Gå till innehåll
Ronnie79

Lär mig 80 serien

Rekommendera Poster

Ska köpa en 60 serie till men funderar även på en ytterligare, en 80 serie.

60 serien känns som jag vet det mesta om nu för tiden men det är betydligt värre med 80serien.

Helt nollad på den fronten. Jag vet att många av er har bra koll.

Vad skiljer HZJ och HDJ? Vad är det för stora skillnader på årsmodellerna?

Vi kan säga så här istället.

Det här vill jag ha:

Urkopplingsbar 4wd

Turbo

Avlastade axlar

Gärna diffspärrar så jag slipper eftermontera

Det här vill jag inte ha:

AC, elhissar och annat trams

Motorelektronik

Helst inte ABS eller antispinn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde säga att jag absolut inte vill ha automat och den får gärna dra under 1,2l/mil.

Turbo är inget krav men vore trevligt. Vilket modell passar bäst in på alla mina krav?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med de kriteria du har sagt no-no till så passar inte serie-80 för dig.

Du kan om möjligt hita en HZJ80 som har inkopplingsbar 4X4, manuella fönsterhissar. Bilen är riktigt trött och hur tråkig som helst att köra. Normalt på dessa modeller är det diffspärrar bak och i fördelningslåda.

AC brukar oftast vara standard.

HZJ80 hittar du knappast i Sverige. Du får söka dig till Frankrike. Något enstaka ex kan vara till salu på i Tyskland på Mobile.de

Har du tur kan du hitta en HZJ80 12 vent med turbo (denna är då oftast monterad i efterhand).

HZJ80 har stående bakdörrar (alltså inga horisontella luckor). Den saknar också skärmbräddare och kör oftatst på ganska små hjul. Skall du sätta på biffigare hjul än original kräver detta att du monterar skärmbräddare både bak och fram. Varför nöjer du dig inte med en HDJ80 - vad är det för fel på AC, elfönster, skinnklädsel m.m. Argumentet att det inte håller eller fungerar - håller inte. Så du måste komma med ett bättre argument ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som du letar efter en 60 med spiralfjädring ;) :D

En HZJ är "snik" och en HDJ är den "vanliga".

HDJ fanns ca 90-94 med 1HD-T motor, dvs turboladdad 12 ventilare, och 95-97 med 1HD-FT som är ungefär samma motor fast med 24 ventils topp.

HZJ har jag ingen koll på, men som Peder skriver är den betydligt svårare att få tag på.

Full-spec modellerna på HDJ har spärrar både fram och bak och avlastade axlar, hur det ligger till på HZJ vet jag inte. HZJ finns med urkopplingsbar 4x4, det gör inte HDJ.

Det finns kit för att få urkopplingsbar 4x4, men jag ser inte poängen i det. De är dessutom dyra.

Motorelektronik och anitspinn slipper du vilken du än väljer.

ABS kan du kanske komma ifrån om du hittar någon av de första årsmodellerna.

Håller med Peder enligt ovan, varför inte köpa en HDJ och i så fall skruva bort det du inte vill ha? Tror dessutom att det blir svårt att hitta en HZJ.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett fåtal hzj80 ute på marknaden nere i Europa om du söker via google, mobile och autoscout.

Jag tror mig veta varför du inte vill ha allt lull lull men jag tror inte att dom moderniteterna kommer orsaka några problem för dig. Kanske dags att börja åka lite bekvämare?

En HDJ80 tror jag kommer fungera alldeles utmärkt för dina behov. 131hästar på en tung hzj80´a är inte så roligt.

Tänker mig att du skall ut och fara även med denna bil och varför inte åka bekvämt när det oftast ändå handlar om min 80% asfalt på bra vägar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svaren.

Ja, jävlar gubbar. Here we go again. :D

Jag är super nöjd med min 4 link och spiralfjädring på 60an men den har två stora nackdelar: Tog herrejösses lång tid att göra och ju längre man kommer från orginalet desto svårare blir det att hitta delar om något skulle hända.

Varför jag inte vill ha AC:

1. För det första tycker jag det tar bort en del av tjusningen att sitta med upphissade rutor med 20 grader i bilen och titta ut på det varma Afrika likt en TV. Blir mer inlevelse och frihetskänsla med armbågen ute och känna alla dofter (och stanker).

