Jump to content
MrWIB

Bila till/i Iran

Recommended Posts

Så, det började med en dröm ...

eller det började med att jag såg ett TV-program om två norrmän som körde "Mongolian-Rally" (med en brandbil).

På sin resa till Mongoliet passerade de Iran, och jag fick en väldigt positiv bild av landet och dess befolkning.

Blev sugen på att åka ner dit själv för att se och uppleva.

Efter lite efterforskning så blev dock entusiasmen något lägre, då det är ett jobb att komma in och köra runt i själva resmålet, nämligen Iran.

Nu verkar det dock ha slumpat sig så att detta "hinder" har ev fått en lösning, så då är det dags att börja planera 2016 års sommarresa :)

Frågan är, finns det någon som läser detta som bilat till Iran?

Bilat till/i Turkiet?

Tips osv uppskattas.

Annars skall jag försöka hålla länken uppdaterad med saker jag hittar, ifall det är någon som funderar på liknande resa.

Kan redan nu berätta att Motormännen har ganska mycket info ang detta med föreslagna rutter ner osv, skall kontakta dem inom kort för mer info.

Denna rutt hade jag tänkt (edit: alltså den vi Turkiet, såg att det finns tre alt).

Edited by MrWIB

Ha ha, detta känns tryggt :)

Men det är bara att anpassa sig å ta det lugnt hoppas jag ...

Samma info här (bildspelet), buckle up!

Om man tar det lugnt och inte kör på natten brukar det gå bra.

2 kr litern för bränslet gör att man vill köra runt en del.

När jag planerade min resa 2009 så valde jag mellan UAE – Iran – Turkiet och UAE – Saudi – Jordan – Syrien – Turkiet och tillslut blev den det senare (trotts fler länder och mer papper). Så vitt jag kommer ihåg så var huvudanledningen att man inte kunde använda ett Carnet utan behövde deponera bilens fulla värde vid inresa. Det samma skulle återbetalas vid utresan, men jag vågade inte chansa… Jag har ingen aning om hur reglerna är i dag. (vid den tiden var reglerna i Egypten att men behövde deponera dubbla värdet av bilen).

Iranierna är mycket trevliga. Regeringen är helt åt h---te, men folket underbara. Trafiken är helt livsfarlig, Cairo x5. Alltid full gas och tränga in så många bilar som möjligt på vägen. Deras räddning är att bilparken är inhemsk och deras bilar är riktigt långsamma. Den enda trafiken jag upplevt som är värre än i Iran har varit Irak.

Inga problem att få in bilen i Turkiet när jag var där. Inga speciella papper eller annat. Ett grönt kort från försäkringsbolaget är tillräckligt. När jag var där ville gränsvakterna ha lite dricks, men vi valde att vänta ut dom. Ytterligare ett land med trevligt folk.

Tack för input Martin :)

Blir till att kontrollera säkerhetsbältena och putsa på tutan ...

Nu när Iran börjar få vara med och leka med alla andra kanske det blir en "walk in the park" att semestra där, låt oss hoppas att det fortsätter åt rätt håll nu.

Annars finns alltid Kuba ;)

Angående kaoset i trafiken kommer en intressant iakttagelse här:

"About the traffic:

Initially, is seems like complete chaos, with all drivers taking the shortest line to wherever they want to go, swerving across lanes and going on roundabouts in all posible directions. However, there is actually a system behind the apparent chaos, evident by the fact most cars are not dented. Here it is: "Whenever two vehicles collide, the one with the damage most towards the car's front is responsible." "

Om det stämmer (han har ingen källa vad jag kan se), så förklarar det en del, men känns nästan ännu jobbigare. Dags att skaffa 6 kolvs-ok till bromsarna nu ;)

Ännu en kontakt är knuten i planeringen :)

Fick denna rutt (ungefär) föreslagen för mig av en turk, boendes i Istanbul. Blir nog något stopp där på vägen ner, galet stor stad som måste upplevas ...

Han tyckte att det var bäst vägar denna rutten, nu är jag ju inte ute efter "bra vägar", men Turkiet är låååångt, så det kan ju inte skada med lite hastighet när man kör.

Men det känns väldigt nära Syrien :P

Enligt min kollega så var det inga problem, "är det farligt så stänger de av vägen och varnar". Men det vet ju inte att det är farligt innan det hänt något ... Södra delen känns så där för tillfället, men mycket kan iof hända på ett år.

Well får undersöka närmare.

Har någon någon input så dela gärna med er ...

Fem veckor borde räcka hyfsat va? Två veckor ner, ca 10 dagar i Iran, ca en vecka hem plus några "nöd-dagar".

