Gå till innehåll

Lär mig 80 serien


Ronnie79

Rekommendera Poster

Jag betalar 11051:-/år för min med baksäte. Av någon anledning så har transportstyrelsen lite olika(?) tjänstevikt på min & Jens bil. Antar att det beror på invägningen vid regbesiktningen.

 

Ja, det skiljer på mina också. Skiljer både i tjänstevikt, maxlast och t.o.m axeltryck trotts att det är likadana bilar. :lol:

 

Och enligt bilprovningen skulle det dessutom vara problem att regga en lätt lastbil som personbil för det skulle krävas intyg om krocksäkerhet m.m. av Toyota. Trotts att 60 och 80 serien är avsedda som personbilar. Visst är det härligt med byrokrati. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 1 month later...
Skakar liv i en gammal tråd....

 

Ronnie, har du sett denna? HZJ80 -93 tillsalu utanför Kristianstad, importerades -96 33.000 mil, 65.000:-

http://www.blocket.se/vi/26383383.htm

Bilen är en 2wd bil med spärr till bakaxeln & lågväxel vad är detta???????[/size]

 

Han är på väg hem med bilen från långt i södern men bilen är tydligen en 2wd & då just 2wd & inte att han inte lagt i 4wd

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga frihjulsnav ingen kardan ingen platts att sätta en kardan osv

Fick jag till svar när jag frågade han (Han är i ödeshög nu för stunden & ska upp norr om västerås så han har 25mil kvar innan jag själv kan kolla vad det är)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen kardan är ju ett dåligt tecken, men jag tyckte det såg ut som avlastade axlar på bilderna i annonsen. Om det visar sig vara endast bakhjulsdrift måste det vara en unik bil och värd mycket pengar :) Har aldrig hört talas om någon LC som inte har 4x4. Ombyggd av någon anledning?

Rapportera gärna när du vet vad det är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen kardan är ju ett dåligt tecken, men jag tyckte det såg ut som avlastade axlar på bilderna i annonsen. Om det visar sig vara endast bakhjulsdrift måste det vara en unik bil och värd mycket pengar :) Har aldrig hört talas om någon LC som inte har 4x4. Ombyggd av någon anledning?

Rapportera gärna när du vet vad det är!

 

Raporterar så fort jag får se bilen själv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag var i Ghana för två år sedan och vår följeslagare, Bengt, behövde byta växellåda skyndade mekanikern iväg till den stora staden för att införskaffa en bättre begagnad. Han ringde senare och sa att den inte passade för att det var till en 2wd Land Cruiser. Jag antog att han inte visste vad han pratade om - klart det inte finns några 2wd LC tänkte jag! Men då var det tydligen jag som inte visste vad jag pratade om, eftersom Rogers kompis nu köpt en 2wd LC... :)

 

Man kan ju undra varför i helvete Toyota tillverkade några 2wd Land cruisers... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp som dansken skrev framaxeln är hellt tom inget kronhjul , inga drivaxlar , ingen kardan osv...

Otroligt hur korkade människor det finns som sabbar en sådan bil på det viset...

 

Dessutom stog det i annonsen att det var diffspärrar i bilen villket det inte var.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.