Gå till innehåll
Martin

LC200 V8 dubbel turbo disel

Rekommendera Poster

Min 200 är mycket enklare än dom modellerna som finns tillgängliga i Europa. Men efter alla problem jag har haft men hydraulisk nivå system och anti allting är jag ganska nöjd med den jag har.

 

Den nya V8 dubbel turbo diselen tillsammans med den 6 stegade automaten är utmärkt. Jag kan inte tänka mig en bättre motor om man som jag mestadels kör på sand. Vridmomentet gör att jag kan följa efter betydligt mindre och lättare bilar så som Wrangler. Jag behöver ingen lång sträcks för att få tillräckligt med fart för att klättra sand dynor. Jag kan köra mycket mjukare och varsammare än vad jag kunde med min 100 med bensin V8:a.

 

För att börja med bilens grund utrusning:

Landcruiser 200 / V8 2008 med mellanöstern specifikationer.

Utrusningsnivå GXR (lite mer utrustning än dom Australiensiska GX modellerna men lägre än VX och dom Europeiska modellerna)

Kylbox mellan förarsätena.

Extra diesel tank på 60 liter.

Reserv däcket standard monterat på bakdörren.

 

Sen har jag plockat på en del tillbehör. Det mesta jobbet har jag gjort själv...

 

Suspension:

- Tough Dog fjädrar. 40mm lyft där frame och 20mm där bak.

- Tough Dog Ralph heavy duty +300kg stötdämpare bak. Ärligt talat är dom lite för hårda. Jag måste ha minst 200kg där bak annars blir bilen stötig.

- Tough Dog big bore stötdämpare fram.

Verkligen en uppgradering jag kan rekommendera. Originalen var riktigt mjuka och hade jag bilen full med folk var den riktigt jobbig...

 

Differential.

- Center lock och LSD bar var original. Numera sitter där ARB air lockers både fram och bak. Fram axeln är betydligt grövre än på 100 modellen och jag hoppas att den skall hålla för diff lock fram. Utväxlingen är samma som standard.

 

Hjul och däck

– Bilen kom med 17” fäljar skodda med 295/65-17. Jag har dom kvar som ”sommar däck”

- Jag har ytterligare 6 standard fälgar skodda med Cooper STT 295/70-17. Dom för lite oväsen på vägen, men gör sig förträffligt i sanden. Man kan utan vidare sänka trycket till 0,8 bar utan att dom kränger av. Är man försiktig kan man köra dom på 0.6 bar utan problem. Dom är väldigt mjuka och ger ett stort ”foot print”

- Tiredog sensorer på däcken men en monitor på instrumentbrädan för att hålla koll på lufttryck och temperatur.

 

Protection

- ARB Sahara bar fram med high lift fästen. Vitmålad får att passa bilen. Nummerskylten sitter med gångjärn täcker winchen.

- Bash plåten som följde med Sahara baren var buklig efter första trippen. Nu sitter där 10mm aluminiumplåtar hela vägen bak till växellådan. Lokal tillverkning. Dom som sitter på nu kommer att modifieras för att tillåta att man tar av oljefiltret utan att ta ner hela plåten.

- Lokal tillverkad bakre kofångare med high lift fästen

 

Recovery

- Superwinch EP9 med extra långt syntetiskt rep. Fast monterad kontroll på instrument brädan.

- 3 förstärkta recovery points bak. Mittenpunkten är avsedd som säkerhets punkt on någon av om andra skulle brista. Använder alltid bridle och säkerhets lina om bilen sitter illa.

- 2 förstärkta punkter fram.

- 2 5cm tjocka waffel bord / sandstegar.

- 2 Ihoprullbara aluminium sandstegar

- High lift jack

 

Navigation och kommunikation

- ICOM 208e amatör radio VHF/UHF 50w. Antenner för olika band

- 2 Motorola GP300 VHF och 2 UHF hand apparater med laddare

- Thuraya satelit telefon

- Garmin 276c GPS för väg kartor.

