Jump to content
Sign in to follow this  
Wado

24K har kostat 200K

Recommended Posts

Har kört min LC 90 - 99 bensin / aut drygt 24.000 mil och reparerat och servat för över 200.000 vid

Toyota. Kan med detta avfärda myten om hållbarhet och kvalitet. Har haft de flesta beskrivna problem i forumet. Senaste investeringen var ny bakaxel och tank. Så om du inte skruvar själv räkna in 8 till 9 kr/mil för att hålla den rullande genom besiktningen. Men förfäras icke då denna summa är mindre än värdeminskningen. Är mentalt förberedd för vad som kommer mellan 25K och 30K. Men om ramen knäcks eller motorn ger upp så gör jag likaledes.

Hej!

Först och främst, välkommen till toyota4x4!

Tråkigt du haft sådana problem med bilen. Har du haft den sedan ny?

Servat och lagat på Toyota?

Vad var anledningen till ny tank och bakaxel?

Jag tycker faktiskt inte att det är så farligt, c:a 1000kr/månad i snitt är ingen förbluffande driftskostnad. Nu verkar du förvisso ha haft en hel del otur, men räknar man på vad det kostar att köra en exklusivare bil med kamremsbyten osv blir det ofta väldigt dyrt. Plus att hållbarhet och kvalitet inte är samma sak som låga driftskostnader, LC är en dyr bil att äga eftersom konstruktionen är komplicerad jämfört med vanliga personbilar, en extra växellåda, extra drivaxlar, stor motor... osv. Denne man har gjort en liknande jämförelse på en Volvo V70; http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=19&t=100047 som förvisso rullat längre, men som är nyare. Men absolut, du har helt klart tråkigare erfarenheter än de flesta andra och det är förstås beklagligt.

Intressant sammanställning, det är ju inte att sticka under stolen med att det kostar att äga, köra och serva bil oavsett modell.

Vad har de stora service kostnaderna vart för fel? När du nämner tanken låter det som om det är rost relaterade fel? Hur ser delningen ut i mellan driftkostnader dvs. olja, filter, däck osv. mot direkta reparationer/verkstadsarbeten?

Intressant att se om och vad det nedbrutna svaret blir på de reflekterande följdfrågorna. Bilägande kostar ju som sagt och hur mycket beror väl både på tur/otur samt användning, klimat körsätt m.m. Skulle det stämma att huvuddelen av forumets diskuterade fel har drabbat just denna bil då är nog repkostnad på 200ksek att anse prisvärt. Vidare är det nog så att ska man äga en bil länge så är det nog så att vissa åtgärder som exv tvätt och rostskyddsbehandling vilket kanske inte beskrivs av servicemanualen / automatiskt görs av aukt verkstad bör göras för att inte vitala komponenter rostar sönder.

Närmare mig 24.600 mil nu och den är fullservad vid Toyota center och samt ytterligare en auktoriserad. Klart att jag är kär min LC och återkommer med lite uppdelning av kostnaderna reparation - service senare då allt finns noga dokumenterat. Mycket är givetvis rostrelaterat som på alla andra bilar. Detta är ett fordon att ha i öknen och inte på västkusten trots flera rostskyddsbehandlingar på Toyotarekommenderad station/metod. Kör enbart på väg ca 1500 mil som familjebil. Har ägt bilen sedan 2000 mil. Tanken är nu helt ny då den korroderat sönder i svetsskarven. Fästena till övre länkarmarna på bakaxeln var helt slut och öronen för de undre armarna var också på gång. Toyota vägrade att svetsa dessa. Nu sitter en ny axel på plats. Återmonteringen av axeln reklamerades 2 veckor efter då gängorna till stötdämparbulten skjuvades av och dämparen låg in i fälgen och skavde. Kunde slutat riktig illa om den kilat.

Andra märken är förmodligen inte bättre (besöker också flitigt BMWs serviceverkstad där hör man en del vid disken). Eftersom jag inte bytt generator, stötdämpare, startmotor bör denna samling komma kanske på väg upp till 30K. Återkommer med vad som är reparerat.