2. Sen vill jag inte veta hur det skulle gått efter lång körning i högt savanngräs om jag skulle haft en kondensor framför kylaren oxå. Eftet femte gången börjar det bli svårt att blåsa rent enbart en kylare. En bild säger mer en tusen ord: http://www.4x4expedition.se/Image/Afrik ... 18_JPG.htm

3. Bra att ha plats för extra generator eller kompressorblock.

4. Sen det vanliga dravlet att den kommer förmodligen gå sönder ändå.

5. Jag brukar inte ens använda det på mina vanliga bilar för jag gillar inte den torra luften.

6. Färdig gnällt :D

Angående motor elektronik så vågar jag lova att mer än hälften av bilarna som jag får in med motorfel är elfel på motorelektroniken. Ett problem mindre om jag kan slippa det. 24 ventilaren har väl motorelektronik?

ABS på tvättbrädevägar brukar sällan funka bra.

Att köra med kontinuerlig 4wd känns lite som att ha gummistövlar i Sahara eller vinterdäck på sommaren. Helt onödigt slitage och bränsleförbrukning i 80% av tiden, som Jens sa.

Elhissar, visst inte så stor chans att dom går sönder men helt onödigt. Skinn blir varmt på sommaren, kallt på vintern och är slitstarkt. Det känns som det tar ut varann så det spelar ingen roll.

Likaså klarar jag mig bra utan komforten att slippa växla och vill istället ha den högre tillförlitligheten i en manuell låda.

Sen är det en aspekt till - ju mer prylar jag inte behöver desto mindre plats till sånt jag anser mig behöva och desto mer trångmeckat.

ABS är ju inga problem att sätta ur funktion om den inte redan gjort det själv. AC går att plocka bort. Elhissar m.m. kan jag väl leva med.

Mina synpunkter om komfort, Jens:

Visst jag kan sitta i en stor komfortabel bil med automatlåda, massage och kyla i stolarna, ha 20 grader i bilen och alldeles tyst. Inte höra kamelerna bröl eller när elefanterna brakar genom träden. Inte höra motorn kämpa uppför sanddynorna. Inte höra männsikorna ropa när man glider förbi. Inte känna lukten av nybakt när jag åker genom byn eller av de där konstiga växterna längs vägen, inte ens åsneskiten. Se hur varmt dom har det när människor svettas och själv sitter jag i långärmad skjorta innanför mina upphissade rutor och irriterar mig på att lådan inte växlar precis som jag vill. Kanske en privatchaufför så man slipper köra och en skärm där jag kan följa aktiekurserna under tiden också? ;)

Nej, det där är verkligen inte min melodi. Hade det inte varit för ryggen så hade jag hellre testat att gå åt andra håller, att köra ner med en lättare offroad MC. Hade varit förbannat kul

Peder: Stående dörrar vill jag helst inte ha men det skulle jag väl kunna leva med.

Det jag skulle vara ute efter med en 80 serie är en lite nyare bil med bättre fjädringskomfort utan att behöva bygga en till 4 link.

Det blev klurigt det här! Men jag vill försöka hitta en optimal 80 för mina behov.

Finns det nån HZJ orginal med turbo? Med 1HDT motorn?

Det brukar alltså inte sitta spärr fram på HZJ?

Som jag förstår det finns det tre motorer: 1HZ 12v utan turbo, 1HD-T 12v med turbo och 1HD-FT 24v med turbo. Finns det fler? Vilka motorer i har direktinsprutning?

Har alla 80 avlastade axlar eller finns det snikvarianter utan?

Finns det 80 med helt 24 volts system?

Låter nästan som det kanske blir bäst att göra som ni säger. Skaffa en HDJ och plocka ut lull-lull som jag inte vill ha och eventuellt göra 4wd urkopplingsbar. Klydd, du råkar inte ha en länk till ett sådant kit?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror det här kan bli en intressant tråd! Ronnie, jag tror mig veta din ståndpunkt, och jag erkänner villigt att jag inte har någon praktisk erfarenhet av långresor (min tid kommer, hoppas jag..), men jag har hyfsade teoretiska kvaliteter istället ;).

Jag tycker det låter som att det är en 93-94 HDJ80 du ska satsa på. Den kommer nog motsvara dina förväntningar. Får försöka motivera min ståndpunkt nedan.

Angående AC, självklart en preferens och som du säger den kommer lägga av med tiden. Men, om du nu inte vill ha AC, så är det bara att plocka bort kondensor och bygga onboard-air istället (vet ej om det fungerar direkt med den kompressor som sitter där, men det fixar du säkert)

Nej, inte ens 24 ventilaren har någon elektronik. Det kom först i 100 serien och då heter motorn 1HD-FTE, där det sista E:et gör skillnaden mot 24 ventilaren i HDJ80.

