Gå till innehåll
Carl

Bränsleförbrukning/Dieselkvalitè

Rekommendera Poster

Har 2 st dieselbilar LC 120 o L 200. Under hösten har jag reagerat över att båda bilarna ökat dieselförbrukningen, tänkte först att det hade med temperatur, körcykel mm att göra. Det har säkert spelat viss roll men min uppfattning är att det skiljer oerhört mycket i energivärde mellan olika dieselfabrikat. Har ett tag nu tankat ST1 diesel, vad jag förstår med väldigt hög inblandning av biodiesel. Har en ökad förbrukning på ca 2 dl/ mil med LC:n. L 200:an (äldre förkammardiesel 99 Hk) Har ökat ca 1 dl.

Har även märkt en avsevärt ökad förbrukning på min traktor vid snöplogning i förhållande till tidigare.

Ngn mer som har liknande erfarenhet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har lagt märke till samma sak, trodde att det var något fel på bilen eftersom den blivit glupskare

på bränsle. Tankar också på ST1, frågan är om det finns vassare diesel på någon station.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har 2 st dieselbilar LC 120 o L 200. Under hösten har jag reagerat över att båda bilarna ökat dieselförbrukningen, tänkte först att det hade med temperatur, körcykel mm att göra. Det har säkert spelat viss roll men min uppfattning är att det skiljer oerhört mycket i energivärde mellan olika dieselfabrikat. Har ett tag nu tankat ST1 diesel, vad jag förstår med väldigt hög inblandning av biodiesel. Har en ökad förbrukning på ca 2 dl/ mil med LC:n. L 200:an (äldre förkammardiesel 99 Hk) Har ökat ca 1 dl.

Har även märkt en avsevärt ökad förbrukning på min traktor vid snöplogning i förhållande till tidigare.

Ngn mer som har liknande erfarenhet??

 

Hur jag än vrider och vänder på det hela drar Bentley'n 2,7 liter bensin i stadskörning 8-) !! Fast då är det W12 cyl @ 610 hk :shock: .

LC150 drar fortfarande sina 1 liter diesel per mil. Tankar endast på Statoil :-P

LC120 Exp drar lika mycket som LC150.

Toyota iQ drar nog mest i familjen - nästan 1 liter bensin @ 96 hk.

Aston drar sina 1,2 - 2,2 liter bensin V8 @ 450 hk beroende på högerfoten.

 

Förloraren är således Toyota iQ !!!! (som säljs som miljöbil ?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant det Peder säger. Jag tankade Statoil diesel nu. Märkte direkt en minskad förbrukning jämfört med ST1. Sannolikt skulle man försöka tanka sk Gasoil (Marindiesel) även om man får betala fullt pris. Provade sådan diesel i traktorn o fick en minskad förbrukning på ca 2 liter/timma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.... trodde bara att högerfoten blivit lite tyngre. Tankar oftast på ST1 eller Jet.

 

Någon som är bra på matematik ? Motsvarar det högre priset på Statoil den mindre förbrukningen eller är det trots allt billigare att tanka på ST1 med en högre förbrukning ?

 

Mecki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm.... trodde bara att högerfoten blivit lite tyngre. Tankar oftast på ST1 eller Jet.

 

Någon som är bra på matematik ? Motsvarar det högre priset på Statoil den mindre förbrukningen eller är det trots allt billigare att tanka på ST1 med en högre förbrukning ?

 

Mecki

Tror inte att det bara inskränker sig till kr o ören. Tycker mig märka att kraften/vridet är sämre på ST1 dieseln. Pratade idag med en kille som gjort direkta jämförelser. En V 70 diesel äldre med den gamla 5 cyl VW dieseln. Han kör 8-10 mil längre på en tank Statoil än på ST1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst blir det skillnad både på förbrukning och på vridet det märktes tydligt på 42:an när vi körde genom östeuropa i somras och fick tankat lite "riktig" diesel.

 

Den hade samma bränsleförbrukning med full packning upp och ner för bergen som den har när den går tomme på lite kortare sträckor här hemma dvs 1,2 liter/milen och orken var det heller inget fel på.

 

I bland så har jag otur när jag tänker så rätta mig gärna i fall det är fel ;)

Om man kan köra 8-10 mil längre på en tank motsvarar det väl styvt 10% mindre bränsleförbrukning och det i sin tur borde väl motivera ett högre literpris på upp till 1,40:-/litern för det skall gå jämt upp ( ST1 14:-/L vs Statoil 15,40:-/L ) är prisskillnaden mindre så skulle man tjäna på att tanka på Statiol om det är så stor skillnad i bränsleförbrukningen .

 

Vid nästa tankning så skall jag testa att tanka på Statioil för att se om/hur mycket det skiljer.

