Gå till innehåll
solk

HDJ80 -96, Tant grön

Rekommendera Poster

Efter lite vånda och mätande fram och tillbaka fick borren komma fram i helgen. Jag fick äntligen i avgastempgivaren efter att ha gängat ett hål i downpipen i dimensionen 1/8 NPT. Vem hade en sån gängtapp liggande? Givetvis Mecki :-)

post-1621-0-96383800-1394436300_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nästa steg mot att få i en IC är taget. Det gamla avgassystemet har fått ge plats för ett grövre i 3" rostfritt. För att citera en gotlänning låter hon nu som en gruvtruck :-) Det kan vara önsketänkande men jag tycker bilen drar jämnare och andas lättare bara av att byta ut sugröret som satt original...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solk, du missade att posta en bild, och en filmsnutt där vi får höra ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hämtade min Luft-Vatten IC förra veckan, så till sommaren skall nog min "gruvtruck" ha ytterligare lite fler HP och kN 8-)

Vad köpte Du för mätare och vart monterade Du dom? Tänkte ha en avgastemps- och en laddtrycksmätare. Men vill inte ha dom på A-stolpen som en "eparaggare" :shock:

Någon som sätt bra digitala som man kan ha till fler än ett mätdata? Dvs. så man kanske kunde klara sig med en!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte AEM-mätare på ebay från någon säljare som heter xenon-uk (England). Grym leverantstid, mindre än ett dygn till dörren med DHL. I brist på bättre förslag tänkte jag leka eparaggare och sätta dem i A-stolpen, EGT-mätaren är inkopplad men installationen skall snyggas till lite. Boostmätaren är inte på plats än men så fort tid finnes så...

Redigerad av solk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hämtade min Luft-Vatten IC förra veckan, så till sommaren skall nog min "gruvtruck" ha ytterligare lite fler HP och kN 8-)

Vad köpte Du för mätare och vart monterade Du dom? Tänkte ha en avgastemps- och en laddtrycksmätare. Men vill inte ha dom på A-stolpen som en "eparaggare" :shock:

Någon som sätt bra digitala som man kan ha till fler än ett mätdata? Dvs. så man kanske kunde klara sig med en!

Jag har en sån här mätare http://www.auberins.com/index.php?main_page=product_info&cPath=5_21&products_id=139

Väldigt kompakt och lättplacerad. Till laddtryck tycker jag att en analog mätare är mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solk, du missade att posta en bild, och en filmsnutt där vi får höra ;)

Ja, håll oss inte på halster .

Är sjukt nyfiken på hur hon låter nu.

/Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite smink för att skydda nederdelen på övre luckan. Man är ju där och pillar hela tiden och någon logga där har jag aldrig haft...

post-1621-0-03458000-1396089528_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det nya röret konar upp till 3" direkt efter downpipen.

post-1621-0-99949900-1396090343_thumb.jpg

Inga onödiga böjar längre :-)

post-1621-0-19486100-1396090417_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det ju mellan 1200-2000 rpm under belastning som hon låter riktigt gott men håll till godo med tomgång sålänge :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vackert, men kunde vi inte fått höra lite varv och se lite svartrök :wacko: ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag fick med några trötta plåtfälgar när jag köpte bilen. De har nu fått lite färg och nytt gummi. Vädret var lovande imorse och bilen såg ut så här före:

post-1621-0-60498300-1396804595_thumb.jpg

Givetvis kom regnet efter en stund, jag fick ändå tvättat av lite bromsdamm och kollat beläggen.

post-1621-0-00491000-1396804842_thumb.jpg

Efter operationen blev det så här:

post-1621-0-38994100-1396804945_thumb.jpg

post-1621-0-21348100-1396805043_thumb.jpg

Vid provkörning öppnade sig en helt ny värld! Jag har alltid upplevt bilen som lite "brötig" men trodde att det var drivlinan och att den "ska" låta så. De gamla hårda puckarna sjöng och levde om men nu är bilen som en biosalong. Det kan låta överdrivet men OJ en sån skillnad! Mjukt, bekvämt, mysigt, tyyysssst och behagligt! Detta borde gjorts för länge sedan. Det enda som gör sig påmint är det diskreta manliga morret från sidepipen, i övrigt är det bara stil och klass. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev ju riktigt bra , gött att det inte bara ser bra ut utan även gör skillnad.

Var det instansat "TOY" i fälgen eller är det något du målat dit?

Hon är som ett gammalt vin , hon blir bara bättre med åren ;-)

/Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TOY är ditklistrat på ena fälgen med lite klarlack över för hållbarhet. Det är första halvan av ett toyotamärke jag tiggde till mig hos nasaren i Kungsbacka, alltid retar det någon :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TOY är ditklistrat på ena fälgen med lite klarlack över för hållbarhet. Det är första halvan av ett toyotamärke jag tiggde till mig hos nasaren i Kungsbacka, alltid retar det någon :-)

B)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter snart tre år i dvala fick Tant Grön komma ut och hon startade givetvis på första kicken. Enda smolket var ett trasigt bromsrör som nu är hjälpligt åtgärdat. Återstår att lufta bromsar, samt besiktning...

post-1621-0-80142400-1501221232_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, kul! Förstår att du saknat tanten :)

Har ni flyttat hem igen nu??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Åh, kul! Förstår att du saknat tanten :)

Har ni flyttat hem igen nu??

Näpp, bara semester! Kommer hem "permanent" innan jul så har du nåt skrymmande från SOR du behöver så är det läge att beställa nu! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha. Har du en stund över så slå en signal, så kan vi ta en bit tårta :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blankt papper i lotteriet! Det var tre år sedan sist så jag är mer än nöjd! Mecki visade också prov på en extremt kompetent högerfot när bromssystemet skulle luftas. För alla 80-ägare där ute kan jag varmt rekommendera att lufta LSPVn (sitter på bakaxeln och fördelar bromsverkan mellan fram och bak). Yay!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att ha skruvat på en bakbumper från ARB och nya sulor har jag nu ett överskott av originalstötfångare, både fram och bak. Känns synd att slänga, kom och hämta om ni behöver! Originalstötfångarna alltså, det är inte bilen som bortskänkes :rolleyes:

Mrs_Green.jpg

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.