Jump to content
Sign in to follow this  
Träskmonster

Förlåt...men vilka oljor kör ni i era bilar? :)

Recommended Posts

Hej

Funderar få att köra ett extra oljebyte på bilen. Och tänker över 17000mil så kanske inte helsyntetiskt 5-30 olja är det bästa.

Ska ju använda bilen året runt så

Tänkte delsyntet 10-40 ..men tar gärna lite tips.

Samt gärna tips på någon bra effektiv kylarvätska.

Ha det

10-40 delsyntes blir bra.

När det gäller kylvätska - så strunta i glykolblandning.

Använd istället Evans Waterless som inte innehåller vatten. Den har en kokpunkt på 180 C och saknar vatten = ingen korrosion på varken järn eller aluminium och du behöver aldrig byta kylvätskan. Dyrare än glykol men iom att du inte behöver byta så blir det billigare i längden OCH BETYDLIGT BÄTTRE.

Intressant :) Jag kör mig av Peak som används inom dragracing. Men att inte behöva tillsätta vatten är ju helt klart positivt.

Kan tipsa om att använda sig av en oljemätare för att optimera sina oljebyten, har en som även ger utslag på vatten och glykol i oljan.

Har använt Evans Coolant i många år och det är förbluffande att se att aluminium (kylkanaler i toppar, pumphus m.m.) och järnet är helt fritt från korrosion. Framför allt i mina klassiska bilar. Detta borde vara standard i nya bilar som säljs idag.

Skulle man behöva tömma systemet av någon anledning är det bara att tappa det i en dunk och använda det igen när man fyller på.

Hej

Grymt! Tack för svaren och tipsen, var rädd att jag startade en typisk oljetråd...där det ältas i oändlighet om hur långt ett snöre verkligen är :).

Nån som kört en sån "engine flush" och tycker det varit lönt?

Tänkte passa på nu när ny olja ska i.

Ha det

Strunta i det. Se bara till att motorn är rejält varm innan du tömmer den på oljan (öppna påfyllningslocket innan du tömmer - men allt sånt där fattar ju du ändå). Du har nästan en lastbilsmotor under huven så det är inte så petnoga. A&O när det gäller dessa motorer är frekventa oljebyten och bra oljetryck så att turbon får del av det hela. Ska du köra riktigt tufft med bilen i varmt klimat, rekommenderar jag en oljekylare.

Jo liiite koll har man nog men är andå alltid öppen att höra vad andra har att säga. Vi har ju alla olika erfarenheter.

Måste bara säga SÅ skönt att rota runt i motorn på en sån här...det är ju MASSOR med plats överallt!!

Förra hobby meket var en Mitsubishi 3000GT....inget var kul i den, fanns ju inte ens plats för besvikelser i det motorrummet.

Varför inte använda en helsyntetisk 5-30 olja ?

Jag ska också byta snart och det är den jag tänkte köpa. Har en LC90 23000 mil från 2000.

Det är så många på alla olika forum som verkligen förespråkar helsyntet och andra menar att det inte är bra..

Kul att få höra era tankar om det hela :-)

Hej

Jo syntet är väl aldrig fel då den tåler värme bättre. Dock är ju frågar hur varma våra turbon verkligen blir.

Känns ju inte som om dem går på max :)

Sen så tycker jag frekvensen på oljebytten är viktigare än själva oljan. Ska man byta var 500mil så känns tokdyr helsyntet helt bortkastad.

En annan sak jag tänkte om man e osäker om det körts med mineralolja innan. Kan man ändå dra i delsyntet eller bör man göra nån motor spolning. Så att man inte råkar släppa lös massa avlagringar från mineraloljan?

En motor som har många mil på sig - har betydligt större toleranser. En olja med högre viskositet är att föredra då den annars inte "klistrar" sig utan bara rinner av. En ny motor med hög kompression (typ nya common-rail dieslar) har extremt små toleranser och kräver därför en syntetolja med låg viskositet.

Att köpa en dyr syntetolja till en gammal motor med slitna ringar, foder och vevaxellager är pengar i sjön anser jag.

På mina gamla tävlingsmotorer från 50-talet kör jag endast med mineralolja (även efter en motorrenovering). Jaggan t.ex. har en kompression på 1:9 vilket är extremt för den tiden. Skulle jag köra på syntetolja skulle jag få ett betydligt större slitage (dels pga av lägre oljetryck men också av den försämrade "klister-egenskapen"). Pga motorns större toleranser skulle konsumtionen av olja öka då den skulle förbrännas istället för att smörja.

