Toyota4x4.se: USA-bilsfrälst funderar på HDJ80 köp, många frågor - Toyota4x4.se

Hoppa till innehåll

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

USA-bilsfrälst funderar på HDJ80 köp, många frågor

#1 Medlemmen är offline   Oskar 

• Grupp: Members
  • Gick med: 28-December 10
  • Jag kör:Buick roadmaster -93

Postad 28 December 2010 - 13:17 pm

Hej på er!
så här är det, jag har passion för amerikanska bilar och deras bekväma tillvaro, just nu kör jag en buick roadmaster 93:a som vardagsbil som ser ut såhär: http://www.garaget.org/?car=150334 pendlar 9 mil om dagen och använder den till mitt extrajobb, jag trivs med den men milen tär ju på den, och jänkare har en liten svag punkt, kvaliten...
jag kan skruva själv och är tekniskt kunnig så jag har själv helrenoverat och förstärkt automatlådan, renoverat och monterat El-locker i bakaxeln, och bytt till en flång ny motor, så maskinellt är den iordning, och den har nu gårr 46000mil och den går nog ett tag till, men rosten börjar göra sig påmind, och jag gillar inte att laga rost, köpte 4 fina dörrar från californien och tänkte byta dom men det blir så mycket jobb då jag redan jobbar mycket och är lite trött på att jämt skruva, alltid går nånting sönder, och det får man kanske räkna med på en gammal bil som gått långt också, men mycket är pga den bristande detaljkvaliten, som när vevaxeln gick av vid 40k mil, och brända lameller i lådan vid 37k...
tidigare hade jag volvom 940 TD och den hade 56000mil när jag sålde den med original motor och låda, och jag körde hårt, med uppskruvad pump och 1.4 bar ladd, det är kvalitet!

men volvon gick dåligt i snö, trots aussielocker bak så var den ju för lätt, buicken går mycket bra i snö, 30cm nysnö är inga problem om det inte svänger eller lutar för mycket, men den är ju ändå bara 2wd så köra fast har man ju gjort.. hade några 4wd chevapickuper också men dom var lite väl stora och klumpiga för vardagsbruk.
vill egentligen inte ha SUV utan en 4wd herrgårdsvagn, men insåg att det jag söker finns inte, för jag vill ha nåt från 90 talet som går att meka med själv, jag vill inte ha avancerad elektronisk styrning med CAN-buss och sån skit, mekanisk insprutningspump och hydrauliskt styrd automatlåda, samt gärna överdimensionerade gjutjärnsprylar och inte en massa aluminium.
däremot älskar jag extrautrustning som fönsterhissar, abs, farthållare, klimatanläggning osv, men bara det är analoga 90talsgrejer så begriper jag mig på det!

Nå, jag sneglade lite på cherokee men dom är lite fula, aldelles för vanliga (nästan svennsonbil) och troligtvis lika kass kvalla som GM.
så kikade jag lite på blocket och hittade landcruiser, har inte tänkt på dom innan men dom är snyggare än cherokee, och om den har originalfjädring blir den inte så jäkla hög som en chevapickup.
sen så är det ju toyota och då kan väl inte kvaliteten svika eller?
sen har jag läst på wikipedia och tydligen är HDJ80 precis vad jag vill ha, den har direktinsprutad sexa med mekanisk pump, dock osäker på om även 95-97 har det, för dom är väl 24-ventilare?
och stela fram&bakaxlar är modellen! lite mer jänkebilskänsla så jag känner mig hemma när det kränger och gungar, gillar inte styv volvofjädring.

men då till frågorna:
som jag fattar det så ska jag nog satsa på 95-97 då dom har mer utrustning och bättre motor för jag läste nåt om problem med vevlager på de äldre.
men har dessa mekanisk rotorpump? eller är det radpump? (ännu bättre)
hur är dom motorerna i hållbarhet, nå folk säger ju att GM 350cui är skottsäker, men med mina mått mätt är den inte det, en motor är skottsäker om den kan köras hårt i 70-100k mil utan renovering.

hur är automatlådorna, vad är det för fabrikat? misstänker aisin warner, och dom AW71 som sitter i volvo är mycket bra och hållbara. jag hade ZF i min 940 och den är också "skottsäker"
jänkelådor havererar ofta. och jag vill inte ta ner en låda igen, tråkigt!
eventuellt kan jag tänka mig en manuell men gillar automat mer pga momentomvandlarens utmärkta krypkörnings och smygstartsegenskaper som en koppling aldrig kan ha, men på LC finns ju lågväxel så det är ju lite bättre, men jag snackar ofta i telefon och handsfree är för IT-bögar så automat är ändå bättre.

