Gå till innehåll

MrWIBs HDJ100


MrWIB

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, MrWIB säger:

Hmmm ... 
Blev alldeles exalterad igår, detta har jag planerat i många år och så såg jag ovan film, tog det som ett tecken och begav mig ut för att köpa material.

Då slog det mig, var köper man sådant material? Försökte med Bauhaus men deras plåtar var för små ... (och ganska dyra tycktes det mig).

Så, jag behöver durkplåt (Bauhaus kallar det "vårtplåt", kanske det riktiga namnet?) ca 1400x500mm (lite marginal i det) och pianogångjärn ca 130cm (kanske kan delas upp på flera?)

Jag tänker att 1,5mm plåt borde räcka, jag skall göra som i videon och lämna en del material kvar som förstärkning. Vi står ju mycket på den och donar med tältet, men 1,5mm med en del stöd under borde väl funka?

IMG_2829.thumb.jpg.38093468cbc26da640014475f0450507.jpg

1,5 mm skall räcka om du tar upp lika stora hål i bakluckan som i filmen annars så får vi svetsa dit nån förstärkning under plåten om det skulle behövas.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, MrWIB säger:

 

Oooohhh! Bra ide där! 
Det jag ser som lite omständligt är att man måste plocka ur alla lådor ur bilen innan man börjar kocka, annars kan det bli lite jobbigt att få ut sakerna (i min setup).
Men klart värt att fundera ett varv till på. :)

 

Ja, det är lite därför idén inte har kommit längre än till ritningsstadiet ? 

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

16 minuter sedan, Gaup säger:

Här ett litet bidrag till konstruktionen.... skippa svetsen...  https://www.paintpro.se/tejp-maskering/monteringstejp/montagetejp-vhb-gph-160

 

Tackar! Sån rulle måste ju köpas bara för att testa lite, verkar nästan för bra för att vara sann :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

I väntan på det stora ingreppet (vet inte riktigt var jag kan köpa plåten ännu), så fick sig bilen en välbehövlig invändig tvätt efter årets resa (vill man läsa mer om den kan man göra det här).

Använde då bla Turtle textiltvätt
IMG_2856.thumb.jpg.07331c016fbe3bb6bf48059eb8b5e8c0.jpg

Som efter att jag hade läst instruktionerna :blush: fungerande långt över förväntan, kan rekommenderas. Är tyvärr varken sponsrad av Turtle eller Swedol, ännu ... <_<
Plockade även ner hasplåtarna fram för byte av fläktremmar, då de, remmarna alltså, gnisslar otåligt ibland vid start av bil. Mitt verkstadstips här blir, använd domkraft att lyfta plåtarna med, 100% lättare med en sådan, hasplåtarna väger mer än man tror när man skall skruva och lyfta samtidigt.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, MrWIB säger:

fungerande långt över förväntan, kan rekommenderas

bra tips, tackar!

 

5 minuter sedan, MrWIB säger:

använd domkraft att lyfta plåtarna med, 100% lättare med en sådan

Börjar farbror bli gammal och klen i värmen ?

 

Ser för övrigt ut som ni haft en trevlig resa även denna gång! :) ?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Klydd säger:

Börjar farbror bli gammal och klen i värmen ?

Jag tänker att jag blivit klokare ;)
Och så måste kostnaden per användningstillfälle ner, hittills ligger vi på 1250kr/gång ... dyrt däckbyte det änna :P

 

1 timme sedan, Klydd säger:

Ser för övrigt ut som ni haft en trevlig resa även denna gång! :) ?


Helt grym resa! 
Balkan-länderna är en favorit, och så Albanien, man borde investera i hus där nere innan alla andra kommer på hur bra det är. Har hört att man kan få en kustnära bunker till rimligt pris :D

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu närmar 100k, så dags att uppdatera med något för att dra lite läsare ;)

 

Efter att ha lagt en förmögenhet på ny AC-kompressor och kamrem så var pengarna slut och jag var tvungen att åtgärda (dvs byta) de gnisslande fläktremmarna själv ? jag borde givetvis bett dem byta dessa när de ändå höll på med ACn, men man kan inte komma ihåg allt. 

