Hoppa till innehåll

Navigation på surfplatta?

• Vänligen logga in för att kunna svara
96 svar till detta ämne

#21 Klydd

Klydd

Moderator

• Moderators
  • 1 879 inlägg
  • Jag kör:KDJ90

Postad 27 Februari 2011 - 21:32 pm

Jo, som Anton skriver så är det inte så dyrt om man jämför med något dyrare :rolleyes:

Jag tror nog att jag kommer spara ett tag till och sedan slå till på en iPad, men för att svara mig själv lite, så finns det alternativ för Android också. Se här till exempel: http://www.mobil.se/...d-1.379679.html
och en liten lista på gratisvarianter: http://www.maps-gps-...le.html#Android

Med kommande Android 3.0 så kanske det kan bli bra/bättre. Dock tror jag nog ändå att iPad/Apple slår dessa med tanke på stabilitet och kvalitet (värderingar som Jens jämförde mot Toyota)
Henrik
KDJ90 -01

Ge upp? ALDRIG!! Jo, kanske snart då...

#22 Mats

Mats
  • Members
  • 74 inlägg

Postad 01 Mars 2011 - 12:14 pm

Visa inläggKlydd på 27 Februari 2011 - 21:32 pm sade:

Jo, som Anton skriver så är det inte så dyrt om man jämför med något dyrare :rolleyes:

Jag tror nog att jag kommer spara ett tag till och sedan slå till på en iPad, men för att svara mig själv lite, så finns det alternativ för Android också. Se här till exempel: http://www.mobil.se/...d-1.379679.html
och en liten lista på gratisvarianter: http://www.maps-gps-...le.html#Android

Med kommande Android 3.0 så kanske det kan bli bra/bättre. Dock tror jag nog ändå att iPad/Apple slår dessa med tanke på stabilitet och kvalitet (värderingar som Jens jämförde mot Toyota)

Se denna presentation av Motorolas nya:
http://www.google.co...3OScbW6q9Q8Tuhw

Notera att den har kamera på baksidan också, dvs att med rätt montering i bilen så har man ordnat en fast monterad videokamera riktad framåt i körriktningen.

Mats

#23 Klydd

Klydd

Moderator

• Moderators
  • 1 879 inlägg

Postad 15 April 2011 - 08:35 am

Det blev en iPad :-)

Nu återstår att bestämma sig för vilket navigationsprogram att använda. Men, Navigon ser lovande ut för väg-navigering i Europa. Även montage i bilen återstår.

Får väl starta en ny tråd angående iPad..
Henrik
KDJ90 -01

#24 Anton

Anton
  • Members
  • 169 inlägg
  • Jag kör:LC90, XRV750

Postad 15 April 2011 - 12:43 pm

Visa inläggKlydd på 15 April 2011 - 08:35 am sade:

Det blev en iPad :-)

Nu återstår att bestämma sig för vilket navigationsprogram att använda. Men, Navigon ser lovande ut för väg-navigering i Europa. Även montage i bilen återstår.

Får väl starta en ny tråd angående iPad..

Kul!
Jag använder Navigon i min telefon, tycker det är detaljrikt och funkar bra!
Enligt lite jämförelse så tycker jag att Navigon har bättre vägkartor och mer platsnamn osv jämfört med TomTom.
Vad jag har förstått så är det väl mer eller mindre TomTom och Navigon som finns att välja på av dom större leverantörerna till Iphone/Ipad.

Hoppas kunna se den monterad i bilen till träffen!?

Lycka till med navigeringen!
Anton Åstrand
--

http://www.swedesontour.se

#25 Klydd

Klydd

Moderator

• Moderators
  • 1 879 inlägg

Postad 18 April 2011 - 21:17 pm

Det blev Navigon i helgen, det har precis kommit ut i ny version (1.8.0) och har just nu nedsatt pris (569:-). Än så länge är jag riktigt nöjd även om vissa funktioner saknas. Tom-tom verkar inte ha något program anpassat för iPad, så det gick bort. Andra alternativ är bla CoPilot HD, men som sagt just nu är det Navigon som gäller.

För tillfället sitter den monterad i samma hållare, som är lite justerad, som jag har till min lilla laptop.
bild 2.JPG

Anton, du får titta mer på träffen!
Henrik
KDJ90 -01

#26 MrWIB

MrWIB
  • Members
  • 838 inlägg
  • Jag kör:HDJ100
    Passat 4Motion

Postad 19 April 2011 - 11:13 am

Snajsigt :D
Får se om jag får ihop det lika snyggt, osäker på om det kommer hinnas innan träffen ...