jag har även läst att VX-modellerna är mer välutrustade, såg en snygg vinröd sån på blocket för några veckor sen, dock en 93:a så den hade väl dåliga ramlager om det inte blivit åtgärdat..

sen undrar jag om fronten på dessa, har sett att det finns en front med 4st rektangulära lysen, troligtvis är det en USA-front för deras 4x6" lysen, och det vill jag gärna ha så jag kan stoppa i sealed beam lyktor och få amerikansk ljusbild, men en sån front är säkert svår att få tag på, och 95-97 har inte heller den stora TOYOTA-loggan i fronten utan bara märket, visst bara en designgrej men den gamla loggan är snyggare

hur ovanligt är just det jag söker?

minimumkraven på utrustning är:
klimatanläggning,men helst inte ECC, och den behöver inte fungera för jag är kyltekniker så det ordnar jag lätt.
ABS bromsar är bra säkerhet som jag inte vill vara utan.
automat (gärna men inget krav)
elhissar
farthållare
vill gärna ha:
diffspärrar, om inte elmanövrerade så åtminstone någon diffbroms av lamelltyp eller en spärr av slungtyp.
elmanövrerad förarstol
annan rolig utrustning som kompass i backspegeln (har det på buicken)

sen är det ju det här med driftkostnader också, vad kan man förvänta sig för förbruning?
jag ligger på landsväg på litern jämt med buicken, och ca 1.3 blandat, som mest har jag mätt 2l/milen
eftersom HD-motorn är direktinsprutad så är den säkert effektiv (och har svårt att få upp tempen på vintern..) men sen är det ju permanent 4wd (med mittdiff eller viscokoppling har jag inte riktigt fått reda på)
sen är det stora hjul att dra runt och mer luftmotstånd med buicken, så om jag kan förvänta mig samma förbrukning vore det bra, eftersom diesel ju är billigare än bensin.
sen skatten, PB reggat går helt bort, jag ger inte 13lök om årt frivilligt till staten, så den blir LB reggad, men det var dyrt ändå, 4000 kollade jag på en.. jag har "bara" 3000 på buicken. försäkring är säkert också dyrare, men samtidigt så kanske jag slipper köpa delar för mer än bilen är värd som jag nu fått göra.
hur rostbenägna är dessa bilar?? är det det lika trist som man brukar höra om japanska bilar, eller har dom bättrat sig redan på dessa årsmodeller? nya toyotor rostar ju inte, men 80-talare var ju hemska rostburkar....

jag tänkte göra så att jag under tiden jag har kvar buicken hittar en kanonfin LC helt fri från rost (kanske får leta utomlands?) och när jag hittat den så köper jag den och säljer buicken sen, hel eller i delar, så slipper jag stressa med affärerna utan har tid att hitta det riktiga fyndet.

är dieselfrälst och har en arctic cat diesel 4hjuling så en hårt knackande DI-diesel passar mig bra

om nån orkar läsa allt det och hjälpa mig till ett lyckligt köp så är det toppen!

#2 Medlemmen är offline   Klydd 

• Moderator
  • Grupp: Moderators
  • Gick med: 25-Februari 09
  • Jag kör:bil-lös

Postad 28 December 2010 - 14:08 pm

Hej!
Och välkommen hit! :-)

Det var många frågor på en gång, men jag ska försöka svara så gott jag kan. Missar säkert något på vägen, och har jag fel på något så hoppas jag någon rättar mig :-)

95-97 har 24 ventils motorn (1HD-FT). Den finns inte med automat. Den har mekaniks pump.
93-94 har 12 ventils motorn (1HD-T) och ABS. Det har skrivits en hel del om att den motorn har problem med ramlager. Om man byter dessa i förebyggande syfte så är det heller inget problem. Det är inte så dyrt och kan göras underifrån utan allt för mycket jobb.
91(?)-92 har 12 ventils motor, men saknar ABS.

Båda motorerna är kända för att hålla länge.

Jag har dålig koll på automaterna, men de heter A440F samt A442F (tror den sitter i 93-94)

Ja, VX betyder att de är lite mer välutrustade. Vad det innebär verkar skilja lite mellan land och årsmodell oxå. Jag har själv en "VX Special" och den har skinnklädsel, diffspärrar, el-stolar osv.