ABS går enkelt att koppla bort med en extra knapp som man styr difflock på fördelningslådan med. Knappen är extra-utrustning på europeiska bilar men allt kablage är redan på plats, så det är bara att trycka dit knappen. Du kan läsa mer om det här http://www.lcool.org/technical/80_series/abs.html Dock vet jag inte hur det blir om du bygger om till urkopplingsbar 4x4. Men det går säkert att lösa.

Synpunkterna om komfort till Jens gäller inte 80 serien. Ska du få den komforten får du nog sikta på 100 serien eller nyare. 80 serie med 12 ventils motorn är nog 50% med automat, så det är bara att leta efter en annan. 24 ventilaren är väldigt ovanlig med automat, har bara sett på engelska sidor med högerstyrda varianter. Men är du inte känslig på vilken sida av bilen du sitter och kör så är 80 serien generellt billigare i England.

HZJ finns bara med 1HZ, dvs inte med turbo. Spärrar var nog inte heller standard.

Vad jag vet finns bara 1HZ, 1HD-T, 1HD-FT som dieselalternativ

Jag är nästan helt säker på att jag sett 80-serie utan avlastade axlar, men jag tar inte gift på det.

Nej, det finns inga 80 serie med 24 volts system förutom startmotor.

Du har nog inte heller övertygat mig om varför du vill konvertera till inkopplingsbar 4x4. Bilen blir bättre att köra med 4x4, du slipper krångla med frihjulsnav och ang slitage så undrar jag om det verkligen skulle bli mindre om man ser på helheten. Det är fortfarande 3 ton bil som du ska driva framåt med en eller 2 axlar och förlusterna pga att drivaxlar fram roterar med borde vara minimala. Att kunna köra med öppen centerdiff och 4x4 borde uppväga fördelarna med att kunna köra med enbart 2-hjulsdrift?

Här är ett ställe som säljer "conversion kit" http://www.4wdsystems.com.au/index.php?id=30 Vet inte om där var några priser på den sidan, men i deras annons i Australian 4wd action står 475AUD för årsmodell 90-94 och 499AUD för nyare. Till detta tillkommer moms, tull och frakt. Finns säkert fler ställen som säljer detta.

over....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Angående komfort så är en 80 långt ifrån de specifikationer du beskrev.

Visst är det en charm med att känna lukten värmen och alla andra intryck.. Detta tycker jag också om och därför har jag kommit på att när jag vill uppleva det stänger jag av ac´n och tar ner rutorna.

80´ans motor går långt ifrån obemärkt förbi i sanddynorna, det blir ett gott vrål och du känner den tungdrivna sanden under däcken. Motorn är långt ifrån någon raket.

Däremot trivs jag jätte bra med att köra med en AC på genom varma europeiska länder under långa dagsetapper.

Angående Savanngräs har jag ingen erfarenhet med Anton hur gör ni hos dina föräldrar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Däremot trivs jag jätte bra med att köra med en AC på genom varma europeiska länder under långa dagsetapper.

Jodå, visst saknar man AC nån gång när det är som svettigast.

Sen går det ju att hålla sig från att köra utan väg i 1,5 meters savanngräs. Gjorde det under några dagar i norra Ghana så hade vi dock problem med igensatt kylare och det hade varit riktigt illa om det satt en kondensor framför. Det var med nöd och näppe det gick att få den någorlunda ren på slutet, allt fastnade vädligt mycket.

Angående komfort så är en 80 långt ifrån de specifikationer du beskrev.

Jo, det är jag medveten om och jag överdrev... Jag ville mest poängtera att ju mer komfort och prylar man har med sig hemmifrån, desto mindre upplever man av länder man besöker. Eller, ligger det inte nåt i det? Afrikanerna är nöjda och glada att de kommer en häftig bil att titta på och att dom har mat medan jag svär över att datorn är för långsam eller när en fågel sket på min nytvättade bil. För mig handlar det om en kompromiss, allt från att vandra genom Afrika till att ligga hemma framför TV:n o titta på en dokumentär om Afrika.

Jag vill ha det charmigt och Afrikanskt. Nej, 80 serien är ingen lyxbil men betydligt mer åt det hållet än 60 serien ;) Och det är ju också lite av det jag vill åt, lite nyare och spiralfjädring. Jag kommer köpa en 60 serie till så snart jag hittar ett lämpligt ex. men sedan kanske det det blir ytterligare än och då förmodligen en 80 serie. 60 bilarna blir ju inte yngre och lagar man rost på ett ställe så har det kommit på ett annat till nästa år...

