Gå till innehåll
MrWIB

MrWIBs HDJ100

Rekommendera Poster

Så, efter extremt mycket velande fram och tillbaka så står den äntligen på min uppfart, en skinande silvrig HDJ100 Auto 2001 :lol:

Togs från Tyskland (Berlin) och är i ok skick, men eftersom den är min för alltid så har jag tid på mig att fixa alla "småsaker", ex klonkande transmission ... någon som har någon ide vad det kan vara? När man släpper gasen snabbt eller accar hårt så kommer ett klonk, inget som låter direkt farligt men är irriterande.

Bilder mm kommer senare min jobbdator e inte kompatibel med mycket, Picasa osv :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till nya bilen! Kul att du äntligen fått tag på ett objekt.

Det låter dyrt med klonk ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan o grattis till nya bilen. Har en kompis som haft en likadan HDJ 100. Som Klydd säger, låter dyrt med klonk. Om jag inte minns helt fel har det varit problem med convertern på vissa HDJ 100. Har du tur så är det bara misskötta knutkors (alltså inte smorda).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter dyrt med klonk ;-)

Bilen skall få hälsa på hos Toyota imon och kolla om han trivs ...

Om han gör det skall de få göra en hälsodiagnos så ser vi vart det tar vägen, gubben (70år) som haft den innan har tagit ganska väl hand om bilen med servicar osv, men det kan ju behövs lite mer kärlek.

När vi ändå är inne på fel och brister ... :blush:

Det är ett tjutande extremt högfrekvent ljud som låter som rundgång när man öppnar motorhuven, kommer och går och är i stort sett omöjligt att lokalisera, ideér?

Antennen går inte upp och ner, men motorn funkar, den låter iaf, hur fixa lätt?

Passagerar sidan har ingen värme på golvet alt hål igenom topedväggen, kallt som fan om fötterna är det iaf. Någon som känner igen? Min stackars far hade blåa fötter när vi kom hem :blink:

Det mesta annat fungerar iaf mig veterligen, men på en 10år gammal bil kommer det säkert glada överraskningar hela tiden :unsure: Tur man har nära till Toyota ...

Bilen rullade iaf alla 90milen från Berlin utan problem, marschade runt 110-130km/h och det kändes tryggt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då får jag tacka Klydd och Globecruiser för en snabbträff med däckspark.

De löste två av mina "fel".

Tjutet från motorutrummet är smådjursskrämmare(?), ger ett högfrekvent ljud som skall skrämma bort olika nedsmutsande djur från bilen, fiffigt rolleyes.gif

Klonkandet är den lite grova transmissionen som låter pga massorna som sätts i gång vid gaspådrag resp gassläpp.

Detta gladde mig mycket, nu är det bara att skaffa fram ett nytt lås till det avtagbara draget så skall nog bilen vara klappad och klar om ca 2 veckor.

Sen blir det till att kitta allt vad plånboken håller wacko.gif

Tänkt utr:

Däck - AT el MT e frågan, lutar å BFG AT men tänker än ...

Fjädring OME

Bullbar

Ev Winch - senare fråga

Extraljus - men måste säga att jag blev glatt överraskad av bilens originalstrålkastare!

Long Range Tank

Takbågar

Taktält

Sidotak - För snabbt regn/solskydd vid pauser. Saknade det med förra taktältet.

Reservhjulshållare

Lådsystem för bagage utrymmet

Stereo med HDD alt USB ingång - Någon som är intresserad av Toyota org stereo med CD-vxl ?

Snorkel

Inköpt:

Engel MF45 med slideplatta - mkt fin :)

Tänkt att byggas under våren, till vårträffen kommer den om inget otäckt händer vara klar. Eller hur Jens? wink.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis !

Det låter som ett trevligt upplägg , hinner du klart allt till Kolaresan ? ;-)

Mvh Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis, kunglig bil att köra.

Det där med värmen på passagerarsidan hade jag också, i mitt fall fick jag vika ner mattan lite som täckte varmluftutblåset under instrumentpanelen vid kardantunneln.

lycka till med bygget, ser fram mot utvecklingen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten bit på väg ...

