Gå till innehåll

Funderar på att köpa FJ Cruiser


wältmeister

Rekommendera Poster

Som rubriken.

Har sålt min ARB/WARN/OME-moddade Wrangler TJ -05 i dag.

Funderar på att byta bort min Cherokee/Liberty CRD 2.8 -06 mot en FJ Cruiser.

Blev lite impad när en förare med 2 veckor gammal FJ med originaldäcken vann mudracet på Sandlycke för ett tag sedan. Före Geländewagen, TGB, valpar, Jeepar och ATV:n.

Kollade på blocket.

Även kollat begärda priser i Tyskland och USA.

Spridd prisbild.

Vad är rätt pris att köpa för?

Vad ska man se upp med?

Vilka årsmodeller finns och vad skiljer dem åt?

Några recalls?

Finns ev reservdelar hos vanliga/ordinarie Toyotahandlare?

Prisbilden på reservdelar?

Fälgdimension?(15 el 16", hålbild, antal hål, centrumhål, skruvar el muttrar, dim på dem)

Hur stora däck är praktiskt användbara?( 30"/31"/32"/33" + vilken bredd)

Finns färdiga höjningssatser på 2 - 2½"?

Behöver man i s f byta stötdämpare och bromsslangar?

Finns snabblossningsbara krängningshämmarlänkar?

 

Önskar broschyrmaterial/datablad på FJ.

Alla bilar jag sett till salu i Sverige har haft bensinmotor och automatväxellåda.

Är FJ:n en RoadRunner med futuristisk kaross?

Eller är det en moddad Landcruiser? I s f vilken modell. Borgar för god reservdelstillgång, eller.....

 

Många frågor - och ännu fler finns. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej wältmeister,

 

Jag kan inte säga att jag har full koll på FJ:n men jag har ett par kompisar som har sådana... Jag har hoppat äver dom punkterna jag inte har någon aning om och på dom jag har svarat, ta det med en nypa salt... Som jag sa är jag ingen FJ expert.

 

Några recalls?

Jag vet att är åtminstone finns en recall. Karossen på tidiga modeller var för vek och bröts av mitt över fram hjulen. Toyota fixade det på dom bilarna som hade problem. Jag tror bara att dom gorde vid dom bilarna med problem. Där finns massor med information på nätet.

 

Finns ev reservdelar hos vanliga/ordinarie Toyotahandlare?

Jag har för mig att den inte finns i sverige, men efter som att den är till största delen Prado LC120, skall det inte vara några problem.

 

Fälgdimension?(15 el 16", hålbild, antal hål, centrumhål, skruvar el muttrar, dim på dem)

Hålbilden är den samma som på LC105, LC80, LC7x och nissan patrol och jag har för mig att 16” är standard i Dubai. Jag gissar att standard fälgar i USA (och om den nu finns i Europa) är minst 17 eller 18”.

 

Finns färdiga höjningssatser på 2 - 2½"?

Massor! Alla dom stora amerikanska leverantörerna har. Även om bilen inte finns i Australien har alla dom stora leverantörerna där också. Jag har sett och använt OME och tough dog.

 

Behöver man i s f byta stötdämpare och bromsslangar?

Inte för ett 2” lyft. Men du kan ju lysta mycket mer om du vill. :-) Då lär du behöva det... :-)

 

Önskar broschyrmaterial/datablad på FJ.

http://213.42.27.171/resources/en-GB/FJ ... 964dc9.pdf

http://www.toyota.ae/

http://www.toyotaoman.com/index.php?opt ... &Itemid=39

 

Alla bilar jag sett till salu i Sverige har haft bensinmotor och automatväxellåda.

Jag tror bara den finns med 4 liters bensinaren och 5 stegs trip tronic automant. Jag tror att modellen främst tillverkad för mellan östern och USA. Där är ju bensin – automat regel mer än undantag.

 

Är FJ:n en RoadRunner med futuristisk kaross? Eller är det en moddad Landcruiser? I s f vilken modell.

Det är den långa versionen Prado LC120 med en annan kaross och instrumentering. Enligt min mening en helt korkad modifiering. Den har samma frigångs vinklar ocb båda finns med diff lock. Fj är mindre invändigt, bara 90 liters tank (mot pradon som har 180) och jätte små fönster. Det enda som enligt min mening som talar för FJ:n är att den är något lättare... Skall du importera i alla fall så finns skulle jag helre valt en kort prado eller en 70 seres cruiser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fälgdimension?(15 el 16", hålbild, antal hål, centrumhål, skruvar el muttrar, dim på dem)

285/75/16 eller 285/70/16 verkar vara populära när man läser runt på lite forum. Om 16" inte är standard så kan det ev bli svårt att hitta 16" fälgar som passar för fj cruiser och lc120 har väll samma ok/skivor ?