- Bildator med 8.4” tuchscreen monitor för:

Topografiska kartor (Fugawi / google earth om tillgång till GSM / 3G)

Väg navigation (Route 66)

Underhållning (winamp / VCL)

Trip computer / övervakning / logg (OBD express)

 

Andra tillbehör och uppgraderingar

- Extra optima batteri installerat bakom högra panelen bak.

- Pirana laddningsregulator för extra batterierna,

- Batteri monitor för både vanliga och tillbehörs batteri. Tillbehören kopplas automatiskt bort om batterispänningen blir för låg.

- Optima yellow top extra batteri

- KCR box. 295hk 720nm

- TJM snorkel. Nej det finns inget vatten här att köra i. men luften är renare och 3 grader kallare vid taket = extra power!!!

- ARB Kompressor för Airlockers och däckspumpning. Kompressorn är installerad I motorrummet.

- Extra kompressor för att pumpa däck installerat I lådsystemet.

- 3 x Bosch navigator extraljus konverterade till exenon.

- Halvljusen konverterade till exenon.

- ARB standard dimljus konverterade till exenon.

- Back kamera.

- Parkerings radar fram och bak.

- Front runner roof rack med hemmabyggda hållare. Dom som kom med tackräcket var alldeles för klena.

- andra reservhjul på taket

- fast installerat låd system med fridge slide.

- Weller 50liter kompressor kylbox

- 12 till 230v 500w inverter.

 

Saker som skall på inom det snaraste:

- TJM rock sliders

- luft tank.

 

 

Här kommer lite foton av bilen.

 

front2.jpg

 

front8.jpg

 

back2.jpg

 

recovery.jpg

 

stuck1.jpg

 

drive2.jpg

 

drive.jpg

 

Jag funderar att ta bilen med mig hem. Blir det problem att få den körbar i sverige? Bilen själv uppfyller alla krav, men kommer bilproviningen att ha invändnigar om mina tillbehör?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jätte intressant läsning Martin du har verkligen fått ihop en komplett äventyrsbil kan tänka mig känslan att glida fram över sanddynorna i V8 mullret. .. du är tämligen ensam om 200 här på forumet så all infomation tas med intresse.

 

Vet ej om det går att få in den i Sverige. Måste ju gå som flyttgods men jag vet ej hur det fungerar med helbilsgodkännandet och allt det där...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att få se att nya LC200 inte bara är elektronik och lyx, utan verkligen är en bil som fungerar vad det är tänkt att Landcruisers skall vara till. Synd att inte toyota europa satsar (mer) på basutrustade bilar.

Ang import så är det vissa lättnader vid flyttgods än vid vanlig import/införsel vilket förhoppningsvis kan gynna dig. En bra start för att få lite bättre besked är nog länken JAK tipsade om. Notera att man skiljer på införsel när det är inom EU och import när det är utanför EU.

Du får gärna utveckla vidare "Bildator med 8.4” tuchscreen monitor för". Är det en laptop, minidator med lös touchscreen, eller något toyota original??

 

Förresten, jag gillade skarpt bilden där du drar loss en discovery baklänges :) :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där är inte så mycket muller av V8:an. Den är väldigt tyst och väser lite när man drar på. Det enda man höra är när turbon öppnar för fullt och det visslar... Man kan också höra hur motorn suger luft genom snorkelen när man kör skata och ger full gas. Men det är en perfekt äventyrs bil.

 

Datorn är ett hemmabygge. Lådan, power supply och skärmen kommer från Car-TFT i tyskland, resten är standard dator komponenter ihopaplockade från dom lokala dator handlare. Jag har haft den i 5 år nu och utvecklingen har gått framåt. Jag byggde ett system åt en kompis för en månad sedan som var mycket mindre, tystare stabilare och många gånger bättre. Skärmarna har blivit mycket ljus starkare, solid state hårdiskar och helinkapslade lådor utan fläkt gör systemen bättre...