Aldrig rört något sådant själv, utan var tvungen att tillbringa mycket tid framför Youtube och rådfråga far flera gånger. Men så var det dags ...

 

Började med att lossa spännhjulet till multiremmen, gick smutt.

IMG_2918.thumb.jpeg.bd7766ceda36328a746fd8e3c4e90f65.jpeg


Hakade av remmen och skruvade loss fläkten, gick smutt.

Började ana oråd redan här, inget går så här lätt ...

 

Lossade generatorn, fått fin skiss av far hur det fungerar, så inga problem.

Skruva loss de inringade bultarna och slacka den med pil markerade spännskruven
1438893009_Generatormontering.thumb.JPG.1bbeb36c986897e52a2daa6c3f19b521.JPG


Här börjar det. Drar och sliter i generatorn, rör sig inte. Sliter lite till, inget alls.
Ringer far för lite stöttning och support, men även han går bet, gissar på ytterligare bult eller annat.


När man plockar bort fläkten så lossar även fläktremhjulet, utnyttjade det faktum och plockade bort alla remmarna, blir lite mer lättarbetat då.

IMG_2940.thumb.jpeg.fe70c8972e8f358fd65b86d78b20a0f9.jpeg

 

Kom på att jag kan testa att bända generatorn åt andra hållet, dvs "spänn-hållet". Det gick lätt. 
Kunde röra generatorn väldigt mycket åt fel håll, men åt rätt håll, dvs det hållet som behövs för att montera på de nya remmarna gick det inte lika bra.

 

ca 3h senare med fruktlös försök av bändande och lirkande gav jag upp och tryckte generatorn så långt åt rätt håll det gick. 
Monterade på remmarna på generatorn och sedan använde jag det slacket som fanns och bände (extremt försiktigt) på fläktremshjulet med remmarna på, på fläktbultarna. Antagligen långt ifrån hur man skall göra, men jag kunde inte få något annat att fungera :blush:

 

Sen var det snabbt gjort att montera tillbaka allt, spänna åt alla muttrar, hålla tummarna och starta bilen ...


Den startade och inga (o)ljud! Succé!!

 

För framtida behov och referens så lägger jag bilder med artnr på remmarna här:

Multiribrem 99364-31720

IMG_2936.thumb.jpeg.5d97307cdc00d9336255474ab2cc2c3c.jpeg

Fläktrem 90916-02452

IMG_2938.thumb.jpeg.b182b93e66a8f8e17dc5318de8e96cb3.jpeg

 

Det som såg ut att lösas på runt 1 timme max, tog lite dryga 4h att lösa :huh: 
Men nästa gång fixar jag det på 30min max ;) ?

 

Just det, självklart regnade det ganska rejält i slutet för att förbättra humöret. Som tur var så låg jag mest under bilen och bände ... 

 

För er som otåligt väntar på att baklucke-lemmen skall göras om får ge er till tåls lite till, har haft ont om tid och hittar inget bra (dvs någon som inte säljer enbart jätteplåtar) ställe att köpa plåt.
Men jag har fortfarande intentionerna att fixa det i år.

 

 

 

IMG_2918.jpeg

 

Redigerad av MrWIB
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Äntligen! 
Efter ännu en tripp till Toyota och byte av AC expansionsventil så är nu AC bedömd till 100% funktion ? 

Dags att ställa in bilen på en välförtjänt vintervila.

Ett sista oljebyte blev det, givetvis så hade jag inte oljefilter till bilen hemma (men väl till en annan bil :P ), så det blev en snabb tur till Toyota och köpa det sista de hade på lager, sweet!