 

Hur stora däck är praktiskt användbara?( 30"/31"/32"/33" + vilken bredd)

33" är nog det största jag skulle monterat om du skall kunna köra med bra komfort påväg.

 

Finns färdiga höjningssatser på 2 - 2½"?

Finns flera tillverkare som säljer höjningar upp till 5"

Se b.la för info om eftermarknad http://www.purefjcruiser.com/

 

Behöver man i s f byta stötdämpare och bromsslangar?

2" klarar du nog orginal bromsslangar men över det behövs det bytas. Gör du ej karosserihöjning behövs nya stötdämpare.

 

Önskar broschyrmaterial/datablad på FJ.

Finns mycket information på http://www.fjcruiserforums.com/forums/

 

Alla bilar jag sett till salu i Sverige har haft bensinmotor och automatväxellåda.

Finns med manuell "ovanligt" men ej dieselmotor

 

Är FJ:n en RoadRunner med futuristisk kaross?

Jag kan inte säga annat att fj´n är absolut toyotas häftigaste kaross.Tyvärr ser man ganska dåligt när man sitter i. Men det är en mycket kompetent offroadbil. Detta kan Peder intyga när han tog sin fj genom Kola Peninsulas vilkdmark utan några som helst problem.

 

Är säker på att Peder kommer skriva några rader här snart ?

 

Eller är det en moddad Landcruiser? I s f vilken modell. Borgar för god reservdelstillgång, eller.....

 

Många frågor - och ännu fler finns. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som rubriken.

Har sålt min ARB/WARN/OME-moddade Wrangler TJ -05 i dag.

Funderar på att byta bort min Cherokee/Liberty CRD 2.8 -06 mot en FJ Cruiser.

Blev lite impad när en förare med 2 veckor gammal FJ med originaldäcken vann mudracet på Sandlycke för ett tag sedan. Före Geländewagen, TGB, valpar, Jeepar och ATV:n.

Kollade på blocket.

Även kollat begärda priser i Tyskland och USA.

Spridd prisbild.

Vad är rätt pris att köpa för?

Vad ska man se upp med?

Vilka årsmodeller finns och vad skiljer dem åt?

Några recalls?

Finns ev reservdelar hos vanliga/ordinarie Toyotahandlare?

Prisbilden på reservdelar?

Fälgdimension?(15 el 16", hålbild, antal hål, centrumhål, skruvar el muttrar, dim på dem)

Hur stora däck är praktiskt användbara?( 30"/31"/32"/33" + vilken bredd)

Finns färdiga höjningssatser på 2 - 2½"?

Behöver man i s f byta stötdämpare och bromsslangar?

Finns snabblossningsbara krängningshämmarlänkar?

 

Önskar broschyrmaterial/datablad på FJ.

Alla bilar jag sett till salu i Sverige har haft bensinmotor och automatväxellåda.

Är FJ:n en RoadRunner med futuristisk kaross?

Eller är det en moddad Landcruiser? I s f vilken modell. Borgar för god reservdelstillgång, eller.....

 

Många frågor - och ännu fler finns. :-)

 

Hej!

Jag har jobbat mycket med modifiering av FJ-Cruiser och har en FJ-Cruiser Rally Raid till salu här i Sverige.

Men låt mig först försöka svara på dina frågor:

Prisbild? = 300 000 - 600 000 (beroende på skick och utrustning).

Vad skall man se upp med? = Det är ju en Toyota! - automatlådan och bakre diff beroende på tidigare förare.

Vilka årsmodeller - skillnader = FJ-Cruisern kom 2006 (mindre kosmetiska detaljer på instrumentbräda).

Några recalls? I och med att FJ-Cruisern är mer eller mindre baserad på LC120 så hade vissa tidiga -06 modeller problem med framflyglarna (samma problem som LC120 hade). Dessa gällde infästningen i torpedväggen. Åtgärdat av Toyota.

I övrigt inga re-calls.

Reservdelar = Du har samma reservdels tillgång som övriga LC-modeller i Sverige. Samtliga komponenter kommer från LC120. Det som kan ta lite längre tid att få fram är endast framrutan.