De rektangulära lysena är inte sålda i europa. Jag vet inte om det skiljer även på skärmarna, eller det bara är att byta lyktor. Säkert inga problem att beställa från USA om du skulle vilja byta.

Som du noterat kom den nyare grillen -97. Inga problem att byta heller.

AC finns på de flesta, men ACC blir svårt att hitta. Jag tror det funnits, men är väldigt ovanligt. Fanns i alla fall på Lexus LX450 som är samma bil.

ABS finns från -93
automat finns inte på 24 ventils dieseln. (har sett några i England, men vet inte om de är original eller ej)
Elhissar: Finns nog på de flesta. I alla fall alla VX
Farthållare: Sitter nog på alla VX
Diffspärrar (elektriska) finns på många, men inte alla.
El-stolar fram finns på många, sitter nog på alla VX
kompass fanns på vissa, men är ovanligt i europa.
Väldigt få hade även kyl mellan stolarna fram.

Driftskostnader. Jag kör min på strax över litern, men kör ganska försiktigt. Sällan över 100km/h på långfärd.
Jo, som du skriver så är temperaturen lite seg på vintern. Om man står på tomgång med varm motor så sjunker tempmätaren om det är kallt ute. Det är dock inga problem att få upp värmen när man kör.
Jag har webasto-värmare på min. Det är inte helt ovanligt på tyska bilar.

Vilken typ av mitt-diff det är skiljer nog lite på årsmodellerna. 95-97 har visco som går att låsa.

Jag betalar ca 10800:- i skatt som personbil. Det är tufft att betala skatt... :wacko: Nja, det är inget kul... men, men...
Som lastbilsreggad är det väl lite mindre än hälften av detta (som du skriver)

Försäkring varierar säkert mycket med var man bor och annat, men denna är en av de billigare (inte lika tok-dyra) som jag haft.

95-97 rostar väldigt lite. Tidigare årsmodeller rostade lite mer, men inte som äldre japanska bilar. Bakluckan runt rutan är ett känt ställe.

Det är svårt att hitta fina LC80 nu för tiden, särskilt 24 ventilare med låga miltal. De står sig bra i värde.
Jag hämtade min i tyskland, men var utan bil i 6 månader medan jag letade.

Hoppas jag lyckats svara på några av dina frågor!

mvh Klydd
Henrik
HDJ80 -97
såld
Det är aldrig för sent att ge upp...

#3 Medlemmen är offline   Oskar 

Postad 28 December 2010 - 14:39 pm

tack så jättemycket för svar!
nå då får jag väl klara mig med manuell då, för det får bli 95-97 för jag vill ha ABS och har inte orken/tiden att byta ramlager även om jag har garage och kunskapen.
vill komma ifrån grovjobben så gott det går, har rivit aldelles för mycket i automatlådor/bakaxlar för att tycka att lukten av ATF eller hypoidolja skulle vara tilltalande:) sen måste jag ha bilen hela tiden och jag kör mycket, när jag rev isär lådan/bytte motorn på buicken fick jag köpa mig en 1000kronors bil att köra med undertiden, så jag vill egentligen att det bara startar och går, därför söker jag mig till japanskt.
skönt att även 95-97 hade mekanisk pump, jag vill inte behöva köpa en KCR box för flera tusen för att göra samma sak som att justera upp tändtidpunkten nån grad och vrida ett par varv på en bränslemängdsskruv!
skönt att slippa automat med egentligen för jag har lite problem med buicken, den lade tidigare i lockupen vid 70, och gick ner på väldigt sega varv, så minsta uppförsbacke fick man gasa lite mer så lockupen hoppade ur, och att ligga i 80 var omöjligt, den höll på som en jojjo..
ändrade detta i samband med renoveringen så den gick in vid 95 och ur vid 80 istället, blev bättre, ligger jag bakom en vglus i 80 så går aldrig lockupen in och jag får visserligen högre förbrukning men lådan håller inte på som en jojo..
billigast går den i 100km/h för då är converterlåsningen inkopplad och varvet ligger på 1200, kommer då ner på 0.9, jämfört med om jag ligger i 80 så ligger den över litern.
men jag antar att HDJ80 inte alls är så här högt växlad och man får väl bäst ekonomi nånstans runt 80 (de flesta vägarna här är 80vägar så jag bryter varje dag mot detta)

detta med fronten och lysena kan jag ju pilla med när jag köpt bilen så det är inget som avgör köp..
och det är bra att ACC/ECC inte finns, jag gillar vanlig AC bättre för det är färre sensorer, bara man får kalluft ur utblåsen och slipper svettas så är det bra.. själva köldmediekretsen är ju densamma på AC/ecc bara den styrs annorlunda.

