Gå till innehåll
Klydd

Navigation på surfplatta?

Rekommendera Poster

Vad finns det för möjligheter att använda en surfplatta för navigation?

Tänker väl mest då på varianter med Android som operativsystem.

Vad finns det för alternativ för navigering på väg, samt navigering "offroad" för Android?

Alternativ som Google-maps vilken laddar hem kartor under tiden går bort direkt eftersom man vill kunna använda den utomlands. Eller finns det kanske Google-maps som kan spara kartor direkt på surfplattan på samma sätt som man kan göra på Nokia mobiltelefoner?

En annan variant är WindowsCE baserade enheter där det finns en uppsjö navigeringsprogram att välja på, men jag har inte hittat någon variant med större skärm än 7", vilket jag tycker är i minsta laget.

iPad, alternativt Windows baserade surfplattor finns också, men då sticker priset iväg en del tycker jag.

Någon som redan funderat i dessa banor med surfplatta för bilbruk??

Förslag, funderingar och alternativ mottages tacksamt! :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ska bara ge ett snabbt svar nu.

Windows plattformen är ju som du själv skriver den modell det finns mest alternativ till, allt från att scanna in papperskartor till att köpa digitala eller använda tex garmins kartor.

exempel på surfplatta som jag tror skulle lämpa sig

http://www.dustin.se/pd_5010550428.aspx

det viktigaste är väl att inte ha så mycket mekaniska delar som hårddisk utan se till att det är flashminnen. usb ingång och kompatibilitet med extern gps puck tror jag också är viktigt för att få bra gps täckning.

ett helt annat alternativ är att köpa en liten billig stationär dator eller ta en gammal laptop finns väldigt billiga, små och strömsnåla, byta ut hdd till solidstate och köpa valfri skärm och lägga på en XY-matta så att skärmen blir pekskärm.

ska man ändå ge sig i kast med att sätta in dator i bilen kan man ju koppla den till stereo etc. och få en multimedia maskin för navigering, musik, film etc etc..

får utveckla detta svaret när jag har mer tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först måste jag nog tillägga att jag inte tänkt spendera några större pengar på detta. För mig kommer det vara en "leksak" och kul hjälpmedel för att hitta småvägar och få överblick av var man är. Dvs inget som jag måste kunna förlita mig på vid resa eller expedition. Så, nu har jag väl lagt nivån.. Men, jag tror ändå att flera här på forumet skulle vara intresserade av en navi/kartlösning för en rimlig peng.

Jag har sneglat lite på alla dessa surfplattor som finns på blocket (eller från Kina) för mellan 1500-2500:- typ: http://www.blocket.se/goteborg/Surfplatta_10_1__Android_2_1_GPS_31949054.htm?ca=15&w=1&last=1

Har inte sett/känt på någon i verkligheten, så frågan kvarstår ju hur väl en sådan verkligen fungerar. Någon som har erfarenhet av skärm, ljusstryka osv?

Har även sett att det finns vissa som man kan "flasha om" med WinCE som operativ-system i stället för Android. Då får man tillgång till betydligt fler navigationsprogram, men kommer då samtidigt ifrån allt som utvecklas runt Android. (WinCE är väl en död produkt, eller i alla fall på utgående?)

Så, rent krasst, man måste kanske få klarhet i vad det finns för program för navigeringsprogram som idag fungerar på Android. Såg att OziExplorer släppt en alpha, så dom är i alla fall på G. Någon som har erfarenhet av något GPS-program för Android?

Ett alternativ för att skapa kartor verkar vara Mobile Atlas Creator. Har inte provat själv ännu, men den skapar kartor för "offline" navigering från Online-tjänster typ Google-maps, eniro osv. Dock blir inte kartorna sökbara. Men, Rickard, kanske du kan få till dina sjökort på detta sätt? Antar att detta inte är något bra sätt om man vill ha hela europa, men om man vill ha kartor över ett begränsat område vid tex en träff eller liknande kan det kanske vara ett alternativ? Någon som testat??

Ralston,

Det var just med PC-varianten som mina funderingar började :-) Gav mig i kast med att demontera en laptop med kass skärm med tanken av att bygga en liten låda som innehöll det viktigaste från datorn (moderkort osv) men sorterat bort skärm, tangentbord osv. och sedan koppla detta till en extern 8-10" 12V pekskärm. Men, tyvärr blev det lite jobbigare än jag förutspått (blir inte alla projekt det :rolleyes:?) och det visade sig vara svårt att separera ut on-off knapp och liknande från moderkortet. Brytaren var en micro-switch direkt på moderkortet som knappen på ovansidan av datorn tryckte på och jag ville inte ha hela datorn kvar. Likaså stämde det dåligt med den strömförsörjning jag hade tillgänglig. Det var då jag började snegla på surfplattor eftersom (de billiga) surfplattorna inte är dyrare än en 10" pekskärm.