 

Datorn är monterad under passagerare stolen (där navigerings system och förstärkare sitter på full option modeller). Tyvärr har jag datorn hemma för tillfället så det lönar sig inte att ta kort på kabel härvan. Däremot hittade jag ett gammalt kort på datorlådan.

DSC_0013.jpg

Skärmen sitter i mitten av instrumentbärdan. Jag har plockat ut original radion och ersatt den med en single din enhet. Det gav mig tillräckligt med plats för att bygga en hållare till skärmen. Tyvärr skymmer den bilens inbyggda klocka, men... Den sitter i alla fall stadigt och man kan använda tuchscreen funktionen även om det hoppar och skakar.

DSC_0014.jpg

Jag skall ta lite bättre kort när jag har datorn i bilen igen.

 

Bilen i sig själv är inga problem att få med mig hem. Jag har kollat med Toyota Sverige och specifikationerna är likvärdiga med dom där hemma. Dock är jag orolig för min bullbar. Men jag får se hur det går. I värsta fall får jag väl skruva på min plastkofångare när jag går till besiktningen...

 

Jag hamnar ofta som sweep (sista bil) när vi är ute och därför blir det jag som drar loss folk. Detta av ett antal anledningar. 200 är idialisk att dra loss med. Det enorma vridmomentet gör att man kan vara mycket försiktigare när man drar. Jag behöver inte ta full fart för att ha kraft tillräckligt. Det räcker att jag sträcker stroppen och sedan ger gas. Den är tillräckligt stark. 200 är också betydligt tyngre än dom flesta andra och egen vikten hjälper också till. winch, difflocks och förstärkta recovery points hjälper också till.

 

200ans vridmoment gör det också svårt att följa mig i sanden. Jag behöver inte ta fart för att komma över ett krön eller upp för en backe. Den har tillräckligt med kraft i alla fall. Det innebär att jag kan ta en tämligen snäv och aggressiv linje. Wranglers och andra lätta, mororstarka SWB har inga problem att följa, men dom jag oftast åker ut med har långa, välutrustade och tunga bilar och dom har svårt att hänga på. Detta är självklart något jag visar så ofta jag kan... :)

 

Om ni vill se fler bilder från öknen är ni vällkomna till vår lokla klubb hemsida. Det är i och för sig mer än Toyota... :)

http://www.me4x4.org

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Martin,

Tror knappast att du får problem med din stötfångare då den smiter längs bilens front. Du har ingen bullbar. En "bullbar" har en påbyggnad som även går ut till bilens strålkastara. Det du har är en "A-båge" som skydd för extraljusen vilket är helt ok.

Jag har ett antal LC V8 dubbelturbo kompletta med växellådor (manuella) samt harness liggande i Frankrike.

Funderar att konvertera en av mina bilar med denna motor (FJ Cruiser). Tyvärr kommer växelspaken upp där handbromsen sitter så man måste göra någon form av länksystem. Jag har kört LC200 här hemma och, som sagt, motorn gör hela bilen. En perfekt motor för våra syften.

När har du planerat din hemrasa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Peder,

 

Precis vad jag ville höra, jag tackar. Jag planerar inte att flytta hem till sverige för gott. Men min arbetsgivare vill att jag skall flytta till vårt huvudkontor i Rom. Jag har försökt få tag på vad som gäller i italien, men jag har inte ens fått tag på någon som kan svara på min frågor. Jag har frågat på ett antal klubbforum men man bör nog prata italienska för att få något svar. Det lilla jag fått ut är att all utrusning måste vara TUV godkänd vilket varken min fram eller bak bar är TUV godkänd. Därför kommer jag nog att lytta hem till sverige för att kunna ta bilen med mig. Det är troligt att jag kommer att använda bilen i Italien och nordafrika men då med svenska skyltar. Flytten går någon gang över sommaren så går att som det skall så besöker jag er på någon träff till hösten.

