Gå till innehåll

Solrosgaraget.


Rylander

Rekommendera Poster

  • 2 weeks later...

Sonen kom hem i går kväll efter en långtur med 4runnern. Man är ju nyfiken och frågar om allt har gått bra, jodå det hade gått bra. Men…… det är något som läcker under bilen fick jag höra. LÄCKER ,har du kollat vad som läcker?  Nää, det kommer från en slang under bilen, ingen aning om vad det är, fick jag till svar. Så det var bara att ta med sig en lampa och gå ut och kolla under bilen, jodå där droppade det. Mysko det droppade från en kabelgenomföring, smakade och luktade på vätskan. Nog sjutton luktade det kaffe, jo det var kaffe. Vi skrattade gott både jag och sonen, han tyckte att kaffet hade tagit slut fort under dagen. Termosen hade legat under det uppfällda baksätet och åkt omkring.

 

bc8.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

Har köpt på mig en kardan med dubbelknut som kommer från en LC90, en biffig dubbelknut som

klarar 30gr. Det är främre dubbelknuten på Hiluxen har börjat glappa i mittdelen, så den skall bytas.

 

f4d.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

  • Like 1
  • Haha 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Istället för att flytta över dubbelknuten till den befintliga kardanen så gör jag om den nya, lättare att

korta ner än att flytta knuten eftersom det är olika dimensioner på rören. Blev lite förvånad när jag

kapade röret, inuti röret låg en rulle med hårdpapp. Nu behöver jag bara lite hjälp med att sätta upp

kardan i en svarv och få den riktad innan svetsning.

 

7e9.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

d48.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, Rylander säger:

Istället för att flytta över dubbelknuten till den befintliga kardanen så gör jag om den nya, lättare att

korta ner än att flytta knuten eftersom det är olika dimensioner på rören. Blev lite förvånad när jag

kapade röret, inuti röret låg en rulle med hårdpapp. Nu behöver jag bara lite hjälp med att sätta upp

kardan i en svarv och få den riktad innan svetsning.

 

7e9.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

d48.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

Pappersrullen är för att dämpa självsvängning i röret. 

Det kan bli sjungande - ylande ljud utan dämpning. Fråga mig inte hur jag vet... 🎶🎶

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svetsad och målad och nu är den på plats, skulle bytt medbringaren på f-lådan eftersom håldelningen

inte stämde med den nya kardanen. Men muttern som håller medbringaren gick inte att rubba trots

förlängningsrör och domkraft, så det blev att borra nya hål i den som sitter på lådan.

 

2d6.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
Postad (redigerade)

Två timmars jobb för att tömma PAMs bakaxel på innehåll.

 

db0.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

Allt detta jobb bara för att byta två o-ringar i ARB spärren.

 

3ca.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

Tog lite längre tid att skruva ihop axeln, kaffe och macka kom i mellan.

 

971.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

Redigerad av Rylander
  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här var det tomt……

Har haft ”pyspunka” på kylaren en längre tid, inget stort läckage men det blir söligt och kladdigt av glykolen i motorrummet.

Så idag var det dags att byta till ett nytt kyl i aluminium.

 

d40.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

Fick modifiera fästena på den nya kylaren för att det skulle passa.

 

7de.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

Monterat och nästan klart, kylvatten skall fyllas på. Men det får göras i morgon, nu är det hushållssysslor som kräver lite uppmärksamhet:blink:

 

58d.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

När det är närmare 30 gr varmt ute då är det rätt behagligt att tillbringa dagen i ett svalt garage.

 

Bromsarna bak har gnisslat ibland, speciellt när man har backat. Hittade inget fel vid första anblicken

men till slut så hittade jag felet, ena kolven satt fast i bromscylindern. Så det är lika bra att byta cylindrarna

på båda sidor när man ändå har plockat ner det mesta.

 

Fungerar logistiken så kommer dom nya cylindrar i morgon bitti.

 

9b6.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

33b.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, daniel2 säger:

Kan en 90 kardan passa på en hj60 tror du ? min orginal kardan tycker att det är lite för brant vinken och det blir vibrationer  när det börjar gå lite fortare.

 

Tror säkert att du kan använda en kardan från en 90:a men om bultdelningen på medbringaren

stämmer det vet jag inte.  För mig stämde inte bultdelningen vid f-lådan men det stämde mot pinjongen.

 

Båtis här på forumet byggde om en kardan till sin 60:a, om det var fram eller bak mins jag inte

men jag tror att han tog dubbelknuten från en Hilux.

 

Jag letade själv efter en Hilux kardan men hittade ingen, så därför blev det en kardan från en LC med dubbelknut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, daniel2 säger:

Kan en 90 kardan passa på en hj60 tror du ? min orginal kardan tycker att det är lite för brant vinken och det blir vibrationer  när det börjar gå lite fortare.

Nix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2020-07-01 på 22:51, daniel2 säger:

Kan en 90 kardan passa på en hj60 tror du ? min orginal kardan tycker att det är lite för brant vinken och det blir vibrationer  när det börjar gå lite fortare.

 

19 timmar sedan, Jah säger:

Nix

 

Rakt av passar den nog inte men det är ett bra ämne till att bygga en ny kardan.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Bromsarna har inte varit riktigt hundra på PAM trots byte av bromscylindrar bak, så det fick bli ett

återbesök i garaget idag. Började med att riva bromsarna fram på bilen. Jo då, där hade en kolv

fastnat. Så idag fick PAM sin första vaccinationsspruta, 5ml WD40 injicerades bakom damskyddet,

det gjorde susen.

 

cc9.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

Efter detta nålstick var det dags ta sig an bromsarna bak. Ett av hjulen gick trögt när man snurrade

det bakåt men bara ett halvt varv. Mysko, men jag tror att jag hittade felet. En spricka i trumman är

nog boven i dramat.

 

814.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Beställde nya trummor av Micky på Euro 4x4 och efter fyra dagar fick jag dom levererade, grymt bra service.

 

36a.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

 Han inte byta trummorna innan vi gav oss i väg på semester, men nu är vi hemma igen efter en tripp

på 15 dagar, det blev drygt 300 mli och lika mycket diesel.

 

Det har varit en kall semester, endast ett fåtal nätter har man kunnat skippa fiberunderstället. En och annan

forum medlem har man träffat och många overlanding bilar vi sett under resan.

 

e0b.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

Sådana här skyltar ger extra krydda när man kör småvägar.

 

727.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

Och mycket riktigt, hinder fanns.

 

786.jpg_l.jpg?progressive&_1&webp

 

 

  • Like 10
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 timmar sedan, MFI9 säger:

Kom du över?? 

Hade så gärna försökt men frugans åsikter vägde tungt, ensamma mitt ut i skogen och inget i

närheten att fästa winchen i. Nä, det blev att vända om och hitta andra vägar.

 

20200811_131802.jpg

 

Ungefär så här blev semestertrippen, film finns på Youtube.

 

pappa2.thumb.png.8242632c1d16bde9cdc4598901a453cf.png

Redigerad av Rylander
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.