Tyvärr är det så att Toyota som säljs i norra europa är inte bättre rostskyddade än de som säljs i torrare klimat. När det gäller Toyota's rambyggda bilar så finns inget rostskydd alls !!! Samtliga komponenter i chassi/ram är endast lackade :shock: . Även karossen och dess detaljer är inte heller rostskyddat.

Toyota hävdar att materialet på de rambyggda bilarna är så tilltaget att de även med rostangrepp håller :?

Detta är anledningen till att de flesta (även nyare) LC som rullar på våra breddgrader har omfattande rost på chassidetaljerna.

Titta under din egen bil - så ser du hur eländigt det ser ut. Skandal!!! :mad:

Köpbeslutet var klart naivt och grundat på en myt som troligtvis skapats av tillverkaren i skydd av ett obefintligt konsumentskydd inom bilbranschen. Jag har alltid känt mig som den beiga kunden på Macken när Roy och Roger förklarat varför bilen gått sönder. Vid 61423 km kollapsade bromsarna men ett ljud som man inte glömmer. Roy förklara då att men måste byta samtliga fyra skivor samt klossarna fram på endurobilen. Kostnadsresan var därmed påbörjad med 8.508 kr. Återkommer med kapitel 2.

Onekligen verkar din LC kostat mycket att hålla igång, men oavsett om du anser LC goda rykte vara en myt eller ej så kullkastar man inte ett bilmärkes/bilmodels anseende på ett enda exemplar av en bil. Det enda man kan säga är att det är en personlig resension /erfarenhet av just det exemplaret.

Edited by Magnus LC

Som sagt, du tycks ha haft mycket otur men det finns en anledning till att Toyota ligger bra till i nästan alla kvalitetsundersökningar, det går inte att komma ifrån. Naturligtvis är det dock tråkigt att du inte är nöjd, men jag är inte säker på att någon annan bil hade varit bättre.

Rent statistiskt sett löper man bättre chans till problemfritt ägande med en Toyota LC än någon annan bil, däremot blir det sällan billigt ägande.

Köpbeslutet var klart naivt och grundat på en myt som troligtvis skapats av tillverkaren i skydd av ett obefintligt konsumentskydd inom bilbranschen. Jag har alltid känt mig som den beiga kunden på Macken när Roy och Roger förklarat varför bilen gått sönder. Vid 61423 km kollapsade bromsarna men ett ljud som man inte glömmer. Roy förklara då att men måste byta samtliga fyra skivor samt klossarna fram på endurobilen. Kostnadsresan var därmed påbörjad med 8.508 kr. Återkommer med kapitel 2.

Eh...?

Byta samtliga skivor efter plötsligt ras...! Låter orimligt och är tämligen övertygad om att det inte stämmer.

Jag vet inte vilken typ av förare/ägare du är? Oftast hör eller känner man om något inte stämmer. Kör man bara på och inte är lyhörd så får man skylla sig själv ;) och då kostar det mycket när det blivit försent.

Du kanske behöver en konsult som sköter dialogen mellan dig och din verkstad?

Toyota har inte skapat någon myt. Myter skapas av betraktaren. Upplever inte att Toyota överdriver sin marknadsföring. Tvärtom, är de ganska ödmjuka.

Min bild av min LC är inversen av din, mina 7 år med bilen har varit synnerligen enkla.

Det som bytts är bakskivor och belägg bak då de var fast rostade när den köptes p.g.a klent användande av tidigare ägare.

Samma ägare gjorde även enbart korta resor i Stockholm vilket gav kondens efter ljudämparen och behov av nytt avgassystem.

Frambeläggen byttes ifjol efter 16000 mil och 13 år, i år rostade dämparen bak av så de fick bytas.

Samt att jag kostat på den en kamremsbyte i år efter 17000 mil och 14 år, byttes 2005 och 6000 mil första gången av tidigare ägare.

Utöver det enbart oljeservice, filter, uppsmörjning och koll av det vanliga vid service varje år.