 

Jag har en kompis här som letar efter en V8 till sin baja utrustade FJ som han tävlar med i rally raid serien.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Martin,

Starta gärna en tråd under "prylar" och berätta om datorn. Jag har ett gäng frågor ang den, men vill inte förstöra din garage-tråd med detta.

Lägg gärna in er klubbsida under "länkar" oxå! Där fanns mycket att se på den sidan!

Under "säljes" har Peder annonserat ut V8-motorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilen gick igenom den svenska registreringsbesiktningen i onsdags. Inga som helst problem att få in den med metall kofångare och allt det andra på. Skyltarna är på väg. Det enda problemet är att dom mindre begåvade personerna I dubai inte brytt sig om att fylla in korrekt vikt angivelser på den när den registreades. Tyvärr kunde / ville inte besiktningen hemma göra det bättre, så jag har nu en bil med 3000kg tjänstevikt och 3120kg totalvikt. Den är dock registrerad för 8 personer. Det blir 8 väldigt små personer om man skall få in 8 av dom inom 120kg...

 

Resan hem till sverige gick helt utan problem. 965 mil genom 11 länder och vi han till och med en bit off-road på vägen. Jag håller på att göra en samanställning av resan och jag skall försöka lägga up den när jag är färdig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skönt att den rullade igenom utan större besvär. Det är ju nästan på gränsen att du behöver busskort för att köra den nu ;)

Ser fram emot reportaget!

Hoppas du även har möjlighet att komma på träffen sista helgen i augusti, så vi får se din bil i verkligheten!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade önskat att jag kunde komma och hälsa på på träffen. Tyvärr är jag nog inte i sverige den hälgen. Jag kommer inte att veta säkert tills ett par dagar innan. Jag hoppas man kan komma med på en sista-minuten om jag är hemma... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får vi väl hoppas du är i sverige då, så vi får se kärran ;) Självklart går det bra att anmäla sig i sista stund!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett tag sedan jag skrev. Jag har tyvärr varken haft tid att förbättra bilen eller det utlovade resereportaget. Bilen fyller 2 år om ett par veckor och har gott och väl 7000 mil på mätaren. Som jag sa så har den svenska nummerskultar och är parkerad utanför mitt hus i utkanterna av Rom.

Bilen väckte uppmärksamhet redan i Dubai och något mer när den var parkerad hemma i Sverige. Men den sticker riktigt ut i Rom trafiken. Inga problem att köra den i stan; störst kör först principen gäller här. Dock är den lite svårparkerad. :P

Dock finns här inte mycket sand eller annan off roading. Jag har hittat ett par klubbar, men det är svårt att hänga med om man inte pratar italienska. Dock har jag hittat et gäng som åker till Libyen ett par gånger om året. Jag hoppas att jag kan prata in mig där.

Bilen har fått ett par förbättringar sedan jag skrev senast:

- Bash plåten där framme är delvis bytt och förstärkt. 10mm aluminium var inte kraftigt tillräckligt och nu sitter där en rör ram på insidan.

- Konstruktionen för att hålla mitt extra batteri var något för vek. Jag har flyttat det tillsammans med laddningsregulatorn till motorrummet. För att få plats med det fick jag flytta om ett av start batterierna. Start batterierna är också utbytta mot Optima yellow top.

- Mina side stepps var helt sönderkörda och är nu utbytta mot rock sliders som dessutom fungerar som luft tankar.

- Installerat en Scanguage II. OBD fungerar utmärkt. Problemet är att man har så mycket annat på skärmen så jag såg aldrig när saker inte var som det skulle…

Jag skall försöka få i en 27 MHz PR radio innan det snaraste. Italienarna använder varken VHF 14x MHz eller UHF 44x MHz så det blir att trycka i ytterligare en radio. Det börjar dock bli väldigt trångt på instrument panelen och jag vet inte riktigt hur jag skall få plats med den.

