Toyota4x4.se: Renoverar 4runner lik - Toyota4x4.se

Hoppa till innehåll

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

Renoverar 4runner lik

#1 Medlemmen är offline   Efrahim 

• Grupp: Members
  • Gick med: 16-December 10
  • Jag kör:Toyota 4runner -90 + audi80 quattro

Postad 16 December 2010 - 19:09 pm

Tjena !

Fick tips om detta forum genom ett annat forum och då jag köpt mig en 4runner så kändes det rätt, så nu är jag här ! =D

Nybliven 4runner ägare, lite smått frustrerad över hur svårt det är att hitta delar till denna bil. Undersökte inte så mkt innan köpet vilket jag ångrar djupt idag. Bilen är en automatare med v6an från 1990. Fin i motor och låda, gått runt 25000 men funkar fint. Karossen därimot, är i ett hela annat skick. Då jag jobbar som svetsare/plåtis så tänkte jag "va fan, det fixar vi med lite ekonomiplåt och lite banka och slå" I helvete heller ! Finns ingen plåt att få tag i, finns inga reservdelar, inga piratdelar osv osv.

Problem 1 : bakluckan är körd, knäckt på mitten så ruta + mekanism är kass. Är i stort behov av en bak lucka eller idéer om bakluckor som är någorlunda lika 4runnerns. Lite modifikation är alltid möjligt men att t ex. ta ett par bakdörrar till en caddy och försöka smälla dit känns som en lite väl stor operation =P

Problem 2 : hörnen på karossen bak är mosade fullständigt, kofångaren bak är väck men det kan jag bygga en ny men hörnen skulle jag vilja få ordning på. Skulle behöva tips om hur man kan få tag i hörn som passar någorlunda.

Problem 3 : Vänster bakdörr har sett bättre dagar, rosten är ätit upp den. Verkar finns överflöd av framdörrar och även en del höger bak men vänster bak är som om det aldrig existerat =) gärna tips på detta med.

Problem 4 : Fjädrarna bak är slut. Har hittat OME grejer på Rindab men de verkar ha svårt att ge pris på just dom till 4runnern. OME verkar grymma så hade gärna skaffat såna med 2" höjning men om nån har tips på andra tillverkare så är jag väldigt tacksam.

Har kollat efter allt på Mekonomen, Autoexperten, Toyota, Klokkerholms, bildelsbasen, lagabasen, bilskrotarna i stockholm med omnejd men utan framgång.

Är väldigt sugen på att få ut denna bilen på vägarna och skogarna så all hjälp jag kan få är jag oerhört tacksam för, bilen blir nog riktigt rolig när man väl får ordning på den =)

Mvh //Patrik

Detta inlägg har redigerats av Efrahim: 16 December 2010 - 19:15 pm

#2 Medlemmen är offline   Globecruiser 

• Moderator
  • Grupp: Moderators
  • Gick med: 27-Februari 09
  • Jag kör:Landcruiser HDJ80 MK2, Landcruiser KJ90

Postad 17 December 2010 - 05:41 am

Hej Patrik och välkommen hit !

4runnern är tyvärr inte så vanlig i sverige men jag vet att det finns några på detta
forum som har byggt om och äger 4runners som säkert kan ge lite tips.
Det låter som du har en hel del jobb framför dig. 4runnern har väll i princip samma front som en
gammla hilux ?
Bilen är vänlig i US så man kanske kan köpa en del plåt delar därifrån eller allternativt hitta en bra donator bil här i sverige.

Jag kan hjälpa dig med OME grejerna till din bil så skicka mig ett PM.
Mvh // Jens
Globe Adventures för dig som gillar äventyr.
Landcruiser HDJ80 Mk2 -96 / KJ90 -01
http://www.globecruiser.se

#3 Medlemmen är offline   Anders M 

• Gick med: 28-Februari 09

Postad 17 December 2010 - 10:49 am

Hej Patrik,

Tyvärr är 4Runner inte så vanlig i Sverige så det finns inte så mycket piratdelar.

När jag köpte min så köpte jag samma dag ett litet reservdelslager från en annan 4Runner-ägare som krockat och skrotat sin. Så jag fick tag på 4 friska dörrar, baklucka, vinterdäck, diverse lampglas och bromsdelar samt framruta. Han hade samlat ihop detta på diverse bilskrotar så det finns en del om man letar. Annars kan det vara ett alternativ att köpa en reservdelsbil. Det finns ibland billiga sådana till salu där topplockspackning eller likande gått. Men då gäller det ju att den bilen är hyfsat frisk från rost.

