Gå till innehåll

Takräcke


ankarback

Rekommendera Poster

Funderar på att skaffa ett rejält takräcke till LCn. Då jag byggt säng och sånt i bilen finns det inte så mycket plats att lasta på längre. Tänkte ha reservhjul, hi-lift och sånt på det och så förstås några extraljus där fram.

Jag har tittat lite på frontrunner expedition som verkar både lätt och stabilt men dyyyyrt. Är det någon som har något annat förslag eller har erfarenhet av just detta räcke? Finns det fler än expeditionstore som säljer dessa räcken i Sverige?

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att skaffa ett rejält takräcke till LCn. Då jag byggt säng och sånt i bilen finns det inte så mycket plats att lasta på längre. Tänkte ha reservhjul, hi-lift och sånt på det och så förstås några extraljus där fram.

Jag har tittat lite på frontrunner expedition som verkar både lätt och stabilt men dyyyyrt. Är det någon som har något annat förslag eller har erfarenhet av just detta räcke? Finns det fler än expeditionstore som säljer dessa räcken i Sverige?

 

/Johan

Jag hade ett på min HDJ80 som jag var grymt nöjd med. Har det ännu kvar trots att bilen är såld. Jag köpte det från www.4x4shop.se, men varför inte beställa det direkt från fabriken i Sydafrika???? Deras RAND är ju lika klen som vår SEK, å borde vara billigast så!?!?!?

Lycka till!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett frontrunner Windcheetah som jag är väldig nöjd med. Jag har inte köppt det i sverige men när jag jämförde med Rino rack och ARB var dom billigare och enligt min mening bättre. Det är extremt lätt och tål hur mycket som helst. Men där finns ett par saker som jag skulle gort annerlunda med den erfarenhet jag har i dag.

- Köp ett "slim line". Vridstyvheten är nästan lika bra som på mitt fullhöjds rack. Det är lägre och betydligt snyggare. Jag har kompisar som har slimline versionen och lastar lika mycket som jag utan problem. Du slipper dessutom distanser om du skulle vilja sätta taktält på din bil.

- Nu har du en 60:a så jag förutsätter att det blir dropplist fästen för dig och dom är bra. Det samma gäller special fästena för 120, 100 och 200 serien. Men universal och rais fästena är alldeles för klena och helt odugliga. Jag fick bygga egna fästen för att få det att hålla.

- Man kan slippa massor med oljud genom att flytta och prova olika typer av "wind deflaters". Den jag har på min 200 är så gott som standard. Däremot fick jag bocka till en egen på min 100 series.

- många av tillbehören kan du fixa själv. Reservhjuls, extraljus och hi-lift hållarna är ingen höjdare. Bättre och mycket enklare att använda vanliga bultar. Spad hållaren passar bara små spadar, inget för riktiga skandinaver. Däremot är dunkhållarna och camping bordet riktiga höjdare. Lastöglorna kan du köpa billigare hos vilken järnhandlare som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick ett pris från expeditionstore på 11995:- på ett frontrunner slimline. Enda haken är att deras leverantör påstår att fästena ska vara samma på min HJ60 med högtak som på en HDJ80, det tror jag inte på. Mitt tak är ju 15-20cm högre.

Dom har fått en bild på bilen så dom vet hur den ser ut. Vad tror ni, är det samma fästen???

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Garranterat inte samma fästen....

Till min 80ia köpte jag till en sats extra fötter (org är bara 3st/sida). och då får man 6st av en läng och 2st av en, då taklisten ju böjjer sig något.

 

Som Du skriver så är ju taket bra mycket högre på en 6oia med högtak. Men köp direkt ifrån fabriken i Sydafrika, minst halva priset!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar igen från expeditionstore att dom kunde specialbeställa fästen om jag mätte höjden på taket vilket jag då gjorde. Sen ha jag inte hört ett ljud från dom. Har försökt ringa också men ingen svarar, underligt företag...

 

Tror inte det är realistiskt att beställa från sydafrika, frakten lär vara brutal för en så stor sak som ett takräcke.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet av expeditionstore.se är mycket bra, men visst - ibland blir det lite väntan. Har Magnus inte ringt tillbaka beror det troligtvis på att han själv väntar svar från leverantören.

 

Frakt från Sydafrika är dyr + moms.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick svar idag från Camilla. Magnus är tydligen bortrest. Det förklarar ju saken. Om dom får fram ett räcke som passar så köper jag hos dom. Lite enklare om något skulle krångla än att försöka beställa från sydafrika. Expeditionstore ligger ju i Bromma och det är inte långt från där jag bor. Tycker också dom verkar bra att ha att göra med så därför blev jag förvånad när dom helt plötsligt slutade höra av sig.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ingen takräcksaffär. Dom är trevliga och säkert seriösa men det känns inte riktigt som dom har tid för firman.