Samt att lufmassemätaren gav upp.

Nytt avgassystem på ferrita 7000kr

Bromsar bak runt 2500kr

Belägg bak runt 750 kr

Luftmassemätaren runt 2000kr

Bakdämpare 1300kr

Service i 7 år 14000kr

Kamremmen 8500 kr

Total kostnad utöver försäkring och soppa avrundat uppåt 40 000.

Vilket jag tycker är OK på 7 år och 12000 mil

Visst kan man alltid drabbas av en måndags exemplar men min bild är att de är färre bland LC bilarna.

Dock skall man ha klart för sig att de flesta Toyota verkstäder inte kan se skillnad på fram och bak på en LC så de bör nog servas av någon annan.

/Jonas

Låter trist...Köpte en högerstyrd LC90-96 som import 2010 (trots varningar för importbilar). Bilen ha gått som en klocka från 13000-30000 mil. Bytt bakre dämpare,en solenoid i generatorn bytt, bytt bromsbelägg. Börjar bli lite ytrost undertill och skivorna fram behöver bytas snart. Förutom vanlig service (som jag gör det mesta a själv). Satans bra bil:)

Min 2001:a har gått snart 20 000mil och har fulltständig servicehistorik. Vad jag kan se har endast slitdelar bytts genom åren. Rostmässigt ser den bättre ut än min Golf från 2008 som gått 10 000mil.

Tyvärr tror jag det är i princip omöjligt att låta en märkesverkstad underhålla 15 år gammal bil som gått 20-30 000 mil. De har inga rutiner för att laga saker utan byter bara saker. För att fixa rostiga delar behövs en old-school mek eller bonde som kan svetsa eller eller byta ut delar mot bättre begagnade och är van att hålla gamla saker rullande. Att byta hela bakaxeln för att några fästen rostat sönder låter fullständigt orimligt.

Skulle du börja byta söderrostade delar på låt säga en Volvo 940 på märkesverkstad skulle det sannolikt kosta kopiöst också.

Hello!

Tråkigt att du haft så mycket problem!

Jag har en 97:a, köpt 1997 med 1700 mil på mätaren. Nu strax 21 500 mil. Ingen allvarlig rost på något alls - tack vare Rostskyddsmetoder. Två stora behandlingar med några små påfyllningar emellan, gjordes 1997 - 2003 ungefär. Förutom schemalagd service är följande åtgärdat:

- nya bromsskivor bak 2005

- nytt avgassystem 2013

- fyra nya Koni stötdämpare 2013

- toppade upp AC-systemet 2013 - som sedan dess fungerar igen.

- två nya bakfjädrar 2014 (bytte till litet starkare, avsedda för sjusitsig. De gamla var alltså inte trasiga)

Jag har inte räknat ut hur mycket jag servat för, men det är en vacker slant. Å andra sidan är det en extremt pålitlig och robust bil, har kört året om på jakt, med tung båt efter, långa semesterturer, på allt från Autobahn till skogsstigar där vanliga bilar inte kommer fram. Extremt nöjd med bilen.

/Mats

Jo det nog ett ganska representativt omdöme om LC90 mfl LC, alltså att man är nöjd med bilen. Jag körde en LC90 td manuell -00 mellan 20 000mil och ca 28 000 mil och hade i princip ingen reparation de åren utan bara service vilket jag i huvudsak lätt gjorde själv. Jag är övertygad om att den bilen hade gjort jobbet många år och mil yttrrligare.

Jag har rullat över 29000 mil med min -02a. Det första jag gjorde var att underedsbehandla bilen efter att jag hämtat ut den (ser fortfarande bra ut under)

Service har jag gjort själv (är bäste dräng) olja filter bromsar samt kamremsbyten.

Reperationer.

Vänster backspegel strulade klippte en kabel strular inte längre.

Radioanten har lagt ner lyssnar sällan på radio.

Bytt en omgång bromsskivor bak.

Renoverat bromsoken fram.

Några glödlampor har jag bytt också.

JAK är otroligt nöjd med bilen.

