Gå till innehåll
MrWIB

MrWIBs HDJ100

Rekommendera Poster

Nämen!? Idag igen?

Japp, så länge solen skiner så jobbar jag på bilen ;)

Fortsatt elarbete idag, svängde förbi min hovleverantör och hämtade lite saker

IMG_3698.jpg

När jag kom hem och gick igenom mina samlingar så insåg jag att jag hade kunnat skippa hälften av sakerna :P

Denna är jag väldigt nöjd med, borde skaffat för länge sedan. Bilen är måhända en äventyrsbil, men man vill ju ha en ren bil oavsett

IMG_3701.jpg

Bestämde mig för att dra en 6mm2 kabel och säkra av den med 30A, så räcker det till både CB och VHF-radio och USB-uttag.

Tänkt och gjort så var det bara att sätta igång ...

Så här fint hade jag gjort i ordning det

IMG_3702.md.jpg

Men nu skulle det igenom ytterligare en 6mm2 kabel och två extra 2.5mm2 (röd/Svart) för framtida bruk.

Först ta bort allt tejp och buntband jag så ömsint och noggrant satt dit

IMG_3711.md.jpg

Sen tejpar man fast sina kablar som man vill ha igenom på sin glasfiberpinne

IMG_3706.md.jpg

Applicera någorlunda mycket på pinnen och kablarna

IMG_3708.md.jpg

Tryck in pinnen och lossa damasken så du ser vart pinnen är på väg och vola så är man igenom

IMG_3710.md.jpg

Vilken lycka :)

Sen är det bara att dra dit man vill ha dem, i mitt fall till mittkonsolen och de extra till bakom stereon (kan användas till relän eller annat nödvändigt.

Sen kom dagens lilla bakslag, jag provmonterade CB radion i hållaren och tryckte dit mittkonsolen, som synes så saknas det lite ... det är inte "perfect fit" om man säger.

IMG_3716.md.jpg

Sen kom jag att tänka på att även om USB uttagen i sig är helt platta så är ju kontakterna man sätter i uttagen inte det, så här måste det tänkas.

Hade varit smutt att kunna lägga saker på laddning i mittkonsolen utan att det syntes sladdar och annat som sticker ut.

För att lösa det så behöver jag tillverka/införskaffa lämplig låda att fästa allt i ...

Nu skall jag sova på saken :)

Redigerad av MrWIB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bror - heter det inte så på nysvenska?!?! ( Fy f.n - jag kommer aldrig flytta hem igen!).

Kolla med någon radiohandlare om det inte finns gummidamasker att dra runt radion som du kan tillpassa hålet. Till min takkonsoll kunde man få alla världens radiomodeller tillpassat via gummi.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm ... här har det inte hänt mycket.

Funderar på bra lösningar för min mittkonsol, vill göra rätt från början, det känns inte bra att modifiera för mycket i fast inredning i bilen.

Har beslutat att den befintliga CB radion får utgå och en ny, modell sån här får inhandlas. Den nuvarande får inte plats där jag vill ha den helt enkelt. Har någon något tips på samma fast billigare/bättre uppskattas det.

Även USB-uttagen är på hold till CB radion är på plats.

Det är väl bara att dra på sig fingerborgen och sy ratten ... :P

Just det, skall inhandla dubbel-din radio också, och backkamera och så en dashcam, mycket att göra tydligen och ändå sitter man mest här och knappar :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara semesterfeelingen som till slut fick mig att ta steget!?

Så här tråkig var ratten innan

IMG_3839.jpg

Steg 1. Applicera rattskinn

IMG_3840.jpg

Steg 2. Applicera fingerborg!

IMG_3842.md.jpg

Steg 3. Börja sy (egentligen är steg 3 att titta på Youtube-videon hur man skall sy 100ggr, men det verkar så omanligt ;) ).

