Jump to content
Rylander

Solrosgaraget.

Recommended Posts

Tack för svar :) . Jo, det där med skydds-skägg ser jag. Kan tänka mig att det dammar rätt friskt.

I rent informativt syfte då:

Lanolin är får-fett, Fluidfilm är det mest(?) kända varumärket. Har, enligt de flesta jag har snackat med, en helt galen krypförmåga. Inte så kul att skruva på bilen efter behandling kanske men de flesta bultar och muttrar lossar till gengäld väldigt enkelt.

http://www.bilkontroll.no/fluid-film

Owatrol är väl klassisk oljebehandling men som torkar och är lite mer mekvänlig. Läggs på ren och torr ram med tryckluft.

https://bilpleiekongen.no/produkt/owatrol-olje/

Det råder en rätt häftig debatt mellan Tectylanhängarna och Lanolingubbarna på systerforumet här i Norge 😆. En av flera trådar.

https://www.nlck.no/forum/viewtopic.php?f=27&t=16787&hilit=Fluid

Om du eller @Klydd tycker det är spam i garaget så kan man kanske skapa en lika livlig tråd här med ovan info som utgångspunkt ;) .

• Like 2

På 2018-12-04 på 20:57, Rylander säger:

Det gnetas på i garaget, vill bli klar med målningen innan helgen så jag kan köra ut bilen och städa ur garaget. Då är det dags att duka upp för garagefika.

Har målat med Hammerite, ramen är målad med slät färg och hjulupphängningen med hammered.

Dagens garagefika avklarad (foto av Mecki), imorn är det dags att motionera bromsok.

154429399379731900_resized.jpg
  • Like 4

Luxen har varit lite tjurig att starta nu när den får stå ute i kylan. Så i kväll bar det dags att byta glödstift, dom gamla

var lite nedslitna i toppen. Beställde stiften från Litauen, snabb leverans och bra pris, 245kr för fyra stycken ink frakt.

154524086801997000_resized.jpg

154524086886417600_resized.jpg

• Like 5

I kväll var det dags att kolla vad rostmasken hade ställt till med. Ingen vacker syn när jag tog bort skärmbreddaren. Google burkar vara hjälpsam när det gäller att hitta saker men att hitta ekonomiplåt till hjulhusen gick inget vidare.

154688035339812600_resized.jpg

154688035088932100_resized.jpg

• Confused 1
  • Sad 3

Eftersom jag inte har tillgång till krymp och sträckverktyg för att tillverka skärmkanter så har jag googlat vidare för att hitta något användbart. Hittade en plåt som jag tror fungerar att klippa bitar ur. Det blev ekonomiplåt till en gammal Nissan King Cab.

Skärmklipp.JPG

• Like 3

I dag var det lite motigt att gå ner i garaget och börja med rostlagning. På med värme och lite musik  så blev det genast bättre.  Ekonomiplåten från King Cabben fungerade utmärkt att kapa bitar utav. Kom en bit med rostlagningen idag, får se hur långt jag kommer imorn.

154730665555889600_resized.jpg

• Like 5

Inte ofta man får beröm av sig själv, men i dag hände det. Ett hjulhus färdig svetsat och på köpet fick man en fin solbrännaB)

154791134003698300_resized.jpg

• Like 5

när jag motade rostmasken senast gick jag in på mekonomen och frågade om skärmkant, inga problem kom dagen efter (HJ60)

2 timmar sedan, traktorn säger:

när jag motade rostmasken senast gick jag in på mekonomen och frågade om skärmkant, inga problem kom dagen efter (HJ60)

Det underlättar när man kan få tag på ekonomiplåt men till 4runner är det värre att hitta delar till.

Jädrar vilken tid det tar att spackla, det man hinner på en kväll är att slipa det man spacklade föregående kväll.

154826813757717500_resized.jpg

• Like 4

11 timmar sedan, Rylander säger:

Jädrar vilken tid det tar att spackla, det man hinner på en kväll är att slipa det man spacklade föregående kväll.

Men det kommer bli bra 👍 Bara att håll ut och kämpa på. Slarva inte med en fika emellanåt!

• Like 1

Det har varit mycket slipa och lite fika Henrik. Men nu är det färdigslipat på detta hjulhuset, ett par lager sprutspackel och grundfärg så blev resultatet rätt bra.

154835427315691500_resized.jpg

• Like 9

Ni är väl trötta på att se rostiga hjulhus men här kommer ändå en bild till. Ett par kvällar till så skall det

vara färdig svetsat i detta hjulhus också. Ekonomiplåten funkar inte överallt så jag får tillverka egna plåtbitar.

Skön känsla när man har tillverkat en plåtbit med enkla medel och att den sedan passar som det är tänkt.

154878543197232700_resized.jpg

• Like 5

Löjligt proffsigt! 

Kommer bli riktigt bra, fin känsla när den är redo att användas. 

Mer bilder där man ser hela bilen?:)

• Like 3

Snyggt jobbat , @Rylander !

Det enda som jag hade gjort är att ta bort dom små gula plastfästena innan plåtarbeten, mycket lättare att jobba när dom är inte i vägen :)

@Valdas-76 dom gula plastfästena fick sitta kvar så jag kunde fixera skärmbreddaren och kolla att

den slöt ann mot karossen, men nu är dom borttagna.

Nu när dom bakre hjulhusen är färdiga är det dags att ge sig på dom främre. Den där rostmasken är

en glupsk rackare men här blir det inget svetsande, har nya skärmar liggandes:)

154947917944649700_resized.jpg

• Like 5

Luxen fick komma in i garaget och värma sig ett par timmar idag. Hade ju tidigare satt i vacuum

booster från 60 serien. Nu är det uppgraderat till en dual booster, vekar som detta var rätt medicin

för bromsarna.

Dual booster till höger: 

154972944175126300_resized.jpg

154972944004733600_resized.jpg

• Like 3