Min erfarenhet av LC är också att den är stabil. Har haft en 99:a, körde till 23.000 mil. Toyota fick byta automten på garanti beroende på känt oljekylarproblem. I övrigt inget. Gjorde all service själv. Min LC 120, 08:a basicvarianten har nu rullat 12.000 ganska tuffa mil. Haft problem med en styrled men det är det enda. Servar även denna själv. Oljor o filter med frekvensen 1000 mil.

Hello boys again. Ok var var vi sist. Jo vi kraschade bromsar. Visst har Ni mekarkillar rätt att man måste fixa handbromsen själv varje år för att klara besiktningen. Då sparar man 1.300 kr per år och Toyotakvaliten får gratis hjälp. Eller hur ? Jag är dock ingen mekarkille och vi diskuterar kvalitet. Som när man skall tanka vid 105634 km och inget händer när man drar i tanklucksreglaget. Oj fan hela Toyota var involverad att byta denna vajer till tankluckan så hela inredningen fick rivas för en kostnad av 3.285 kr. Återkommer med kapitel 3 på denna kvalitetsberättelse inom kort. Subjektivt ? Berätta själva vad Ni vad Ni gör för att rädda Toyota !

Hello boys again. Ok var var vi sist. Jo vi kraschade bromsar. Visst har Ni mekarkillar rätt att man måste fixa handbromsen själv varje år för att klara besiktningen. Då sparar man 1.300 kr per år och Toyotakvaliten får gratis hjälp. Eller hur ? Jag är dock ingen mekarkille och vi diskuterar kvalitet. Som när man skall tanka vid 105634 km och inget händer när man drar i tanklucksreglaget. Oj fan hela Toyota var involverad att byta denna vajer till tankluckan så hela inredningen fick rivas för en kostnad av 3.285 kr. Återkommer med kapitel 3 på denna kvalitetsberättelse inom kort. Subjektivt ? Berätta själva vad Ni vad Ni gör för att rädda Toyota !

Varför säljer du inte bilen och köper en Hyundai istället om du nu inte gillar Toyota?

Till saken hör att Toyota är världens mest tillförlitliga bil alla kategorier.

Om du jämför med ett annat märke som rullat kring 20' (och efter då garantitiden har gått ut och ägarna slarvat med service etc.) så är många i bedrövligt skick (Volvo XC90, BMW, Range Rover, Nissan Patrol m.fl.).

Toyota tillämpar X-Y parametern (kvalitet på alla ingående komponenter i relation till funktionen/kostnaden/livstiden).

Har inte riktigt greppat vad du är ute efter...

Instämmer i föregående, jag har av någon anledning haft konstiga vibbar kring denna tråden.Finns bilen och i så fall varför fortsätta plågan att äga bilen? Håller trådskaparen sig till sanningen? Syfte med tråden? Varför sarkastisk? Perspnligen misstänker jag att just dessa tankar är just vad trådskaparen vill uppnå!

Håller med Peder o Magnus. Får en del konstiga vibbar. Finns verkligen bilen o problemen.

Hmmm någon på internet har fel!!1!11!! ...

Varför skulle det vara så konstigt om en person som äger en LC har haft mycket problem med den?

INGA bilar är felfria, inte ens Toyotas ...

Men att posta sina bekymmer på ett "Toyota är världens bästa bil forum" är väl inte det mest givande om man vill ha nyanserade svar.

Nu ifrågasätter ni tom om han verkligen har en bil :)

Men vem vet han kanske bara trollar, i sådana fall lyckas han ju ganska bra med det.

Jag har haft en LC90 (numera ägs den av far min), på den hade jag inom 6 månader efter att jag köpt den kamremsbrott, avrostat avgassystem och kass höger bakaxel (detta är typfel på Toyota och åtgärdades i Norge hos Toyota, inte så i Sverige). Sedan min far tog över har den haft en vattenläcka i taket som tagit Toyota tre besök att åtgärda och senast för ca en månad sedan så pajade kylaren (typfel Toyota LC90 med automat) och resulterade i en räkning på många sköna tusenlappar. Han var tvungen att visa en utskrift från NLCKs forum för att de skulle tro honom ang typfel.

