Jump to content
Rylander

Solrosgaraget.

Recommended Posts

Passformen var riktigt bra på dom Taiwan tillverkade skärmarna. Enda nackdelen är att det inte fanns

färdiga hål för skärmbreddarens klipps och skärmblinkers, mycket mätande innan man vågade sätta

borrmaskinen i den nya skärmen.

154991074492587000_resized.jpg

154991074854958800_resized.jpg

Snorkeln kommer jag inte att återmontera så det hålet slipper jag göra i den nya skärmen men det

finns tre fula hål i a-stolpen efter snorkeln som jag inte vet hur jag skall gör med, kommer inte åt

bakifrån för att lägga mothåll och svetsa.

154991075142769600_resized.jpg?width=497

• Like 3

De hålen går väl att mura igen med  mig-svetsen?? 

Bara du kyler och skyddar glaset. 

Edited by MFI9

Det är väl inget fel med några klassiska speed holes?! Har du inte lärt dig något av Homer?

• Haha 1

Att mura igen hålen med hjälp av miggen är inte att tänka på, lutar mer åt att det får bli ett par

klassiska speed holes.

I dag var första gången på länge som man kunde ha garage dörrana öppna när man mekade, gott med

lite sol.

Dörrarna är avlyfta på passagerarsidan, fräschare dörrar skall monteras. Tvättat och mattan ner lacken i

dörröppningarna. Har hela tiden varit inne på att bilen skall lackas i en solid röd färg, men igår skulle den

bli orange i dag stålgrå, hinner nog ändra mig många gånger innan det är dags för lack.

155033778934499700_resized.jpg

Listen på utsidan av dörren sitter med dubbelhäftande tejp, listen går att skära loss med kniv

men tapen är lugn i h*^¨`´* att få bort. Har försökt med värme, thinner, wd40, varmluftspistol men icke.

Har sneglat på vinkelslipen, men det kanske är väl drastiskt.

155033779065100600_resized.jpg?width=497

• Like 3

Prova med alkohol, de flesta lim till tex dekaler och märken är alkoholbaserade. Du får nog blöta på en stund med Tröd, det tar tid att lösa upp gammalt lim... 

• Like 1

1 timme sedan, MFI9 säger:

Prova med alkohol, de flesta lim till tex dekaler och märken är alkoholbaserade. Du får nog blöta på en stund med Tröd, det tar tid att lösa upp gammalt lim... 

Bästa resultatet blir om man blandar T-Röd, aceton och lacknafta, de flesta limborttagningsmedel är en blandning av dessa. 

Det finns även sliprondeller som är avsedda just för borttagning av dekaler, stripes osv. Funkar utmärkt, skadar dessutom inte lacken

https://www.biltema.se/verktyg/poleringstillbehor/polerverktyg/dekorborttagare-2000032675

• Like 2

Jo, t-sprit har jag provat också utan resultat, kanske snålade med spriten. Valdas cocktail vekar

lovande men Biltemas dekorborttagare är nog snällare att använda. Det blir att prova så får vi se.

har tagit bort en del besvärliga märken med brakeclean....

• Like 1

21 timmar sedan, valdas-76 säger:

Bästa resultatet blir om man blandar T-Röd, aceton och lacknafta, de flesta limborttagningsmedel är en blandning av dessa. 

Aceton förstör garanterat lacken, är lösningsmedel i många lacksystem. Avråder bestämt från aceton. Däremot är det kroppseget och därför ett utmärkt rengöringsmedel på rätt underlag. 

1 timme sedan, MFI9 säger:

Aceton förstör garanterat lacken, är lösningsmedel i många lacksystem. Avråder bestämt från aceton. Däremot är det kroppseget och därför ett utmärkt rengöringsmedel på rätt underlag. 

Eftersom kemi var ett av mina favoritämnen i skolan, så- nej, aceton förstör inte billack (billiga 1-K nitrolacker räknas ej ). Hade jag inte testat detta själv så hade jag inte rekomenderat det heller...

