Då är ju en FJC perfekt.
Funderar på att köpa FJ Cruiser
Postad 12 Oktober 2009 - 19:23 pm
Peder
LC120 KDJ Exp, 2008.
LC150 Executive 2011. Toyota iQ3
Aston Martin V8 Vantage Prodrive.
LC120 KDJ Exp, 2008.
Postad 16 Januari 2011 - 12:39 pm
Peder du som har en FJ. Hur gick du till vägar när du importerade den?var tog du in den ifrån?
Jag har blivit lite sugen på att skaffa mig en. Men nu när jag har läst här så förstod jag att den inte ska vara så billig som den är i Sverige om den ska vara okey. Så jag funderar på att ta in en med hjälp. Om du känner till någon firma som är seriös skulle det vara kanon.
Mvh Jonas
Jag har blivit lite sugen på att skaffa mig en. Men nu när jag har läst här så förstod jag att den inte ska vara så billig som den är i Sverige om den ska vara okey. Så jag funderar på att ta in en med hjälp. Om du känner till någon firma som är seriös skulle det vara kanon.
Mvh Jonas
Postad 24 Januari 2011 - 10:00 am
Hej Jonas,
Har inte varit inne på Forumet under lång tid (tidsbrist får jag skylla på).
Jag köpte min bil genom Toyota i Gävle och kravet var att bilen skulle vara fabriksny med 0 km på mätaren.
Förutom USA så kan du importera från Kanada (då får du en hastighetsmätare med km istället för miles). Den blir dock dyrare då prisbilden är annorlunda.
Toyota levererade bilen till mig på "gatan" besiktigad och klar. Tyvärr ingår inte vagnsskadeförsäkringen så den får man betala från dag 1. Bilen hade dock garanti från Toyota.
Min bil byggdes om kraftigt med helt ny hjulupphängning, avgassystem etc. etc.
Skall du importera en bil så har den förmodligen gått ca 6500 km (om inte mer) och du skall kontrollera att inte aluminiumdetlajerna på motor m.m. har oxiderat och att det inte finns ytrost på bultar och skruvar. Du skall också lyfta på locket till oljepåfyllningen. Finns det en tendens till ytrost eller mycket kondens på insidan av locket så har bilen med all säkerhet levt ett "blött liv".
Min FJC är numera såld. Har dock kvar våra LC120 varav den ena nu börjar bli riktigt kapabel med ny fjädring, bärarmar, panhard, A-armar etc. etc. LC120.
Förmodligen kommer priserna på beg FJC att flukturera en aning då den nu slutas att tillverkas och 2011 blir nog den sista årsmodellen.
Mvh,
//Peder
Har inte varit inne på Forumet under lång tid (tidsbrist får jag skylla på).
Jag köpte min bil genom Toyota i Gävle och kravet var att bilen skulle vara fabriksny med 0 km på mätaren.
Förutom USA så kan du importera från Kanada (då får du en hastighetsmätare med km istället för miles). Den blir dock dyrare då prisbilden är annorlunda.
Toyota levererade bilen till mig på "gatan" besiktigad och klar. Tyvärr ingår inte vagnsskadeförsäkringen så den får man betala från dag 1. Bilen hade dock garanti från Toyota.
Min bil byggdes om kraftigt med helt ny hjulupphängning, avgassystem etc. etc.
Skall du importera en bil så har den förmodligen gått ca 6500 km (om inte mer) och du skall kontrollera att inte aluminiumdetlajerna på motor m.m. har oxiderat och att det inte finns ytrost på bultar och skruvar. Du skall också lyfta på locket till oljepåfyllningen. Finns det en tendens till ytrost eller mycket kondens på insidan av locket så har bilen med all säkerhet levt ett "blött liv".
Min FJC är numera såld. Har dock kvar våra LC120 varav den ena nu börjar bli riktigt kapabel med ny fjädring, bärarmar, panhard, A-armar etc. etc. LC120.
Förmodligen kommer priserna på beg FJC att flukturera en aning då den nu slutas att tillverkas och 2011 blir nog den sista årsmodellen.
Mvh,
//Peder
Peder
LC120 KDJ Exp, 2008.
LC120 KDJ Exp, 2008.
Postad 25 Januari 2011 - 19:51 pm
Det är ingen fara vi har alla annat att göra. Så det går att få Toyota att ta hem en? Om man får fråga vad ligger den på i prisbild när du tog fabriksny?