Motorn är långt ifrån någon raket.

Allt är relativt, tycker min 12h-t med 130hk räcker gott till 3 ton LC. Jag har inte bråttom på semestern heller :D

ag tycker det låter som att det är en 93-94 HDJ80 du ska satsa på.

Det låter vettigt. Är det något speciell nackdel med de ännu äldre (90-92) eftersom du inte nämner dom?

Men, om du nu inte vill ha AC, så är det bara att plocka bort kondensor och bygga onboard-air istället
Japp, helt klart vettigt. Det går att använda dom med åtrecirkulerande dimsmörjning eller kasta bort den o använda platsen till en kolvkompressor med oljetråg.

Nej, inte ens 24 ventilaren har någon elektronik. Det kom först i 100 serien och då heter motorn 1HD-FTE, där det sista E:et gör skillnaden mot 24 ventilaren i HDJ80.
Det var trevligt att höra.

ABS går enkelt att koppla bort
Jodå, det är lugnt.

Ska du få den komforten får du nog sikta på 100 serien eller nyare.
Nej, det vill jag inte heller. Uttryckte mig kanske otydligt. Beskrivningen var ett sarkastiskt skräckexempel på hur jag absolut inte ville ha det...

HZJ finns bara med 1HZ, dvs inte med turbo. Spärrar var nog inte heller standard.

Vad jag vet finns bara 1HZ, 1HD-T, 1HD-FT som dieselalternativ

Jag är nästan helt säker på att jag sett 80-serie utan avlastade axlar, men jag tar inte gift på det.

Nej, det finns inga 80 serie med 24 volts system förutom startmotor.

Då går HZJ bort. Det var synd att det inte fanns med 24volt.

Du har nog inte heller övertygat mig om varför du vill konvertera till inkopplingsbar 4x4.

Är inte så förtjust i glidlagerna i spindlarna och att behöva packa om dom då och då. Nöter onödigt på knutar. Bak finns inga knutar som nöts. Sen känns det onödigt att slösa soppa på att nöta ner framaxeln. Visst det är inga jätte skillnader men det är helt klart märkbart om jag glömmer frihjulsnaven i kopplade på långfärd.

Är det inte så att 80 serien har klenare framaxel än bakaxel? eller är det bara HZJ? De sa det när jag beställde diffspärr till min. Att den bakre var lika grov som 60 (8.875") har både fram och bak men en klenare fram(8"). I så fall skulle det vara ännu en anledning att spara lite extra på den.

Här är ett ställe som säljer "conversion kit" http://www.4wdsystems.com.au/index.php?id=30

Tackar för länken. Kanske kunde vara något.

Har läst lite och kommit fram till att 1HZ är en förkammardiesel och 1HD-T och 1HD-FT är direktinsprutade. Vad jag har läst mig till nu så känns 1HD-T motorn intressantast. Verkar nog bäst som ni säger med en HDJ och plocka bort det jag inte vill ha. Synd att det inte fanns nån spartanskare modell som uppfyllde mina krav. Trodde det skulle finnas nån militär variant eller nåt, de lär väl prioritera tillförlitlighet framför lull-lull.

Det blev ett långt inlägg igen! Nu blir det sängen så jag orkar upp och montera i en ny turbo och renoverade spridare i LC:n imorgon. Den gullas det då alltid med. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För min del känns det lite lustigt att vilja plocka bort ABS-funktionen. Den finns där av en anledning, för att spara ditt liv om vi nu ska se det krasst.. Det är dessutom ett problem med trafiken i Afrika, dom har inte hög tanke på säkerhet, så vi får väl försöka stå för sånt tänkande :D :

66_b410fbbe98a5d3f3732098d98f0642ca_thumb.jpg

Om oron för att ABSén ska krongla är det bättre att plocka med en extra hjulgivare, det är väl till 85% det största problemet? eller vad tror ni?

När det gäller AC´n så är det som ni säger trotts allt ganska skönt och som Jens skrev finns möjligheten att slå av denna funktion. AC är något som uppskattas ganska mycket när det strular för övrigt.. Vi har varit ute på resor i TZA och tagit oss 15km på 15h, då kan det vara svettigt nog.. När man då väl tagit sig förbi dom där 15 km och sitter i bilen kan det vara skönt om klimatet i bilen är hyfsat :)

När vi jagar är vi nästan uteslutande ute på masaistäppen, där drabbas man av gräset ni beskriver. Vi har aldrig stött på några nämnvärda problem med att det tätnar. Men givetvis sätter det sig lite, men det ingår att ta bort sånt under den dagliga översynen. Inte besvärligare än så.