IMG_3843.md.jpg

Steg 4. Inse att fingerborg dosen´t cut it och rota fram

IMG_3844.md.jpg

Steg 5, 6 och 7 är att svära över hur enkelt det ser ut på Youtube och inse att det aldrig kommer att se ut så i min bil. Lite svärande över felsyning, ihoptrassling av trådar och kass synål ingår också i dessa steg.

Steg 8. Luta dig tillbaka och känn dig ganska misslyckad över lag och speciellt som rattsömmerska ...

IMG_3849.jpg

IMG_3850.jpg

Steg 9. Skyll på dålig passform och dåliga instruktioner ...

Nästa gång skall jag testa det som Mats så vänligt tipsade om, men med dollar i (nästan)10kr och totpris på 100 dollars så var det värt att testa detta för knappt en tredjedel.

Men med några timmars begrundande så kanske man ser rattomgörningen i annat ljus :) jag kommer ju ha den framför mig i många timmar, så jag kommer ju hinna syna alla fel och misstag ett otal gånger under resorna.

Nåväl, bättre än eltejp e det ju :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang komradio, http://butik.limmare...-mobilapparater har några andra varianter med "allt i micen". Jag kikar även lite på denna extremt lilla variant http://butik.limmare...anal-27mhz.html som borde gå att montera någonstans

Tackar, tittade hos dem, men tycker de är fasligt dyra :P

Den lilla varianten ser ju smutt ut. Men tror jag går på "allt i micen" varianten, så ser man vad vilken kanal mm man är på. Tanken är ju att radion skall sitta helt dold med enbart micen framme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såg väl inte så tokigt ut med skinnet? Det kommer "sätta sig" lite när du kört med det ett tag. I vilket fall så känns det säkert bättre att hålla i det än i det gamla slitna?

Vad funderar du på för dubbel-din? Jag sneglar lite på en Android enhet, typ http://www.carjoying.com men vet inte hur bra/dåliga de är. Du brukar ju forska fram det mesta innan inköp, så jag får helt enkelt ligga lite i kölvattnet här tror jag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

såg väl inte så tokigt ut med skinnet? Det kommer "sätta sig" lite när du kört med det ett tag. I vilket fall så känns det säkert bättre att hålla i det än i det gamla slitna?

Vad funderar du på för dubbel-din? Jag sneglar lite på en Android enhet, typ http://www.carjoying.com men vet inte hur bra/dåliga de är. Du brukar ju forska fram det mesta innan inköp, så jag får helt enkelt ligga lite i kölvattnet här tror jag :)

Mmm idag tänkte jag inte ens på den "nya" ratten när jag satte mig i bilen och filosoferade lite (rekommenderas till alla, inget är så avkopplande som att sitta bakom ratten och fundera på nästa projekt :) ).

Det känns bättre än det gamla helt klart.

Japp, Carjoying står långt upp på listan. Men vet inte hur bra de är, har forskat en del men får inget riktigt grepp om dem.

De slår nog min nuvarande med hästlängder, men jag vill gärna ha en bra magkänsla innan och den har uteblivit so far.

Medan jag skrev detta så blev jag så inspirerade att jag surfade lite mer kring detta.

Dessa blir jag lite upphetsad av i vilket fall alt1 eller alt2 riktigt sweet att få dem anpassade till bilen.

Jag har bara mina mått i huvudet, men de verkar stämma ganska 100. Sen är bara frågan hur lätta de är att uppdatera och om man kan använda vilken backkamera som helst eller om man skall använda samma märke osv osv, värt att forska vidare i iaf :)

I´ll be back ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag blev det ihopmontering av allt jag plockat isär. Bytte ut ett "cigg-uttag" till USB-uttag, alltid något :)

Men resten får vänta till efter semestern.

Sen blev det en grundlig tvätt och vaxning, gäller ju att se fin ut när man skall ut och visa upp sig.

Det är inte ofta nuförtiden, men idag trillade det ner ett paket ...