I alla mina tidigare expeditionsbilar (LC120, LC100, LC80 och LC78) körde jag uteslutande på en delsyntet från Castrol. Körde jag på helsyntet märktes en högre oljekonsumtion. I en dieselmotor kontamineras oljan snabbare av sotpartiklar och oljebyten ska ske oftare än t.ex. på en bensinmotor.

Vid extrem kyla (vi pratar då ca -25 -- 35 C) skulle jag kunna överväga en helsyntetolja med låg viskositet till en äldre motor. Inte annars.

Har använt Evans Coolant i många år och det är förbluffande att se att aluminium (kylkanaler i toppar, pumphus m.m.) och järnet är helt fritt från korrosion. Framför allt i mina klassiska bilar. Detta borde vara standard i nya bilar som säljs idag.

Skulle man behöva tömma systemet av någon anledning är det bara att tappa det i en dunk och använda det igen när man fyller på.

Ska man köra på Evans Classic Cool 180 eller Heavy Duty 180 till 4,2 dieseln tro?

Byter du även filter då var 500:e mil?

Om man kört helsyntet eller mineralolja innan. Bör man då som Träskmonstret också undrar göra någon spolning eller liknande innan bytet?

Ska man köra på Evans Classic Cool 180 eller Heavy Duty 180 till 4,2 dieseln tro?

Ärligt talat spelar det ingen roll. Min personliga övertygelse är att det är samma soppa men olika etiketter ;)

Byter du även filter då var 500:e mil?

Om man kört helsyntet eller mineralolja innan. Bör man då som Träskmonstret också undrar göra någon spolning eller liknande innan bytet?

Byte var 500 mil tycker jag är lite over kill. Gjorde detta endast vid ett tillfälle under körning i Västsahara då det var 40-50 C (körde då en LC100).

Jag skulle inte spola motorn iom del- resp helsyntetetiska oljorna är kompatibla. Det är så stor oljevolym i dessa motorer så någon dl kvar av den gamla spelar ingen roll. Istället kan man förkorta första intevallet för nästa byte.

Hej,

Har via en kontakt frågat en "super-expert" (Ingenjör på en av de större oljetillverkarna) ang olja till min LC, då Toyota hade i olika (mineral)oljor (ej hel/del-syntet) vid servicen (alltså två efter varandra kommande servicar, inte olika oljor vid samma tillfälle ;) ).

Hans svar lyder:

" Det där är riktiga arbetsmotorer med robust, skottsäker och väldigt gammal teknologi.

Idén från Toyota är att man ska hitta olja överallt till motorerna, och således är minimikravet tämligen lågt satt. I detta fall oljekvalitet motsvarande API CD.

Viskositeter mellan 5W-30 och 20W-50 är ok enl. Toyota, lite beroende på vilket klimat man kör i.

På ett sätt har verkstaden alltså gjort helt rätt. Det finns ingen anledning att lägga pengar på syntetoljor i detta fall. De fördelar du skulle få med syntetoljor (mer lättflytande vid kallt klimat och ev. längre bytesintervall) är inte aktuella i ditt fall. Visst ”lever” syntetoljor en längre tid i motorn och kan skapa längre bytesintervall, men dessa motorer har inte tekniken för att tillgodogöra sig de fördelarna. Motorerna är byggda för att vara robusta, inte för att gå så länge som möjligt utan oljebyte. Hur bra olja du än har kommer du få byta olja enligt föreskrivna intervall p.g.a. en massiv sotproduktion vid förbränning som ingen olja mår bra av – än mindre kan hantera vid långa bytesintervall."

Hoppas det bringar lite klarhet.

Jag har sällan förtroende för "experter" - än mindre s.k. "superexperter". Vi har haft "experter" ombord på våra fartyg och de har bara ställt till elände.

- Men låt gå.

Oljan har ju tre viktiga funktioner:

1. Smörja.

2. Rena.

3. Kyla.

För att oljan ska smörja så måste den vara ren och av rätt temperatur.

Oljans reningsegenskaper är ju viktiga. En delsyntetisk olja är en bra kompromiss för en modernare motor (f.o.m. 80-tal). Den delsyntetiska oljan har bättre reningsegenskaper än en ren mineralolja. Vad som också är viktigt är givetvis smörjningen. En viktig egenskap när det gäller smörjningen är oljans tryckegenskaper (dvs när två metaller trycker hårt mot varandra - även slår mot varandra) så att inte oljans molekyler spricker. En mineralolja har bra sådana egenskaper. En delsyntetisk halvbra och en helsyntetisk mindre bra.