Prisbild reservdelar = samma som LC120.

Hjul = 16" alt 17". Bultmönster = 6 - 139,7. Idealisk däcksdimension är 285-75/16.

Höjningssatser = Behöver du inte om du köper min bil. Finns i USA.

Byte av stötdämpare/slangar = Ja. Du skall helst också byta övre A-armar.

Krängningshämmare = Behåll krängningshämmarna bak. Fram kan du ta bort. Behöver inga lossningsbara.

Samtliga FJ-Cruiser har bensin V6'a.

Finns uteslutande med automatlåda - min har dock manuell 6 vxl låda och mekaniska diffspärrar.

Är FJ'n "Road Runner"? = Nej, det är en LC120 med kortad ram.

Vill du ha bilder och full specifikation på min bil - skicka mig ett PM med din e-post och tel-nummer. Jag har också en uppsjö av dokumentation. Bilen står i Strängnästrakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer information finns på den tyska firman Extrem's hemsida som säljer (bla) FJ Cruiser.

Se här Extreme FJ Cruiser

Där finns även tekniska data, prislista, tillbehör, bilder osv.

 

Även en artikel i PDF-format med testkörning från den tyska tidningen Off-road finns här:

testkörning på tyska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Peder" skriver: låt mig försöka svara på dina frågor:

Prisbild? = 300 000 - 600 000 (beroende på skick och utrustning).

 

Nu blir jag betänksam.

Har kikat lite på Blocket och på tyska och amerikanska annonser.

Ingen bil, inte ens ny, har kostat över motsvarande 300.000:-.

 

Vi kanske inte menar samma bil?

 

Eller är jag så okunnig om prisbilden på bilar i allmänhet och Toyota i synnerhet.

 

Det här är priser som för mig är orimliga för en skogsleksak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Peder" skriver: låt mig försöka svara på dina frågor:

Prisbild? = 300 000 - 600 000 (beroende på skick och utrustning).

 

Nu blir jag betänksam.

Har kikat lite på Blocket och på tyska och amerikanska annonser.

Ingen bil, inte ens ny, har kostat över motsvarande 300.000:-.

 

Vi kanske inte menar samma bil?

 

Eller är jag så okunnig om prisbilden på bilar i allmänhet och Toyota i synnerhet.

 

Det här är priser som för mig är orimliga för en skogsleksak.

 

Skall du ha den som "skogsleksak" - skall du nog välja en annan bil. Finns en uppsjö av gamla Landcruisers till salu för en billig penning. Skall du ha en ny FJ Cruiser som är garanterat "no flooded" - då får du nog punga ut med ca 400' när den står hemma och klar. 90% av alla importbilar från USA har gått ca 650-2500 mil och är "flodvågsbilar" som inte får säljas i USA. Mina bekanta har endast köpt fabriksnya bilar från USA. Den jag har tog Toyota hem åt mig fabriksny och med garanti. Skall du ha en garanterat felfri manuell Rally Raid bil så får du betala mellan 450' till ca 1,2 milj beroende på bygge och var i världen den säljs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade två "ärliga" FJ Cruiser (varav den ena är med manuell låda). Några ytterligare fanns också.

Priserna ligger i häraden kring SEK 400'. Se nedan.

Det finns en rad importörer i Sverige (bl.a. Exclusive Cars och Autclassica) som tar hem bilar från USA till ett pris av SEK 250'. Inköpspriset i USA borde då ligga kring 175'-180'!! Det säger sig självt att något inte står rätt till när priset på en "ärlig" bil i USA kostar ca USD 35 000,00 (då stod iofs SEK mot USD 8:70) till detta kommer alltid sale tax på 16% även om bilen exporteras (alla priser i USA är exklusive Sales Tax som kan variera från stat till stat).

En nästan ny FJ Cruiser säljs i Sverige och Tyskland inklusive moms, tull, US sales tax, transport + registraring för ca SEK 240 000,00!!! Du förstår säkert att något inte står rätt till?

I Frankrike, som har en betydligt strängare konsumentlagstiftning gällande beg och nya bilar - så kostar de flesta FJ Cruiser kring Euro 35 - 45' - det finns alltså en anledning till detta.

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=6

 

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... geNumber=6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peder. Titta på Blocket, bl a. :-)

Men viktigare än begärda priser på F J Cruiser är att någon vill ta min Jeep Cherokee/Liberty 2.8 CRD på 960 mil i inbyte till ett acceptabelt mellanpris. Jeepen är "svensksåld" av VEHO BIL i södra Stockholm.

