Jump to content
Magnus LC

Köpråd LC 150

Recommended Posts

20 minuter sedan, SkogsJona säger:

Letar huvskydd, hittar bara hos Arctic truck i Norge och dom ska ha 1600 norska.. lite saftigt när huvskydd brukar kosta typ 600 spänn. Vet nån var man hittar? EGR verkar vara ett OK märke. 

Jag köpte vindavvisare på Hova.com Dom har huvskydd också men vet inte om de har till din bil. Kan vara värt att kolla i alla fall

• Like 1

1 timme sedan, Klydd säger:

Jag köpte vindavvisare på Hova.com Dom har huvskydd också men vet inte om de har till din bil. Kan vara värt att kolla i alla fall

Tack för tipset. Men just modellen 2014-2018 verkar trög med såna saker. Fanns inte där heller. Kanske får svälja priset så småningom och beställa från Norge. 

• Like 1

Här köpte jag till min bil www.transportstyling.se

• Like 1

13 timmar sedan, SkogsJona säger:

Letar även frontbåge och ledramp. Verkar begränsat när man har parkeringsvarnare och frontkamera

OK - bortse prisbilden här...  hehe.  Men detta är OK enl. EU o Besiktningen. Anpassat för kamera o sensorer.  Fett bra ljus...

http://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/502-smulan-cervos-lc150/&do=findComment&comment=7467

• Like 1

13 timmar sedan, SkogsJona säger:

Har hunnit köpa en nu, blev en 2014  med offroad paket men 3.0 motorn. Har kört en del och bara en gång fått den under litern. Trodde den skulle vara lite snålare men det är ju en stor bil

Min LC150 2.8 har jag bra koll på nu efter 16 mån.

Nedanstående är över längre sträckor på över 10 mil.

Landsväg 95km/h ca 0.85

Landsväg 70-80, ca 0.75

Motorväg 110, ca 0.95

Autobahn m 5 pers, takplattform, Taktält, väskor på taket 120-140km/h, ca 1,1

Overall efter 16 mån i Göteborgsregionen ligger på 0.85

• Like 2

På 2018-08-29 på 11:32, cervo99 säger:

Min LC150 2.8 har jag bra koll på nu efter 16 mån.

Nedanstående är över längre sträckor på över 10 mil.

Landsväg 95km/h ca 0.85

Landsväg 70-80, ca 0.75

Motorväg 110, ca 0.95

Autobahn m 5 pers, takplattform, Taktält, väskor på taket 120-140km/h, ca 1,1

Overall efter 16 mån i Göteborgsregionen ligger på 0.85

Detta låter helt ok, jag trodde dom drog 1 dl till minst?

10 timmar sedan, ozzian säger:

Detta låter helt ok, jag trodde dom drog 1 dl till minst?

Det är inga problem att få den att dra en eller två deciliter ytterligare. Men kör man med planering och lugn så stämmer mina siffror väl på 2.8 motorn

Jag letar bil nu, hittade en 2017 2,8 för 350k

fick dock en lite prischock:

en som kör ca 1500mil per år sa att hans kostat 7500kr i service per år?

kostar  det alltså 15k /år om man kör 3000mil/år?

detta och då ca 1liter/milen blir en hel del.

Min 2016 har jag betalat 7750kr för fullservice hos Toyota i Gbg.

Mellanservice (12 mån eller 1500mil) på annan Toyota-verkstad 2800kr.

Ser att den bilen som nu ligger ute för 349kkr är den enklare utrustade modellen som saknar bl.a Multi Terrain Control och låsbar bakre diff etc.

Inget fel i det på något sätt - bara så att du vet vad du köper och inte jämför äpplen o päron då de bilar som har mer utrustning kostar betydligt mer.

Min drar ca 0.85-0.95 över helåret, blandad körning. Då kör jag ändå Webasto-värmare på vintern emellanåt i den kalkylen.

Skatt o försäkr är relativt billigt på denna modell då motorn är av acceptabel utsläppsnivå

Edited by cervo99
  • Like 1

2 timmar sedan, cervo99 säger:

Min 2016 har jag betalat 7750kr för fullservice hos Toyota i Gbg.