Jag har också börjat skissa på en ny version av den fällbara nummerskylts hållaren som ni ser på bilden ovan. Jag bad om en Svensk skylt i USA storlek men fick en vanlig nummerskylt. Efter som version ett av den fällbara hållaren gick sönder så funderar på en ny konstruktion. För tillfället täcker skylten lite av luftintaget.

Det var nog allt för denna gången. Jag skall försöka få upp lite bilder så småningom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt länge sedan jag skrev senast och fick inspiration efter att sett räddningsverkets gamla bil. Tyvärr har jag använt min bil mycket mindre än jag tänkt mig och dels efter som att de flesta ändringarna bara är relativt små.

 

Dock mina två veckor långa tur för två år sedan till Tunisien gick ganska hårt åt bilen. Efter ungefär halva turen gick bottenfästet på min ena fram coil-over framdämpare helt av. Korkad som man är så hade jag mina reserver hemma i garaget eftersom mina Australienska överdimensionerade tough dog dämpare är just ett av det hållbaraste men kan ha… Så där satt man utan både dämpare och fjäder. Med lite våld och utan fjäderkomprimerare lyckades vi få bort paketet. Två bilar packade dämparen och gav sig av mot civilisationen för att få tag på en svets. Resten av gruppen gav sig av på andra hållet för att ta sig fram till en oas. Så där blev jag kvar på toppen av en de högsta sanddynerna med en trasig bil. Just att det var på toppen av en sanddyn var tur i oturen då jag kunde ha radiokontakt med båda teamen. Två dagar senare kom min svetsade dämpare och efter ytterligare lite våld kunde vi få på den så att färden kunde fortsätta.

 

post-842-0-20896300-1404672740_thumb.jpg

Bild av camp i öknen.

 

Resan tillbaka gick dock bra och svetsningen höll fint. Dock blev jag tvungen att vara försiktigare än vad jag hade önskat. När jag kom hem blev det byte jag av ren desperation till en uppsättning alldeles onödigt dyra ORAM Step 4 Rally Raid dämpare med externa oljekylare och fjädrar av samma modell som sitter på flera av Dakar ekipagen. Jag hade knappast bytt till sådana någon vecka senare.

 

Jag upptäckte dessutom 2 olika design fel:

Toyotas original reservhjulsgrind på bakdörren gör att däcket hamnar alldeles för lågt. Kör man upp för en brant sanddyn slår däcket i marken. Detta resulterade i att min baklucka blev intryckt av däcket. När jag kom hem flyttade jag däcket ungefär 15 CM uppåt, vilket jag hoppas skall räcka. Jag fick ju också min tillknycklade dörr tillknackad och tillspacklad.

 

post-842-0-22812300-1404674935_thumb.jpg

Spare wheel carrier before

 

Spare wheel carrier after

 

Det andra problemet var min avtagbara dragkrok. Det var ju o och för sig bra att själva dragkroken är avtagbar, men gjutjärnsklumpen som själva klumpen sitter fast i tålde inte markkontakten och gick av helt och hållet. Tyvärr säljer inte toyota endast klumpen så det blev en dyrbar nå dragkrok som nu ligger i garaget. Numera sitter där 12 mm skyddsplåtar som förhoppningsvis kommer att skydda gjutjärnsklumpen.

post-842-0-91840800-1404675065_thumb.jpg

Dragkrok

 

Inget av ovanstående var något problem i mellanösterns sandöken, men klarade inte Saharas stenöken.

 

Ett problem jag haft sedan jag höjde bilen har varit att däcken slits ojämnt. Utsidan slits mer än insidan. Tittar man framifrån ser man att hjulen pekar lite inåt. Detta kommer förhoppningsvis att avhjälpas med ett par nyinköpta total chaos uniball upper control arms som väntar på att bli installerade.

post-842-0-98442800-1404680351_thumb.jpg

Total chaos upper controll arms redo för installation.