Ser fram emot dit mer utvecklade svar!

Mats,

Tack för tipset, jag ska läsa tråden så fort jag kommer in på sidan. Min inloggning där hade visst gått ut, så jag fick registrera mig igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft dator i mina senaste 2 Land Cruisers. Den som sitter i bilen jag har nu börjar bli till åren, men fungerar fortfarande. Tyvärr har jag inte haft möjlighet till så många expeditioner det senaste året, så datorn används mest för musik och video, något min bilradio kan göra lika bra.

Jag har en dator som sitter fast i golvet under passagerarsätet. Den modellen jag har finns inte längre, men ”fleetdatorer” kommer mer och mer.

http://www.cartft.com/

Jag har byggt min själv och bytt komponenter efterhand som de blivit för gamla eller gått sönder. Jag funderar på att byta upp mig, men då blir det helt säkert en enklare lösning i form av en industridator eller en av de billiga smådatorerna som finns nu.

http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=JEaDVvtKZ9hHhda2

http://www.cartft.com/catalog/il/1161

Huvudanledningen till att jag inte tittat åt surfplattehållet är att det inte fanns som alternativ när jag började bygga. Men jag ser fortfarande ett antal anledningar till att välja en lösning med separat dator:

- Wide screen är inget ideal format för navigation. En högre skärm i letterbox format fungerar enligt min mening bättre. Min 8,4 tumms skärm har en större synlig yta än en 10 tumms wide screen.

- Även om sufplattan blivit mindre har den fortfarande en bred kant runt skärmen.

- En skärm som sitter i framrutan blir otroligt varm. Ingen aning om en surfplatta skulle klara det.

- Surfplattor och speciellt de billigare har ganska ljussvaga skärmar. De blir omöjliga att se i dagsljus.

- Jag vill använda min skärm till mer än navigation. Jag använder det också för backkamera, DVD:n i radion och som monitor när jag har min videokamera installerad i bilen.

- De program jag använder är windows baserade. Ipad och diverse Android produkter skulle enligt min mening bli mer komplicerade.

Skulle jag bygga igen så skulle jag börja med skärmen. Jag är inne på min tredje skärm och det är först nu jag har en som man kan se en dag med solsken. Det är inte så att solen lyser på skärmen, men när ögonen är inställda på sol, behövs de 450 cd/m² den har. De jag hade tidigare var 350 och 400 vilket inte är tillräckligt även om jag byggde en extra solskärm. Något annat som är praktiskt, men inte nödvändigt är om skärmen är självavbländande så att den drar ner ljuset när det blir mörkt.

En annan sak att tänka på är strömförsörjningen. Har man separat batteri för alla sina tillbehör är det inga problem, men datorn tycker inte om spänningsfallet när man startar bilen. Använder man surfplatta eller laptop så har de interna batterier vilka löser problemet. Vill man däremot installera en vanlig dator får man göra en egen lösning. Ett litet batteri och ett relä eller diod kan vara en lösning. En annan kan vara att köpa en färdig powersupply med ett par kondensatorer.

Jag skulle också fundera på vad man skall använda datorn till. Vilken plattform behövs för att jag skall kunna installera mina program? Även om där finns en Android / Windows mobile version är de oftast gjorda för en 3-4 tums skärm. De ser inget vidare ut på en 10 tums. Jag föredrar vanligt Windows. Då kan man köra samma i bilen som man har hemma.

Pekskärm eller löst tangentbord? Jag har båda och har svårt att leva utan något av dem. Windows program är inte gjorda för pekskärm och jättesvåra att använda. Detta är givit vis annorlunda på Android / Windows mobile / Ipad där programmen är byggda för pekskärm.

Jag har tidigare skrivit och lagt in lite bilder på forumet.

Mitt garage

http://toyota4x4.se/topic/2828-lc200-v8-dubbel-turbo-disel/

En tidigare diskussion om bildator

http://toyota4x4.se/topic/3082-dator-i-bilen-bilder/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mats,

nu har jag läst lite i den tråden, och de har väl inte riktigt kommit fram till något där heller (ännu). Men, de verkar vara inne på iPad och Windows baserade surfplattor, alternativt, Hema som väl är en WinCE baserad lösning. Fortsätter att följa den tråden med intresse.