Mellanservice (12 mån eller 1500mil) på annan Toyota-verkstad 2800kr.

Ser att den bilen som nu ligger ute för 349kkr är den enklare utrustade modellen som saknar bl.a Multi Terrain Control och låsbar bakre diff etc.

Inget fel i det på något sätt - bara så att du vet vad du köper och inte jämför äpplen o päron då de bilar som har mer utrustning kostar betydligt mer.

Min drar ca 0.85-0.95 över helåret, blandad körning. Då kör jag ändå Webasto-värmare på vintern emellanåt i den kalkylen.

Skatt o försäkr är relativt billigt på denna modell då motorn är av acceptabel utsläppsnivå

vill du förklara service intervallerna?

hur ofta fullservice, 2800 var 1500 mil är ju helt ok men 7800 hur ofta?

Jo den bilen är enklare, och jag vet ej om jag tvunget ska ha en 2,8a, 3,0 är lite billigare.

mtc är en bra sak men låsbar diff vet jag inte, jag hade det på amaroken men använde inte det på 2 år.

Vill minnas att det är mellanservice varannan gång, 1500mil, och fullservice de andra gångerna.

Dock blir det en extra mellanservice, eller tidigarelagd sådan, om det går mer än 12 mån emellan.

Tror skatten är billigare i 2.8:an

7 timmar sedan, cervo99 säger:

Vill minnas att det är mellanservice varannan gång, 1500mil, och fullservice de andra gångerna.

Dock blir det en extra mellanservice, eller tidigarelagd sådan, om det går mer än 12 mån emellan.

Tror skatten är billigare i 2.8:an

Jag pratade med Toyota idag

ca 3000kr för mellanservice och 10-11000kr för fullservice,, 1500 0ch var 3000 mil,, minst 3000kr varje år

lokala tog betydligt mindre, ca 300kr och för fullservice 5000kr

Ang service så måste man inte ta den hos ToysRus för att behålla sin garanti på nyare bilar. Med tanke på mycket av det jag varit borta i av kunskap, eller hellre brist på den samma, så duger många av de mer prisvärda alternativen som finns.

Se hellre fram till dagen då garantin har gått ut och du äntligen " får " skruva själv - underhållskostnaderna kommer att sjunka betraktligt ;) .

• Like 4

Hej,

Jag har en LC 2016 som just gått lite över 6000 mil, så det är dags för en stor service.
Nu har garantitiden gått ut så jag tog in offerter från tre ställen som är auktoriserade och skriver in i boken men inte är en ren Toyota verkstad.

MECA skulle ha 4 470:-

AD Bilverkstad skulle ha 4 630:-

Mekonomen skulle ha 5 031:-

Europeiska motor som är Toyota märkesverkstad skulle ha 7800:- för den servicen.

Alla tre följer service programmet men den stora kostnadsskillnaden är att Toyotas auktoriserade verkstad debiterar 2 095:-/ timme för arbetet medan de andra debiterar från 750:- till  1000:-/timme. Arbetet tar 1,6 timmar så det blir en diff. på 2 150:- på arbetskostnaden.

(kör du 3000 mil /år så blir servicekostnaden max 10 000:-/år och ner till 6 500:- med alla stämplar.)

Hälsningar

Claes

• Like 2

En nyfiken fråga: Vad görs på en stor respektive liten service?

/ Mecki

• Like 1

Hej,

Så här ser specen ut för vad dom ska göra på en 6000 mil service.

Hoppas jag la ut det rätt nu?

Claes

208436362_OffertserviceTLC16.thumb.PNG.ab384d72614cc77e10ac86e04859260b.PNG1097440639_OffertserviceTLC2(3).thumb.PNG.be047e60383d0139f14818aa40017d0d.PNG1657181369_OffertServiceTLC3(3).thumb.PNG.bc57b6b3eeec4e98cb7b16163c62787c.PNG

• Like 1