Jump to content
Sign in to follow this  
traktorn

framaxelrenovering

Recommended Posts

Hejsan.

jag behöver lite tips på vart jag kan köpa renoveringssats till min framaxel. tänkte byta alla lager och tätningar när jag väl börjar. Ingående lager och tätning är helt kass och övriga vet jag inte då jag inte kört med denna axel. Köpte orginal mekaniskt diffade på blocket förra året men har inte fått tummen ur än så att säga.

tacksam för hjälp.

ps. Hängde på nått forum som hette slck (svenska landcruiserklubben) men det verkar som den har försvunnit ut i cyberrymden.

Hej och välkommen hit.

SLCK tynade bort och försvann .

Jag tipsar som vanligt om Spectre offroad i USA , jag har handlat lager där till mina axlar på både 40:an och 80:an och det har fungerat klockrent , här är en länk till satser och lager för 60-serien http://www.sor.com/cat080.sor

Ett annat bra tips är All-American i Holland , tyvärr en usel hemsida (men dom jobbar på det ) men svarar snabbt på mail http://toyota4x4.se/topic/2704-all-american-import-nederlanderna/

Om du kollar här i länkbiblioteket kan du hitta mer matnyttigt http://toyota4x4.se/forum/225-laenkar/

/Mecki

tack för svar. Ska kolla om jag hittar det jag behöver så kanske semestern är räddad :rolleyes: :rolleyes:

Kan bara framhålla all-american, de har som sagt värdelös hemsida men de är grymt kunniga, service minded och har det mesta hemma. Jag mailade dem om framaxelrenovering till min 80 och de plockade direkt fram rätt prylar och kom dessutom med tips om hur jobbet utförs samt skickade med utdrag ur servicemanual med rätt åtsragningsmoment. Det är mest Mecki som vurmar för SOR ;-)

Det är mest Mecki som vurmar för SOR ;-)

Så sant , så sant . SOR är oslagbart bäst på 40-serien , det är väl därför jag håller på dom , men numera handlar jag delarn till 80:an på All-American .

Eftersom 60-serien ligger mittimellan 40 och 80 så tipsade jag om båda förtagen :P

SOR har i alla fall en grym hemsida med massor utav sprängskisser uppdelat på dom olika Land Cruiser modellerna och den har lärt mig mycket.

/ Mecki

Edited by Mecki

http://www.milneroffroad.com Har en hel del grejer för renovering av axlarna. Jag har gjort ett par axlar med deras grejer men har inte bilarna kvar så vet inte hur bra det funkar men tror inte det är någon större skillnad på deras grejer mot ome. - någon med annan erfarenhet?

Lager är koyo/nachi/nsk (japan) och packningar och packboxar osv från musashi (japan). Annars är det bara att köpa lager och packboxar från lokal återförsäljare då det är standard grejer. Det ända som behövs är packningar efter modell.

Liten uppdatering.

Tyckte det verkade lite dyrt med att beställa samtliga lager innan jag börjat att titta på axeln. nu när jag har fått isär axeln något tror jag att jag väntar med hjullagren. Dom verkar frächa och är lätta att byta även när axeln är monterad på bilen. Styrlagren har jag inte kommit åt än. Nån tidigare ägare har nog försökt att vada över östersjön eller nått för allt är rostigt och dom koniska brickorna vägrar att lämna sina säten.

Idag fick jag ur diffen ur axeln. själva diffen ser bra ut men lagren på ingående axel har varit bättre. Eller det är väl inget större fel på delarna om dom bara var på samma ställe, Samtliga rullar ligger kvar i botten på axeln medans bakre innerring sitter som svetsad. Verkar som jag får ta till skärbrännaren imorgon och skära sönder lagret så jag får ut drivvaxeln ur "chassit"

nu så.....Äntligen säger chefen (har haft framaxeln i verkstaden på jobbet)

Lagom till nyåret blev renoveringen av axeln klar. kanske ger jag mig på att byta framaxeln i helgen.