Det finns fler 4Runner i Norge. Det står en del om plåtdelar på H4K och Pirate Norge.

Om du letar i England så vet du kanske att den även kallas Toyota Surf där.

I USA/Kanada finns en del tex denna Body panels. Det är inte så dyrt att ta hem med båtfrakt via Jetcarrier tex men det tar 4-8 veckor.

/Anders
HZJ78 - 4Runner 3.0 TD

#4 Medlemmen är offline   Efrahim 

• Gick med: 16-December 10
  • Jag kör:Toyota 4runner -90 + audi80 quattro

Postad 20 December 2010 - 12:00 pm

Hej igen, tack för era svar. detta gjorde att jag kunde forska lite och kom då fram till slutsatsen att min budget blir totalt omöjlig att hålla. Hade väntat mig att det skulle springa iväg lite men som det ser ut nu så är den spräckt 5 gånger om innan bilen ens är i körbart skick.

Jag återkommer förhoppningsvis med ett nytt toyota projekt inom en snar framtid, då lite mer genomtänkt =D

Tack för er tid

//Patrik

EDIT : Admin får gärna ta bort tråden. tack igen

Detta inlägg har redigerats av Efrahim: 20 December 2010 - 12:01 pm

#5 Medlemmen är offline   Klydd 

• Moderator
  • Grupp: Moderators
  • Gick med: 25-Februari 09
  • Jag kör:bil-lös

Postad 20 December 2010 - 14:22 pm

Hej Patrik,
Synd att du inte får ihop det. Men, det finns ju ett gammalt talesätt: "Det är aldrig för sent att ge upp", och ibland kan det vara idé och inse det i ett tidigt stadie :-)

Jag låter tråden ligga kvar, vem vet, det finns kanske någon som har nytta av informationen i framtiden.

Hoppas du snart hittar ett bättre Toyota projekt!

mvh Klydd
Henrik
HDJ80 -97
såld
Det är aldrig för sent att ge upp...

#6 Medlemmen är offline   priffe 

• Gick med: 18-Juni 09

Postad 07 April 2011 - 14:21 pm

Hepp

rätta sättet att få ordning på en utrostad 4Runner är att köpa en Hilux Surf från England.
Samma bil som 4Runner men såld i Japan.

Man kan hitta en i kanonskick för under 10000 SEK. Då är de oftast fullutrustade med AC allt el automat osv
och de är helt rostfria.
Ett objekt med säg dålig topp (vanligt problem) för runt 5000.

Karossbyte vore enklast.

Hilux Surf kan inte reggas i Sverige.

Har det sålts 4Runner diesel i Sverige? 3.0 TD är en bra bil.

#7 Medlemmen är offline   Anders M 

• Gick med: 28-Februari 09

Postad 07 April 2011 - 17:50 pm

Visa inläggpriffe på 07 April 2011 - 14:21 pm sade:

Har det sålts 4Runner diesel i Sverige? 3.0 TD är en bra bil.

Nej, dieseln såldes aldrig i Sverige men det finns ändå en del som tagits in begagnade från Tyskland.

3.0 TD är en helt annan motor och mycket trevligare än den diesel som finns i Hilux av motsvarande årsmodell. Motorn 1KZ-T fanns även i vissa av Land Cruiser 70-serien och tidiga modeller av 90-serien. Senare fick den elektronisk dieselpump och kallades 1KZ-TE.

/Anders
HZJ78 - 4Runner 3.0 TD

#8 Medlemmen är offline   priffe 

• Gick med: 18-Juni 09

Postad 07 April 2011 - 21:50 pm

Visa inläggAnders M på 07 April 2011 - 17:50 pm sade:

Nej, dieseln såldes aldrig i Sverige men det finns ändå en del som tagits in begagnade från Tyskland.
3.0 TD är en helt annan motor och mycket trevligare än den diesel som finns i Hilux av motsvarande årsmodell. Motorn 1KZ-T fanns även i vissa av Land Cruiser 70-serien och tidiga modeller av 90-serien. Senare fick den elektronisk dieselpump och kallades 1KZ-TE.
/Anders

1991-93 Land Cruiser 70 och 4Runner/Hilux Surf 2.4TD 2L-T 2L-TE
1994-96 " " 3.0TD 1KZ-TE

1KZ är starkare och förefaller ha mindre problem med topplock än 2L.
Annars samma bil.