För att stilla min oro hur det skall gå på besiktningen, dvs hur bra/dåligt köp man gjort, så lämnade jag in bilen hos Toyota på förbesiktning. De går igenom bilen på samma sätt som bilprovningen och lämnar rapport.

Bilen gick igenom med nästan blanka papper :lol:

Anm 1. Fukt i vänster dimljus. Toyota trodde att den skulle gå igenom ändå. Någon som vet hur allvarligt bilprovningen tar fukt i dimljus? Jag har ingen lust att lägga ner för mycket tid o arbete på just det eftersom de kommer ersättas med bullbar inom kort.

Anm 2. Litet läckage i bakre ljuddämparen. Toyota trodde att bilen ev kunde klara sig igenom även detta. Min fråga är, finns det något enkelt sätt att täta en spricka i ljuddämparen? Skall försöka få upp en bild men för att beskriva det i ord så är det som att ljudämparen är uppfläkt snarare än sönderrostad i bakkant. Som om man kört på stenkant el liknande ...

Redigerad av MrWIB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anm 1. Finns väll ingen regel på att man måste ha Dimmljus fram?

Det finns regler som säger att om de sitter där och fungerar så ska de också fungera som de ska. Vet om folk som sparkat sönder sina på besiktningen för att de inte fungerat som de ska, vilket alltså är helt okej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns regler som säger att om de sitter där och fungerar så ska de också fungera som de ska. Vet om folk som sparkat sönder sina på besiktningen för att de inte fungerat som de ska, vilket alltså är helt okej.

Man behöver inte vara så drastisk som att sparka sönder dimljusen, det räcker att koppla ur kontaktdonen så att dom inte lyser, så kollar dom inte dom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att förtydliga lite, dimljusen fungerar men det är fukt innanför glaset på det ena.

Enklast är kanske att koppla ur dem på besiktningen.

Bild på ljuddämparen med pil på problemområdet.

IMG00173-20110220-1656.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett riktigt "skepp", grattis!

Klonket är säkert samma som jag hade i min FZJ80 med aut, och säkerligen inget att oroa sig för, mycket metall som skall flyttas ju, så klar det låter lite ;-)

"loud pipes saves lifes" brukar ju HD killarna köra med, raka rör röstar jag oxå på, kan vara lite jobbit för bilen bakom när man åker på expedition, men det drabbar ju dom och inte Dej :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det där med värmen på passagerarsidan hade jag också, i mitt fall fick jag vika ner mattan lite som täckte varmluftutblåset under instrumentpanelen vid kardantunneln.

Tackar för tipset.

Har tyvärr inte haft tid att titta på detta ännu, det får bli nästa veckas projekt.

Och ja, den är kunglig att köra :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett riktigt "skepp", grattis!

Klonket är säkert samma som jag hade i min FZJ80 med aut, och säkerligen inget att oroa sig för, mycket metall som skall flyttas ju, så klar det låter lite ;-)

Tackar. Det känns tryggt! Nu när jag inte lyssnar efter klonk och annat, så intensivt som jag gjorde på hemvägen från Tyskland så tänker jag knappt på det ... :rolleyes:

"loud pipes saves lifes" brukar ju HD killarna köra med, raka rör röstar jag oxå på, kan vara lite jobbit för bilen bakom när man åker på expedition, men det drabbar ju dom och inte Dej :rolleyes:

Som "vardagsbil" till frugan kanske inte detta uppskattas heller :lol:

Redigerad av MrWIB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka bilder på din nya bil! Min sista 100 series hade nästan samma färg, sand. Väldigt praktiskt i ett land med mycket damm. Det syns inte att bilen är skitig…

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka bilder på din nya bil! Min sista 100 series hade nästan samma färg, sand. Väldigt praktiskt i ett land med mycket damm. Det syns inte att bilen är skitig…

Jag ska, jag ska ... Ännu en sak som tynger mitt dåliga samvete ... Men det kommer till helgen, då skall den få bli fin inför sin stora dag!