Om det kniper kan även en Samurai -98 på 4.800 mil lämnas som dellikvid. En av sveriges finaste. :-)

 

PM lr mail tack :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vad du är ute efter?

En USA-producerad FJ Cruiser med automat och inkopplingsbar 4X4 eller en riktig FJ Cruiser 6 vxl manuell med riktig konstant 4X4, diffspärrar och producerad i Japan? Hittar ingen manuell 6 vxl J-modell på blocket?

 

Tror dock att du får bättre betalt för din Liberty om du säljer den privat än tar den som inbyte.

Skall du ha en USA-tillverkad bil med automat (och med okänd bakgrund) så tar säkert Exclusive Cars eller Autoclassica din bil i inbyte.

 

Du kan också köpa en fabriksny manuell 6 vxl manuell och riktig 4X4 J-modell från Kanada. Priset torde ligga kring SEK 400'-450' registrerad och klar i Sverige. Alternativt kan du även köpa J-modeller från Frankrike (EU).

En snabbkoll i Univers Toy Magazine Le Prix Ou Neuf (nyprislista) September 2009 för FJ Cruiser J-model 6 vxl man kostar denna Euro 54 000. Som jämförelse, en maxutrustad LC 120 kostar Euro 47 000, en maxutrustad LC 200 kostar Euro 79 000.

 

Ett typiskt kännetecken på flodvågsbilar från USA är att oljorna i motor, fördelningslåda, växellåda och diffar är bytt tidigare än servicebokens rekommendation. Ytrost på obehandlade skruvar, bultar och bultbandage. Bilarnas ursprung är Florida, Mississipi, Louisiana och South Carolina. Samtliga filter är bytta också (luftfilter, kupéfilter, olje- och bränslefilter). På USA producerade nya bilar är samtliga filter tillverkade i Japan - alla utbytesfiler är tillverkade i USA (även om det står Toyota Genuine på dem). Serviceintervallet är 20 000 km. Då nästan samtliga importerade bilar har gått mer än 20 000 km så är det svårt att kontrollera. Alternativt har bilarna gått straxt över 6500 km. De flesta importörer tar inte in dessa då det är lättare a kontrollera ursprunget i och med att bilen är "oservad".

 

Jag beklagar, men jag kan inte ge dig bättre råd än vad jag har skrivit på detta Forum. Du skall istället ställa dig frågan varför en nästan ny bil i klass med Toyota Landcruiser kostar under 200' i Sverige.

En USA-producerad FJ Cruiser är förvånansvärt billig i USA (ca USD 25-35 000). Men när bilen står klar i ett EU-land så kan den rimligtvis inte vara billigare än vad den kostade i USA(?) Normalt kostar bilen i Sverige 50% mer än konsumentpriset i USA (inkl skatter, frakt, tull, moms och övriga regavgifter). Men då har du formodligen fått en USA-byggd bil utan diffspärrar och manuell låda.

Jag har en tjock och fin "table book" producerad av Toyota i Japan om FJ-Cruiser där hela historiken och utvecklingsarbetet finns med och alla fakta betr tillverkningsnummer, serier, marknader, specifikationer etc. Har du några FJ-Cruiser specifika frågor kan dy lyfta dessa här på Forumet så skall jag svara i mån om tid och tillfälle.

När du tittar på bilar skall du alltid kontrollera VIN-numret. Om det inte innehåller bokstaven "J" i början på ID-numret så är den INTE producerad i Japan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Flodvågsbilar" är de bilar som har utsatts för översvämning eller de orkaner som är vanliga i vissa delstater i södra USA. Enligt en federal lag får dessa bilar inte säljas till konsument i USA om det inte uttryckligen informeras om att dessa bilar är just "flodvågsbilar" - därför expoerteras de. FJ Cruiser är mest vanliga i de södra staterna samt Californien och New York. Återförsäljaren i USA har täckt sina kostnader för sådana bilar genom sin försäkring - därför kan de säljas billigt på export. Detta gäller ju givetvis inte bara Toyota. Det är vanligt också att Porsche, Mercedes och BMW säljs på export från USA. FJ Cruiser tillverkas dels i USA och i Japan. I USA säljs uteslutande bilar med automatlåda och inkopplingsbar 4X4 och med "elektronisk" antispinn istället för diffspärrar. De bilar med manuell låda har identisk drivlina med LC 120. Alla mina delar till våra LC120 passar exakt till min FJ (förutom motordelar och inredning då mina LC120 är diesel och FJ'n är bensin).