Jag har faktiskt sett en ganska smart lösning på dom förlängda Park bilarna, 75/78-serien, dom sätter modell myggnär i grillen. Ämnar man köra mycket i gräs och upplever ett problem är nog det den bästa lösningen på problemet, det är ju trotts allt afrikanernas egna lösning (dom brukar fungera bäst ;) )

För övrigt kan jag rekommendera tygklädsel i HDJ´n, den fungerar alldeles utmärkt för dom inklusive mig som inte tycker så mycket om skinn ;) Fördelen med skinnet är dock renligheten, en dag med nervevad ruta och tygklädsel blir ju lite dammig.. :)

Hade det nu inte varit för att man är delägare i en klanderfri 75á :D , så är väl 80-serien en ganska trevlig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Om oron för att ABSén ska krongla

Nej, jag är inte orolig att ABS:en ska krångla eftersom det ända som händer är att det sätts ur funktion då. ABS är skönt att ha på vintervägar och framförallt paniksituationer när vägen är slät men förlänger bromssträckan på tvättbrädevägar. Det märks till och med på grusvägarna här i djupaste dala skogarna. ABS:en knorrar och vill hindra mig nästan helt från att bromsa även när man trycker mycket löst på pedalen. Har kört rakt ut genom en korsning för att det var tvättbräda precis innan. Ja, jag körde för fort också...

För min del känns det lite lustigt att vilja plocka bort ABS-funktionen.

Anledningen till det helt enkelt att det blir missvisande signaler till ABS:en vid en tvättbräda:

Hjulet minskar i fart när det befinner sig i "dalen" för att det håller på att låsa sig. ABS:en minskar bromskraften lagom tills hjulet är upp på en "kulle" och känner då att det går att bromsa mer och hinner lagom tills nästa "dal" öka trycket och där finns det inget grepp. Då släpper den på trycket tills vi är upp på "kullen" igen när det behövs som bäst. Om och om igen för varje studs på tvättbrädan.

Resultatet blir motsatsen till vad den stackars ABS:en försöker åstadkomma - Den mesta av bromskraften kommer när vi har som sämst grepp och vi får minst bromskraft när vi har som mest grepp. Sen är det en aspekt till, på grusväg gräver hjulet ner sig om du bromsar för hårt utan ABS och låser det vilket ger bättre bromsförmåga till skillnad från på asfalt, snö och is där det är tvärtom. Den är helt enkelt inte gjord för dom förhållanderna. Tror ni inte mig så googla eller ännu bättre, leta upp en ordentlig tvättbräda och testa själva med och utan ABS.

På hemmaplan är det gött att ha på vintern men eftersom jag mest använder bilen på resor till varmare breddgrader så är det bara asfalt eller grus som gäller. Asfalt klarar jag nog av att bromsa på utan ABS och på grus vore det bättre utan. Det är ingen big deal att rycka en sladd eller en säkring men som jag sagt så ville jag helst slippa att ha den ombord överhuvudtaget.

Jag har faktiskt sett en ganska smart lösning på dom förlängda Park bilarna, 75/78-serien, dom sätter modell myggnär i grillen.

Japp, jag ska testa sätta ett finmaskigare nät till denna resan. Fick också tips av en kille där nere att det skulle minska problemet. Afrikanerna, dom kan dom! :D

Efter för många igen sättningar i Ghana gick det inte längre att få rent den. De första gångerna gick det med tryckluft men sen fastnade det för mycket skit inne i cellpaketet vilket gjorde att den satte igen sig mycket fortare och den gick inte att få rent utan att sitta och peta med buntband i varje litet hål. Det skulle varit omöjligt med kondensor. Den har aldrig blivit säg riktigt lik så illa att jag nu valde att byta kylare.

AC går också fint att plocka bort. Det ända jag ville veta var om det fanns nån version av 80 som var lite mindre av en stadsjeep och lite mer nyttofordon att utgå ifrån. Hade hoppats på en militärversion eller liknande. Jag kan koppla bort det jag inte vill ha men det gör ändå att jag har en bil med tre gånger så mycket elkablar och reläer som jag inte vill ha.

Ju enklare desto mer lättmekat och desto mindre som kan krångla. Punkt.

Därför hade jag hellre haft en simpel att utgå ifrån.

