Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Jag har nu för avsikt sänka den främre diff klumpen.

Från USA kan man köpa "Diff drop kit" (Slee bl.a.)för "bolt on".

Inköp och frakt adderar upp till lite väl mycket pengar med tanke på

att det här handlar om lite metallbitar/skruvar och inte "rocket science.

Känner någon till om dylikt "kit" finns att få på närmare håll?

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu för avsikt sänka den främre diff klumpen.

Från USA kan man köpa "Diff drop kit" (Slee bl.a.)för "bolt on".

Inköp och frakt adderar upp till lite väl mycket pengar med tanke på

att det här handlar om lite metallbitar/skruvar och inte "rocket science.

Känner någon till om dylikt "kit" finns att få på närmare håll?

Mats

Varför? Funkar det inte så som du har det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför? Funkar det inte så som du har det?

Det har under det senaste halvåret kommit ett "flap-flap"-ljud från framvagnen. Många erfarna har tillfrågats vad det är men utan att lyckas sätta fingret på orsaken. Det har bytts framaxlar (både höger och vänster)utan att bli

kvitt problemet. Kvar fanns fram diffen att byta. Jag har skaffat en begagnad framdiff som skulle ha skruvats på inför Kola-resan men pga tidsbrist kom den inte på. Jens stöttade mig moraliskt och övertygade mig att komma med ändå. Tack Jens.

Kola-äventyret blev det äventyr jag hoppats på samt att bilen klarade resan hur bra som helst. Efter hemkomsten kunde jag konstatera att "flap-flap"-ljudet upphört samt att framvagnen satt sig. Torsionstavarna fick tydligen vad de tålde på ålderns höst (38.700 mil per idag).

Baserat på vad jag beskrivit här så tror jag att det gagnar de nya axlarna och fram diffen att sänka diffklumpen.

Jag skall sätta på fräscha torsionstavar också för att återfå höjden fram.

Det hör till saken att jag avser att behålla bilen.

Mvh

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har under det senaste halvåret kommit ett "flap-flap"-ljud från framvagnen. Många erfarna har tillfrågats vad det är men utan att lyckas sätta fingret på orsaken. Det har bytts framaxlar (både höger och vänster)utan att bli

kvitt problemet. Kvar fanns fram diffen att byta. Jag har skaffat en begagnad framdiff som skulle ha skruvats på inför Kola-resan men pga tidsbrist kom den inte på. Jens stöttade mig moraliskt och övertygade mig att komma med ändå. Tack Jens.

OK. Ett för mig helt okänt problem (om du inte har höjt framvagnen för mycket). Har byggt om flertalet bilar med IFS (LC100, FJC, LC120, LC150 mfl.) utan att få problem med slutväxeln i framaxeln. Om du mäter geometrin i framaxeln och den är korrekt (med original A-armar) så borde du inte ha något problem. På 120'an så bytte jag A-armar - up-rights till smidda och med en helt annan camber. Om du höjer en IFS måste du i första hand se till att camber-vinklen blir justerad (kan endast göras med andra up-rights). Men du har förmodligen gått igenom hela processen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.