Min egen LC100 har jag även den haft några mindre roliga saker att åtgärda, till ganska hög kostnad dessutom.

Gör detta bilarna till sämre bilar?

Mja, både jag å min far är nöjda med våra LCs men att ställa sig på barrikaderna och skrika "Världens bästa bil", vet jag inte :)

De är grymma bilar som klarar saker som andra bilar bara drömmer om, men de kräver som allt annat ganska mycket kärlek och omvårdnad för att fungera som de skall.

Hänger man inte på forum som detta så kanske man missar en hel del "bra att veta" saker, som sen kommer att kosta många pengar att åtgärda.

Kan man/vill man sen inte göra allt själv, så klart det kostar pengar, Toyota bedriver inte välgörenhet.

Toyota LC är dyra bilar att äga, så är det bara, hur man än räknar.

Vill man inte ha hög ägarkostnad bör man nog byta till något billigare.

Vilket bilmärkes-forum man än besöker så finns det hundratals, ibland tusentals trådar om alla fel och brister som finns på dessa bilar och hur man bäst åtgärdar eller undviker dem.

Kommer det sen in en Mercedes-ägare på BMW-forumet och tycker att varför köper ni inte en MB så slipper ni alla fel, så sluter samtliga på forumet upp och förklarar MB-ägaren som mindre vetande och MB är minsann världens sämsta bil, det veta alla.

Man är sig själv närmast helt enkelt.

Så låt den stackars TS beklaga sig lite över sin LC, han kanske faktiskt har en poäng någonstans?

Jag kan iaf intyga att handbromsen är ett återkommande "problem" ;)

Over and out!

Nu skall jag till BMW forumet och se om det finns någon som har fel där ...

Helt rätt MrWib !

Alla bilmärken har sina fel och brister , vissa mer andra mindre.

Efter köpet av 80:an kom det fram att modellen som jag trodde var helt ofelbar också hade sina "orginalfel" tyvärr var det inte mycket som det skrevs om på alla forum .

Som tur är så är det inte några direkt allvarligare fel som inte går att åtgärda själv om man är lite händig , men hade man varit tvungen att lämna bort bilen för reparation hade det varit en helt annan sak.

Mina Land Cruisers är 31 och 21 år gamla och har rullat runt 30 tusen mil vardera dom har inte alltid varit bortskämda och hanterade med silkesvantar men dom är i betydligt bättre kondition än sina jämnåriga kollegor av andra fabrikat och det tolkar jag som att ett visst mått av kvalitet är inblandat.

Jag har mekat med bilar sen tonåren så jag vill påstå att jag har en liten aning om vad jag talar om när jag säger att jag allt som oftast skänker en tacksamhetens tanke åt Toyotas konstruktörer och kvalitetssamordnare när man ligger där under bilen för att lossna något och alla bultarna lossnar lätt och fint och att den skadade delen antingen går att reparera eller lätt byta ut , man känner igen kvalitet när man ser det.

Frugan kör en Corolla Verso från -06 med en 2,2 liters diesel D4-D , den har rullat dryga 20 tusen mil var av ca 15 tusen i vår ägo utan några reparationer annat än byten av slitdelar och servicar som jag gör själv var 1500 mil. Bilen ser nästan lika fin ut som när vi köpte den trots att frugan inte är den som anser att det där med tvättning och vaxning är något som är nödvändigt ;-) Det var annat med VW golfen som hon körde innan , där kom det rost på alla möjliga och omöjliga ställen :-( . Till Golfens försvar skall sägas att den var några år äldre än Corollan men den var också en "kvalitetsbil" .

Jag fasar för den dag mina Land Cruisers inte längre går att hålla vid liv så att jag tvingas att köpa en modern bil som måste lämnas in för minsta lilla åtgärd, den dagen kommer men det blir förhoppningsvis inte än på många år .

/ Mecki