 

På senare tid skall det finnas ett register i USA på flodvågsbilar med VIN-uppgifter. Jag har dock inte hittat detta på nätet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har pratat lite med folk som känner mig och vet vad jag vill ha och hur jag vill köra.

Dom avråder mig från F J Cruiser.

En alldeles för vek bil sägs det.

FJ Cruisern är väl bara en kosmetiskt moddad L C 120?

Analogt med att nyare Hummer är kosmetiskt moddade Chevrolet Tahoe.

Jag är ju van vid lite stabilare bilar såsom G-Wagen och Samurai.

Lite besviken på Jeeparna. Har en kvar, men den är inte och ska inte bli offroadkörd.

Haft Nissan, fungerade fint och höll. Peder körde väl också Nissan tidigare.

För närvarande väger det över till förmån för en JKUR. Men den har många svagheter.

Det enda som avhåller mig från Mercedes är priset.

Jag tar tacksamt emot fler synpunkter och råd.

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ju van vid lite stabilare bilar såsom G-Wagen och Samurai.

Lite besviken på Jeeparna. Har en kvar, men den är inte och ska inte bli offroadkörd.

Haft Nissan, fungerade fint och höll. Peder körde väl också Nissan tidigare.

 

Stabilt som samurai ? bara jag som missat något ?

LC120 eller FJ Cruiser är långt ifrån en klen bil även om det kanske inte är landcruisers stabilaste.

Vad skall du igentligen ha bilen till ? Skall du bara köra skog eller även landsväg, expeditioner ? Kanske en äldre landcruiser kanske kan vara något?

Nissan Patrol är en bra bil om man bortser från dom tråkiga motorallternativen vi har här i Europa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Kört offroad och "äventyrsresor" i över 20 år snart. Även byggt/konverterat ett 15-tal bilar. Tror inte att jag skulle gå och köpa samt modifiera en FJ Cruiser om denna inte höll måttet. Skulle heller inte satsa på en LC 120 om inte denna skulle hålla måttet. FJ Cruiser har under de senaste åren rönt stora framgångar i bl.a. Baja 2000 och klassat ut många konkurrenter. LC 120 har under åren varit en mycket omtyckt bil att använda i Dakar Rally. Jag vet inte vilka källor du använder som rådgivare och vilka FJC de har testat under extrema förhållanden - men det känns som om de inte är speciellt pålästa :) .

G-wagen må vara "stabilare" genom sin "solid floating front axle" men bilen fungerar sällan, driv- och kardanknutar är brakar ihop allt som ofta (vilket IFOR-trupperna kan vittna om). LC120 är en utomordentlig plattform att bygga bil på - så jag förstår att Toyota valde 120-serien när de utvecklade FJCn. Diffspärrar och en mycket robust motor och drivlina, tillsammans med en kortare ram och de mycket korta överhängen gör FJC-modellen outstanding i terrängen. Den förhållandevis låga vikten i relation till storleken är också en bra kompromiss.

Nissans svaghet ligger oftast i riktigt tråkiga och underdimensionerade motorer och växellådor. Allt annat är en fråga om tycke och smak. Millen Works i USA har deltagit framgångsrikt i BAJA 1000 och även tagit fram en serie av FJC rally-raid modeller som du har svårt att hänga med hur mycket du än önskar. Men, skall du klättra i skogen - så är det en Suzuki du skall ha. Skall du ha en rally-raid bil som går av bara den i öken och terräng och där du hittar en väl tilltagen flora av trimdetaljer för både motor, drivlina och hjulupphägningar - då är FJC riktigt angenäm.

Personligen är jag inte mycket av "lersprättare" men tycker det är kul att köra fort i terrängen och på obefintliga vägar där har Toyota svarat upp med stor marginal.

Vet fortfarande inte vad du skall ha bilen till - förutom att "köra i skogen". Är det trail-körningar du skall göra är Toyota alldeles för stor i vilket fall som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min funderingar är att ruducera bilinnehavet från 6 till 3 eller högst 4 genom att ersätta en TJ(redan gjort), en KJ och en Samurai mot en kompromiss mellan de tre.

Jag absolut ingen "lersprättare" och här i mälardalen har vi inte så stora öknar så någon "Rally Raid-bil" är jag inte ute efter.