Ju fortare en olja blir "smutsig" desto bättre är den (den har en bra reningsegenskap). De långa serviceintervallerna (oljebyten) på nya bilar bygger på att oljan renar dåligt(!!!). Men, nyare motorer har också mindre toleranser (mindre läckage av sotpartiklar m.m.) som oljan behöver rena. Vissa biltillverkare föreskriver oljebyten vid 3000 mil. Jag tycker detta är ren nonsens. Likaså oljan i automatlådor som är "life time"??!! Om oljan aldrig behöver bytas - då undrar jag vad den gör för nytta? Om den gör nytta så "slits" den. Den blir också kontaminerad med vatten pga kondens. Så "life time" finns inte i min värld.

Enligt Toyota så ska en Land Cruiser ha en livstid på 24 år (därav den grova ramen samt andra komponenter som ska möta detta krav). Inbilla inte mig att oljan i en automatlåda kan behålla sin egenskap i 24 år!

Nåväl, Träskmonstret - nu har jag verkligen spårat ur - som du var orolig för ;)

Jag har sällan förtroende för "experter" - än mindre s.k. "superexperter". Vi har haft "experter" ombord på våra fartyg och de har bara ställt till elände.

- Men låt gå.

Så så, det var jag som gav honom titeln "superexpert", inte han själv ;)

Om man vill så är det bara en enkel tjänsteman som jobbat länge med oljeprodukter, ingen "superexpert", blir det mer förtroendeingivande då?

Plus att jag tycker att han egentligen bara bekräftade vad du redan skrivit, med lite tillägg.

Well, man kan göra vad man vill med den infon, lita på den eller förkasta den. Jag litar på den :)

Hehe...dock tycker jag detta utvecklade sig till en väldigt intressant nivå.

Inte nåt bråk om vilken siffer kombo på oljan som är absolut bäst :)

Utan nyttig input att kunna fundera kring.

Men vad är bäst att göra om man har som i MrWib fall gjort att man kört xxxx antal mil med mineral och vill gå tillbaka till delsyntet. Vet ju inte ens själv vad dem stoppat i min bil under åren :-/

Vet ju att syntet har en tendens att lösgöra beläggningar är det nåt att tänka på eller klarar dessa motorer detta utan några speciella åtgärder.

Hade varit skönt att kunna ta avstamp från "ground zero" innan man börjar bygga vidare på bilen.

Ha det

Jag skulle välja en delsyntetisk olja (på alla bilar jag har haft så har det varit en delsyntetisk olja rakt över). Har haft LC100 och den fick endast delsyntes och det mådde både bilen och jag bra av.

Jag har bytt min växellådsolja en gång 2011 när jag tog in den till Sverige, mest för att veta att det var gjort. Och en gång förra året om jag inte minns fel. De rekommenderar var 4000 mil eller vartannat år.

Med (automat)växellådsolja så är det tokviktigt att det blir exakt den olja som Toyota rekommenderar, annars kan (automat)växellådan krångla.

Byter i diffarna varje år, samtidigt som övriga oljor (då har bilen rullat ca 500 - 1000 mil sedan senaste servicen).

Gör det alltid hos Toyota så har taskig koll på exakt vilka oljor som används, kan kolla upp det om du är intresserad, står nog på kvittona.

Jag bytte i lådor och diffar nu innan sommaren. Det blev då mobil mobilube oljorna som följde Toyotas spec. De är helsyntetiska. Limited slip i bakdiffen.

Någonting annat än helsyntet var svårt att få tag på som uppfyllde rätt krav.

Jag kör på Castrol´s oljor som Toyota i Visby använder och rekommenderar. Dock byter Castrol namn på sina oljor i parti och minut, så man måste kolla varje gång vad man hade förut och vad den är "ersatt" med nu.

Vet dock de som kör Biltemas oljor i flera av sina bilar som rullar många många 1000-mil per år. Dock byter de ju oljan väldigt ofta då dessa bilar går mycket offroad och i vatten osv..

Så länge man har "rätt" olja till rätt sak och byter den ofta så spelar nog inte fabrikatet särskilt mycket roll. Sedan är det väll som vanligt att man får lite de man betalar för.

Hej hej,

Tänkte jag skulle byta mina (diff)oljor själv i år och snuva Toyota på lite oförtjänta servicepengar ...

Men blir lite osäker på vilken olja som är bra att använda i diffarna, nedan hittade jag på nätet (manual till LC100 2005), då borde det funka med denna eller denna?
Det kanske finns någon "märkesolja" att rekommendera? Typ OKQ8 men är den verkligen dubbelt så bra? ;)

image.png.facbff083ed75dec056a6d1b5251a1f7.png