Nu är det några år sedan jag körde privat med bil i Turkiet. Men sträckningen från Istanbul och söder ut va fin 2010. Vi fortsatte dock vidare från Reyhanlı till Syrien. Så öster om Ceyhan har jag ingen koll. Men åtminstone då var vägnätet bra, men mycket har hänt! Va det gäller Istanbul så är det en stor stad att köra i. Staden har säkert mycket att erbjuda men, upplevde att det inte kändes så effektivt att kryssa runt med bil i staden. Då körde vi Igoumenitsa (Grekland) - Istanbul en dag, Istanbul - Ankara en dag (hämtade post på ambassaden), Ankara - Okänt ökenområde norr om Damaskus en dag. Så det går ganska bra att avverka mil om man har andra mål i sikte..

Kan rekommendera sträckningen Igoumenitsa (Grekland) - Istanbul, åtminstone den grekiska sträckan. Men det förutsätter nästan att ni tar färjan från Italien. Tycker att det va en väldigt vacker väg genom Grekland och otroligt fina vägar.

Kan ge en färsk rapport från Istanbul på fredag, iaf hur kaffet smakar på flygplatsen ;-)

Grymt, tackar Anton!

Färja från Italien är ju en ide som jag inte tänkt alls på.

Kommer själv mellanlanda i Istanbul om ca 10 dagar på väg till Tanzania, antar att det är dit du är på väg oxå? :)

Så är det, den årliga tza turen! Det blir ju lite OT, men vart ska ni vara och hur länge blir ni där?

Lite OT då ;)

Vi landar i Kilimanjaro 13de Juli, åker på Safari from den 14 till 19 (de vanliga Serengeti, osv), sen blir det Zanzibar till den 25e och så flyget hem.

Så totalt ca 2 veckor, kommer bli grymt hoppas jag.

Brottas med lejon, elefanter och en och annan giraff ...

Hej!

Jag gjorde en tur för 2 år sedan. Stockholm - Iran. Då åkte vi från Turkiet in i Georgien och sedan vidare till Armenien innan vi korsade gränsen till Iran. Rekommenderas varmt!

Georgien är fantastiskt vackert och då var det dessutom väldigt billigt. Staden Barumi (nära Turkiska gränsen) är som ett litet Las vegas.

Gränsen mellan Armenien och Iran var vi i princip ensamma vid när vi korsade. Vi hade hört att det skulle kunna bli knepigt och ta lång tid att ta sig in i Iran, men det var knepigare att åka ut ur Armenien (kan vara för att gränsvakterna inte tyckte om den Rambokniv som min resekamrat köpt i Rumänien på vägen ner).

Iranierna är bland det trevligaste folk jag träffat. Många stannar och pratar, bjuder in till middag och hjälper till (utan att man ens ber om det). MEN, trafiken är som tidigare redan påpekat helt galen!

Man får verkligen hålla koll åt alla håll. Jag skulle gärna åka tillbaka till Iran någon gång.

Fråga om du vill veta någonting mer! :-)

// Jimmy

• Like 1

Super! Tackar Jimmy :)

Välkommen till forumet.

Det kommer nog en och annan fråga vad det lider ...

Börjar förresten med några med en gång: hur lång tid tog ni på er ner till Iran?

Intressanta saker att se och göra i Iran?

Kan du posta en ungefärlig rutt (Google maps) hur ni körde hade det varit grymt.

@ Anton, du får gärna posta en ungefärlig rutt du oxå.

Edited by MrWIB

Hej!

Bra fråga.. skulle tro att det tog ca 3 veckor ner. Då raskade vi igenom europa ganska snabbt. En sväng in i Vitryssland på vägen som var väldigt intressant. Där snackar vi kommunist-Sovjet!

Iran har grymt vacker natur så att hitta någon avstickare från de större vägarna kan vara läckert.

I Teheran tyckte jag att besöket utanför USAs gamla ambassad var intressant . Amerikanarna är ju inte så omtyckta där och det visar dem ganska tydligt (Googla bilder).

Det finns ett häftigt torn man kan åka upp i. Mycket bra utsikt över staden därifrån. Tycker man om skidåkning så ska ju det vara bra också. Tror att de har en inomhusbacke också!

I övrigt så är det intressant att bara ta sig runt i landet. Vänligare människor har jag nog aldrig mött.

Ränka med att få ett par middagsinbjudningar :-)

Ska se om jag kan få till en rutt också. Är i Polen för tillfället så jag får återkomma när jag har en pc.

// Jimmy

Hej igen!

Nu är det slut på semester och tillbaka i verkligheten. Jag har gjort en ungefärlig rutt på hur vi körde. Hoppas att Google maps länken fungerar. I annat fall har jag gjort skärmklipp av den.

https://goo.gl/maps/XarNy

Hoppas att den fungerar och är till hjälp.

Mvh, Jimmy

Hej Jimmy,

Sorry för sen respons, tack så mycket för länken.

Motormännen rekommenderar E80 genom Turkiet till Iran, körde ni den och vek av norrut eller körde ni längs kusten hela vägen i Turkiet för att komma till Batumi?