Martin,

En fast monterad dator i bilen är säkert bra till mycket, men jag vill kunna ta med mig den oxå. Vill tex kunna sitta utanför bilen och planera dagens etapp, kolla mailen när man är på McDonalds osv

Skärm i 4:3 format är nog som du skriver bättre än widescreen för en navigator. Men, om man monterar surfplattan på höjden istället?

Så frågan jag ställde överst kvarstår väl, hur väl fungerar Android för navigering? Vilka alternativ finns det då?

Är det någon som provat windows baserad surfplatta? Typ denna? Windows surfplatta på ebay

Ralston,

utveckla gärna vad du menar med xy-matta. Är det enkelt att göra om en vanlig skärm till pekskärm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske en laptop eller mini laptop tillsammans med en fast monterad pekskärm? Den kör Windows, du kan ta den med dig, den har inga problem med strömförsörjning och den har ett vanligt tangentbord om du skulle behöva.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle mycket väl kunna vara en lösning som jag också har funderat på. Nackdelen är väl var man lägger datorn, samt att man måste fälla upp skärmen varje gång för att starta den.

Var har du köpt dina pekskärmar? Kör du 8" med 800x600 upplösning, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den jag använder för tillfället är en 8.4 tums 4:3 skärm som jag kör 800x600. Just denna har jag köpt från CarTFT, men jag tror inte att de har den modellen jag har längre.

Jag kan se en lösning för att hålla datorn på plats, slippa öppna datorn och automatisk start / stopp genom att modifiera en docknings platta. Tyvärr är de ju ganska dyra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jobbigt det är när man börjar fundera på någon pryl man tycker sig behöva och tänker att det säkert räcker med en billig variant. Och sen, desto mer man undersöker och funderar, kommer man fram till att man bara "måste" ha något som kostar flera gånger så mycket som man från början tänkt.. Är det någon som känner igen sig?? :unsure:

Har blivit ruskigt sugen på en iPad nu :wub: ! Det som talar för, är en fantastisk skärm med multi-touch och suverän hantering av att zooma och panorera i en karta/bild. Den är lagom stor för att lätt få plats i bilen. Man kan lätt ta med den och använda den till mail, surf osv. Den har ett stabilt operativsystem och det finns en del program för navigering och fler är med största sannolikhet på gång. Nackdelen då? Tja.. den är TOK-dyr :-(

Men, om man får drömma vidare lite, så ser önskelistan ut enligt.

Ipad (såklart, med så mycket minne som möjligt och 3G)

Ram-mount för framrutan

RAM-B-166-AP8U.jpg

TomTom, navigon eller liknande för navigering för vägen.

Ett av programmen för karta vid sidan om vägen kan kanske vara MotionX som kan lagra kartor för offline visning. Kartorna tankar man hem i förväg och väljer vilka zoom-nivåer man vill ha.

Jaja... blir väl att spåna vidare och hoppas på att någon ringer på dörren och frågar om man vill ha en iPad :rolleyes:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lysande!

Jag har gått omkring och varit sugen på Ipad, men egentligen inte förstått vad man skall ha den till, förutom surfa, maila och spela Fruit Ninja.

Men det har inte riktigt räckt som argument för 6000+ kr investering, men kan man ha dem som navigator så är det helt plötsligt en "bra" investering :rolleyes:

Vad behöver man mer än Ipaden för att navigera med den? GPS-puck, hur ansluter man den till Ipaden? Går det att koppla Ipaden till stereon samtidigt, så kan man ha den som musikbank oxå ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3G varianten har inbyggd Assisted-Gps (vad är det för skillnad mot vanlig GPS??) Möjligheterna att koppla ihop med något annat (typ stereo, OBD2 osv) är nog begränsat för Apple-produkter. Någon annan får rätta mig om jag har fel på den punkten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

3G varianten har inbyggd Assisted-Gps (vad är det för skillnad mot vanlig GPS??) Möjligheterna att koppla ihop med något annat (typ stereo, OBD2 osv) är nog begränsat för Apple-produkter. Någon annan får rätta mig om jag har fel på den punkten!

Mac är bäst på allt!! :rolleyes:

Tror på GPS-puck även till en IPAD. Gällande ljus så köpte jag en usb ljudkort (stort som ett USB-minne) med 3,5mm plugg och med möjlighet till optiskutgång med 5.1 ljud. kopplade dock bara 3,5mm pluggen till aux på "bilsterran" så var allt klart!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

då ska jag ge mig på ett lite utförligare svar.