är ABS standard från 93 då eller??
har också läst att 95-97 har airbag vilket är bra, men är det också standard?
detta med motortemp på vintern oroar hig inte heller då jag alltid har elmotorvärmare tillgängligt och har även en flång ny volvo dieselvärmare från 80-talet liggande i kartong i garaget som jag isåfall monterar dit och använder för att hjälpa upp tempen vid tomgångskörning.

gott att höra att 95-97 inte är lika rostbenägna, då blir man mer motiverad att leta.. för rost HATAR jag, likaså saltbilarna som skapar rosten.. jag brukar underredsbehandla med linolja på hösten och spola bilarna med vatten ibland vintern och köra om saltbilen så fort det går, men ändå kommer den bruna skiten fram, sålänge det bara är kosmetiskt spelar mindre roll, men när ramen börjar bli kexig (det är den på buicken) så blir jag lite mer less...

jasså dom har wisco i fördelningslådan.. jaja det är väl bra med fulltime 4wd men det hade vart bättre med 2/4wd för förbrukningens skull, eller iallafall en mittdiff då går det inte lika tungt i svängarna... hur är dessa wiscokopplingar? lika värdelösa som dom på volvo crosscountry? dvs att dom inte orkar överföra mer än några procent av motoreffekten dit det finns fäste, så att man ändå måste låsa 4wd eller brukar det gå att ta sig fram bra med olåst wisco? går det inte att plocka bort wiscon så man får 2/4wd istället? iofs vill jag inte pilla isär fördelningslådan för det men det vore ju bra om det gick så kunde man göra det om tid finnes nån gång.

#4 Medlemmen är offline   Klydd 

• Moderator

Postad 28 December 2010 - 17:56 pm

Ja, jag tror att ABS är standard sen -93.

Tror även att airbag är standard. Min har på båda sidor fram.

Det finns färdiga kit utomlands för att byta ut visco-diffen till 2wd/4wd, men det är inte vanligt att göra det. Det kostar mer än det smakar brukar man kunna läsa sig till. Blir nog marginell skillnad på förbrukning om den driver eller inte. Bilens vikt ska ju sättas i rullning, vare sig det är med hjälp av en eller två axlar.
Standard så märker man aldrig av visco-diffen. Den gör säkert sitt jobb och om man håller sig till standard så går det inte att låsa den i högväxel samt att den låses automatiskt när man lägger i låg. Detta går att ändra och styra med en knapp istället om man vill kunna styra låsning av mitt-diffen manuellt. Det kan ju tex ibland vara smidigt att köra på lågväxel, men utan att låsa mitt-diffen.
Henrik
HDJ80 -97
såld

#5 Medlemmen är offline   Oskar 

Postad 28 December 2010 - 19:38 pm

ok, viscodiff säger du.. för att få klarhet i detta, är det en differential med en viscokoppling tillsammans (typ som en lamelldiff) eller är det endast en viscokoppling så att bakhjulen alltid får 100% mekaniskt ingrepp mot växellådan, medan framhjulens kraft måste igenom en viscokoppling som tillåts att slira.
och man vill ju gärna kunna låsa fördelningslådan så man får 100% kraft både till fram och bakaxel även i högväxel, bilen hoppar då när man svänger men samtidigt klarar den att driva kraftigt med framhjulen, om man bara förlitar sig på en viscokoppling för drivningen så lär det bli så att bakhjulen spinner en hel del för att framhjulen ska driva bilen framåt på t.ex. en oplogad väg, och det blir mycket slir i viscokopplingen som säkert sliter på den, i såna lägen vill man ju gärna ha "ren" 4wd även fast man kör på högväxel (det kanske går i 40-50 vilket blir för högt för lågväxel)

besparingen i förbrukning man kan göra är om man har möjlighet till enbart bakhjulsdrift och har frihjulsnav ute vid framhjulen så att hela framaxeln står stilla vid normal körning, det hade jag på en cheva pickup och den drog inte mer än en 2wd i samma storlek, men det var besvärligt att gå ut och vrida på frihjulsnaven när man hade kört fast, på nästa pickup hade jag dock automatiska frihjulsnav men då var jag tvungen att först lägga ur 4wd och sen backa ett par meter för att dom skulle frikoppla.