Kanske ett allternativ.

http://www.uaz.ru/eng/models/nm/315195/

;) Men Jens! Jag kör hellre en robust och simpel Land cruiser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det är ingen big deal att rycka en sladd eller en säkring men som jag sagt så ville jag helst slippa att ha den ombord överhuvudtaget.

Du kan stänga av ABS med en toyota-original knapp på instrumentbrädan på en 80:a. Med andra ord så kan du själv enkelt välja om du vill ha ABS eller ej.

Militärvarianten du efterfrågar är just HZJ, men då saknar du oxå saker som du prioriterat.

Anledningen jag nämnde 93-94 är att det är sista årsmodellerna med 1HD-T. Då har du ABS, 16" hjul, förmodligen AC med "nya" kylmediet och lite annat. Oj :D nu lät det som att det var en 90-92 du ska ha.... ;) :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Du kan stänga av ABS med en toyota-original knapp på instrumentbrädan på en 80:a. Med andra ord så kan du själv enkelt välja om du vill ha ABS eller ej.
Ja, det var ju klart smidigt att ha den valmöjligheten.

Militärvarianten du efterfrågar är just HZJ, men då saknar du oxå saker som du prioriterat.

Hade varit trevligt om det hade funnit med spärarr fram och bak med 1HD-T motorn. Men, men. Man kan inte få allt här i livet och det blir dyrare att bygga om en HZJ till - enligt mina kriterier - en optimal expeditionsbil än en HDJ om man kan leva med elhissar, airbags m.m. Vid än krok lever man t.o.m. mycket bättre med krockkudde;)

Anledningen jag nämnde 93-94 är att det är sista årsmodellerna med 1HD-T. Då har du ABS, 16" hjul, förmodligen AC med "nya" kylmediet och lite annat. Oj nu lät det som att det var en 90-92 du ska ha....

Haha. Ja, det låter onekligen som att en HDJ 90-94 verkar bäst för mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var runt på mobile och kikade. Jag fann då fönstervevar och avsaknad av airbag på HZJ:erna. Har jag tur så kan den saknar ännu mer av det jag inte vill ha. Kanske borde köpa den här:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=1

Och ta motor och eventuellt axlar från denna lite kompaktare HDJ:n om det inte sitter spärrar i HZJ:n:

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=1

En del jobb men då får jag som jag vill ha det. ;) Några invändningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Noterade du att bilarna är i Polen?

Är du beredd att släpa hem 2 bilar från Polen, plus en massa jobb bara för att slippa elhissar? För mig låter det otroligt omständigt! Dessutom får du då stående dörrar bak. Om du nu inte heller vill ha airbag så är det väl en smal sak att skruva bort den.

Måste vara enklare och billigare att hämta en HDJ i Tyskland och börja reducera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ronnie 79,

har lite svårt att förstå resonemanget :D

Skall du ha bilen till att åka på resor i främmande länder (och då framför allt i utvecklingsländer) så är airbag och ABS fundamentalt! Likaså elhissar till fönstren. Allt annat resonemang låter mycket naivt i mina öron.

Den största risken du har är inte att bilen går sönder eller att du kör fast i en sanddyn eller lerhål. En övergripande risk är när du kör på "allmänna" vägar (vilket du gör i huvudsak) då är airbag och ABS ett mycket starkt resonemang (ett krav som bl.a. ställs av FN och biståndsorganisationer världen över). Efter 26 års resande så skulle jag välja bort alla bilar som inte har en inbyggd säkerhet. Vidare, utgör också el-hissarna ett sådant incitament för att snabbt få upp fönster i en krissituation (och samtidigt kunna ha bägge händerna på ratten och även kunna växla).

Stående bakdörrar är också en stor nackdel - när det regnar, så kommer allt in i bilen. Du får inget sol- eller regnskydd när du letar saker i bagaeutrymmet. Varken ABS, elhissar till fönster och airbags är någon "lyx" i och med att detta är standard på även äldre årsmodeller.

Det är endast på mycket senare modeller som motorelektroniken kan spella ett spratt. Finns ingen HDJ80 (även av senaste modellen) som slutar att gå bara för att en styrenehet/sensor till bränsleinsprutning eller turbon krånglar. På sin höjd tänds en lampa. Bilens styrsystem är inte uppbyggt på samma sätt som i en ny Merca eller BMW.

