Jump to content
Sign in to follow this  
Wado

24K har kostat 200K

Recommended Posts

22500 mil

Generator (pga alldeles för många xljus)

Bromsar bak (rost)

Avgassystem (rost)

Nu skall jag byta stötdämpare då en av de främre läckt olja.

Ja, ja, ja. Köper man en rishög så får man skräp. Det gäller alla bilmärken och modeller. Om avgassystemet brakar ihop för att det är rostigt efter en kortare tid i sitt ägarskap - handlar väl detta mest om att man inte orkar böja sig ner för att se hur det ser ut under bilen INNAN man köper bilen. Eller...? Kärvar bromsarna så är det till 99% ägarnas fel som inte byter bromsvätska varje år. Eller...?

Sluta gnälla och ta på er overallen och kolla igenom bilen!

Att s.k. auktoriserade verkstäder är ofta helt värdelösa är tämligen vädertaget. Det gäller alla märkesverkstäder (inkl Toyota). Idag finns inga riktiga bilmekaniker - då de endast klarar av att byta komponenter istället för att laga dom. Har jag rätt, eller har jag rätt?

Jag har haft 12 st Toyota LC av olika modeller och årgångar. Jag har oftast behandlat dom mycket, mycket, mycket illa - men alltid servat och underhållit dem minutiöst. De har aldrig svikit mig under snart 30 år! Kan inte blunda för detta. Har även haft Audi, BMW, Mercedes m.fl. av senaste årsmodellerna och har haft ständiga problem (framförallt med elektronik och styrsystem vilket oftast är ett betydligt svårare problem än ett avrostat avgasrör eller ett hjullager som bråkar).

Jag upprepar det jag anförde tidigare, det finns mängder av LC som står mycket på verkstad, som driver sina ägare både tokiga och till fattighuset. LC-bilar, både nya och gamla, som får en Jaguar XJ12 från 1979 att framstå som ett under av driftssäkerhet och stabilitet. Jag upprepar igen, det finns många dåliga LC. Men, detta till trots, som bilköpare har man statistiskt sett långt mycket större chans till ett problemfritt ägande om man väljer en LC än om man väljer någon annan bil, det går inte att komma ifrån hur gärna man än vill. I andra änden finns det många som kör udda bilar av erkänt dålig kvalitet år efter år helt utan problem. Men, statistiskt sett är det få om ens någon som slår LC på fingrarna när det gäller kvalitet. Sen är LC en dyr bil att äga om man ser till driftskostnaderna, det finns inga genvägar här i livet och vill man köra en fullstor bil som lastar hela familjern plus bagage, som drar hästsläpet, som är bekväm på landsväg och som går att köra i terräng...då får man vackert betala vad det kostar i form av service och underhåll. Land Cruiser är inte en förvuxen Corolla, utan familjebilarnas motsvarighet till en supersportbil, och den kommer att kosta pengar.

Edited by Tapiren

Jag upprepar det jag anförde tidigare, det finns mängder av LC som står mycket på verkstad, som driver sina ägare både tokiga och till fattighuset. LC-bilar, både nya och gamla, som får en Jaguar XJ12 från 1979 att framstå som ett under av driftssäkerhet och stabilitet. Jag upprepar igen, det finns många dåliga LC. Men, detta till trots, som bilköpare har man statistiskt sett långt mycket större chans till ett problemfritt ägande om man väljer en LC än om man väljer någon annan bil, det går inte att komma ifrån hur gärna man än vill. I andra änden finns det många som kör udda bilar av erkänt dålig kvalitet år efter år helt utan problem. Men, statistiskt sett är det få om ens någon som slår LC på fingrarna när det gäller kvalitet. Sen är LC en dyr bil att äga om man ser till driftskostnaderna, det finns inga genvägar här i livet och vill man köra en fullstor bil som lastar hela familjern plus bagage, som drar hästsläpet, som är bekväm på landsväg och som går att köra i terräng...då får man vackert betala vad det kostar i form av service och underhåll. Land Cruiser är inte en förvuxen Corolla, utan familjebilarnas motsvarighet till en supersportbil, och den kommer att kosta pengar.

+1 :)

Tja, vad ska man säga?

Min LC100 är den bil som gett mig överlägset mest komfort och utrymme, men kvalitet...?