Bara kort om Ipad, utan att ha testat dem;

Minus:

begränsat utbud av navigeringsprogram?

kompatibilitet med garmin etc??

ingen usb för extern gps puck, hur blir det med satellit täckning, speciellt inne i tätbebyggt?

Den lösning som jag tror är billigast och mest flexibel är ungefär det som Martin också skriver:

Extern dator monterad tex under ett säte. Ta en gammal laptop, sätt i solidstate HDD, montera i en lite dammskyddad burk eller liknande men sätt i fläkt med dammfilter i burken, detta kanske inte behövs, om du inte monterar på golvet som jag föreslagit, powerknappen måste man förlänga ut någon annan stans och ställa in att datorn ska vara igång även när skärmen är stängd, då behövs ingen vidare modifiering av laptopen.

Tag valfri gammal skärm ex 15" och montera var du nu vill i bilen och köp ett pekskärmskitt till den, det jag kallar för XY-matta (Touchscreen modifiering av skärm)

Köp en 12v - vad det nu är för volt datorn och skärm vill ha transformator, ev kan det vara bra med en trafo som jämnar ut spänningen från 11-16 volt in och 12v ut så datorn inte påverkas av spänningsvariationer när du använder startmotor eller har bilen avstängd osv.

Fördelar:

Flexibelt med Windows

Stort utbud av navigeringsprogram

Usb ingångar till gps puck, mus, tgb bord extern HDD etc etc

kan använda datorn som multimedia, film, tv, musik osv

dold montering av datorn

billigt att använda i huvudsak gamla delar

nakdelar:

kan inte ta datorn med sig så lätt

tar lite mer plats än en surfplatta

en del jobb med montering och bygge.

Tja det var lite tankar, powerknappen måste man kanske löda loss från moderkortet på laptopen beroende på modell, det kan ju vara lite pilligt men genomförbart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror Ipad är en ytterst bra lösning för navigation i bilen beroende på vad man skall ha det till.

Fördelar:

Tillverkad av apple.. Varför kör ni toyota tro ?

Mycket användbart gränssnitt vilket gör att det är lätt att trycka på enheten även när det guppar och far.

All programvara är extremt billig så det finns inget behov av att köra med piratversioner eller annat.

Finns färdiga RAM fästen till enheten

Stor och skarp skärm som även ses bra i dagsljus

Otterbox har bra skydd till enheten

Naktdelar

Priset

Man blir låst av Apple

Går inte att uppgradera med hårdvara

Navigationsprogram:

Skall man använda enheten som ren navigator i europa eller USA så finns TomTom eller Navigon som förvandlar enheten till en helt vanlig stor vägnavigator. Dessa program kostar va 600kr inkl kartor på App store.

Till engna kartor finns Fugawi, MotionX m.m. och det dyket upp fler och fler hela tiden.

anslutningar:

Finns massa externa GPS puckar. t.ex Blåtand Eller kanske en som sitter fast. Denna

Finns extremt mycket tllbehör till dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter Jens inlägg så är väl det enda som talar mot Ipad priset enligt de förutsättningar som Klygg angivit.

Två aspekter som Martin tar upp är ljusstyrka och värme, något som man kanske ska utveckla lite. Det blir ju som han nämnt extremt varmt innanför framrutan. Hos Ipad står det användningstemp 0-35grader C vilket ju riskerar att den lätt blir överhettad.

Detta har hänt mig med min vanliga Garmin, batteriet lade av och jag fick skaffa ett nytt.

Man ska nog ha en reflektorskärm som skyddar enheten från direkt solljus och eventuellt välja en montering som gör att AC-utblåset i mittkonsolen blåser på enheten, det borde räcka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan nog vända på det hela och tycka att en Ipad är prisvärd ur vår 4x4 synpunkt.

Ganska många här på forumet sitter på en Garmin typ 276 och använder som navigator, jag vill minnas att den kostar mer än vad en Ipad gör..

Nu kan jag få lite arga blickar som tycker att det inte går att jämföra dom två enheterna. Och så är det nog. Men kollar vi vad en Ipad är möjlig att använda till utöver tex 276an så finns det lite mer funktionalitet än just naviering.

Ipaden "förvandlas" till en ganska enkel navigator, men jag tror att den funktionaliteten räcker väldigt ofta. Plus att du har iprincip en komplett dator med dig som du har stor användning för under träffar eller resor.

