Jump to content
NOBS205

LC 200 Däck?

Recommended Posts

Jag har nu gjort mig av med min LR Disco 4 pga ständiga bekymmer & har nu (nästan) bestämt mig för en Toyota 200 eller 150.

Vad gäller 200 tycker jag att den har blivit lite väl "snäll" vad gäller utseendet. Jag tycker dock att det blir väsentligt mycket bättre när man sätter på större däck (AT35 är en dröm - dock lite för dyr....) och undrar hur pass stora däck man kan sätta på utan det börjar bli problem med att det tar i?

Hej . Storleken på hvilka däck som passer på denna beror på vilken storlek fälgar du vil ha .17" 18" eller 20" (finns också större ) och hvilka typ däck du vil ha : MT (mud terrain) AT(all terrain) eller landsvägs däck .Det är ganska enkelt att hitta däck i 17" , men strax svåra i 18" och 20".

Mvh Jes

Ps. Jag har monterat et par BF Goodrich all terrain däck i str 285/65-18 på en lc200 och jag tycker det ser bra ut .

Edited by Jes

Jag kör helst med 17 tumm då jag i princip endast ser fördelar med det! I mitt fall så kör jag, som så många andra, över 90% på asfalt men är nog mest sugen på ett par AT. Vad skulle kunna passa då?

Har du tänkt dig att höja bilen ? Jag tror att Martin her på forumet kör på 295/70-17. Men jag tror inte det går uttan att höja bilen. Men jag skulle ville rekommenderar 285/70-17 , 275/70-18 , eller 285/65-18. Jag har kollat på et bf goodrich all terrain i str 285/55-20 men de var svin dyra.

Köpa du en lc 200 är det oftast 20" fälgar eller 18".

Mvh

Jes

295/70-17 tar i lite i innerskärmarna vid fullt rattutslag om du inte höjer bilen. Men det är inte värre än att man kan leva med det…

Dock är det svårt att hitta däck. 265/65-17 är inga problem, flera tillverkare har sådana. Men vem vill gå ner i storlek. :-) 285/65-17 är näst intill omöjliga att hitta Europa (även detta är standard storleken i Australien och Mellanöstern). Dock finns 295/70-17 i ett par olika versioner. Jag har BFGoodrich All-Terrain som vägdäck och Cooper STT när det behövs…

I str 285/70-17 finns där en del att väljer i mellan . Men väljer du 17" skal du högst sannolik ut och köpa fälgar. Här finns inte att väljer på , det är en 5 hulls fälg .

Mvh

Jes

Hej, jag har nyss köpt en uppsättning med 285/70R17 Bfgoodrich all terrain, till en LC200 J20 från 2008. Fälgarna jag köpte till var ET 0 och sticker därför ut betydligt mer än vad originalfälgarna gör. Hur som helst så tar utsidan av däcken i innerskärmarna både fram och bak i hjulhuset på framdäcken vid ungefär halvt rattutslag till den graden att det inte går att köra med dom, utan eventuella modifikationer.

Jag är tveksam till om det skulle passa, men eftersom däckstorleken har blivit rekommenderad här så skulle jag ändå vilja passa på att fråga om någon kan rekommendera en 17 tums fälg som skulle få däcken ovan att passa bilen i fråga. Jag har letat massor, både inrikes och utrikes, men är svårt att hitta något lämpligt.

Tack på förhand.

Vänligen, Andreas

Edited by Andh

Nu har det löst sig. Däcken i fråga passar utan några problem (även vid fullt rattutslag) när de sitter på fälgar med rätt offset (ET).

Tror det är likadana fälgar som de Jes nämner ovan, som sitter på nu.

Så, tack till slut, för tipset.

20180628_195414.jpg

Edited by Andh
  • Like 4