 

Mecki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant tråd!

Men, det är väl Statoil som äger JET? I så fall borde väl de ha samma diesel i pumparna, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant det Peder säger. Jag tankade Statoil diesel nu. Märkte direkt en minskad förbrukning jämfört med ST1. Sannolikt skulle man försöka tanka sk Gasoil (Marindiesel) även om man får betala fullt pris. Provade sådan diesel i traktorn o fick en minskad förbrukning på ca 2 liter/timma.

 

Gasoil är det enda riktiga att tanka. Frågan är bara hur snålt ställda common-rail dieslar klarar detta? Nya motorer är ju kompenserade för bio-inblandning.

 

När jag har kört i Ryssland har jag tankad riktig diesel utan inblandning. Resultatet har blivit betydligt högre effekt och lägre konsumtion.

Bonus är doften av riktig diesel och kanske lite mer svartrök när man drar på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toyota iQ drar nog mest i familjen - nästan 1 liter bensin @ 96 hk.

 

Peder, hur lyckas du med det? jag har inte lyckats få upp min IQ3:a med atomatlåda till mer än 0,7 och då kör jag enbart statskörning i Rom...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peder, hur lyckas du med det? jag har inte lyckats få upp min IQ3:a med atomatlåda till mer än 0,7 och då kör jag enbart statskörning i Rom...

Kanske förklaringen är att även den svensksålda bensinen innehåller mindre energi än exvis tysksåld bensin. Märks också tydligt då man kör i Tyskland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peder, hur lyckas du med det? jag har inte lyckats få upp min IQ3:a med atomatlåda till mer än 0,7 och då kör jag enbart statskörning i Rom...

 

Förmodligen är det så som Carl skriver. Jag kollade igen på färddatorn som säger 0,98 l/mil. Om den stämmer eller inte vet jag dock inte. Något som är fascinerande med iQ är att om man växlar enligt indikatorn så drar bilen ca 20% mer per mil. Så ni som har iQ med manuell 6vxl låda - växla efter eget huvud istället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hörde idag ett rykte att även e85 blandas in i andra bränslen, kan det stämma?

När jag och Ronnie körde på Kola så fick han skruva ner tomgången 600RPM på sin Patrol efter att vi tankat riktigt bränsle. Och bilarna flög fram 8-) När man spiller "ryssdiesel" på fingrarna så är det som att köra fingrarna i olja, och inte som när man tankar på macken här hemma och får "diesel" på fingrarna, att det har dunstat innan man hinner bort till pappersrullen!

Vad är det som gör att vi får, och tillåter att det säljs något "%€ halvfabrikat till bränslen här i Sverige? Ibland borde vi var lite mera franska och gå ut i strejk och tippa av gödsel framför stadshuset :-P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt ökade varvtalet drygt 300 varv, eller nästan 15% med riktig marin gasoil contra den diesel man handlar på macken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min Hilux går snålare om jag tankar på Volvo (Tanka) än om jag tankar Preems APC-diesel. Känns som att den går bättre också på låga varv med Volvo-dieseln.

 

Tanka-stationerna har väl samma innehåll i pumparna som OKQ8?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har loggat i princip varje tankning sedan jag köpte min LC90 D4D. När jag åkte till Ryssland i somras hade jag stora förväntningar på bränslet. Jag körde upp 3 tankar i Ryssland samtliga från Statoil. Bortsett från att avgaserna luktade båt märkte jag ingen skillnad. Varken förbrukningen eller spridarknacket verkade påverkas.

 

På vägen upp till Norrland körde jag två tankar Jet med 2% inblandning av tvåtaktsolja och hamnade på 0,92 l/mil med fart på 80-90 km/h. Givet att jag hade full last och takbox var det riktigt bra. E4:an hem från Norrland körde jag 110 Km/h ungefär och landade på ca 1,1 L/mil. Blandning av finsk och rysk diesel, ingen tvåtaktsolja.

 

För min del är farten helt avgörande. På motorväg i 110-120 km/h pendlar laddtrycket mellan 0,7 och 1 bar, så motorn jobbar hårt. Ligger jag i 80-90 km/h har jag ungefär halva laddtrycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som vet om det är bättre krydda i den Danska dieseln?
Har kört på danskt diesel i två veckor nu, tycker bilen går förträffligt bra trots att jag har ett litet släp att dra på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körde i Danmark för någon vecka sedan men tycker inte att det var någon skillnad. Kom just hem från en tur i norra delen av Sverige och har bränt ca 420 liter diesel tankat på olika ställen, upplev ungefär samma som du, att vissa mackars soppa gjorde att det fanns mer ork i maskinen. Detta är inte vetenskapligt testat utan bara känslan. Med en 1HZ så märker man "alla" förändringar... 

  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.