Har tyvärr knappt haft tid att pyssla om och mysa med bilen sen jag hämtade den sad.gif

Den goda nyheten är att ursprungskontrollen "gick igenom" idag, inte oväntat men det har varit en lite nervös väntan på detta.

Fick tid den 10Mars för reg-besiktning, om man ber snällt så gör de tydligen kontrollbesiktningen i samband med den oxå laugh.gif

Så nu ber jag en samfällig tumhållning den 10Mars 2011 klockan 1300 biggrin.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

biggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gifbiggrin.gif

Med rena papper gick bilen idag igenom nålsögat och är så gott som "svensk", det enda som saknas är reg-plåtarna, men de dimper väl ner nästa vecka ...

Så tack alla tumhållare wink.gif

Skall fira med att beställa nya däck! laugh.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev BFG MT 255/85x16 enligt rek från en person, undrar vem ... rolleyes.gif

Frågan e nu vilka fälgar man skall ha till dessa, lutar åt Blackspoke ... någon som kan rekommendera något annat ? ( Budgeten är inte oändlig så rekommendationer får gärna hålla sig kring Blackspoke i kost wink.gif )

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Försäkrad på Folksam, det skiljde 50% upp till Länsfösäkringar ... Tokigt mycket!

Någon som har erfarenhet från Folksam? De har ju speciella "Toyota försäkringar" så jag hoppas att de är bra :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har folksam av samma anledning. Har fungerat bra än så länge. Utan skador.... :wacko:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till bilen.

Ta bort ljuddämparen. Du kommer knappt att märka någon skillnad. Turbon slår bort mycket av avgasljudet. Viktigast är att du har en fungerande slutdämpare.

Folksam (s.k. Toyotas originalförsäkring). Billigast och bäst (en ovanlig kombination).

När det gäller värmen vid fötterna så kan det vara så som Ralston beskriver. Men, i och med att alltid värmen står på full fräs - så är det små spjäll som reglerar värmeflödet i styrhytten. Från servomotorn går länkar till spjället (plast med små kulleder). Ibland kan någon plastbit hoppat ur sitt läge vilket gör att spjället inte rör sig. Bara att riva panelen och kolla. I värsta fall är det en servomotor (dock tämligen osannolikt då de brukar sällan krångla).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till bilen.

Ta bort ljuddämparen. Du kommer knappt att märka någon skillnad. Turbon slår bort mycket av avgasljudet. Viktigast är att du har en fungerande slutdämpare.

Folksam (s.k. Toyotas originalförsäkring). Billigast och bäst (en ovanlig kombination).

När det gäller värmen vid fötterna så kan det vara så som Ralston beskriver. Men, i och med att alltid värmen står på full fräs - så är det små spjäll som reglerar värmeflödet i styrhytten. Från servomotorn går länkar till spjället (plast med små kulleder). Ibland kan någon plastbit hoppat ur sitt läge vilket gör att spjället inte rör sig. Bara att riva panelen och kolla. I värsta fall är det en servomotor (dock tämligen osannolikt då de brukar sällan krångla).

Hej,

Tack för tipsen, men säger inte besiktningen något om att det fattas en ljuddämpare?

Men det får iaf vänta till nästa år, nu är bilen ok enligt staten så jag är nöjd.

Skall ta en seriösare titt på värmebiten i helgen när jag nu äntligen har fått allt annat på plats, värme är ju alltid skönt att ha rolleyes.gif

Firar mina nya plåtar med lite bilder på den något otvättade skönheten laugh.gif

IMG00216-20110314-1637.jpg

IMG00218-20110314-1637.jpg

IMG00217-20110314-1637.jpg

IMG00220-20110314-1638.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glömde ju att nämna att mitt sjukt stora paket med bra att ha utrustning tydligen är på väg laugh.gif

Och de nya däcken dimper ner i veckan oxå ... Nu fattas bara fälgar, alla tips mottages tacksamt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.