#6 Medlemmen är offline   Klydd 

• Moderator

Postad 28 December 2010 - 20:40 pm

Det är en differential med visco-koppling typ en lamelldiff.

Toyota säljer en knapp (för en förmögenhet, typ 1500:-(!!!)) som gör att man kan koppla in och ur diffspärren på fördelningslådan som man vill. Allt kablage är färdigdraget och det är bara att trycka dit knappen. Jag har gjort det på min, men köpte knappen från Dubai som då kostade någon hundralapp istället. Om du söker runt på detta så kallas det pin7 modifiering. Samtidigt som man monterar knappen så kopplar man bort pinne 7 på boxen som styr mitt-diffen. Man tar helt enkelt bort signalen som känner av att man lägger i låg, så att den inte automatiskt låser på lågväxel.
Henrik
HDJ80 -97
såld

#7 Medlemmen är offline   Oskar 

Postad 28 December 2010 - 22:13 pm

ok, då kan man om man skulle få lust plocka bort wiscon om det går, och får då en ren mittdiff, alltså går kraften dit det snurrar lättast, om man pallar upp framaxeln så spinner dom hjulen om man inte spärrar mittdiffen då helt enkelt.. och 1500 var ju inte så farligt, det la jag nyligen på att byta till bredbandslambda på buicken för att få ner förbrukningen 0.01% :wacko:
wiscon gör säker att det går tungt i svängarna och den blir mer benägen att gå rakt fram, ungefär som om man hade 4wd inkopplat hela tiden.

ja ja, verkar som det är rätt bil för mig ändå.. jag var nyss inne och läste lite negativt om HDJ 80 på ett annat forum: http://forum.robsoft...hp?f=50&t=97139
finns det fog för kritiken? han som talar sig varm för landrover är väl helt enkelt Landroverfrälst, för farsan säljer delar till LR och det är det ena skumma felet efter det andra, sen är dom lite allmänt "engelskt" ihopkomna, lite som usa-bilar.. rostar som fan också.
är HDJ80 bullriga? min buick är väldigt tyst och jag förväntar mig inte att landcruiser är lika tyst pga stora hjul och diesel, men jag vill inte att den är lika bullrig som en volvo 240 -79;a eller nåt sånt...

var ska jag leta efter det rätta exemplaret? givetvis kollar jag blocket, kollade även mobile.de men det var mest bensinare där.. finns det nån firma i sverige som importerar såna här bilar, för det finns ju firmor som importerar USA-bilar, och jag har själv tagit in 2st pickuper från florida men det var ett jävla krångel. eventuellt kanske man hittar en Landcruiser i USA, men då saknar den helt säkert stolsvärme vilket jag gärna vill ha, om det nu brukar finnas på dom europeiska??

#8 Medlemmen är offline   Klydd 

• Moderator

Postad 29 December 2010 - 11:12 am

Visco-diffen behöver du absolut inte fundera på. Den fungerar kanon, precis som det är tänkt och behöver inte byggas om. Har nog aldrig läst någonstans att någon plockat bort den (förutom de som konverterat till 2wd/4wd).

Jag orkade bara läsa de 2 första sidorna på länken du bifogade... Kan nog konstatera att det var lite för många viljor och tycken i samma tråd :-) Men, sammanfattningsvis; nej, det finns inget fog för kritiken där.
Det är dyrt att handla reservdelar på mekonomen och toyota, men det finns många ställen utomlands som gärna skickar och har betydligt bättre priser. Men, det är alltid lönt att kolla med Toyota också, på vissa saker är de riktigt billiga. Bromsbelägg köpte jag där tex betydligt billigare än på mekonomen. Startmotor till min förra Land cruiser 90 var också billigast på Toyota. Packningssatser brukar de däremot kunna ta bra betalt för..

Bullrig? Nja, det tycker jag inte är så farligt. Beror såklart även på däck och liknande.

Var man hittar? Tja, blocket och här om det skulle dyka upp någon i sverige. Mobile.de och autoscout24.de Under länkar här på forumet hittar du blockets motsvarigheter i frankrike, italien och spanien om jag inte minns fel. MrWib här på forumet håller som bäst på att utreda hur man hämtar en bil från frankrike..
I usa är de bara sålda med bensinmotor, så det är inte lönt att importera därifrån.

Såg att du bor i Dalsland. Du får väl komma ner till Göteborg vid tillfälle och klämma och känna lite på min bil så får du själv en uppfattning om hur en HDJ80 är. :-)
Henrik
HDJ80 -97
såld

#9 Medlemmen är offline   Oskar 

Postad 29 December 2010 - 17:29 pm

Ok, visst om man inte känner av det motståndet wiscon utgör så skiter jag ju högaktningsfullt att röra den, men en sån pin-7 modifiering kommer jag ju göra.

reservdelar handlar jag utomlands redan nu, mekonomen och andra ställen har delar till min bil men jag får samma grejer för halva priset från USA inkl frakter och avgifter.. sidan jag handlar från heter rockauto.com och jag kikade och det fanns en hel del slitdelar till HDJ80 där också:
http://www.rockauto....?carcode=928771

däck kommer jag hålla mig till originaltyp som är lättrullande, som terrängfordon har jag fyrhjulingen så bilen kommer bara köras på väg men den ska ju klara 30cm snö på oplogade skogsvägar också... eventuellt lite större rullomkrets ifall den visar sig vara för högvarvig i 90-120km/h

kollade på ebay och alla där hade bensin som du sa..
och frankrike borde ju vara betydligt lättare än USA då det är eu-land, i princip ska det bara va att köra igenom SBP och inte behöva bygga om halva bilfan som vid USA-import, nån moms behöver man ju inte heller betala inom EU..
MrWib tog kontakt med mig så jag ska höra med han hur man ska gå tillväga för att hitta drömbilen...

tack så mycket för erbjudandet!! det vore toppen att få komma och provköra för att få rätt uppfattning, har tänkt åka och provköra nån av dom på blocket (den guldfärgade blev jag bra sugen på men det var en del skumt med den tyckte jag, som nu även MrWib bekräftade, och den silvriga är för gammal och har ingen turbo, säkert är det HZ-förkammardieseln i den också??

#10 Medlemmen är offline   Klydd 

• Moderator

Postad 31 December 2010 - 11:01 am

Visst, inga problem. Kontakta mig på PM så får vi se när vi kan sy ihop det.

Ja, det är 1HZ förkammardiesel i den silvriga.
Henrik
HDJ80 -97
såld

#11 Medlemmen är offline   largo42 

• Gick med: 16-Mars 09

Postad 31 December 2010 - 14:00 pm

Den silvriga........ Min gamla som jag importerade från Saudi Arabien 1992....... :wink: Tiden går.
GOTT NYTT ÅR på er alla!!

#12 Medlemmen är offline   Oskar 

Postad 31 December 2010 - 20:02 pm

Klydd: japp jag skickar ett PM när jag ska neröver, kan dröja ett tag dock.
nu har jag fått svar på det mesta av mina funderingar..
en sak till som kom upp i huvet är hur diffspärrarna fungerar, kan dom bara aktiveras på lågväxeln eller oavsett?
det vore ju lite farligt om den i framaxeln kunde läggas i vid högre farter...

och idag pajade diffspärren i buicken, körde fast i en snövall och gungade loss bilen men den började kugga över, så nu spärrar den bara på backen, men kör jag framåt och svänger så kuggar det över. så köp inte Eaton E-locker det var rena skiten, och jag vet varför det hände, den diffen är byggd så att en magnetspole håller fast en kamskiva och när bilen rullar (framåt eller bakåt) så glider ett par stift upp på "ramper" på kamskivan och ena diffdrevet låses fast mot carriern, men om man har diffen inkopplad och backar efter man kört framåt så rullar kamskivan tillbaka och diffen kopplar ur och snurrar hjulen lite till bakåt så går diffen in igen men problemet är att man har hunnit att få hjulspinn under den milisekunden den var urkopplad och då blir det ett kraftigt ryck.. så den diffen fungerar inte bra att gunga med, kör man bara åt ett håll så har man 100%låst, men det är i övergången mellan fram/bak som den lägger ur, och den var inte så billig heller!!!

sen så undrar jag lite vad ni får för förbrukning med era HDJ80
är det möjligt att komma under litern på landsväg med originaldäck elller inte?

#13 Medlemmen är offline   Klydd 

• Moderator

Postad 01 Januari 2011 - 11:26 am

För att kunna låsa diffspärrarna i axlarna måste mitt-diffen vara låst och man kan inte låsa framdiffen utan att ha bak-diffen låst.

Det är en elmotor som spänner upp en torsions-fjäder som i sin tur trycker på en pinne som låser diffen när den hamnar i rätt läge. På samma sätt fast baklänges spänner elmotorn upp torsionsfjädern som då drar ut pinnen så fort den kan.

