Jump to content
Sign in to follow this  
ewoldern

Ewolderns Bj42

Recommended Posts

Det enda negativa jag har hört om aluminiumkylare är att dom tydligen vibrerar sönder och då är dom ju inte helt lämpliga i en 40-serie :lol:

Men som sagt ingen egen erfarenhet om dom.

/ Mecki

Det enda negativa jag har hört om aluminiumkylare är att dom tydligen vibrerar sönder och då är dom ju inte helt lämpliga i en 40-serie :lol:

Men som sagt ingen egen erfarenhet om dom.

/ Mecki

Nej det gäller nog att få gummi emellan på alla ställen man kan etc med våra gamla "traktorer"..

Nu fick man lite gjort på kvällen igen, motorn är i bilen och går allt vägen blir det provstart imorgon kväll :?

post-1253-0-48669600-1497993734_thumb.jpg

Nu har bilen varit startad och provkörd med turbo, ljudet blev mkt trevligare och den gamla damen blev även starkare 8-)

Ic installation får vänta lite då jag har lite vattenläckage från vattenpump och termostathus att åtgärda, (Blev pålurad nåt satans packningsklister som ej fungerar)..

post-1253-0-39967700-1498283812_thumb.jpg

Så här ser ic:n ut som jag tänkt använda mig av, 10" passar lagom mellan insug och turbo.

post-1253-0-94895700-1498283871_thumb.jpg

Det skall bli intressant att höra vad du tycker om den ic:n, har också funderat på en sådan.

/ Mecki

Edited by Mecki

Nu när jag ändå fick byta packningar på termostathus o vattenpump så passade jag på att bygga fästen och få i kylaren till ic:n i fronten på bilen, gör ju resten av installationen så mkt enklare senare!

post-1253-0-39945100-1498561344_thumb.jpg

Så här blev det i runda slängar, denna säsong blev det vit grill och det vart snyggare än svart tyckte jag iallafall...

post-1253-0-97766400-1498561397_thumb.jpg

Nu har 42an blivit körd lite med turbomotorn, bra mkt bättre vrid blev det.. Den orkar bättre upp i fart än min hj60 vilket ej var fallet tidigare på långa vägar 8-)

Nya hjul har den fått på 10" breda fälgar.

post-1253-0-82768400-1499798226_thumb.jpg

Fick även tag i 3mm aluminium breddare till bakskärmarna från Aqualu som skall på i vinter, måste modda mina rocksliders för att få dit dem så det blev lite merjobb :mad:

post-1253-0-58644500-1499798243_thumb.jpg

post-1253-0-48832300-1499798255_thumb.jpg

Edited by ewoldern

Grymt!

Då är det bara att ge sig ut på långtur :-)

/Mecki

Efter att det tyvärr ej blev så mkt åkande i sommar med bj42 så har jag nu tagit in den i garaget för att byta toppackning (hoppas det ej är värre).

Sedan blir det aqualu skärmbreddare bak o lite småfix innan nästa bil måste in i garaget :blush:

Som tur är så har jag ju hj60:in som fått vara vardagsbil i sommar, men det är ju inte samma charm som att åka 40-serie...

Edited by ewoldern

En liten update är det väl dags för...

Aqualu skärmbreddare monterade och rocksliders ombyggda, båda sprutades med raptor bedliner. Enkelt gjort med deras billiga spruta, ska bli intressant att se hur det håller 8-) (Fixar bilder)

Bytte toppackning men gissningsvis så var det riktiga problemet ett sprucket cylinderfoder. Bilen gick ett tag sedan kastade den ur sig två vevstakar, en genom blocket och den andra genom oljetråget! Hittade en halv vevstaksbult i dikeskanten, så det vart en bra smäll!! (Får ordna bilder)

Så nu blir det ett byte till en 2H motor jag har stående i donatorbil... Skall bara köra den i skogen i julhelgen först :twisted:

Edited by ewoldern

Aj då ! Motorras är inte roligt, tur att du har en ersättningsmotor.

/Mecki

Nej det var ingen höjdare, lagom när jag trodde man skulle få åka med bilen igen...

Behöver du eller någon annan 3B delar så är det bara höra av sig.

Hoppas du kommer att ha bättre tur med 2H-motorn.

Ras ska man akta sig för, både i motorn, på krogen och slänten :-)

Lycka till !

Hoppas du kommer att ha bättre tur med 2H-motorn.

Ras ska man akta sig för, både i motorn, på krogen och slänten :-)

Lycka till !

Tackar det behövs i garaget just nu!

Jo men det blir nog bra med 2H, en del jobb men trevligare gång i en sexa 8-)

Här kommer lite bilder på raptor lackering och vad som mer har hänt med 42an på senare tid..

post-1253-0-08657300-1513107513_thumb.jpg

Måttande för att sätta kapen i bakskärm..

post-1253-0-18006700-1513107546_thumb.jpg

Friskt kapat..

post-1253-0-39470600-1513107572_thumb.jpg

post-1253-0-73117900-1513107596_thumb.jpg

Sprutat raptor

post-1253-0-26782500-1513107612_thumb.jpg

Så vart det, ska bli 20-30 mm spacers bak i framtiden för att fylla ut, gott om plats att röra sig blev det för 35" nu 8-)

post-1253-0-37290600-1513107671_thumb.jpg

Bild på donatorn som ännu skall få sig en "sista smörjelse" i skogen i jul :twisted:

Det blev riktigt snyggt med hjulhus och rocksliders och donatorhjulen blir nog också tuffa :-)

/ Mecki

Ajdå, trist med motorras :( Men, det kommer ju säkert bli kalas med en 2H (och donatorhjulen som Mecki skrev ;) )

Det var lätt o smidigt att spruta raptor, har köpt 8 liter tintbar som jag tänker måla nertill på min bj75 med.. Och mera svart till alla stötfångare etc på bilarna.