Själv åker jag en modifierad LC120 (diesel) och FJ Cruiser (bensin) med en ganska avancerad motorelektronik. Men även här fungerar allt mycket väl om det skulle krångla. Syftet med dagens styrsystem av motorerna är en miljöfråga (inte en driftsfråga med undantag för Mercedes Gelländewagen - där allt sluta fungera om någon krets larvar sig). Det är mycket stränga krav på just miljösidan vilket kräver en rad olika styrfunktioner. När dessa brakar ihop - slutar oftast inte bilen att fungera - men däremot så ser instrumentbrädan ut som ett tivoli. Nog om detta i och med att du väljer en äldre bilmodell.

Men...

- Din kravlista (eller skall jag säga anti-kravlista) förefaller mig lite konstig ;)

Om jag läser din "anti-kravlista" korrekt - så skulle jag välja en äldre Landrover Defender. Då får du allt som du värdesätter (obekväm, oerhört varm (eller kall) beroende på klimatet. Spiralfjädrar, stela axlar men i övrigt ett ganska robust chassi. På köpet får du också en slö motor (vilket jag har förstått att du eftersträvar med tanke på din passion för HZJ80). Du får också en vertikal(a) dörr(ar) som gör hanteringen av ditt bagage till en utmaning (allt ramlar ur när du öppnar dörren samt att regnet hittar sin väg in). Vidare får du också mycket skrammel vilket kommer förstärka intrycket av din bilresa. Bilen är också otät och saknar kupéfilter vilket gör att du får maximalt in så mycket damm som möjligt - allt för att förstärka själva upplevelsen. Men pricket över i'et är att det även läcker in vatten genom dörrar och fönster. - Du får således en mycket "fritt under himmel" känsla.

Det bästa av allt är att resan blir så mycket mer tröttande att när du väl är framme så faller du ihop av utmattning och sover gott :D

Forumet och ordet är fritt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojoj, vilken diskussion! :D

Klydd: Hämta dom låter jag nog nån annan göra. Men det är som du säger, det blir mycket jobb och det är frågan om det är värt det.

Stående dörrar ger bättre vindskydd men annars är det väl bara fördelar med horisontell öppning så länge man har ett lådsystem annars är det låångt att sträcka sig in. Men lådsystem är givet så jag håller med er på den fronten. Kors i taket va? ;)

Peder: Jag garvade gott åt ditt inlägg men nu jag får lov att sparka tillbaka på dig:

Jag ville ha svar på vad som skiljde HDJ, HZJ, motorerna och årsmodellerna åt inte ha en hel jävla utläggning om varför ni inte orkar veva ner rutorna själv eller tycker det är obekvämt med värme. Det är ointressant för min del, låt mig köra spartanskt om jag vill.

Hissa upp rutorna i en krissituation? Och du kallar mig naiv?

Och i så fall, hur svårt är det att veva upp en ruta med ena handen och styra med andra? Och på andra sidan har jag en underbar kvinna som vevar snabbare än fan. ;)

Jag vill ha en simpel bil med hög tillförlitlighet utan en massa jag inte använder som kan krångla . En expeditionsbil helt enkelt, ingen SUV. Jag har bekvämare bilar att åka med på hemmaplan men vill ha en riktigt tillförlitlig bil på expeditionerna. Skulle det ändå gå sönder så vill jag kunna laga den med enkla handverktyg så jag slipper ta med mig hela verkstaden med diagnosverktyg och allt. Sen när blev det dumt? Det som inte finns kan inte krångla.

Behöver nu högre fjädringskomfort pga ryggproblem. Löste det på min blåa 60a med 4 link bak. Funkar kalas men bilen är ändå 25 år gammal och har nu gått 73000 mil och den blir tyvärr inte nyare så nån gång kanske det blir dags. Men efter lite efterforskningar så känns det ändå som ett alternativ att köpa en 61a o spiralkonvertera. Eller HZJ med turbomotor och diffar, eller en bantad HDJ. Prismässigt hamnar man ju på ungefär samma pengar.

Även om du har varit Land Rover fantast så kommer jag aldrig att bli det.

Och jag vet mycket väl vad moderna styrsystem handlar om eftersom jag jobbar med det så gott som dagligen. Felsöker och byter komponenter - som annars inte hade behövts. Och det blir knappast bättre på en äldre 90tals bil när det börjar komma ärg och plasten börjar bli stel.

Kan dessutom tillägga att det ända som krånglat vår 60 är i princip bara den lilla el som finns EDIC:en, intervallrelä och fläktmotstånd. Jag vill helst inte ha mer el men det viktigaste är ju att inget vitalt t.ex. motorn är beroende av elektroniken.