IMG_3935.md.jpg

Spänningen var olidlig när jag slet upp det, tänk vad paket kan vara roligt, trots att man vet exakt vad som är i :)

IMG_3936.md.jpg

Har ju alltid haft med oss förstahjälpenväskor osv, men efter att ha blivit skrämd av experter så kände jag att det var dags att step it up.

IMG_3938.md.jpg

Detta kittet innehåller allt man kan behöva för att göra lite mer avancerade saker, tanken är ju inte att jag skall göra det, men i vissa länder finns det ju inte alltid rätt grejor tillgängliga.

Det skall kompletteras med lite grejor, sen kan jag känna mig trygg på riktigt ;)

Monterat i bilen med "snabb"-fästen, dvs det är bara att rycka till så har man paketet i handen.

IMG_3945.md.jpg

Dags att ut och upptäcka lite till av världen ... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Medan jag skrev detta så blev jag så inspirerade att jag surfade lite mer kring detta.

Dessa blir jag lite upphetsad av i vilket fall alt1 eller alt2 riktigt sweet att få dem anpassade till bilen.

Jag har bara mina mått i huvudet, men de verkar stämma ganska 100. Sen är bara frågan hur lätta de är att uppdatera och om man kan använda vilken backkamera som helst eller om man skall använda samma märke osv osv, värt att forska vidare i iaf :)

I´ll be back ...

Hmm är inte en enhet baserad på WindowsCE lite utdaterad? Eller det är kanske just detta som är fördelen? :)

Har ju alltid haft med oss förstahjälpenväskor osv, men efter att ha blivit skrämd av experter så kände jag att det var dags att step it up.

Vettigt inköp! Var köper man sådana här saker bäst?

Dags att ut och upptäcka lite till av världen ... :)

Vart bär det av i år?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ledsen för lite sent svar, jag slängde mig iväg på året minitripp innan jag hann svara.

Hmm är inte en enhet baserad på WindowsCE lite utdaterad? Eller det är kanske just detta som är fördelen? :)

Bah! Såg inte WinCE grejen, vet faktiskt inte hur det står sig i dagens läge, men man skall skall satsa android, fast de kör ju någon egen variant, så man är helt i händerna på företaget när det gäller uppdateringar osv.

Nåja, jag överlevde även detta året med kass stereo ...

Som vanligt tyvärr inte i Sverige.

Jag beställde min ganska sent och orkade/kunde inte vänta på pangpris, men Ebay.co.uk är där jag hittade dem till bäst pris. Jag köpte min från säljaren "Girlstravelclub".

Som tur var behövde jag enbart använda plåster på denna resan efter att ha skurit mig på brödkniven dagen innan avresa :P

Vart bär det av i år?

Det blev en riktig "Svensson" campingtrip runt (delar av) Europa, Danmark, Tyskland, Polen, Tjeckien, Österrike och Tyskland igen. Inte fel alls, men vädret kunde varit bättre, vi är inte vana vid nederbörd på våra resor, så det blev lite utmaning trots allt ;)

Ev kommer en liten reseberättelse här eller där, lite visdomar har man ju att dela med sig även efter en sådan kort trip :blush:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte mycket nytt, har inte haft inspirationen att påbörja något direkt, men än är det några månader kvar innan bilen får flytta in i vinterförråd så lite kan hända :)

Lämnade in bilen för att kontrollera ACn (som började bete sig dumt, dvs sluta snurra, vid ca +33C på semestern) och som väntat hittade de inget fel ... allt funkar som det skall och den kyler bra.

Antar att det är ACkompressor byte som gäller, men känns sjukt dumt att byta ut saker när man inte riktigt är 100% säker på att det är det som är orsaken.

Har ju redan bytt ut min generator i onödan och AC kompressorn blir ett bra mycket större/dyrare jobb :P

Well, jag återkommer, i Sverige är ju inte detta något problem så jag Googlar lösningar så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag "fyndades" det :D

En CB-radio med alla knappar på micken för att kunna gömma undan själva enheten där min gamla CD-växlare satt, är äntligen inköpt.