Jo jag hoppas det blir fint med en sexa o turbo i bilen..

Donatorhjulen får nog hålla sig på renodlade skogsbilar, de håller inte många mil asfalt.. Men de är bra i lera :twisted:

Här har det varit lite dåligt med updates, har försökt va lite i garaget mellan allt annat som hela tiden ska hända i vardagen..

Nu går det framåt i ökande takt med 2h motorswappet..

Motorn togs ju som tidigare nämnts från en slut bj73 som hade blivit med 2H i ett tidigare liv i Danmark.

Blev en hel del jobb med växellådan då den från 2H hade vacuumklocka till 4wd och jag ville ha det gamla hederliga mek som en 40-serie har..

Fick montera ner båda fördelningslådorna och flytta över mellan lådorna. (Senare forumsök i USA visade att det kanske hade varit lättare att flytta delar mellan huvudväxellådorna, men man lär så länge man lever..

Sen lyfte vi i paketet för att måtta lite, och när det verkade möjligt att knöla ner en 6a på de flesta håll så vert det bestämt att så måste ske, det är ju så trevlig gång i en 6a 😋

Motorn har fått ny vattenpump och fräsch koppling monterad, spridarna kontrollerade. Annars gick den så fint innan den togs ur donatorn så den kändes fräsch!

Nya motorfästen har filats till och svetsats på plats. 

Nu sitter motorn på plats och all kringutrustning skall modifieras och fixas till. 

(För de som inte är så bevandrade i de gamla LC motorerna så sitter allt på och kring motorn på andra sidan mellan 4cyl och 6cyl motorerna, så allt måste förlängas i kabelväg, nytt avgas, osv..

I turboväg så bestämde vi att efter och kollat hur amerikanarna på IH8mud brukar göra att vi helt enkel skulle vända original grenrör upp och ner.

Testade det med en ny gt40 jag hade liggande, fungerade perfekt men saknar några liter slagvolym att få fart på den turbon inom rätt varvtal... Så internet kollades över och de flesta parametrar med vinklar osv verkade vara rätt på en T04E turbo. Så en sådan köptes ny på ebay och hoppas på gott resultat med den 😥

Så för att summera ett långt uppehåll med uppdateringar här så är det nu framåt som gäller för att bli klar i tid till buschtaxitreffen, då målet är att åka bj42 dit med taktältet på taket😎

IMG_4212.JPG

IMG_4265.JPG

IMG_4188.JPG

IMG_4282.JPG

IMG_4300.JPG

• Like 4

Det kommer att bli hur grymt som helst 👍

När vi åker till Buschtaxi får du hänga ut en tamp som jag kan kroka på mig på när vi närmar oss Kasselbackarna :rolleyes:

/Mecki

• Haha 1

SNYGGT JOBBAT! Fräscht med nymålad motor också, då kan jag be om tips när jag ska hinka i 12HT i min 45a:) 

när är buschtaxi träffen?

Vad använder du för sida att ladda upp bilder? 

Ser att det sitter en låda på plats på bild, monterade du motor och låda separat eller skickade du in hela paketet och tillverkade nya fästen? 

On 6/21/2018 at 10:54 PM, Felix said:

Vad använder du för sida att ladda upp bilder? 

Ser att det sitter en låda på plats på bild, monterade du motor och låda separat eller skickade du in hela paketet och tillverkade nya fästen? 

Jag kör bara det som finns på forumet för att ladda upp bilderna.

Jag monterade växellådan först, men så här efteråt så hade det nog gått bra med allt på en gång. Lådan sitter i originalfäste. Motorfästen blev ett från 40 och ett från 60 med vinkelslip o tålamod :roll:

Nu är det dags för en update igen, har varit i garaget varje kväll ett par timmar och även om de känns som man aldrig blir klar så startade jag bilen igår kväll.. Någon person (typ jag) hade ju dränkt donatorn i ett vattenhål innan motorn togs ur, så jag fick lite extra jobb med en startmotor som satt fast. Med hjälp av kompisen så fick vi i nya lager och allt uppsmort, sen var det dags att försöka starta igen, alltid lite spännande när man fått koppla om halva kabelstammen osv.. Men den hoppa igång rätt fint och går ju så jämt o fint med sexa :wub:

Så nu är det väl bara köra på med resten medans man fixar ved och annat 8-) Så jävla sugen på att köra 40-serie igen:geek:

Kvar att göra i korta drag är väl typ:

* Dra slangar och få dit pump till IC:n.

* Bygga avgassystem.

* Få dit ett luftfilter(de vart trångt).

* Bygga till ett undre kylarrör/slang.

* Koppla laddtryck och avgastemp mätare.

* Lite småplock som vanligt..

IMG_0154.JPG

IMG_0155.JPG

• Like 8