ligger under bilen och räknar hur många varv kardanen snurrar (det bör bli ca 4 varv och lite till (ha koll på hur mycket "lite till" blir ) gör samma på framaxel och jämför resultaten. Får du lika många varv är utväxlingen den samma och problemet ligger nån annan stans.

Ett lite jobbigare test är att plocka loss den bakre kardanen , köra bilen i 4wd läge och se hur den uppför sig när enbart framhjulen driver.

Jag misstänker att du redan kontrollerat att fram och bakhjulen är lika stora/slitna .

/ Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

nu ska vi se om jag har fattat det hela. när du kör på rwd ( som jag tolkar som bakhjuldrift) går bilen som vilken bil som helst. Och när du lägger i 4wd känns det konstigt/ryckigt när det finns bra fäste. Längre upp i tråden står det nått om att diffen är bytt/renoverad. Då utgår jag från att det är framdiffen, för problemet är nog där. Om det nu inte går in en diffspärr automaskt i bak när du lägger in 4wd.

jag tror att diffen i fram är det som spökar. Min hj60 beter sig som du beskriver när jag låser diffarna, speciellt framdiffen. Det rycker och sliter och bilen blir svårstyrd,, men fram kommer man.

Det var väl vad förra ägaren trodde, fast han trodde man kunde ställa in det? Är det något man kan göra något åt själv eller måste hela skiten bytas för stora summor?

Är det något som kan pajja om man kör så? Menar; det lilla man MÅSTE använda 4wd är ju väldigt lite. Och som du sa, fram tar man sig!

@Mecki

Däcken är okej och samtliga har samma mått.

Ska kolla lite med förra ägaren, och se om han har kvar kvittot, låg inte i bilen.

Vad jag vet så har jag ingenting mer än spaken 4Hi/4LOW/2WD. Är kass på detta, väldigt dålig på Kardaner, diffar och grabben där neres moster. ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bryter det så i drivlinan måste det vara ett allvarligt fel. Jag hade inte använt fyrhjulsdriften innan det är utrett vad det är som orsakar det hela men fortsätter du att köra i det läget får du nog snart reda på vad felet är ;-) .

/Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som Mecki skriver ska du vara försiktig med 4wd innan du vet vad det är som spökar. Nått galet är det nog i klumpen i fram. Antingen annan utväxling än i bak eller att själva diffen inte diffar så att säga.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.