Vill inte skriva något illa om expeditionstore men jag vågar inte chansa ifall det skulle bli något strul med leverans eller annat. Då måste man kunna få tag på företaget snabbt. 12000kr som räcket kostar är en stor investering för mig.

Jag får leta vidare efter ett räcke någon annanstans. Kanske bygger ett själv iallafall :roll:

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Expeditionstore är under avveckling. De har försökt att sälja rörelsen. De arbetar numera med en agentur för LED-belysningar. Köp utomlands. Skickas hem på några dagar. Frakten får du ändå betala för om du köper från en svenska agent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående Expeditionstore; i våras köpte jag ett tält (oztent) därifrån. Var nöjd med det förutom att detaljkvalitén inte motsvarade prisklassen. Magnus på exp.store erbjöd mig ett nytt tält men eftersom det skulle dröja (slut på europalagret) fick jag pengarna tillbaka. Helt utan diskussion. Detta efter att tältet varit tre veckor i fält.

 

Köpte även ett Frontrunner Slimline, när det kom åkte jag till Bromma och Magnus hjälpte mig att montera det, drygt en timmes jobb, utan ett ord om ersättning.

 

Svårslagen service säger jag.. tror knappast du skulle bli utan hjälp om något strulade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är oftast problemet. Hanteringen till konsument och den servicegrad man gärna vill hålla gör att det i slutändan inte finns någon marginal kvar. Tyvärr är det så.

Vi säljer Autohome taktällt och volymerna i Sverige blir så små att man får driva verksamheten som en hobby om man skall hålla en hög servicenivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt, jag säger inte att dom har dålig service men det känns inte riktigt som att dom prioriterar firman och därför så köper jag någon annanstans. Fick inte riktigt rätt "magkänsla" så då är det lite mycket pengar på spel för mig.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 years later...

Passar på att kapa tråden lite grann... Tyvärr har jag en ganska begränsad ekonomi och har funderat på att bygga ett takräcke till min nyinköpta Land Cruiser BJ75. Min tanke var att göra en ram av stål och sen ha ett antal C-profiler av aluminium inuti. Är det någon som har erfarenhet av att bygga takräcken? Tips på var man hittar användbara aluminiumprofiler mottages gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Risk för galvaniska strömmar förekommer ju alltid när man blandar 2 olika material men undviker du att jorda tex lampor direkt genom takräcket och i stället drar en separat jordkabel minskar risken för att det ena materialet äter upp det andra och gör man ett takräcke helt i stål utan att varmförzinka det kommer det till slut att rosta upp innifrån ändå så det skadar inte oavsett hur man bygger det att ha lite koll på grejjorna efter några år så man ser att det är okey.

 

Jag byggde ett takräcke i stålrör till 42:an för några år sedan ( har inte rostat upp ännu ) i 25mm rör (har jag för mig) och färdiga rörkrökar .

Fästerna gjorde jag av plattjärn 60x6mm och "kramlorna" som greppar om dropplisten gjordes av rostfri plåt och galvad M6 gängstång.

Eftersom det är taktältet som skall sitta där uppe behövdes det inte så tätt med reglar att lägga saker på.

Mittendelen med aluminiumdurkplåten är till för att lasta mindre saker på så där sitter det några lastöglor att spänna i.

Den delen som går fram över vindrutan är för en stor aluminiumlåda att packa kläder i där av det extra staget ner i vindruteramens fäste.

Med 6 eller 8st fästen är det inga problem när hela familjen ligger och sover på taket eller när mina 120 kg står och hoppar där uppe. Det tål dessutom rejäla smällar på "tree-slidersna" utan att dropplisten tar stryk.

 

Här kommer några bilder och lycka till med byggandet.

/Mecki

 

post-917-0-49099400-1465326288_thumb.jpg

post-917-0-01570900-1465326357_thumb.jpg

post-917-0-08696400-1465326390_thumb.jpg

post-917-0-23173300-1465326416_thumb.jpg

post-917-0-08798500-1465326447_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för det utförliga svaret! Tänkte inte på problemet att blanda material... Jag gillar tanken med flexibiliteten man får med C-profiler (t ex Fronrunners takräcken), men det kanske blir lite onödigt krångligt. Gillar din design, min tanke var också att ha en låg profil men med många fästpunkter. Såg en bild (nedan) där man använt nätbotten för djurtransportburar som "golv" på takräcket, ser ut att funka bra, och troligtvis lättare än durkplåt.

 

Ska klura lite till på hur jag ska ha det och sen kanske det blir några bilder så småningom :)

 

4068a97f46b0123ad908f848b2c1221b.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.