Mitt mål är en bil som är komfortabel som en Patrol/G-Wagen/Cherokee(som jag har nu) men är nääästan lika kompetent i terrängen som en Samurai(som jag har nu) eller en kraftigt moddad Wrangler TJ(som jag just sålt).

En bil som bekvämt tar mig till olika körområden inom 30 -40 mils radie och där låter mig trixa i tät skog och med lite bergsforcering och stenblocksklättring samt gärna ett grustag.

Tidigare körde jag Samuraien på bilsläp efter en Canadatillverkad fyrkrafsare. Men av någon outgrundlig anledning ersattes ekipaget av tvenne Jeepar, vilka inte levt upp till mina förhoppningar.

Men Samuraien finns kvar så med den kan jag leka i Sandlycke, Ekeby och Botkyrka. Längre sträckor är outhärdliga i den.

Tyvärr är ju inte miltärområdena utanför Enköping, Kungsängen, Södertälje och Strängnäs tillgängliga längre.

Så ser det ut med mitt behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Peder du som har en FJ. Hur gick du till vägar när du importerade den?var tog du in den ifrån?

Jag har blivit lite sugen på att skaffa mig en. Men nu när jag har läst här så förstod jag att den inte ska vara så billig som den är i Sverige om den ska vara okey. Så jag funderar på att ta in en med hjälp. Om du känner till någon firma som är seriös skulle det vara kanon.

 

 

Mvh Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jonas,

Har inte varit inne på Forumet under lång tid (tidsbrist får jag skylla på).

Jag köpte min bil genom Toyota i Gävle och kravet var att bilen skulle vara fabriksny med 0 km på mätaren.

Förutom USA så kan du importera från Kanada (då får du en hastighetsmätare med km istället för miles). Den blir dock dyrare då prisbilden är annorlunda.

Toyota levererade bilen till mig på "gatan" besiktigad och klar. Tyvärr ingår inte vagnsskadeförsäkringen så den får man betala från dag 1. Bilen hade dock garanti från Toyota.

Min bil byggdes om kraftigt med helt ny hjulupphängning, avgassystem etc. etc.

Skall du importera en bil så har den förmodligen gått ca 6500 km (om inte mer) och du skall kontrollera att inte aluminiumdetlajerna på motor m.m. har oxiderat och att det inte finns ytrost på bultar och skruvar. Du skall också lyfta på locket till oljepåfyllningen. Finns det en tendens till ytrost eller mycket kondens på insidan av locket så har bilen med all säkerhet levt ett "blött liv".

 

Min FJC är numera såld. Har dock kvar våra LC120 varav den ena nu börjar bli riktigt kapabel med ny fjädring, bärarmar, panhard, A-armar etc. etc. LC120.

 

Förmodligen kommer priserna på beg FJC att flukturera en aning då den nu slutas att tillverkas och 2011 blir nog den sista årsmodellen.

 

Mvh,

//Peder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

När Toyota Gävle tog hem den så landade den på ca SEK 380' regbes på gatan inkl 1 års garanti. Dock ingår inte vagnskadegarant. Hastighetsmätaren är då i miles med km på innerskalan. I och med att km-skalan är så pass stor så är inte miles-mätaren besvärande.

Toyota GA är inte så förtjust att Toyota ÅF gör dessa parallelimporter.

Jag körde som föråkare till Midnattssolsrallyt och körde sönder lamellen i kopplingen. Toyota GA tog dock detta på sin goodwillgaranti :-P

 

Trots att bilen byggdes om ganska ordentligt så var bilen alltid problemfri.

Jag lästa på annat ställe i detta Forum om brister i karossen (att den brister vid torpedväggen). Detta är felaktigt. På grund av att många detaljer i maskinrummet är upphängda i flyglarna så har det hänt att flyglarna har deformerats vid extrem körning. Samma problem har även LC120. Det finns en förstärkningsplåt att köpa hos Toyota. Men observera att detta endast har hänt på ett mycket fåtal FJ Cruiser och LC120. Jag har kört både FJ'n och 120 under extrema förhållanden och inte märkt någon tendens till deformation.

 

Skall du importera en bil själv från USA - så rekommenderar jag att du åker över och tittar på bilen innan du gör affär. Du kan då kolla upp bilen på CarFax för att se hela historiken. Har den då varit utsatt för flodvåg eller översvämning pga av regn m.m. så står detta i CarFax http://www.carfax.com (för USA) eller http://www.carfax.se (för svenska fordon).

 

Lycka till!

 

Mvh,

//Peder

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.