Jonas
Jonas
Postad 12 Mars 2011 - 17:23 pm
När Toyota Gävle tog hem den så landade den på ca SEK 380' regbes på gatan inkl 1 års garanti. Dock ingår inte vagnskadegarant. Hastighetsmätaren är då i miles med km på innerskalan. I och med att km-skalan är så pass stor så är inte miles-mätaren besvärande.
Toyota GA är inte så förtjust att Toyota ÅF gör dessa parallelimporter.
Jag körde som föråkare till Midnattssolsrallyt och körde sönder lamellen i kopplingen. Toyota GA tog dock detta på sin goodwillgaranti
Trots att bilen byggdes om ganska ordentligt så var bilen alltid problemfri.
Jag lästa på annat ställe i detta Forum om brister i karossen (att den brister vid torpedväggen). Detta är felaktigt. På grund av att många detaljer i maskinrummet är upphängda i flyglarna så har det hänt att flyglarna har deformerats vid extrem körning. Samma problem har även LC120. Det finns en förstärkningsplåt att köpa hos Toyota. Men observera att detta endast har hänt på ett mycket fåtal FJ Cruiser och LC120. Jag har kört både FJ'n och 120 under extrema förhållanden och inte märkt någon tendens till deformation.
Skall du importera en bil själv från USA - så rekommenderar jag att du åker över och tittar på bilen innan du gör affär. Du kan då kolla upp bilen på CarFax för att se hela historiken. Har den då varit utsatt för flodvåg eller översvämning pga av regn m.m. så står detta i CarFax http://www.carfax.com (för USA) eller http://www.carfax.se (för svenska fordon).
Lycka till!
Mvh,
//Peder
Toyota GA är inte så förtjust att Toyota ÅF gör dessa parallelimporter.
Jag körde som föråkare till Midnattssolsrallyt och körde sönder lamellen i kopplingen. Toyota GA tog dock detta på sin goodwillgaranti
Trots att bilen byggdes om ganska ordentligt så var bilen alltid problemfri.
Jag lästa på annat ställe i detta Forum om brister i karossen (att den brister vid torpedväggen). Detta är felaktigt. På grund av att många detaljer i maskinrummet är upphängda i flyglarna så har det hänt att flyglarna har deformerats vid extrem körning. Samma problem har även LC120. Det finns en förstärkningsplåt att köpa hos Toyota. Men observera att detta endast har hänt på ett mycket fåtal FJ Cruiser och LC120. Jag har kört både FJ'n och 120 under extrema förhållanden och inte märkt någon tendens till deformation.
Skall du importera en bil själv från USA - så rekommenderar jag att du åker över och tittar på bilen innan du gör affär. Du kan då kolla upp bilen på CarFax för att se hela historiken. Har den då varit utsatt för flodvåg eller översvämning pga av regn m.m. så står detta i CarFax http://www.carfax.com (för USA) eller http://www.carfax.se (för svenska fordon).
Lycka till!
Mvh,
//Peder
Peder
LC120 KDJ Exp, 2008.
LC120 KDJ Exp, 2008.
Postad 07 April 2011 - 15:13 pm
Finns rätt gott om FJ för runt 20000 USD i Amerikat
ta med familjen på en treflig ökensemester och ta sen hem bilen
t ex http://cgi.ebay.com/...#ht_26460wt_729
bara som exempel då på vad man kan hitta - 6vxl manuell - diffspärr bak
Japanbyggd
hyfsat utrustad
onödigt många mil 8000 cirka
annars ok skick
vad man kan se
20000 USD är bara 130000 SEK med dagens låga dollar
den bilen är reggad och körklar här hemma under 200000 SEK
på ebay får man ofta gratis rapport på bilen http://cgi.ebay.com/...fcc3#vi-content
skulle själv aldrig köpa av Texas Direct men det finns ju många bilar att välja på, Texas är en bra stat att köpa i.
ta med familjen på en treflig ökensemester och ta sen hem bilen
t ex http://cgi.ebay.com/...#ht_26460wt_729
bara som exempel då på vad man kan hitta - 6vxl manuell - diffspärr bak
Japanbyggd
hyfsat utrustad
onödigt många mil 8000 cirka
annars ok skick
vad man kan se
20000 USD är bara 130000 SEK med dagens låga dollar
den bilen är reggad och körklar här hemma under 200000 SEK
på ebay får man ofta gratis rapport på bilen http://cgi.ebay.com/...fcc3#vi-content
skulle själv aldrig köpa av Texas Direct men det finns ju många bilar att välja på, Texas är en bra stat att köpa i.
Detta inlägg har redigerats av priffe: 07 April 2011 - 15:14 pm

Hjälp