Jump to content
MrWIB

Bila till/i Iran

Recommended Posts

Georgien via Turkiet?

Yes :)

Den andra vägen verkar så farlig ... ;) eller skall jag kanske säga, att jag väntar gärna med att besöka Ryssland några år till.

Edited by MrWIB

Ryssland farligt? Jo visst men har du kollat vad gubbarna håller på med i regionen Turkiet???? På ren norska - ikke heeeeelt sikker på den turen der asså ;)

Om du chillar ett år och kör skandinavisk sommarsafari - kanske till och med med bror? - så är det planer om tur till Svarta Havet 2017. Jag vet att du har lite fobier mot att resa med andra men jag ställer upp på dina villkor: Alla tankar samtidigt, lunch till avtalad tid, max 6-8 timmar i bilen per dag, ingen polsk CB radio och sisteman bestämmer tempot. Jag tror till och med att jag får med kaffelatteblondinen jag är gift med ;).

Georgien är väl värd en resa, en av höjdpunkterna under sommarens resa. Vi kom via Ryssland utan Problem, glöm inte 20 dollarsedlar, inte större.

åke via Turkiet dä fin mct gmml kultur och tevligarsoner.

et är ngot fe i progrmat. tappar bokstäver eler kriver fel gå ine tt akka då blir jag utsänd. bi

Georgien är väl värd en resa, en av höjdpunkterna under sommarens resa. Vi kom via Ryssland utan Problem, glöm inte 20 dollarsedlar, inte större.

åke via Turkiet dä fin mct gmml kultur och tevligarsoner.

et är ngot fe i progrmat. tappar bokstäver eler kriver fel gå ine tt akka då blir jag utsänd. bi

Aha, en som varit där :)

Hur gjorde ni med försäkring för bilen?

@ Broder, vi håller det öppet :)

Bilen skall behållas några år till om inget oväntat händer, det finns mycket värld kvar att upptäcka ;)

Så vitt jag kommer ihåg så var Georgien ett av de länder som jag åkte genom utan försäkring. Trafiken i Georgien var inte alls lika otrvlig som i Ryssland

Nä vänta nu. jag har kanske fel. jag löste försäkring vid gränsen. av en pajsare innan man lämnade tullområdet.

fast jag är intesäer på att det var frsäkring kan ha arit en inbjdan till e stipklubb som jag betald ör kan inte läs ders spåk

etta är skt kan bara skia första radn

Nä vänta nu. jag har kanske fel. jag löste försäkring vid gränsen. av en pajsare innan man lämnade tullområdet.

fast jag är intesäer på att det var frsäkring kan ha arit en inbjdan till e stipklubb som jag betald ör kan inte läs ders spåk

etta är skt kan bara skia första radn

Ha ha, ja svårt att veta om den inte är översatt till engelska. När jag pratade med mitt försäkringsbolag så sa de att det går nog att lösa vid gränsen, så helt otroligt är det nog inte att det faktiskt var en försäkring du köpte ;)

Har mailat ett Georgiskt försäkringsbolag och frågat, får se vad/om de svarar.

Så var det bestämt, jag tackar för all input här men ber att få återkomma ett annat år.

I år går nämligen semesterresan till Georgien

Edited by MrWIB

Hej jag vill bila till Iran men jag vet inte villket id handlingar som behövs grönkort behöver man det vet jag nen jag hördet nåt som heter carne do passage måste man ha annars kommer man inte in i Iran med bilen hur och var skaffar man det ???snart kommer jag resa behöver Snab svar .tack

På 2015-07-01 på 13:45, Jimpa säger:

Hej!

Jag gjorde en tur för 2 år sedan. Stockholm - Iran. Då åkte vi från Turkiet in i Georgien och sedan vidare till Armenien innan vi korsade gränsen till Iran. Rekommenderas varmt!

Georgien är fantastiskt vackert och då var det dessutom väldigt billigt. Staden Barumi (nära Turkiska gränsen) är som ett litet Las vegas.

Gränsen mellan Armenien och Iran var vi i princip ensamma vid när vi korsade. Vi hade hört att det skulle kunna bli knepigt och ta lång tid att ta sig in i Iran, men det var knepigare att åka ut ur Armenien (kan vara för att gränsvakterna inte tyckte om den Rambokniv som min resekamrat köpt i Rumänien på vägen ner).

Iranierna är bland det trevligaste folk jag träffat. Många stannar och pratar, bjuder in till middag och hjälper till (utan att man ens ber om det). MEN, trafiken är som tidigare redan påpekat helt galen!

Man får verkligen hålla koll åt alla håll. Jag skulle gärna åka tillbaka till Iran någon gång.

Fråga om du vill veta någonting mer! :-)

// Jimmy

Hej jag vill bila till Iran men jag vet inte villket id handlingar som behövs grönkort behöver man det vet jag nen jag hördet nåt som heter carne do passage måste man ha annars kommer man inte in i Iran med bilen hur och var skaffar man det ???snart kommer jag resa behöver Snab svar .tack