Jag har nu fått reda på ungefär det jag ville veta och det tackar jag för.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Ojoj, vilken diskussion! ;)

Det är det som är så kul med ett Forum :D

- Men du startade med en ganska diger önskelista som tyvärr inte ofta är kompatibel med den bilmodell du har tänt till på.

Jag kan trösta dig med att det inte finns någon elektronik i HDJ 80 12V eller 24V som får bilen att inte gå.

Det man kan ändra på är att koppla ett litet vanligt 1,5 volt batteri till elmag-ventilen som stänger bränslet. Då kan man t.o.m. koppla bort både batteri och generator - och motorn går i alla fall (gäller endast bilar med manuell låda).

En nackdel är att difflocken maövreras via en solenoid. När denna har gett upp kan man dock krypa under och manuellt få i och ur den. Men detta är allt. HDJ80 är en av de mest populära expeditionsbilarna - inte utan orsak, kanske.

Både du och jag är lika mångordiga - då blir det många inlägg.

Förmodar att syftet med din fråga är att få olika synpunkter. Det får man här. Annars får man ställa frågan till sig själv - och svara. Då får man de svar man vill ha ;)

Hur som helst, så tror jag att en HZJ80 kommer fylla dina behov, oavsett var du skall åka. Ända nackdelen (förutom de jag har dryftat) är att bilen är tämligen tung och det hjälper ju inte att man lastar på ännu mer. De äldre modellerna är också tämligen törstiga = mer bränsle, mera vikt.

Well, well - det finns många skolor i ämnet att resa lätt eller tungt, långt eller kort, bekvämt eller spartanskt. Det handlar till sist om en ekvation och vi har alla olika preferenser. Jag har aldrig blivit stående pga oöverkomliga el- eller mekaniska problem. Det mesta går alltid att fixa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns ett annat förslag!

En tidig Trabant (inte 601-serien alltså)! Du får luftkylt inget krångel med läckande eller kokande kylare! Du slipper vevfönster, skjutfönster istället! Endast två cylindrar att hålla igång! Fyra mindre som kan krångla! Tvåtaktare, inga ventilhaverier!

Skämt åsido köp dig en HDJ 80 o du blir nöjd tror jag! A c:n måste du ju inte använda!

Östen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förstår vad du är ute efter Ronnie. Körde själv LC100 och kände mig helt avskärmad från omgivningarna. Bekvämt, rent och snyggt javisst, äventyrskänsla nää.. Har kört mycket långresor med offroadhoj förut och detta blev helt väsenskiljt.

(Nu prövar jag Defender och det känns väldigt rätt så här långt.)

Passar på att tipsa om "spartanska" LC105 som är HZJ100.

Ser fram mot dina kommande rapporter och bilder!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ronnie, köp en 80ia å testa om det passar dig!

Du vet lika väl som mig att det farligaste i Afrika är de hårt trafikerade vägarna och där är det mycket lampor och starka signalhorn som gäller. Inte så mycket last och rätt däck kan ju vara ett plus...

ABS, AC, elhissar kan du alltid montera bort. Som sagt 80ian ihop med Defendern är kanske den vanligaste overland bilen i världen.

Sitt inte hemma vid datorn nu, ut å kör ;)

Lycka till // j

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att du får vägen förbi oss så kan du provköra min 80:a!

Tror att du kommer att bli såld på komforten!

Välkommen Ö o E

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, funderingarna går fram och tillbaka. Kom på en sak till, skatten på en 80 blir betydligt dyrare för jag vill köra lagligt med baksäte också. Som jag inte hade nog med önskemål! ;) Det borde väl hamna på ca 12000 som personbil? Har noterat att så gott som alla 60/61 registrerade i Sverige innan 1988 brukar ha dispens för baksäte.

Jag ska börja med att försöka hitta en vettig HJ60/61. Det känns dock svårare o svårare att hitta en 60 och dom som finns blir dyrare och dyrare. Skjuter på 80 tankarna tills nästa år så får vi se om jag köper en sån också då. Hinner inte med mer projekt nu. Kanske skulle åka runt o kika på några i Tyskland när jag är på väg hem från Afrika.

Vi har er i tankarna (härom dagen faktiskt), Östen och tänker komma förbi när vi har vägarna neråt fjollträ... eh...Stockholm. ;) Om inte annat så är ni välkomna upp.

Resorna och förberedelser av bilarna tar mycket tid men i sommar får vi hoppas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Det borde väl hamna på ca 12000 som personbil? .

Min kostade 12800 som personbil. Nu betalar vi ca hälften som LB men då behöver vi inte heller baksäte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.