Campade ni mest eller körde ni hotell?

Om camping, körde ni vildcamping eller på campingplatser?

Hej!

Inga problem,jag var inte snabbast i världen heller.

Att åka E80 går mycket mycket mycket fortare :-) Vi körde längs kusten. Där får man räkna med en snittfart på 20-30 km/h. MEN det är väldigt vackert! :-)

Så jag skulle rekommendera en blandning.

Vi vildcampade mestadels. Hade en camping innan Istanbul och en utanför. Är inte hundra på var de låg dock..

I övrigt gömde vi oss i bushen ;-)

Tack igen för input.

En blandning av E80/kustväg låter bra :)

Min supergrov-planering ser ungefär ut såhär.

Men skulle gärna lägga till Rumänien på vägen ner och även Georgien, Armeninen alt/och Azerbaijan ... frågan är hur mycket man hinner/orkar med på 5-6 veckor.

Tanken idag är ca 10-14 dagar i Iran och 2/3 av resterande tid på väg ner, 1/3 på väg hem.

Men med tankarna fyllda med Iransk diesel (man skulle köpa ett tanksläp och ta med hem, så har man finansierat hela resan ... ) så klarar vi nog hela Turkiet i ett sträck om bara viljan finns, och den brukar finnas på hemvägen ;)

Så hemresan skulle kunna kortas i tid och lägga på nerresan.

Well, det är lång tid kvar så hinner väl fila lite till på't.

Det är ju ofta problemet :-) Det finns så mycket att se på allt för lite tid!

Men ett "måste stopp" när ni åker igenom Bulgarien är Buzludzha. Googla det så ska du få se :-)

Väldigt mäktigt!

Om ni känner att ni har tid så är Georgien väldigt läckert. Staden Batumi är som ett litet Las vegas. Lägg hellre mer tid här än i Turkiet.

// Jimmy

Bäst att passa på att åka innan det blir nya "Mallis" ;)

http://www.dn.se/resor/nyheter/iran-ska-bli-nytt-turistmecka/

Det är även länkat till ett 14 år gammalt reserepotage i artikeln, får plöja det och se om det står något intressant, sevärdheter mm lär ju vara det samma.

Med tanke på vad grannländerna håller på med så blir det nog inte NoevaEstockholmo i morgon direkt. När jag bad om grönt kort i somras så frågade försäkringsbolaget om jag skulle till bla Turkiet och eller Iran för då var det nobben direkt. Så du behöver nog inte oroa dig för färgglada plancher med Svenska köttbullar på resturangerna riktigt än broder :)

Nu börjar det närma sig trots allt ...

En sak jag lite glömt är carnet de passage som måste till för att plocka med bilen in i Iran.

Nu utfärdar inte Motormännen detta längre (sedan aug 2015) utan man måste vända sig till Schweiz.

Där skall man casha bilens värde ... som man sen får tillbaka vid återlämnande av stämplad carnet :P

Inga bankgarantier här inte.

Hur avgör man bilens värde, jag skulle ju gärna säga min-summan 2750 euro, men vissa kanske tycker mer (iaf jag om/när jag skall sälja den ;) ).

Någon som har erfarenhet?

Sen handläggningstid på fem veckor för visum, som dessutom kostar en god slant ... det är nästan som om de inte ville ha turister där :)

Det skiljer såklart på värde gällande er bil och de bilar vi reste med. Men i vårt fall "räckte" det med minimivärdet som tidigare var 20.000kr när Motormännen gav ut tullhandlingen. Detta trotts att vi åkte i Egypten som är ganska hårda på carnet de passage.

Hur Schweiz resonerar vet jag inte, borde kanske finnans några på Horizon Unlimited som har erfarenhet där ifrån..

Kul att ni är på G, lycka till!

Det skiljer såklart på värde gällande er bil och de bilar vi reste med. Men i vårt fall "räckte" det med minimivärdet som tidigare var 20.000kr när Motormännen gav ut tullhandlingen. Detta trotts att vi åkte i Egypten som är ganska hårda på carnet de passage.

Hur Schweiz resonerar vet jag inte, borde kanske finnans några på Horizon Unlimited som har erfarenhet där ifrån..

Kul att ni är på G, lycka till!

Tack Anton för feedback.

Har nästan lagt Iran på hyllan för att istället köra på Georgien, verkar vara ett mycket trevligt land (det är nog iof Iran också, men f-n vad de kämpar för att man inte skall besöka dem).

Problemet med Georgien är att bilens försäkring gäller inte där, och det är inte obligatoriskt med bilförsäkring heller ... gör att jag iaf gärna vill ha min bil (minst) helförsäkrad så att jag får ut ersättning om någon av alla, vad jag tror, oförsäkrade bilister råkar köra in i min bil.

Men håller på att undersöka det med.

Bil-semester är jobbigt ;)