Gå till innehåll

Ewolderns Bj42


ewoldern

Rekommendera Poster

  • 2 months later...

En liten update är det väl dags för här.. Sommaren har dragit förbi och bj42an har rullat till vardags hela sommaren med endast en renovering av kopplingscylindern som enda akuta åtgärd 8-)

 

I vinter kommer hela motorn bytas till den andra 3b motor jag har med turbo då denna verkar vara lite sliten som nu sitter i bilen...

 

På garageuppfarten har 42an även fått en grön kompis som skall göras iordning framöver..

Bj75 -88 (Lagom klar tills den blir skattelös)?

Original spärrar är ett plus.

Har planer att skicka mail till toyota och se om jag kan få en ny 70-serie i byte då den är grön och det skall vara en ny på garanti enligt EDDIE! Annars får jag fixa upp den själv...

 

post-1253-0-58354900-1474393447_thumb.jpg

Så såg den ut i Nynäshamn på väg hem till ön från Vingåker där den tidigare var bosatt.

 

post-1253-0-60857400-1474393504_thumb.jpg

Hemkommen i gott sällskap

 

post-1253-0-48596100-1474393533_thumb.jpg

Som den står nu, grillen är omlackad svart.. Rostsanering har sakta påbörjats och original stötfångaren är för evigt avlägsnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nu har det varit fullt upp med bebis i hushållet så inte så mkt skruva har det blivit...

Var dock i Hjo och hämtade en "nödraket" (med tillhärande bj73 reservdelsbil) i form av en fräsch lj73 att ha medans bj75 renoveras/modifieras..

Kan ju va coolt o cabba på sommaren också 8-)

post-1253-0-28921800-1481090646_thumb.jpg

 

Fick även med polarens bj40 på bild,som nu rullar igen för egen maskin men fortfarande finns jobb på :-P

 

post-1253-0-30237300-1481090705_thumb.jpg

Redigerad av ewoldern
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Det har varit fullt upp här i garaget med gammal motorcykel och äldre bmw under vintern, men nu skall äntligen bj42an få komma in i garaget för motorbyte och uppgradering med en turbo/ic installation..

 

Sålde min lj73 och har köpte mig en HJ60 i bra skick i Mellerud i helgen, så nu får hela familjen plats i en bruksbil av rätt modell/märke 8-)

 

post-1253-0-95928300-1494850436_thumb.jpg

post-1253-0-99261900-1494850392_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har bara sett 60:an på avstånd när jag ar varit i Mellerud men den verkar vara i väldigt fint skick.

 

Jo den är blank o snygg, fungerade fint hela vägen tillbaka till Gotland :-P

Vad jag förstod så är det eran vän Guldbrandsen som tipsade om att jag sökte en 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Postad (redigerade)

En liten update på hj60in, rensade upp lite bland extraljus i fronten då det såg för klumpigt ut.

Den fick också låna hjulen från bj42 då den skall skruvas på ett tag..

 

Nu letarjag kit till att renovera hubbar fram med king pin lager o allt, vart ska man handla??

 

post-1253-0-48392100-1496118867_thumb.jpg

 

post-1253-0-58320900-1496118886_thumb.jpg

Redigerad av ewoldern
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan rekommendera Terrain Tamers renoveringskit främst för att dom har Koyo-lager och det är samma som sitter original från Toyota.

När jag renoverade axlarna på både 80:an och 42:an använde jag Koyo och då kunde jag använda befintliga shims för att uppnå rätt toleranser samma sak när växellådorna renoverades på 42:an.

 

Wyprawa i Polen är återförsäljare för Terrain Tamer och där har jag handlat mina renoveringskit.

http://www.wyprawa4x4.pl/product/list/url/toyota-land-cruiser-j6-hj60/page/2/filtr/27747/filtr%5B1%5D/27747å

/ Mecki

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nu är allt färdigt för att lyfta ur maskin. Sen blir det till att gå igenom styrväxeln så den slutar läcka o sen i med den andra maskinen..

Funderar även på att handla en aluminium kylare, någon som har erfarenhet om passformen på dem etc?

post-1253-0-61637800-1497697074_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice! Blir det turbo nu i samband med motorbytet?

Har ingen egen erfarenhet av aluminiumkylare men jag köpte en ny eftermarknads som såg exakt ut som den gamla (tror det var en Nissens), på Ebay och den passade perfekt och jag har aldrig haft några problem med att motorn går varm oavsett hur mycket jag pressat den.

/ Mecki

Redigerad av Mecki
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nice! Blir det turbo nu i samband med motorbytet?

Har ingen egen erfarenhet av aluminiumkylare men jag köpte en ny eftermarknads som såg exakt ut som den gamla (tror det var en Nissens), på Ebay och den passade perfekt och jag har aldrig haft några problem med att motorn går varm oavsett hur mycket jag pressat den.

/ Mecki

 

Nej inga problem med temp här heller, har dock en gammal lagning som hade varit skönt att bli av med..

Jo den som åker i nu sitter turbo på, väntar bara på en ny vevaxeltätning fram nu så kan man stoppa i den sen..

Sen blir det att försöka få plats med kylaren till ic osv, men det skall nog gå fint 8-)

 

Igår plockades den gamla motorn ur och diverse grejer plockades över till den andra som ej varit en med original styrservo trots att det är samma årsmodell (-83).

 

post-1253-0-06165500-1497932467_thumb.jpg

 

post-1253-0-85418600-1497932484_thumb.jpg

 

Samtidigt fick man passa på att äntligen byta den läckande packboxen i styrväxeln :-P

 

post-1253-0-71235900-1497932534_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med turbo och original servostyrning. Jag har ett gäng med original packbox kit till motorn om du är intresserad. https://www.dropbox.com/s/ebovzflisfkft2s/AH3983p%203B%20kit.jpg?dl=0

Hörde från några Norrmän om problem med alu kylare som ärgat sönder inifrån… Jag röstar på original kylar :)

Du får gärna lägga upp en bild på hur du bygget grenrör för turbon. Kanske kan inspirera till något liknande...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.