Sen är det nog en väldigt god idé som Ralston skriver att använda sig att en avreflekterande skärm framför.

Under vår resa hade vi en dyr-navigations dator med oss och den klarade heller inte värmen, till följd av kraschade batterier. Sen kan jag tycka att dom högt IP klassade datorer med touch och liknande blir ganska ostabila, har lätt för att krascha och segar ganska kraftigt iaf dom 2-3 olika varianter jag har provat på marknaden.

Om Ipad är två tredjedelar så bra som deras telefon så kommer nog den funka kanon i bilen (har inte allt blivit apple fan sedan jag skaffade mig Iphone) ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Några av de riktigt stora fördelarna med en IPAD är lågvikt (enklare montage), portabel (man kan ha den och "leka med" i tex taktältet), inbyggd 3G (om man köper till det), och man kan använda den även hemma när man slösurfar framför tv'n :-) och som Jens skriver, billiga och bra original program. Jag är ju kanske lite "jävig" då jag kör Mac till det mesta :-)

Dock har jag inga bra erfarenheter av blåtands GPS-puckar, men jag kanske har använt fel fabrikat!?!?

Jag säger som Norrmännen sa om annonsen på min BJ45 pickup "löp och köp"!!! :lol:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, som Anton skriver så är det inte så dyrt om man jämför med något dyrare :rolleyes:

Jag tror nog att jag kommer spara ett tag till och sedan slå till på en iPad, men för att svara mig själv lite, så finns det alternativ för Android också. Se här till exempel: http://www.mobil.se/guider/navigeringsprogram-till-android-1.379679.html

och en liten lista på gratisvarianter: http://www.maps-gps-info.com/fgpfwmobile.html#Android

Med kommande Android 3.0 så kanske det kan bli bra/bättre. Dock tror jag nog ändå att iPad/Apple slår dessa med tanke på stabilitet och kvalitet (värderingar som Jens jämförde mot Toyota)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, som Anton skriver så är det inte så dyrt om man jämför med något dyrare :rolleyes:

Jag tror nog att jag kommer spara ett tag till och sedan slå till på en iPad, men för att svara mig själv lite, så finns det alternativ för Android också. Se här till exempel: http://www.mobil.se/guider/navigeringsprogram-till-android-1.379679.html

och en liten lista på gratisvarianter: http://www.maps-gps-info.com/fgpfwmobile.html#Android

Med kommande Android 3.0 så kanske det kan bli bra/bättre. Dock tror jag nog ändå att iPad/Apple slår dessa med tanke på stabilitet och kvalitet (värderingar som Jens jämförde mot Toyota)

Se denna presentation av Motorolas nya:

http://www.google.com/url?sa=t&source=video&cd=1&ved=0CEMQtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DbOPookk57jk&ei=ONJsTdeAEJW04Aab-q2VBA&usg=AFQjCNEvKvffzMEq4Y63OScbW6q9Q8Tuhw

Notera att den har kamera på baksidan också, dvs att med rätt montering i bilen så har man ordnat en fast monterad videokamera riktad framåt i körriktningen.

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en iPad :-)

Nu återstår att bestämma sig för vilket navigationsprogram att använda. Men, Navigon ser lovande ut för väg-navigering i Europa. Även montage i bilen återstår.

Får väl starta en ny tråd angående iPad..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev en iPad :-)

Nu återstår att bestämma sig för vilket navigationsprogram att använda. Men, Navigon ser lovande ut för väg-navigering i Europa. Även montage i bilen återstår.

Får väl starta en ny tråd angående iPad..

Kul!

Jag använder Navigon i min telefon, tycker det är detaljrikt och funkar bra!

Enligt lite jämförelse så tycker jag att Navigon har bättre vägkartor och mer platsnamn osv jämfört med TomTom.

Vad jag har förstått så är det väl mer eller mindre TomTom och Navigon som finns att välja på av dom större leverantörerna till Iphone/Ipad.

Hoppas kunna se den monterad i bilen till träffen!?

Lycka till med navigeringen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blev Navigon i helgen, det har precis kommit ut i ny version (1.8.0) och har just nu nedsatt pris (569:-). Än så länge är jag riktigt nöjd även om vissa funktioner saknas. Tom-tom verkar inte ha något program anpassat för iPad, så det gick bort. Andra alternativ är bla CoPilot HD, men som sagt just nu är det Navigon som gäller.

För tillfället sitter den monterad i samma hållare, som är lite justerad, som jag har till min lilla laptop.

bild 2.JPG

Anton, du får titta mer på träffen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.