IMG_2998.thumb.jpeg.994b8c4667f78325020043db79e112ec.jpeg

Låt oss hoppas att 2019 blir ett av de där härliga problemfria åren då bilen bara rullar på med lite oljeservice emellan :D 

 

Åtgärder för nästa säsong är annars bakluckelämmen, har nu hela vintern på mig att fixa plåt. 

Sen ger 220V-konvertern bara 210 volt, vet inte om det verkligen är det som är problemet, men den kan inte driva min kära vattenkokare längre i vilket fall, och det måste ju åtgärdas! 

Biltema verkar ha slutat sälja dessa :( 

 

Resa? Marocko, Georgien eller Ukraina lockar, men vi får se vad det blir ... 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Lite sådär i skymundan firade vi 100k "tittar" i denna garagetråden :) 
Tänk vad tiden går, snart åtta år sedan bilen kom hem :wub: 

Inte mycket som byggs om nuförtiden, men varför skall man göra det när man har den ultimata bilen ? 

 

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-12-06 på 18:25, MrWIB säger:

Lite sådär i skymundan firade vi 100k "tittar" i denna garagetråden :) 
Tänk vad tiden går, snart åtta år sedan bilen kom hem :wub: 

Inte mycket som byggs om nuförtiden, men varför skall man göra det när man har den ultimata bilen ? 

 

 

Kul Oskar! Minns fortfarande när vi var uppe första vändan hemma hos dig och tittade/provkörde :)

 

 

På 2018-12-06 på 18:38, Wiberg Sr säger:

Stort!

 

Vad betalar @Klydd per klick ??

Va? Jag satt och ju och väntade på att jag skulle få några slantar??

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nu är det vår! :)

Ända sedan 6e April iof, men kan ju inte sitta och uppdatera forumstrådar hela tiden ;)

Nu står skönheten tryggt hemma igen, startar alltid upp oförskämt kvickt och inga oljud! Strongt när man närmar sig 20år och får stå undanställd 6 månader per år ...

IMG_0688.thumb.JPEG.db4eea53d9ec3dddd921c1616fcc1beb.JPEG

 

Batterierna var endast losskopplade (väl isolerade från kontakt med strömförande saker) under vinterförvaringen, men nu tryggt påkopplade till laddning.  

IMG_0686.thumb.JPEG.9cdfd6742908f66490b0d702332e5856.JPEG

 

Har för många bilar och för lite tid, men skall nog kunna få till baklämmen i år om inte annat.

Å andra sidan, ganska skönt att ha en färdigbyggd bil som är servad för den närmaste tiden och man bara kan resa iväg med, kan njuta av det också ;)


Årets semesterresa går till

image.thumb.png.b5be58680b57d111c66144295bb99ab9.png

 

To be continued ...

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, MrWIB säger:

Nu är det vår! :)

 

To be continued ...

 

 

Kul att se!    Fin kärra - och välutrustad efter vad jag kunnat se här.  Nästan tur att den varit på vinterförvaring i 6 månader så att jag hunnit läsa igenom hela garagetråden...   :-)   Många glada skratt har jag allt fått :-D 

Blir kul att se den live framöver

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

När jag häromdagen skulle ta tag i vissa saker som måste göras på de olika bilarna så upptäckte jag en grej jag faktiskt missat på Toyotan, nämligen kräningshämmarstagen ... 
Fick en "bra att veta" på besiktningen förra året, men giddes inte ta tag i det då, men pinsamt att åka till samma ställe igen utan åtgärd :P

Jag upptäckte nämligen de redan köpta nya stagen i min reservdelslåda ... 


När jag nämnde detta påpekande för Toyota i samband med att de bytte AC-kompressor, så tipsade han om att han brukar kapa staget för enklast åtgärd.

Men när jag la mig under bilen var det inte helt enkelt att förstå hur han kapar eländet, den bulten som jag tänkte man skulle kapa, sitter ju omgiven av plåt.

IMG_0699.thumb.JPEG.379004391fd1942e518b948ff586fd79.JPEG  

 

De andra bultarna är det relativt god åtkomst till.

 

Kan påpeka att det köpta kitet från JAKOPARTS har en del övrigt att önska, mer om det sen.

IMG_0710.thumb.JPEG.4a66fd4e6ef63c5b17e21c92782e4b80.JPEG 

 

Men eftersom Toyota sagt kapa, så tänkte jag kapa :huh:

Plockade fram det jag har i kapväg men efter att ha konsulterat mig själv lite angående antal delar jag fick med i Jako-kitet och problemet det skulle medföra att börja kapa (utan precision), så började jag luta åt testa å helt enkelt gänga loss den.

Hade redan från början sprutat på "penetrating oil" i mängd, både högt och lågt , så gav alla bultar/muttrar ytterligare en omgång.

Bad till bilguden och började bända ... 

I vanlig ordning krävs det alltid ett offer, denna gången 
IMG_0695.thumb.JPEG.2957d7a491a8fc44a89b49e9f3e3a15a.JPEG

Tack och lov en genomgående bult, så slapp skrämma grannbarnen allt för mycket med kraftuttyck ;)

 

Resten lossade riktigt bra och vips var den nere.

IMG_0694.thumb.JPEG.9d75d1e7b4c0345aefb39eab96104788.JPEG

 

Filade bort den värsta rosten, vilket inte var direkt mycket alls (undereds-massa funkar onekligen).

Smällde till brickorna, la till en låsbricka och simsallabim så var glappet borta och enheten som "ny" igen. 100ggr mer förtroende ingivande än Jako-kitet.

 

Provmonterade och la ersättningskitet bredvid som jämförelse.

IMG_0698.thumb.JPEG.f482bbd6e97b724a85ec58e1dd725c77.JPEG
Kanske inte framgår på bilden, men Toyota original = ja tack.

 

Lite donande senare så var allt på plats, hoppas på en nöjd besiktningsman :D

IMG_0709.thumb.JPEG.96d03bc743f496bcd100989987832cba.JPEG

 

Nu skall vi bara se om det går att returnera skiten och de felaktiga bromsbeläggen jag köpte till den andra bilen ... 

Redigerad av MrWIB
Bilder ...
  • Like 6
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

En kort men naggande god uppdatering, bilen flöt igenom besiktningen med bara ett liiiitet påpekande om lågt ställt höger halvljus.

Besiktningsmannen hittade inga ställskruvar till strålkastaren, trots idogt letande, så tips var man hittar dem är välkomna :blush::) själv har jag bara bytt strålkastare, aldrig ställt in dem ...


Ang durkplåten tror jag att det blir härifrån https://montano.se/product.html/aluminium-durkplat-5bar

Har ni någon annan (gärna halvlokalt i Gbg) leverantör av plåt, så tipsa gärna i tråden eller PM.

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 timmar sedan, MrWIB säger:

Ang durkplåten tror jag att det blir härifrån https://montano.se/product.html/aluminium-durkplat-5bar

Har ni någon annan (gärna halvlokalt i Gbg) leverantör av plåt, så tipsa gärna i tråden eller PM.

Tjenare Mr .

Hur stor bit behöver du?

Jag har några plåtar 3/5 på firman som jag kan klippa ner, det blir lite billigare än att köpa en hel plåt.

/ Mecki

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mecki säger:

Tjenare Mr .

Hur stor bit behöver du?

Jag har några plåtar 3/5 på firman som jag kan klippa ner, det blir lite billigare än att köpa en hel plåt.

/ Mecki

 

Sweet, mange tack för det erbjudandet :)

1400x500mm ca, men jag kan komma över med bilen så kan vi mäta mer exakt.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20 timmar sedan, MrWIB säger:

...

Besiktningsmannen hittade inga ställskruvar till strålkastaren, trots idogt letande, så tips var man hittar dem är välkomna :blush::) ...

 


Ställskruvarna var väldigt lätta att hitta, tyvärr tror jag att ställ-motorn (upp och ner) har hoppat ur sina gängor, hände inte mycket vid skruvandet :(

image.png.b07c5c7447ac391e649322838ca7e90b.pngimage.png.ae88db933fae55e0a830bd72425315a6.png

Det är gjort så att man kan stoppa ner sin kryss-mejsel ovanifrån och skruva, väldigt smidigt.

 

Blir rivning i helgen, håller tummarna att man slipper köpa en ny i vilket fall.

 

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I år är det tydligen (beror på hur man räknar) dags för växellådsoljebyte, så då passar jag på att testa en flush/spolning, som man ju har hört en del gott om.

Tid är iaf bokat, återkommer med resultat ... 

Skall man köpa KM3or också tro ... ? förväntar mig igen hård körning i sommar, men de ser ju liiite coolare ut ?

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plåten har landat, om vädret håller i sig kanske operation plåtlock kan påbörjas i helgen :) tack @Mecki ?

 

Operation "fixa höger strålkastare" har redan börjat. 
LC är föredömligt lätta att montera isär :)

IMG_0777.thumb.JPEG.2f51aaacfe3bccc44f86920afb981a65.JPEG

 

Tyvärr blev klockan läggdags så vi återupptar arbetet imorgon ...

IMG_0779.thumb.JPEG.2362036abddb706affff365b62b8c3d5.JPEG

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det tar sig så sakteliga ...

Pro tip, montera bort batteriet så får man väldigt gott om plats att manövrera sin strålkastare :) (gjorde det redan igår, men glömde skriva det).

IMG_0785.thumb.JPEG.711046dd55c5db7952fbf3bf3dd54d86.JPEG

 

Hade genomgång av strålkastaren och konstaterade att höjdregleringen var helt låst, gick inte att rubba (sitter i lilla hålet till vänster på bilden).

IMG_0782.thumb.JPEG.1a704e67fb1e26053d435046d2344127.JPEG

Men efter att ha skruvat även på sidojusteringen så gick allt att röra som det skulle (hoppas jag).

 

Monterade tillbaka allt, testade el-regleringen och det funkade fint.

Grillen satt endast fast med två ynka skruvar så den fick en extra och två buntband, kanske onödigt men känns bra :)

 

Har inte sett det innan, så här kommer (enligt mig) hur man skall skruva för justering.

Ref. sett från förarstolen

 

Vänster skruv (högt upp):

Skruva moturs för justering åt höger ("utåt"), medurs => vänster ("inåt)

 

Höger skruv (längre ner)

Medurs = sänker ljuset

Moturs = höjer ljuset

 

Kan väl dra en disclaimer att jag endast har skruvat på ljuset "torrt", dvs inte monterat och utifrån hur insatsen rörde sig antecknade jag detta.

Har någon ett mer utprövat sätt, rätta mig gärna, så slipper jag stå där och skruva åt helt fel håll nu när jag skall hitta en lämplig vägg och ställa in ljuset :D

 

 

 

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ett steg framåt, ett åt sidan ...

 

Snart semester = dags att iordningställa bilen på riktigt.

First up, ta ner hasplåtarna så att de kommer åt växellådan när den skall flushas nästa vecka. Vi får se om det blir någon skillnad, troligtvis inte, men känns bra :)

Det var några år sedan jag satte dit de bakre plåtarna, och jag ser inte fram emot att montera dem igen.

Mycket lirkande med verktygen "på känn", men ner kom de så nu är det klart.

IMG_1015.thumb.jpeg.62d30339fe0001fe7f5747d912a067fb.jpeg

 

Sen var det äntligen dags för operation Bak-läm! 

Tog bort gamla skyddet och blev genast lite tveksam ... 

IMG_1016.thumb.jpeg.f785851b5985cc6de103e573e13997d0.jpeg

Lite för mycket kablar, sladdar och luckor där för att faktiskt göra något.

 

Gick upp och kikade på filmen jag länkat tidigare, och mycket riktigt, han har inte alls massa kablar/sladdar där, och han gör bara sina luckor där jag har mina bakljus (grå luckorna) :(

Tailgate.thumb.jpg.8b4b29b294778b2c5461ecb92a7ea310.jpg

Blir till att bara ersätta plattan/mattan med plåt, det borde gå smärtfritt. Skall bara hitta bra skydd för plåtkanten, tips mottages tacksamt.

 

Av någon anledning så fungerade 220V invertern idag, så blir svårt att felsöka den då. Kommer garanterat sluta fungera första dagen på semestern ... 
Används så lite så, smälla 5000kr på en märkesvariant känns inte aktuellt i dagsläget.

Fast en sådan här kanske kan funka <_<

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På´t igen ...

 

Först täta det som verkar vara lite extra-tätat av Toyota.

IMG_1046.thumb.jpeg.24e177c898cd194a3d37ed7f53ee9f39.jpeg

 

Använde denna, inte helt övertygad om dess kvalité, men det kan även varit skit bakom spakarna

IMG_1044.thumb.jpeg.77e6c8e25a03af4fde72d36ce228fcee.jpeg

 

Sen var det mycket provpassning av skivan

IMG_1045.thumb.jpeg.cfb528df1afa2bb33193836fbe894f0d.jpeg

Kan säga att jag får mer och mer respekt för de som får metallbearbetning att se lätt ut, typ allas vår Arthur :)

 

Efter oändligt mycket provande och sågande, slipande och annat oljudsframkallande, till alla grannars stora lycka, så var jag om inte nöjd så iaf tillfreds med resultatet.


Har ägnat en inte kort stund åt att leta efter kantskydd ... nä just det, hade jag Googlat efter vad det heter, kantlist så hade det gått betydligt snabbare <_<

Kantlist inköpt, tänkte att en förpackning med 3m räcker nog bra, det gör det inte!

IMG_1048.thumb.jpeg.65673b5dde740c54a7dc1c8782113a65.jpeg

Men det lilla mellanrummet gömmer sig under plastflärpen, så det kommer inte att synas ändå.

 

Sen var det dags att använda den fina tejpen som är tipsad om några inlägg upp.

Tejpade väldigt genomtänkt

IMG_1051.thumb.jpeg.5be5d511b6700fe29236c461bcebf25d.jpeg

 

Markerade var ändarna skulle mötas osv

IMG_1049.thumb.jpeg.0bf52f26a1b0b6b99737ae678e07b846.jpeg
IMG_1050.thumb.jpeg.2bf3fa6243a50a6648365f5797a03cf1.jpeg

 

Pillade bort skyddstejpen och tryckte dit plåten, satt perfekt!

Men inte fast ... min fina kantlist är för tjock och lyfter upp plåten ovan tejpen :(

 

Hellre byxlös än rådlös sa jag och la tejp längs med hela listen

IMG_1052.thumb.jpeg.adccea953e1232af9d4b1eaf69710750.jpeg

 

Tog bort skyddstejpen och skulle trycka dit plåten, insåg då att jag plockat bort mina markeringspilar i lyckoruset tidigare, av att tro man har klarat det (vilket man som vanligt inte riktigt hade).

Men med ganska mycket tänkande en del tur och mycket tyst svärande (mycket småbarn runt omkring ;) ) så fick jag den på plats.

Nääääästan centrerad. Har man inte med sig sitt ögonmått och kisar på några meters håll så ser det riktigt bra ut :D
IMG_1053.thumb.jpeg.56acbeafd5bf0d11e2a56b9d3f611f03.jpeg

 

Imorgon skall ett proffs få ta hand om bilen (olje-mässigt), jag hoppas han inte använder samma metodik ... 

 

Som avslutning, tejpen är nog lika bra som annonserad, men kräver att man har 100% koll på upplägget, för den går inte att rubba när den väl häftat fast, tryck dit = klar!

Jag återkommer efter semester och redogör om plåten fortfarande sitter fast ;)

 

 

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.