Jag kör min på strax över litern, kanske 1.1 l/mil, men jag kör aldrig speciellt fort. Håller du dig till original hjul och rimliga hastigheter går det säkert att köra på litern.
Henrik
HDJ80 -97
såld

#14 Medlemmen är offline   BJ42 Daniel 

• Gick med: 03-Mars 09
  • Jag kör:HDJ80

Postad 02 Januari 2011 - 10:24 am

Visa inläggKlydd på 01 Januari 2011 - 11:26 am sade:

.....Jag kör min på strax över litern, kanske 1.1 l/mil, men jag kör aldrig speciellt fort. Håller du dig till original hjul och rimliga hastigheter går det säkert att köra på litern.

1,1!!! tillåt mej att småleeeeee!!! Jag hade visserligen 35" och uppställd pump och turbo på min 24valve, men kom aldrig ner mot litern, snarare runt 1,6. Och den 12valve som jag har nu vet jag inte vad som är gjort med, men den tar lätt 1,5. Jag gasar visserligen rätt friskt :-) Skall bli intressant och se vad jag kör min senast inskaffade FZJ80 på!

Köp en 80-serie, du kommer inte att bli besviken! Har du gott om pengar slösa dom på en 24valve, annars satsar du på en 12valve för halva priset och köper en massa roliga tillbehör till den istället. Rosten och ramlager är som det redan sagts enda problemen. Min FZJ80 -94 importerad från Kalifornien -04 är rostfri, och min HDJ80 -91 med 37'mil går som en klocka i motorn.

KÖÖÖÖÖP OCH NJUUUUT!!! :-D
SWES-18
HDJ80 Expedition, HiLux TD Pre Expedition
HDJ80 Mk1, 2xBJ42, 2xBJ45 Bushtaxi, FZJ80, BJ75, HDJ80 Mk2, HiLux Stelaxlad, BJ45 Pickup SÅLDA!
Bring me the horizon.....

#15 Medlemmen är offline   Globecruiser 

• Moderator
  • Gick med: 27-Februari 09
  • Jag kör:Landcruiser HDJ80 MK2, Landcruiser KJ90

Postad 02 Januari 2011 - 16:17 pm

Hej !!

Nu är det väll dags att jag skriver något igen.
HDJ80 är en bil du förmodligen inte blir besviken på.

Komfortabel är den utan tvekan. Visst är den mer högljud än en BMW men stolarna ihop med utrymmet, sittställningen m.m gör att ialla fall jag inte har några problem att köra 150mila dagar.

Landcruiser 80 är utan tvekan den absolut mest eftertraktade och mest omtyckta expeditions bil. Detta kan inte
betyda något annat än att den är extremt driftsäker.

Förbrukningen ligger strax över litern. Jag körde innan jag satte i Intercooler på mellan 1.1-1.2L/mil på resorna. Då med 33" och en totalvikt på ca 3.5ton inkl taktält.
Efter intercooler monteringen har jag inte kollat så noga på förbrukningen men jag tror det är ungefär snarlikt fast den nu har en bra bit över 200hk.

Daniel du är ju känd för att en lätt högerfot :wacko:
Mvh // Jens
Globe Adventures för dig som gillar äventyr.
Landcruiser HDJ80 Mk2 -96 / KJ90 -01
http://www.globecruiser.se

#16 Medlemmen är offline   Oskar 

Postad 04 Januari 2011 - 21:14 pm

Visa inläggBJ42 Daniel på 02 Januari 2011 - 10:24 am sade:

1,1!!! tillåt mej att småleeeeee!!! Jag hade visserligen 35" och uppställd pump och turbo på min 24valve, men kom aldrig ner mot litern, snarare runt 1,6. Och den 12valve som jag har nu vet jag inte vad som är gjort med, men den tar lätt 1,5. Jag gasar visserligen rätt friskt :-) Skall bli intressant och se vad jag kör min senast inskaffade FZJ80 på!

Köp en 80-serie, du kommer inte att bli besviken! Har du gott om pengar slösa dom på en 24valve, annars satsar du på en 12valve för halva priset och köper en massa roliga tillbehör till den istället. Rosten och ramlager är som det redan sagts enda problemen. Min FZJ80 -94 importerad från Kalifornien -04 är rostfri, och min HDJ80 -91 med 37'mil går som en klocka i motorn.