IMG_4619.jpg

När min kära fru har försökt sig på att guidea mig i bilen så har det misslyckats totalt gått lite skakigt ;) pga dålig kommunikation, tänkte att det kan åtminstone underlätta lite om man hör vad den andra säger, så då blev det en handhållen, detta var nog fynd för den är lätt(?) begagnad.

IMG_4617c338e.jpg

Sen säger de (vilka?) att storleken inte har någon betydelse ... men bättre att ha lite längre eller hur :blush:

IMG_4614bb031.jpg

Den nya smala fina antennen är dryga 2m lång :)

Man skall över taket på bilen för att det skall vara bra och då fick det bli denna längden.

Min 95cm (antenn) som jag hade innan är inte bra pga att antennlängden måste vara minst 130cm och det innebär att de har lindat antenntråden (130cm) väldigt tätt i toppen och då blir det som en spole och man tappar effekt. Man lär sig nått nytt varje dag :huh:

Fästet lite coolare än innan också

IMG_4616f0597.jpg

Vilken dag som helst blir det montering av radio och testsändning till den mobila enheten, skall bli kul att kolla räckvidd ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt! Jag vill ha liknande radio och typ antenn. Tror på de rena stålpiskorna alltså. Har du VHF i din bil?

Tackar :)

Nope, ingen VHF. Pratade med han som äger stället och hjälpte mig och Klydd att välja saker och han sa att VHF har inte mycket lägre räckvidd än CB och då faller det lite tycker jag.

Fördelen med VHF är dess kortare antenner, det skulle funka bra från 50cm (rätt placerad då).

Har ju min bärbara (VHF) just in case ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dags att koppla in den nya CB-radion och göra verklighet av min önskan att få gömt undan "onödiga" saker ...

Det gick sådär ...

Ambitionen är fortfarande hög, men det går sjukt långsamt. Vet inte varför, men kan bero på avsaknad av garage/verkstad, mycket plockande fram och tillbaka med verktygen :P Sen regnar det ju i omgångar som vanligt ...

Nåväl, tog bort armstödet med tillhörande fack för att komma åt CD-växlarhållaren, där i skall jag nu montera 2 x (med 2 uttag i varje = 4) USB-uttag och min nya lilla CB-radio.

IMG_4629.jpg

Är det något jag lärt mig av all (f)el-kopplingar jag gjort i bilen är, testa först och installera sedan.

Sagt och gjort, sonen fick med sig den lika nyköpta handhållna CBradion och cyklade iväg för testning av räckvidd osv.

IMG_4630.jpg

Vi kunde kommunicera ca 3-400m (bakom bilen, "sämsta platsen") och han hörde mig ca 1km bort i backig och trädig villa miljö. Vet inte om det är OK, onekligen är bilens radio kraftigare så prata bil till bil borde funka bra även på längre avstånd.

Till saken hör att jag läste instruktionsboken efteråt (aldrig! innan ;) ) och det finns lite finjustering att göra.

Sen kom jag inte längre, eller jo lite lådbyggande blev det (men inget att visa ännu) och en inköpsrunda till B-tema för ännu mera el saker och ett par blixtljus att sätta på takräcket vid fara och färde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta tar tiiiiiiiid! :P

En blandning av osäkerhet och brist på delar och kompetens gör att detta lilla projekt drar ut alldeles väldigt på tiden, men idag kom jag ganska långt.

Detta är alltså lådan till den gamla CD-växlaren, nu lättad med lite onödiga plåtdelar.

IMG_4654.md.jpg

Trälock med hål, helt hemmagjort :)

IMG_4655.md.jpg

När man drar kablar kring vassa stålkanter, då kan man ta sin överblivna plastlåda

IMG_4656.md.jpg

Klippa kanterna och sen applicera dem enligt

IMG_4657.jpg

Applicera fast med silvertejp

IMG_4658.md.jpg

Montera all el, typ trippelkolla att allt verkligen sitter där det skall och inte behöver klippas upp för att ändra

IMG_4660.jpg

Nu är jag inte färdigkopplad, men peppar peppar jag tror att jag klarat ...