 

Det har också blivit lite ombyggnader av takräcket. Tidigare hade ett fullstorleks räcke som var tomt för det mesta, men upptogs av tält längst fram och däck bakom när man åker ”på tur”. Praktiskt på tur, men elände att få av och på när man inte behöver det. I stället har det blivit en ram för tältet som låter mig installera tältet delvis framför railsen. Bakom det har det blivit en ram gjord av fyrkantsrör som håller andra reservhjulet, sandstegar och high lift. För vardagsbruk har jag modifierat Thule rör och byggt egna fästen så att rören sitter permanent mellan railsen. Då kan jag enkelt montera thules skidhållare eller cykelhållare efter behov. Dock fungerade min lackering inget vidare då primern jag använde inte fäster på aluminium. Så nästa steg blir att lära sig det.

post-842-0-20407900-1404675212_thumb.jpg

Egentillverkade cross-rails

 

Bilen är ju ganska hög och jag har blivit ganska trött på att behöva lyfta upp cyklarna på taket. Dragkroksmonterad cykelhållare fungerar inte då däcket tar i. Därför blev det en egentillverkad variant som sitter på reservhjulet fäst i min high lift hållare. Fördelen är att den följer med reservhjulet och därför aldrig sitter ivägen. I grundutförande tar den en cykel, men en påbyggnadsmodul kan den ta fler. Lamporna blev monterade efter att den italienska polisen tyckte att jag behövde en ”utstickande last skylt”. Fungerar även utmärkt när man kör off-road eller har släp efter och sitter numera så gott som permanent på bilen.

post-842-0-12039800-1404676131_thumb.jpg

Cykelhållare

post-842-0-63523800-1404676189_thumb.jpg

Cykelhållare utsvängd

 

Förutom detta har det blivit en hel del elinstallationer. Jag började med att rensa bland sladdarna och i stort sätt börja på nytt. Andra steget blev att installera an diod som gör att laddspänningen från generatorn har ökat från ungefär 13.5 till 14 volt för att batterierna ska ladda lite snabbare.

När det ändå var tid att byta batterier, dels eftersom att de var slut och dels för den högre laddningsspänningen så blev det också separata batterisystem för förbrukare när motorn rullar och när den står stilla. Tidigare separerade jag mina batterier för att ha ett till varje, vilket fungerade ganska bra tills jag började använda min vinsch. Även om motorn rullar laddar den inte tillräckligt. Lösningen blev att ersätta original med kapacitetsmässigt lika stora lika stora gelcell batterier som har en mindre fysisk storlek. Genom att ställa dom på högkant fick jag in båda på förarsidan.

post-842-0-04906000-1404676277_thumb.jpg

Batterier på högkant.

 

Då blev det plats till ett extra batteri för alla andra förbrukare. Tidigare hade jag ett Pirana relä mellan batterierna, men då extrabatteriet aldrig helt blev fulladdat bytte jag ut det mot en DC-DC laddare. Båda har fördelar och nackdelar så framöver blir det kanske att installera en kombination.

post-842-0-74982100-1404676327_thumb.jpg

Bild extra batteri

 

Jag har separerat alla tillbehör i 3 olika delar:

- Huvudbatterier ström hela tiden – billarm, satelitspåring, Eccon Lock, Släpkontakt

- Huvudbatteri ström när motorn är igång (relästyrt) – Kompressor, Vinsch kontroll, extraljus, elsäten,

- Extra batteri ström hela tiden – Kyl

- Extra batteri ström i radio läge eller manuellt (relästyrt) – bilradio, kommunikationsutrustning, belysning, andersson – cigg – USB urtag, dator, belysning, 230v invertor,

 

Allt är nu kopplat till någon av tre nya säkringshållare. I motorutrymmet som dessutom har flera av reläerna, framför passagerarsätet och

post-842-0-26516400-1404676497_thumb.jpg

Bakom panelen på höger sida

 

 

Då USB numera är vanligare än cigg pluggar slaktade jag en dator och skaffade en 12 till 5V konverter. Den sitter under instrumentbrädan och kontakterna kommer från gamla datorer.

post-842-0-55754000-1404676747_thumb.jpg

5V usb urtag i vindrutan.