#27 Klydd

Klydd

Moderator

• Moderators
  • 1 879 inlägg

Postad 19 April 2011 - 11:56 am

Oskar, klart du hinner. Din hållare är just nu på väg från england och väntas dyka upp imorgon :-D
Henrik
KDJ90 -01

#28 Mats

Mats
  • Members
  • 74 inlägg

Postad 01 Januari 2013 - 19:03 pm

Jag har begåvats med en "iPad mini" med GPS under julen.
Har därefter försökt att bilda mig en uppfattning om vilket kartprogram som skall installeras  för att hantera kartor typ  topo-kartor, Lantmäteriets Terrängkarta m.m..   D.v.s. inte program typ Navigon m.fl.

Jag noterar MotionX är  ett återkommande namn i sammanhanget.

Mvh
Mats
Vad är forumets erfarenheter/kunskaper betr. detta?

#29 MrWIB

MrWIB
  • Members
  • 838 inlägg
    Passat 4Motion

Postad 02 Januari 2013 - 07:39 am

Hej,

Har själv letat en del utan att finna något förutom, Motion X, det funkar riktigt bra och har många detaljer.
Nackdelen med MotionX som jag upplever är att det tar en j-vla tid att ladda ner kartorna till plattan. Vet inte om jag gör något fel, men att ladda ner tex Island tog nog dryga två veckor med jobb (inte konstatnt nedladdning men välja del att ladda ner och sen vänta på att den laddades ner, vilket inte! gick snabbt).
Men som sagt, väl nedladdad så funka det fint.

Själv är jag på jakt efter en app som kan hantera open-street kartor, det skulle vara guld :)

#30 Mats

Mats
  • Members
  • 74 inlägg

Postad 02 Januari 2013 - 09:26 am

Kan detta vara det du söker ?     http://izeize.com/openmaps/

#31 MrWIB

MrWIB
  • Members
  • 838 inlägg
    Passat 4Motion

Postad 02 Januari 2013 - 10:06 am

Visa inläggMats på 02 Januari 2013 - 09:26 am sade:

Kan detta vara det du söker ? http://izeize.com/openmaps/

Lysande :)
Jag köper och testar. Återkommer med utlåtande.

#32 Mats

Mats
  • Members
  • 74 inlägg

Postad 02 Januari 2013 - 14:06 pm

• Toppen :)

#33 MrWIB

MrWIB
  • Members
  • 838 inlägg
    Passat 4Motion

Postad 02 Januari 2013 - 15:54 pm

Visa inläggMrWIB på 02 Januari 2013 - 10:06 am sade:

Lysande :)
Jag köper och testar. Återkommer med utlåtande.

Hmmm ... sjukt långsam nerladdning här oxå :P
Man får dessutom upp någon sorts varning första gången man sätter den på nerladdning, att det får man inte göra för mycket (vad nu "för mycket" exakt innebär?) för då kan man bli bannad ...

Skulle vara gott att ha en app dit man kan importera sina nerladdade kartor, men det kan man nog bara glömma.
Blir till att köra Garmin i fortsättningen oxå.
Eller kanske köpa en Android platta, de brukar ju ha lite mer öppna appar ...

Sökandet efter den ultimata navigeringsappen fortsätter :)

#34 Bengt S

Bengt S
  • Members
  • 165 inlägg
  • Jag kör:Toyota LC 120 - 04
    Jeep Wrangler Sigicon - 06

Postad 02 Januari 2013 - 20:20 pm

Hej Alla.

Jag står också inför en investering av detta slag i min 120.
Vi har inom SOA vid dragning/rekning av trails använt en vanlig 10-12" laptopp med Fugawi och lantmäteriets kartor.
Dock så är detta bara en vanlig "Där är jag på kartan" funktion, och skulle vilja ha mer GPS funktion också.
En Ipad ger ju en extra godis när man inte använder den i kärran med foto/film, smidigare installation osv...

Hur är Samsung kontra Ipad? En expert sa att Samsung är klart bättre med större utrymme + processor mm?!
Skulle vara kanon om den samlade expertisen kunde vägleda i denna djungel av kulig teknik så man slapp "aha" beloppen ^_^
soatrail.se
rocksmk.se
sigicon.se
magamtrophy.pl

#35 Mats

Mats
  • Members
  • 74 inlägg

Postad 03 Januari 2013 - 17:26 pm

Oskar,
Har du en uppfattning om  http://www.gaiagps.c...gps_user_manual  ?
Har du det och den är positiv så laddar jag och skulle du inte ha en uppfattning så testar jag den.

#36 Jah

Jah
  • Members
  • 198 inlägg

Postad 03 Januari 2013 - 22:48 pm

Ipaden är ett utmärkt verktyg att navigera från, dessvärre drar den betydligt mer ström när gps enheten får jobba. Har navigerat efter Motion X en heldel. Fördel är att man kan ladda/offline och att det är tydliga symboler. Nackdelar som redan nämnts det tar sjukt lång tid att ladda ned kartor. Lösningen är att inte ladda ned i 100% och endast de områden man behöver.

Jag har även testat Bitmap med topo kartor tex. på Kolahalvön.  För den som har tålamod kan man digitalisera sina pappers kartor med bla. MacGPS Pro (för oss som har Mac) Jag fick tag på Ryska kartor via Norge i .jpg format vilket var enkelt att ladda in via datorn till Ipaden.