IMG_4664.jpg

IMG_4666.jpg

Redigerad av MrWIB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Strax innan du svimmar av näringsbrist, sätt på grillen och grilla ett par fulburgare (inget jag är stolt över, men man måste få fuska ibland, bara man inte gör det med sin el-installation ;) )

IMG_4663.jpg

Efter några för många fulburgare, gå ut och koppla ihop

IMG_4665.jpg

Njut av det coola :blush: blå ljuset från dina nu fungerande USB uttag och även din CB-radio som inte kunde testas fullt ut, men den startade iaf

IMG_4667.jpg

Nu väntar några dagars vila med cykling i fäders spår för framtids segrar, sen börjar återmontering av mittkonsol mm, spännande! :rolleyes:

Redigerad av MrWIB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I all välmening rekommenderar jag att du byter till helt isolerade kabelskor eller ännu hellre trär på en bit krympslang som får gå ut 10-15mm på kabeln och krymps på på plats. Om en oisolerad pluskabel lossnar blir det lätt tråkigt och speciellt om det är svårt att komma åt. Det är bra om kabeln får lite stöd av krympslang utanför kabelskon då vibrationer annars lätt knäcker enskilda kardeler utanför pressningen med ökat spänningsfall som följd. Spänningsfall x ström = värme.

Mvh

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I all välmening rekommenderar jag att du byter till helt isolerade kabelskor eller ännu hellre trär på en bit krympslang som får gå ut 10-15mm på kabeln och krymps på på plats. ...

Tack. Syns inte på bilderna men är gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då var man tillbaka :)

Spenderade helgen med en kille som inte bara var sjukt mycket snabbare än mig mellan Sälen och Mora på cykel, han var även kyltekniker :)

Efter lite resonemang fram och tillbaka så dömde han ut min kompressor ... blir till att investera 2018 :P

Idag återstod bara "lite" genomtänkt montering av micken och sätta ihop mittkonsolen.

Efter många minuter, vad som kändes som timmar, så tror jag att jag fick till det ganska bra.

En lite skruv genom plattan vid växelspaken och lite dubbelhäftande tejp så ser det bra ut och micken sitter lätt åtkomlig.

IMG_4698.jpg

Har numera även fyra USB uttag med konstant spänning, alltid bra att kunna ladda saker dolt när man inte är vid bilen.

IMG_4701.jpg

Ganska nöjd själv med utseendet

IMG_4721.jpg

Tog onödigt lång tid, men jag vill inte göra onödig åverkan på bilen och försökte få det så "cleant" som möjligt, vet inte riktigt om jag lyckades men vi ser det som ett steg i rätt riktning :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt !

Själv har jag sällan något tålamod för såna här fina elinstallationer.

/ Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Snyggt !

Själv har jag sällan något tålamod för såna här fina elinstallationer.

/ Mecki

Tack!

Nä det är tålamodsprövande :P men har man semester och inget att göra så ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Året säkraste vårtecken är framme :)
Fast denna gången lite som en snödroppe, vi är inte helt nöjda med vårens framfart än så länge ...

I år vankas det stort(?) AC-projekt, kanske byta kompressor och annat eller bara rensa kondensorn, vi får se.
Tanken är att resa långt söder ut i sommar och då är ju en 100%ig AC att föredra.

I övrigt bara vanlig service.

IMG_0710.jpg

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha, då har man bytt olja själv för första gången i livet, stort! :lol::blush:
Sen hade jag blivit pålurad fel luftfilter, tydligen till bensinare ... men det är ju å andra sidan väldigt lätt att byta och okladdigt.

Trodde mina diffar skulle vara lite mer lättåtkomliga men hasplåtarna gör det väldigt oservicevänligt, behöver nog en heldag för det med mitt tempo -_-

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.