 

Även när det gäller knappar och brytare har det blivit uppdatering. Jag hittade ett företag i USA som säljer knappar som ser ut som original.

post-842-0-82709800-1404676887_thumb.jpg

Alla diffspärrarna och kompressorn samlade på samma ställe och backkamera och vinsch master på vänster sida.

 

När det gäller mittkonsolen är jag inne på 4:de generationen. Batterimätarren kommer att bli uppdaterad och försvinna till vänstra sidan av ratten. I stället kommer där USB kontakter. En brytarna är av samma typ som Klydd har i sin garagetråd, jag har dock etiketterna som han saknar. Funkar utmärkt fortfarande efter mer än 2 år. Dock retar jag mej på att av är nedåt och på uppåt, så det får nog bli modifikation Klydd style. Från knapparna styrs radio PTT på båda mina radio, vinsch, huvudström och alla lampor.

post-842-0-40621600-1404677670_thumb.jpg

Versjon 3 av knapprad.

 

Jag planerade att ersätta både min PC och bilradio med en kinesisk android baserad enhet från Ebay. Den är dock riktigt kass. Jag köpte den just för att den är android och för att jag skulle kunna köra både navigationsprogram för väg så väl som för offroad och dessutom OBD programvara. Inget av detta fungerar i praktiken. Så nu står jag där med en radio med en stor display men utan vettig programvara… Backkameran fungerar ju bra i alla fall.

post-842-0-26225000-1404677772_thumb.jpg

 

Så det har fått bli en Android baserad pekplatta i stället som sitter ovanför radion. Stör inte mig det minsta, men kortare personer klagar på att den sitter i vägen.

post-842-0-61898300-1404677921_thumb.jpg

 

All innerbelysning är nu LED. Ger mycket bättre ljus. Dessutom ar jag en LRD ramp på bakluckan som både ger bra belysning i bilen när luckan är stängd och utmärkt ljus utanför bilen när luckan är öppen.

post-842-0-73944800-1404680509_thumb.jpg

 

Framtill har det också blivit nytt ljuse. Sedan tidigare hade jag uppgraderat halvljuset och mina extraljusen till HID (helljuset är original HID). Nu har jag även fått i HID i mina dimljusen. Jag tröttnade också på ARBs position/blinkers kombination och ersatte den med några små ramper med 5W LED som pekar lite ut åt sidan. Perfekt komplement till mina extraljus. Vill man ha bling, kan man dessutom (troligt vis helt olagligt) använda dem som DLR.

post-842-0-30430900-1404678309_thumb.jpg

 

Jag har även fått till ordentliga backljus där bak väl infällda i stötfångaren.

post-842-0-07088800-1404680231_thumb.jpg

Redigerad av Martin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grym bil!

Intressant och roligt läsning , ser fram emot nått litet resereportage nån gång.

 

/Mecki

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade ytterligare ett foto som kan vara relevant. Om någon annan som har en ARB bar skulle vilja ta bort sitt extra positionsljus och blinkers, och ersätta den med en liten LED ramp.

post-842-0-27587300-1404826165_thumb.jpg

Denna fungerar alldeles utmärkt i storlek. Jag har sett samma modell från några svenska sidor.

 

Enkelt, bara att såga bort den yttersta kylflänsen i nivå med lampans hus och sedan borra i mitten av aluminium höljet. Installera med en ny lite längre skruv än original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.