KÖÖÖÖÖP OCH NJUUUUT!!! :-D

oj det var inte lite.. jag kör ju inte som en gubbe heller, brukar ligga på ca 100 på landsvägen och 130-150 på motorväg, men då är ju min bil väldigt behaglig i de farterna med ganska låga varv och inte mycket vägbuller, antar att man automatiskt kör lite långsamamre i en HDJ80.

rost och ramlager hör till såna jobb som jag har tänkt slippa, så det blir en välvårdad 95-97 för min del tror jag, priset är inte helt avgörande även om jag tycker dom är snordyra, men samtidigt är det bra att dom är dyra för då är folk mer rädda om dom och sköter oljebyten osv. billiga bilar tenderar att hamna i händerna på diverse marodörer som förstör mer än de gör nytta.

#17 Medlemmen är offline   Oskar 

Postad 04 Januari 2011 - 21:17 pm

Visa inläggGlobecruiser på 02 Januari 2011 - 16:17 pm sade:

Hej !!

Nu är det väll dags att jag skriver något igen.
HDJ80 är en bil du förmodligen inte blir besviken på.

Komfortabel är den utan tvekan. Visst är den mer högljud än en BMW men stolarna ihop med utrymmet, sittställningen m.m gör att ialla fall jag inte har några problem att köra 150mila dagar.

Landcruiser 80 är utan tvekan den absolut mest eftertraktade och mest omtyckta expeditions bil. Detta kan inte
betyda något annat än att den är extremt driftsäker.

Förbrukningen ligger strax över litern. Jag körde innan jag satte i Intercooler på mellan 1.1-1.2L/mil på resorna. Då med 33" och en totalvikt på ca 3.5ton inkl taktält.
Efter intercooler monteringen har jag inte kollat så noga på förbrukningen men jag tror det är ungefär snarlikt fast den nu har en bra bit över 200hk.

Daniel du är ju känd för att en lätt högerfot :wacko:

det lät lugnande, om jag klarar mig på 1.1-1.2 så är jag nöjd. men det är ju ändå lite mycket för en DI-diesel, min buick med 5.7L bensin V8 och 2300kg tj. vikt ligger ju på litern landsväg och 1.2 till å från jobbet.
intercooler är inte dumt att montera, det både spar på motorn och bränslet!

#18 Medlemmen är offline   Östen 

• Gick med: 04-Mars 09
  • Jag kör:HDJ 80, BJ 42; Panda4X4, VW 1303, Honda A T

Postad 05 Januari 2011 - 16:52 pm

Klart att du ska ha en HDJ 80 om du kan hitta någon! Beträffande bränsleförbrukningen, vet jag att min bil och Jens drar snudd på exakt lika mycket! Nu kör vi inte som Daniel, men vi är defintivt inga bromsklossar. Efter att ha monterat intercooler (och inte ställt upp trycket) drar den lite mindre men inte mycket mindre. Tycker du ska provköra min eller Jens bil om du funderar på intercooler. Det blir en helt annan bil.

Lycka till med sökandet!

Östen

#19 Medlemmen är offline   BJ42 Daniel 

Postad 05 Januari 2011 - 21:41 pm

Visa inläggOskar på 04 Januari 2011 - 21:14 pm sade:

oj det var inte lite.. jag kör ju inte som en gubbe heller, brukar ligga på ca 100 på landsvägen och 130-150 på motorväg, men då är ju min bil väldigt behaglig i de farterna med ganska låga varv och inte mycket vägbuller, antar att man automatiskt kör lite långsamamre i en HDJ80....

Kör Du som jag 130-150 på motorvägen kan jag garantera Dej att Du inte kör den på några 1,1 som "gossarna" Jens och Östen försöker lura i Dej :lol:
Och varför skulle Du köra långsammare med en HDJ80??? Dom är som stora lok! plattan i mattan bara ;)

Skit samma vad dom drar, dom är världens näst bästa bil! För den bästa är 40-serien :D
SWES-18
HDJ80 Mk1, 2xBJ42, 2xBJ45 Bushtaxi, FZJ80, BJ75, HDJ80 Mk2, HiLux Stelaxlad, BJ45 Pickup SÅLDA!

#20 Medlemmen är offline   BJ42 Daniel 

Postad 05 Januari 2011 - 21:48 pm

http://www.4x4sweden...pic.php?t=26427
SWES-18

Dela med dig av detta ämne:

• (2 Sidor)
  • +
  • 1
  • 2
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar