Gå till innehåll
MrWIB

MrWIBs HDJ100

Rekommendera Poster

Oj oj oj, vilken dag ...

Först tog jag ner julbelysningen på huset, hos oss varar Julen lite längre än till Påska :D:blush:

Sen gav jag mig på bakre diffen, lite pysslande att få den i nivå (parkeringen sluttar svagt), det åtgärdades med ganska nyinköpta ramper, smidigt!

IMG_0772.thumb.jpg.2091dc50d442b5b5a0a47f7c42720a17.jpg

Sen ägnades det en stund att få bort hasplåten, sitter lite tight.
Tappa ut olja i blåsigt väder blir kletigt lite överallt, men det mesta hamnade i tråget trots allt.

Sen blev det påfyllning, det är ganska kletigt, oavsett om det blåser eller inte :( speciellt när man är ensam på marken.

Gjorde samma manöver på min andra bil för ett tag sedan, men då med lift och sällskap, stor skillnad i tid och enkelhet ...

Men tillslut var det påfyllt och igen skruvat, hurra!

IMG_0775.thumb.jpg.b36691036179e89878314d2484ccf575.jpg

Sen var det dags för framdiffen ...

Insåg att den satt väl skyddad och att plocka ner de plåtarna skulle ta alldeles för lång tid.
Vad göra då, jo tejpa lite på hasplåten så att oljan rinner på hasplåten och ner i spilltråget, dagens tips ;) Funkade tack och lov bra, frun blir inte glad av olja på uppfarten :D

IMG_0767.thumb.jpg.06337d2f3928b6d1a2abb63e059ebadb.jpg

Förutom att oljepluggarna satt som om någon tagit i för allt vad de var värda och jag var tvungen att leta en god halvtimme efter rätt hävstång för att få loss dem, så gick det smutt.

Dagens lilla malör var att på den korta provkörningen efter oljebytena så testade jag bakre difflåset, det gick in en gång och sedan när jag försökte igen, gick den inte in ... Men skall testa imorgon igen, hoppas att den vilat ut och är redo att fungera igen :unsure:

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gött jobbat mannen :) 

Om man snabbt vill ta bort fläckarna som uppstår när man sölar med olja på den fina stensatta garageuppfarten  trots att man lovat "hon som bestämmer" att man inte skulle hålla på med sånt där är det bra att ha en flaska med Bräkleen i närheten.

Väldigt effektivt att ta bort oljefläckar med.

/Mecki

• Like 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan, Mecki säger:

Gött jobbat mannen :) 

Om man snabbt vill ta bort fläckarna som uppstår när man sölar med olja på den fina stensatta garageuppfarten  trots att man lovat "hon som bestämmer" att man inte skulle hålla på med sånt där är det bra att ha en flaska med Bräkleen i närheten.

/Mecki

Tackar och tack för tipset :)

Allt för husfridens skull! 
Skall ge mig på mittdiffen också när jag får ork, så då kanske man skall införskaffa lite (men imorgon blir det nog bagageluckefjäderfix på den andra bilen, en operation jag fruktar lite :ph34r:)

Vet du om det är någon skillnad på vanlig och pro varianten, eller är det bara priset?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade ingen aning om att det fanns en pro-modell, den vanliga duger gott som fläckborttagare på garagegolvet.

/Mecki

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, en snabbuppdatering, det där med tejp var nog inte världens bästa idé, stor pöl under bilen idag :blink:

Blir till att lägga veckopengen på Bräkleen ... 

Sen heter det ju diffspärr, inte lås, skyller på trötthet ... :blush:

• Like 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trots fredag den 13 så gick bilen igenom besiktningen utan problem idag igen =)

De gjorde inget avgastest, är det något nytt? Jag frågade men fick inget fullständigt svar och för mig kvittar det ...

För er som varit oroliga för bakre diffspärren kan jag meddela att den fungerar bra nu igen, var och motionerade den på en lerig grusplan, ibland ville den inte ens släppa igen :unsure:

Var och köpte en ny sådan här eftersom batterierna till den gamla kostade lika mycket som en helt ny :blink:

IMG_0788.thumb.jpg.bca5a81261facc26b57bfb733913f8d0.jpg

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Tummen upp"

Dom har inte heller gjort något avgasprov dom senaste 2 gångerna jag varit och besiktigat  . Båda gångerna var iofs på samma station i Sisjön,  var det där du var nu också?

Ta och stäm av den nya däcktrycksmätaren mot något däck du vet trycket i. Jag köpte en likadan men den visade att det skulle vara mycket mer tryck i däcken än va det var :angry:

Så den förpassades till skrotbingen. 

/Mecki

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-04-07 på 20:50, Mecki säger:

....

/Mecki

Som magi fungerade den, stort tack igen för det tipset! Nu kan man meka var man vill :ph34r:

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Mecki säger:

"Tummen upp"

Dom har inte heller gjort något avgasprov dom senaste 2 gångerna jag varit och besiktigat  . Båda gångerna var iofs på samma station i Sisjön,  var det där du var nu också?

Ta och stäm av den nya däcktrycksmätaren mot något däck du vet trycket i. Jag köpte en likadan men den visade att det skulle vara mycket mer tryck i däcken än va det var :angry:

Så den förpassades till skrotbingen. 

/Mecki

Japp, Sisjön it is :)

Däcktrycksmätaren (den gamla) är avstämd mot andra mätare (ARB) och har visat tillräcklig noggrannhet för mig, men tack för "the heads up", skall ut och stämma av den nya asap. 

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   1 medlem

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.