#9 Medlemmen är offline   limpanhaha 

• Gick med: 20-Maj 09

Postad 01 September 2011 - 19:36 pm

Detta hade jag användning av. Tackar!
Jag kan själv tippsa om att man kan hitta en hel del på ebay.
Jag lyckades spränga bakrutan på min 4runner... fråga inte hur det gick till xD ha ha
Men men jag drog till toyota och fråga vad de skulle ha och han sa 5000kr.
Så då stod jag där mål lös ett tag tills jag vände på klacken och gick...
Några timmar senare så hade jag köpt en ny bakruta från ebay.
Rutan kom från en i USA och rutan var fabriks tonad så den var riiiiktigt nice.
Jag gav 2500kr för den rutan och då är tull och frakt inräknat i priset ;)

Mvh

#10 Medlemmen är offline   Bon 

• Gick med: 30-Mars 12
  • Jag kör:Toyota 4 Runner - 95

Postad 30 Mars 2012 - 10:09 am

Visa inläggEfrahim på 16 December 2010 - 19:09 pm sade:

Tjena !

Fick tips om detta forum genom ett annat forum och då jag köpt mig en 4runner så kändes det rätt, så nu är jag här ! =D

Nybliven 4runner ägare, lite smått frustrerad över hur svårt det är att hitta delar till denna bil. Undersökte inte så mkt innan köpet vilket jag ångrar djupt idag. Bilen är en automatare med v6an från 1990. Fin i motor och låda, gått runt 25000 men funkar fint. Karossen därimot, är i ett hela annat skick. Då jag jobbar som svetsare/plåtis så tänkte jag "va fan, det fixar vi med lite ekonomiplåt och lite banka och slå" I helvete heller ! Finns ingen plåt att få tag i, finns inga reservdelar, inga piratdelar osv osv.

Problem 1 : bakluckan är körd, knäckt på mitten så ruta + mekanism är kass. Är i stort behov av en bak lucka eller idéer om bakluckor som är någorlunda lika 4runnerns. Lite modifikation är alltid möjligt men att t ex. ta ett par bakdörrar till en caddy och försöka smälla dit känns som en lite väl stor operation =P

Problem 2 : hörnen på karossen bak är mosade fullständigt, kofångaren bak är väck men det kan jag bygga en ny men hörnen skulle jag vilja få ordning på. Skulle behöva tips om hur man kan få tag i hörn som passar någorlunda.

Problem 3 : Vänster bakdörr har sett bättre dagar, rosten är ätit upp den. Verkar finns överflöd av framdörrar och även en del höger bak men vänster bak är som om det aldrig existerat =) gärna tips på detta med.

Problem 4 : Fjädrarna bak är slut. Har hittat OME grejer på Rindab men de verkar ha svårt att ge pris på just dom till 4runnern. OME verkar grymma så hade gärna skaffat såna med 2" höjning men om nån har tips på andra tillverkare så är jag väldigt tacksam.

Har kollat efter allt på Mekonomen, Autoexperten, Toyota, Klokkerholms, bildelsbasen, lagabasen, bilskrotarna i stockholm med omnejd men utan framgång.

Är väldigt sugen på att få ut denna bilen på vägarna och skogarna så all hjälp jag kan få är jag oerhört tacksam för, bilen blir nog riktigt rolig när man väl får ordning på den =)

Mvh //Patrik

Köpte Old Man Emu mediun load 1.5" lyft fjädrar bak till min 4 runner a 2050 SEK paret från rindab. blev skitbra dessutom var de typ hälften så dyr som nya orginal.
nu går bilen vågrätt igen inge häng i bakvagnen.. rätt enkelt att byta också dock hjälp att hänga ned ena sidan för att få in den nya lite längre fjädern.

Detta inlägg har redigerats av Bon: 30 Mars 2012 - 10:14 am

Dela med dig av detta ämne:

Sida 1 av 1
  • Du kan inte skapa ett nytt ämne
  • Du kan inte svara i detta ämne

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar