Gå till innehåll

Köpråd LC 150


Magnus LC

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag önskar råd och tips gällande köp av en LC 150 som bruksbil!

 

Främst letar jag begagnat och gärna högt specad men då vill jag känna mig någorlunda säker på att sakerna kommer hålla.

 

Åkte för 5 år sedan under ca 3år LC90 TD WB årsm 2000 och den rullade på utan överraskingar. Var efter den inne på en LC120 men tyckte att både utbud och priserna var dåligt vilket bidrog till att jag bytte både märke och biltyp.

 

Hos en Toyota handlare finns en fräsch 150 D4D Premium årsm 2010 fullservad som har rullat 11 000 mil och alltså kommer säljas med kvalitetsgaranti. Om jag förstår rätt så är 2010 första årsmodellen av 150. Trots att den är 4år gammal så handlar det om ca 400tsek vilket är ganska saftigt tycker jag men utbudet i Sverige är ju inte så stort heller. Känner någon av er till om man ska undvika första årsmodellen av LC150 eller om det inte spelar någon större roll?

 

Hos en annan Toyota handlare finns det en årsm 2013 (före facelift), en 150 D4D Legend med enda extra utrustning automat och farthållare också ca 400tsek men som sagt då är den rätt så standard.

 

Till saken hör absolut att jag egentligen inte vill köpa bil för mer än 300tsek, men om jag ändå skulle göra det så vill jag känna mig säker på att det är en bra bil.

 

Tacksam för synpunkter och tips i frågan.

 

Mvh Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LC150 är besläktad med LC120 men bättre. I stort så är LC150 en större och bättre variant av LC120. Som alltid när det gäller Toyota så funkar de. De är kanske inte så sexiga och med dagens mått mätt lite som traktorer traktor. Växellådan (automat) är lite nervös. På den 150 jag hade så avhjälptes detta med en uppgradering av programvaran med Toyotas original trim-kit. Kvalitén är mkt bra men ger inte någon "exklusiv" känsla som borde finnas i en bil i denna prisklass.

Jag kör numera Disco4 och RRS. Motorn, växellådan, komforten och utrymmet i Discon 4'an slår LC150 rejält. Terrängegenskaperna är mer eller mindre identiska. Dock har Discon och RRS bättre axelartikulation och bättre motor (vrid och effekt) än LC150 och något bättre i terrängen.

Men som sagt, LC150 kan aldrig bli ett dåligt köp. Tyvärr är det så att priserna ligger högt iom att tillgången är begränsad. Skulle nog kolla marknaden i Tyskland innan du bestämmer dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har endast provkört några LC150 och har inte varit imponerad för det priset, har idag en LC90 som förre eller senare skall bytas ut,

 

Nu lutar det mot LC200 eller Disco4,

 

Priserna är helt klart mer humana i Tyskland går nog att hitta en för 300 tusen skulle jag tro, var länge sen jag kollade på LC150.

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Tack för inläggen, mycket skriverier om brittiska bilar här! Provkörde därför i helgen demo-bilar RRS och Evoque hos handlare i Stockholm. RRS imponerade även om jag inte tyckte att V6 dieseln på 295hk och 600Nm riktigt nådde upp till utlovade siffror. Provkörde ingen Disco och LC suget kvarstår men som nämns så är priserna i Sverige höga. Kommer förutom fortsatt bevakning av annonser i Sverige spana tyska siter , men jag kommer nu även be om köp tips gällande LC 100 ! Mvh Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hej Magnus LC

 

Hoppas att Du hittat din nya LC 150 - till ett "nåbart" pris?!

Detta inlägg kan således vara för gammalt,,

 

Men icke förty, det finns kanske fler där ute som undrar ang modellskifte egenskaper skilnader mm.

Går man sedan i bytartankar kan nedanstående läsning kanske ge något litet korn av information.

 

Först : tror det inte finns andra bilägare som är så pålästa om sin bil som just LC ägare.

Vadan detta undrar många kanske?

Men handen på hjärtat: fins det någon tillverkare kvar som bygger en Ikon eller en legend i dessa dagar?

Kunden styr och då blir det bara yta + lull lull kvar. Hade "Hisinge traktorer" tidigare i mitt liv som just uppfyllde dessa kriterier: Robusta - pålitliga - stryktåliga - enkla - transportmedel.

Efter att ha lämnat 240 - 740 - 940 serierna och klivit upp i XC typen med samma tro på konstruktionen var jag nära att hamna på psykakuten efter alla fel + haverier. Växellådor, motorer, drivsystem kopplingar läckage fjädring,,,Listan var oändlig och ännu finns inte Elekltonik med som rubrik! Hur kan man bygga SKRÄP idag år 2000+?. Från en relativt konservativ pålitlig produkt till fabrikstillverkat SKRÄP,,hur är detta möjligt idag?

 

Kör LC 120, LC 150 - 09 samt LC 150 -14 idag, alla D4-D 3,0. I Saudi blir det LC 150 V6 4,0. Vi kör i öknar och sandstormar i stundatls + 60C. I Ryssland i - 30C och utan vägar. LC tål hur mycket stryk som helst utan att klaga. Denna biltyp är mycket bättre än det rykte den har som Stads - Jeep eller Parkett - SUV som biltypen den blandas ihop med, ibland kallas. Den skall endast jämföras med Pajeron elle MB Geländewagen. Landrover vågar ingen vettig människa använda utanför storstäder idag. Detta förblir tyvärr en trist påminnelse om att SUV är för folk som inte behöver vagntypen - men utseendet. Använt nyare Landrover i Iraq - totalt o-pålitliga. Eventuellt en Defender kanske - men varför?? Kliv in i en Land Cruiser och Du vet att du kommer fram bekvämt och levende - alltid. Provade första LC 150 på en plöjd åker i 100 Km/h, bara för att kolla biltypen. Är det en LC 150 eller en Parkett-SUV? jag blev inte besviken. Solid som ett kassaskåp.

120 typen = lite kortare och lite smalare kaross, Lite annan utväxling än 150. samma transferlåda men manuell skift H-L. LC 150 -09 hade direkt bultade krängningshämmare. -14 modellen har varierbara. resultatet är något mindre små vibrationer från vägen i -14 modellen. i övrigt är bilarna samma. Samma chassie + ram + motor.

 

Ofattbart pålitliga med NOLL elfel. Noll mekaniska fel Noll lösa plastdetaljer Noll skarammel trots en daglig misshandel av bilarna som körs av allehanda duglig/ oduglig personal.

 

Toyota = tråkig - Javisst!! Range rover Evoque kanske, eller Sports? Kolla lite i statistiken. Ligger alltid längst ner i statistiken. Bland USA tillverkade MB "ML" SUV serien som sämst bil i England att äga. Totalt opålitlig. Lite körning på dåliga vägar = luftfjädringen lägger sig på sena sidan och dör = voltar sedan på sidan ut i sanden i 110 km/h.

 

Fråga dom som använder bilarna till det som de konstruerade för - så får Du svar.

Man blir lätt pipinett i sitt sökande efter den komletta CL'n. Lullul läder mm. Metallic,,?

 

Köp om Du gillar - men faktum kvarstår: LC 150 typen (eller Prado som den heter i många länderr) är och förhoppningsvis förblir just denna rambyggda - oförstörbara till ½ militärfordon byggda bil som många beror av.

(Ingen Reg på bilderna = inga skjutvapen då garageporten åker upp)

 

Lycka till med Ditt LC köp /// Oleg

DSC_0062_1.pdf

DSC_0057_1.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Hade för mig att någon hade skrivit här inne om 173 vs. 190 motorerna finner det inte.

 

Visst är det "samma" motor med olika chipning, eller?

Är det samma motor i alla LC150 verkar finnas med 173, 190 och 205 kusar.

 

Finns det någon ide att undvika 173 hästarsmotorn samt går de att chippa upp?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är olika typ av injektorer. 173 pållaren har solenoid- och 190 kusarn har piezo-injektorer. Rätta mig gärna om jag har fel.

Piezo-injektorerna kräver en vassare styrbox, så att kastbyta in piezoinjektorer i en bil som har solenoidare TROR jag är mission impossible.

Så skall man då gå på en 190 hästars variant?

En fråga till, stjäl extra sätena bak mycket utrymme i bagaget?

 

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att nästan alla svensksålda LC 150 med hyfsade utrustningsnivåer har KDSS, dock tror jag inte det går att avgöra på bilder. På Exclusive och Premium modellerna är det utöver KDSS även nivåreglering på bakaxeln inkl höj och sänk funktion. Även detta är svårt att se på bilder då knapparna sitter typ gömda i knähöjd snett ner till höger om ratten. På lc120 syntes det liknande TEMS systemet i form av en knappsats och vred jämte växelväljaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på denna och 10% prut.

http://suchen.mobile...e=150000&noec=1

 

Vågar man göra upp affären innan man far ner och kör hem den?

Vad skall man fråga efter?

 

Helst hade jag sluppit köra hem själv men transport bolaget ville ha 20 plus moms.

 

/Jonas

Hej.

Jag köpte min LC125:a av dom (Fujiauto) och körde hem den med endast en tillfällig nummerskylt bak. Blev stoppad av tullen i Malmö som påpekade att man i Sverige (och Europa?) måste ha en nummerskylt fram också! Jag hade förmodligen tur som inte blev stoppad i genomfartsländerna.

Fujiauto verkade OK, men jag tror att försäkring de ordnade gällde nog bara i Italien fast han sa att den skulle gälla ända till Sverige.

 

Skall jag köra hem den åt dig?

 

largo42

Redigerad av largo42
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ja, då var den inhandlad. En sprillans ny mörkgrå LC150 Premium. Hade tidigare den första generationen LC150. Range Rovern har blivit utsparkad efter 6 000 mil. Efter en tid började elektriska problemen bli lite overkill. Som jag skrivit i en annan tråd så ska man nog äga en RR så länge den har gällande garanti. Synd att inte LC150 har samma motor som i RR (V6 med dubbelturbo). Bilen hämtas på måndag. Den nya LC150 Premium har idag bättre utrustning än RR-Sport (betydligt fler gadgets). Jag känner mig inte så orolig för detta iom att till skillnad mot RR så brukar allt fungera på en LC :)

Värdeminskningen på RR Sport är sagolik - 60:-/mil!!! Makalöst.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 3 years later...

Hej, gör ett försök att väcka denna tråd. Ser att begagnatpriserna verka ganska lika nu som  för 4 år sedan. Alltså mot nypriset.

 

Gjorde mig av med Hiluxen i april och har sedan dess finkammat marknaden efter en LC150. Nu har budgeten fått justeras ytterligare och frågan är nu, en 2014 -2016 med 2.8 eller 3.0. 2.8an har adblue/urea?, något lägre skatt och förbrukning samt 6 växlad automat. 3.0 mindre krångel med tiden? Samt ca 30-40 billigare, kanske. 

 

Drar nya 2.8an nå mindre diesel? Är lådan bättre? Är det nå tjafs med grejerna runt euro6 ? 

 

Tacksam för svar och råd. 

 

Mvh Jonathan 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hakar på denna tråd

 

Har ratat LC150 pga den "enbart" få dra 2800kg, var dock inne på Toyota idag och bestälde en packning till LC90.

Enligt säljaren var det fullt möjligt att regga om till 3500kg, vilket gör det intresserat igen.

Har en båt som väger runt 3000kg tom med båtvagnen.

 

Så hur är nya 2.8L motorn och lådan?

 

/Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Min LC150 2.8 2016 får dra 3.000 enl reg.papper.

 

Har nu rullat 4.400 mil och fungerar kanon.

Skruvade nyss ur tredje sätesraden tillfälligt för utrymme under resa.

 

Kört med blandad körning under 18 mån och snittat 0.85 i Göteborgsområdet.

Semestern till Kroatien med fem pers, full packning, tak-plattform, taktält och två väskor på taket gav efter 470 mil ett snitt på 1.05. Då körde vi hela Italien, Tyskland, Danmark och stora delar av Polen i motorvägsfart (110-140)

 

Växlar bra med denna låda oc standardstorlek på hjul.

 

Bara gott att säga om denna så långt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-07-11 på 09:55, SkogsJona säger:

Hej, gör ett försök att väcka denna tråd. Ser att begagnatpriserna verka ganska lika nu som  för 4 år sedan. Alltså mot nypriset.

 

Gjorde mig av med Hiluxen i april och har sedan dess finkammat marknaden efter en LC150. Nu har budgeten fått justeras ytterligare och frågan är nu, en 2014 -2016 med 2.8 eller 3.0. 2.8an har adblue/urea?, något lägre skatt och förbrukning samt 6 växlad automat. 3.0 mindre krångel med tiden? Samt ca 30-40 billigare, kanske. 

 

Drar nya 2.8an nå mindre diesel? Är lådan bättre? Är det nå tjafs med grejerna runt euro6 ? 

 

Tacksam för svar och råd. 

 

Mvh Jonathan 

 

Jag har ev planer på att byta upp till LC200 så min 2016 kan vara till salu om intresse finnes. Sjusätes, KDSS, låsbar mitt- och bak-diff samt rörbåge med ljusramp fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
På 2018-08-18 på 22:28, cervo99 säger:

 

Jag har ev planer på att byta upp till LC200 så min 2016 kan vara till salu om intresse finnes. Sjusätes, KDSS, låsbar mitt- och bak-diff samt rörbåge med ljusramp fram.

Hej! Såg svaret nu först. Tackar för erbjudandet.

 

Har hunnit köpa en nu, blev en 2014  med offroad paket men 3.0 motorn. Har kört en del och bara en gång fått den under litern. Trodde den skulle vara lite snålare men det är ju en stor bil. 

I övrigt blir jag glad varje gång jag ser och kör den. 

 

Letar huvskydd, hittar bara hos Arctic truck i Norge och dom ska ha 1600 norska.. lite saftigt när huvskydd brukar kosta typ 600 spänn. Vet nån var man hittar? EGR verkar vara ett OK märke. 

Letar även frontbåge och ledramp. Verkar begränsat när man har parkeringsvarnare och frontkamera. 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.