Bifogar ett par bilder på Casco Limtvätt som bevis :) 

P4760850.JPG

P4760851.JPG

• Like 5

Biltemas dekorborttagare fungerade perfekt för att få bort limrester, den kan rekommenderas.

Har kommit så långt att man har börjat fundera på färgval av bilen, som planen är nu så kommer den inte

att bli röd. Skall lämna bort bilen för lack eftersom lacksöndagen är borttagen ur årets almanacka, så vi får

se vad lackverkstan säger om att byta kulör. Huv och tak skall mattas ner, bagageluckan skall fin

spacklas, sedan får man syna bilen så man inte har missat något som behöv fixas innan lack.

155198505719319100_resized.jpg

Nya däck är på ingång, enl. speditören så skall dom anlända till Solrosgaraget i morgon. Det blev ett AT-däck

som jag tror fungerar året runt.

91FEFZAU1SL._SL1500_.thumb.jpg.a4cec586b55d5d5831e289fa7c52e09b.jpg

• Like 6

Snyggt Rylander!

Den där ljusbågen man skymtar i bakgrunden ( nedre höger hörna ). Ska du behålla den? Om nej, har du måtten? Tjocklek på rör ( yttermått ), längd mellan böjarna på det tjockaste röret.

@Wiberg Sr Är inte så förtjust i kromade delar på bilen men frontbågen behåller jag tillsvidare.

Jodå däcken kom allt idag. Beställde dom i tisdags och med leverans idag, snabbt levererat av DHL🖕

155205471735436300_resized.jpg

• Like 6

Kofångarna på bilen har rostgenomslag, tänkte laga upp dom och lacka dom svarta. Räcker det att

matta ner kromet och grunda innan man lägger på färdigfärgen? Någon som har lackat på krom och

vet hur man skall bära sig åt för att få ett bra resultat utan att lämna bort dom på avkromatering?

Det enda vettiga för att få det att fastna är att blästra har alla lacknissar jag frågat sagt..

• Like 3

Inte är det röda hund eller mässlingen, det är en släng av rostkoppor som ni ser spåren av. Tanken var

först att slipa ner alla stenskott men det fick bli en sväng med punktblästern för att få bort rosten.

155215039473077900_resized.jpg

Fick lagt om till dom nya däcken idag, dom gamla Cooper däcken kommer att rulla på en amerikansk bil, EN JEEP:wub:

155250630413414800_resized.jpg?width=136

• Like 6

Rörliga bilder för en gångs skull:)

Backade ut bilen för att blåsa bort slipdamm och blåsa ur ramen på den sista skiten, han precis innan regnet kom.

• Like 8

Jag får väll avslöja den tänkta kulören men har lackeraren invändning på att byta kulör så får den bli röd.

Har fastnat för en färg som Volvo hade på sina bilar på 60-talet men som nu finns på deras bilar igen,

färgen heter 621 Amazonblå och ser ut så här:

wgm_8381.thumb.jpg.cb4a04036143a40451ab149311c2c1fc.jpg

• Like 4
  • Confused 1
  • Sad 1

Den färgen är ju grymt cool, har hajat till i trafiken när man mött en ny Volvo med den där färgen ett par gånger😎

Porsche hallonröd m babyblå fart ränder över huv o tak.....  

• Like 1
  • Sad 1

Det har inte hänt så mycket i Solrosgaraget dom senaste fyra månaderna p.g.a. hälsan. Men nu är det dags att tända upp i garaget igen.

En lackerare har varit och tittat på bilen så om två veckor åker den iväg på lack. Den kommer att lackas i en röd färg, frågan är bara i vilken

nyans. Valet står mellan två av Toyotas röda kulörer, 3H7 eller 3L5.

Smaken är ju som baken, men vilken färg skall jag välja, vad tycker ni?

Färg code 3H7

156509783306245000_resized.jpg

Färg code 3L5

156509783283936100_resized.jpg

• Like 4

Jag röstar på 3H7 :)

• Like 2

Jag håller också på 3H7

/ Mecki

• Like 2