Gå till innehåll

Solrosgaraget.


Rylander

Rekommendera Poster

Mikael Lindberg från 4wheel Drive har översatt reglerna för skärmar till ett mer begripligt sätt, detta är kopierat från ett annat känt forum.

 

 

Reglerna för hur skärmarna ska täcka hjulet är ganska solklara. De ska täcka hjulets bredd (slitbana med mönster). "Dekor" som text på sidorna behöver inte täckas (där går även "sidebiters" in.

 

Nu har jag inte gradtalen i huvudet, men sett från sidan ska skärmen täcka framåt i ett visst antal grader. Om man tänker sig hjulet som en klocka, så ska skärmen täcka ner till ca. kl. 22.30-23.00 på hjulet.

 

Avståndet mellan däck och skärm får inte vara högre än radien på däcket. Alltså mät från centrum av fälgen till ytterkanten av däcket. Så mycket "tomrum" får du sedan ha mellan däck och skärmkant.

 

Skärmen måste även ha en yttre fals. Omkring tre centimeter har jag för mig att falsen ska sticka ner. Kolla exempelvis på Wrangler TJ-skärmbreddare så förstår du hur jag menar.

 

I bakkant ska skärmen täcka till ett visst plan och sedan snedda in över däckets slitbana. Lite krångligt att förklara.

Lite enklare blir det med stänklapparna. På en personbil får de sluta 15 centimeter ovanför hjulets centrum. Enklast är att låta skärmen ansluta till stänklappen (som får vara demonterbar).

 

Lätt lastbil. Här är det krångligare med stänklappskraven – de ska gå ner mycket längre mot backen.

Men, det finns ett undantag som alla offroaders borde känna till och upplysa Bilprovningen om (ifall de tjafsar).

 

Det finns nämligen ett undantag om alla bilens axlar driver (våra bilar). Då gäller samma stänklappskrav som för personbilar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

I går var det dags att rulla ut bilen så att jag kunde lyfta ur motorn.

 

0fb.jpg

 

Gott om utrymme, då får man passa på att göra rent.

 

aff.jpg

 

Väntar på en packning till tråget sedan är det dags att lyfta i den nya motorn.

 

c70.jpg

 

Har flyttat över kabelstammen från den gamla motorn, det jag inte har fått ihop är glödningen. I kabelstammen

från den gamla motorn så är det en grov och två klena kablar och på den nya motorn en grov och en klen kabel.

Någon som vet var det är för funktion på dom klena kablarna?

 

f35.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Det har blivit ett par hundra mil sedan motorbytet och allt fungerar som det skall.

 

Hade lite för bra bromsar bak på bilen, läskigt när det var halt ute. Detta fixades med en reducering, jo jag vet att bilprovningen inte är så förtjust i en justerbar reducering.

151604055625864300_resized.jpg

 

Det som är på tapeten nu är att trimma växellådsbalken, kapade bort ca 4cm på höjden.

151802672733438500_resized.jpg

151802672849008500_resized.jpg

151802672894260600_resized.jpg

  • Like 8
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

Lite händer det i Solrosgaraget men inte mycket, men en elektrisk kylarfläkt har kommit på plats.

 

152191133149668000_resized.jpg

 

Fick hjälp av sonen i dag med att byta gångjärnet på en av luckorna på skåpet.

 

152191079080513900_resized.jpg

152191079193815600_resized.jpg

152191079167650700_resized.jpg

 

 

Redigerad av Rylander
  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • Klydd changed the title to Solrosgaraget.
  • 2 months later...

En halvtimma blev fem timmar.

Fixa flödet på servopumpen gick inget vidare. Strypningen såg inte likadan ut som den jag övade på. Den som satt på bilen hade en plåtbricka med två små hål, tog ett don och knackade ur brickan och vips så var det ett hål 5,5mm.

153528930792131600_resized.jpg?width=192

 

Gott om plats är det ont om, men lyckades få ihop det.

153528925216112900_resized.jpg

153528925600929500_resized.jpg

 

Så var det dags för provkörning. Styrningen kändes lite lättare, fenomenet med bromsverkan försvann inte. Däremot så började det tjuta ifrån styrväxeln vid högre motorvar.

In i garaget igen för att byta pump, så nu är jag tillbaka på ruta ett.

  • Like 1
  • Sad 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu när höstmörkret har kommit då är det dags att ta sig an att göra listan, flera punkter är redan avklarade. Nu i helgen var det dags att byta ett gångjärn på förardörren. Hade räknat med att lyfta av dörren, men det gick att byta gångjärnet ändå. Det räckte med att plocka bort innerskärmen för att komma åt att byta det.

 

153841687942737800_resized.jpg?width=576

153841687868929000_resized.jpg?width=576

 

Efter gångjärnsbytet var det dags att montera detta lilla kitt. Har vi några gissningar på vad detta är?

 

153841687676079000_resized.jpg

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

19 timmar sedan, Rylander säger:

 

 

Efter gångjärnsbytet var det dags att montera detta lilla kitt. Har vi några gissningar på vad detta är?

 

153841687676079000_resized.jpg

 

 

19 timmar sedan, Rylander säger:

 

 

Det var tydligen inte så svårt att lista ut vad detta var för något.

Det blev stor skillnad med kittet monterat, nu slipper man veva runt i halva bilen för att få i växlarna. Föreställ er hur snabbt jag kommer att kunna växla ner i uppförsbackarnaB)

 

  • Like 3
  • Haha 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-10-02 på 17:07, Rylander säger:

Föreställ er hur snabbt jag kommer att kunna växla ner i uppförsbackarnaB)

 

 

Behöver du växla ner i uppförsbackarna? jag brukar bara behöva gasa lite mer ? 

  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I dag kom Dalhems till Solrosgaraget och levererade en ny fördelningslåda. Den jag köpte för ett och ett halvt år sedan har aldrig fungerat riktigt, 4L har fungerat men 4H har aldrig fungerat riktigt.

 

154064846736137900_resized.jpg

 

Lite knixigt är det att byta låda själv, högt och vingligt men nu ärt den på plats.

 

154064846604486000_resized.jpg

 

Kan inte provköra lådan ännu, väntar på delar till framaxeln och till bromsarna. Hydroboostern har fått ge plats åt den gamla vacuumbostern, kommer att göra som Runekebab och montera huvudbromscylinder från en LC80.

154064846451377000_resized.jpg
  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.