Köpte den 2010, 13000 mil.

Två år senare, knytnävsstora rosthål i framskärmarna, tokslut baklucka. Bytt generator och startmotor. Framhjulslager. Givetvis slitdelar som bromsar, stötdämpare (15000 mil).

Och vattenpump.

Radioantenn och rattjustering paj. Lyse som ett juleljus.Radio och cdväxlare paj. Dimljusen har väl aldrig funkat...lika slut som kylarbalken.

Bakaxel sönderrostad vid 25000 mil, och de delar jag inte svetsade nu vid 30000 mil.

Innerskärmar bak totalruttna vid 25000 mil, fantastskt vad det där vita plast-guckat kan hålla ihop bilen..

Visst, jag köpte en 10 år gammal bil, men en bil som ny kostade...mer än dubbelt så mycket som en hundkombi.

Sett till mina andra bilar har den INTE högre kvalitet än t.ex min gamla Saab 9000 som gått lika mycket.

Men LC:n har levererat på en annan nivå.

Lik förbannat försöker jag övertala sambon om att låna upp pengar till en LC150-15, -16...

Är det mig det är fel på ;)

• Like 2
  • Haha 1

Har en LC90, 3,4 bensin, automat, som jag köpte 2014 på 16500 mil och nu just passerat 22 000. Köpte den ganska högt då (75 000,-) - men så är det också en 50th anniversary (...) och hade nya vinterdäck och någon säsong gamla sommarsulor, helt nytt avgassystem bl.a.

Den har totalt kostat 152 000 ink inköpspriset. Räknar vi av inköpspriset ligger den då på 77 000,- för resterande omkostnader. Service - tidigare årlig, men efter att ha fått rådet att endast köra var 1.5e år gör jag det numera - har totalt kostat ca 16 500 (ibland inbakat med andra saker som görs så svårt att få exakt pris) vilket ger ca 60 000 i andra kostnader. 

De 60 000 fördelar sig på stora smörjningen plus kamrem vid 18 000mil som gick på 16 000, kvacksalvare bytte alla bromsar en bromsskiva för ca 9 000, generator och värmepaket 12 000,-. Utöver det är det några krängningshämmare, lackstift, däckbyten, besiktningar, batteribyte, en rekond, en underredesbehandling, ny glasruta etc etc... stort som smått. 

Drygt 1 000,- i månaden tycker i alla fall jag är rimligt för en så pass gammal bil som kräver en del kärlek. Särskilt med tanke på att den kostade så pass lite i inköpspris. 

Totalkostnad per månad - bensin, försäkring, biltullar, parkering, service, reparationer - landar på 6 800,- / månad i snitt under mitt ägande (värdeminskning känns försumbar; men kanske att jag ska lägga till 250,- / månad för det...).

En kompis gjorde en tämligen omfattande genomlysning av marknaden för ett par år sedan och han kom fram till att det mest fördelaktiga prismässigt, för att få en stor familjebil, var att privatleasa en VW Sharan som landade på totalt 7500 i ägandekostnad per månad. 

Då väljer jag gärna en LC90 trots att den inte luktar nybil längre - och måste in på service / reparation lite oftare än en ny bil. Och jag är klart glad i den kanske främst tack vare säkerhetsmässiga fördelar. Jag körde på ett vildsvin (ca 90kg) i våras; hade hunnit bromsa en del men jag tryckte till grisen så pass att hon ramlade och kanade över vägen ner i diket på andrasidan. Hon gick därifrån, men vildsvin är sega. de kanske gick i 30-40....

Inte en skråma på LCn och det kändes bara som ett litet motdjuck i bilen. Hade jag suttit i nått annat hade jag haft grisen i knäet... och den säkerheten byter jag inte bort för lite nybilsfeeling. 

Cg

Edited by CarlGustaf
dåliga meningar behövde förtydligas...
  • Like 2

Kul uppsummering @CarlGustaf :) .

Jag vågar dessvärre inte göra den samma övningen även om jag har räknat i huvudet några gånger - det är nog det resultatet jag vill undvika att få på papper ;) .

Men att bilarna levererar är det ju inget att snacka om - trots diverse oförutsedda utgifter ibland ?.

Men skruvar man lite själv så blir i alla fall inte driftskostnaderna ohanterbara IMO.