När jag behövt väg navigator i både USA och Europa har jag laddat ned Navfree. Funkar riktigt  bra att köra efter även på Manhattan :)

#37 BJ42 Daniel

BJ42 Daniel
  • Members
  • 820 inlägg
  • Jag kör:HDJ80

Postad 04 Januari 2013 - 18:33 pm

IT-avdelningen på mitt jobb har under några månader utvärderat en massa olika plattor för att sätta ut i händerna på alla våra 80 "entreprandare", och slutstriden stod mellan iPad och Samsung. Tyvärr för mej som "äpple älskare" så blev det Samsung. iPaden vann batteri kampen lätt, men förlorade på sin "tillåsning" och krånglighet/begränsning av att ansluta andra enheter, appar och program. Kör iPad själv, men blir galen just när man vill ha över saker till den fysiskt och inte bara skall streema. La över en massa film till ungarna att titta på inför fjällresan för att slippa ha med macen och dvderna, och det tog två dagar innan allt var över. Vist kan man konvertera om filerna på datorn innan och sedan exportera dom, men tar tid det med och så har man samma sak i två versioner som tar plats.

Det borde ju komma någon riktig kanon app för "äventyr" till Apple, då nästan varenda extremare och äventyrare (och alla vi drömmare) använder iPad och iPhone, så borde ju marknaden mara enorm. Men det är väll kartlicenserna som tar död på det.
SWES-18
HDJ80 Expedition & FJ40/2H-T
BJ73 (13BT & portaler), KZJ90, HiLux TD, HDJ80 Mk1, 2xBJ42, 2xBJ45 Buschtaxi, FZJ80, BJ75-T, HDJ80 Mk2, HiLux Stelaxlad, 2xBJ45 Pickup, 2xHJ60 SÅLDA!
Bring me the horizon.....

#38 Klydd

Klydd

Moderator

• Moderators
  • 1 879 inlägg

Postad 05 Januari 2013 - 08:18 am

Mats, hur går det med GaiaGps?

Jag gillar MotionX, men tycker det är synd att googles kartor försvann med senaste uppdateringen.

Jag har också provat Bitmap för kartor i bildformat. Jag fick något fel med kalibreringen, men det var säkert användarfel :wacko:
Bitmap verkar numer vara ersatt av Maps n Trax

Någon som provat fugawi med Topokartor över Sverige?
http://www.fugawi.co..._sv_swedish.htm

Verkar inte uppdateras så frekvent och fått lite halvkass kommentarer för längre sedan.

På andra sidan klotet verkar det vara väldigt vanligt att köra Mud Map HD med kartor över Australien.
http://www.mud-maps.com/apps/mudmaphd

Kan väl bara hopps att något liknande dyker upp för Europa.

Henrik
KDJ90 -01

#39 Mats

Mats
  • Members
  • 74 inlägg

Postad 05 Januari 2013 - 13:26 pm

Jag har nu laddat ner "gaiagps". Ge mig ett  förslag på karta att prova med. Det har nu visat sig att vi är några stycken på forumet som
vill åt samma håll så det vore en bra ide', tror jag, att vi jämför nedladdningstid m.m. med samma karta.

Henrik, jag önskar också Friluftskartan och jag har funnit samma kommentarer betr. Fugawi, dvs att den inte fungerar bra. Så förhoppningvis kan vi finna fram till en annan leverantör-

#40 Peder

Peder
  • Members
  • 713 inlägg
  • Jag kör:RRS, D4, HDJ80. XK150S
    Aston Martin. Bentley W12

Postad 06 Januari 2013 - 10:33 am

Hej! Har följt diskussionen här ett tag. Har inte satt mig in i de program som diskuterats.
En förutsättning för ett bra "expeditionsprogram" är att det kan läsa in flertalet filformat och sedan kalibrera dessa. Filformat som är ett måste är bl.a PDF, PNG, JPG och GIF. Att scanna av kartor för att sedan användas i programmet anser jag vara av vikt. Vi som åker lite "remote" upplever brist på digitaliserade kartor och vill gärna ha friheten att välja kartmaterial som är optimala. I jobbet använder vi SecureLocate som är ett Google-baserat system och fungera worldwide (både online och offline). Ett dyrt och säkerhetsklassat system.
Google funkar också ihop med Iridium och Inmarsat tracking vilket gör att man också kan ha koll på var kompisarna befinner sig om man åker flera.
Men som sagt - att kunna använda egna scannade kartor vore toppen. Touratech har också ett bra kartprogram samt kartor som används mycket inom ökenrallyn för både MC och bil.
Peder
RRS -13. LRD4 -13. Toyota iQ3 -12.
AM Vantage ´-07. Bentley GT W12 -10.

HDJ80-98. XK150S OTS 1958.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar