Gå till innehåll

Mecki

Members
  • Innehållsräknare

    1 643
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Mecki senast vann den dag 14 februari

Mecki hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

27 Excellent

Om Mecki

  • Födelsedag 1966-09-08

Profile Information

  • Ort
    Kode norr om GBG
  • Interests
    Mekanik, Teknik, Fotografering, Friluftsliv, Familjen
  • Jag kör
    Turbokonverterad BJ42 -83 & HDJ80 -93, BJ45 -83
  1. Mecki's 80:a

    Nu har turbon och spridarna kommit tillbaka efter renoveringen så nu väntar jag bara på ett stort paket med bult och packningar så att jag kan börja montera tillbaka grejorna Före. Efter. Spridarna behövde få nålarna utbytta. Det skall bli väldigt intressant att se hur motorn går nu. /Mecki
  2. Värme/fläkt i flaket.

    Hej ! Här https://m.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa-m&pi=841650&ws_tp1=cp&ref=PLA_BIL&subref=841650&utm_source=PLA_BIL&utm_medium=PLAfeed&utm_campaign=PLA_BIL_feed&utm_content=841650&gclid=Cj0KCQiA5aTUBRC2ARIsAPoPJk9YKEIS5hPpb9aDnmcFw_A38KSAJ9Sl6aKkquXl-2DF5BNbFekX4hoaAqYcEALw_wcB är en enkel 12V värmefläkt du kan testa för att se om den klarar av att värma upp utrymmet på flaket som du hade tänkt dig. Det verkar som att dom flesta 12V värmeelement ( som jag hittade) är på runt 150W . Du kan komplettera med en sån där "svamp" man sätter på taket på båt och husvagn för att få in friskluft . Men jag tror ändå att det bästa är att göra som MFI9 tipsar om och montera ett värmepkt som värms av kylvattnet från motorn där har du allt i ett och du får en jämn och fin värme. Alternativet om du inte vill dra slangar från motorrummet är att montera in en bensin eller dieseldriven varmluftsfläkt typ Ebesbresher (eller hur det nu stavas ) men då blir det andra problem med vart man gör av bränsletank och avgaser Hmmm inte helt enkelt det här Lycka till ! / Mecki
  3. Mecki's 80:a

    Det var lite pilligt att få upp sätena till spridarna ur hålen i toppen men det visade sig att en M8 gänga passade precis att skruva i hålet och då gick det enkelt att dra upp det gamla sätet /Mecki
  4. Brake booster failure

    Tack @Klydd det tar lite tid när man skall prova dig fram och testa allt man läst sig till. Som tur var så gick bilen att köra under tiden . Jag glömde lägga till lite till den tidigare texten . "Bromsvätskan är bytt, fram verkar det som att det sker på gammalt hederligt sätt genom att man pumpar upp tryck med bromspedalen. På dom bakre bromsarna byggs trycket upp utav den elektriska pumpen dvs är tändningen påslagen så trycks bromsvätskan ut så länge det finns vätska i behållaren och nippeln är öppen , det är nog därför man bara skall hålla på några sekunder i taget." Och det var att om någon har upplevt ovanstående på ett annat sätt än det jag beskrivit är jag tacksam att få reda på det för jag vet fortfarande inte om det är rätt. / Mecki
  5. Mecki's 80:a

    Där efter demonterades turbo och spridare för översyn. AC kylet har sett bättre dar så får lämna plats för ett nytt när fronten ändå är demonterad.
  6. Mecki's 80:a

    Även 80:an får lite välbehövlig omvårdnad. Först var det dax för kamrems och kilremsbyte . Det kändes gött att ha startat motorn så man vet att den gick innan den plockades ner igen.
  7. Brake booster failure

    Lite uppdatering i ämnet. Bromsvätskan är bytt, fram verkar det som att det sker på gammalt hederligt sätt genom att man pumpar upp tryck med bromspedalen. På dom bakre bromsarna byggs trycket upp utav den elektriska pumpen dvs är tändningen påslagen så trycks bromsvätskan ut så länge det finns vätska i behållaren och nippeln är öppen , det är nog därför man bara skall hålla på några sekunder i taget. Angående problemet med att pumpen inte stänger av sig och att larmet går och ABS lampan tänds . Orsaken till detta problem visade sig vara ett läckage runt vindrutan . Den som bytte rutan gjorde ett dåligt arbete och limmade inte rutan i ovankant, detta gjorde att det rann in vatten utmed insidan av A-stolparna och där sitter väldigt mycket elektronik som inte tycker om vatten . Så nu när rutan på nytt är bytt fast på rätt sätt ( tack Ryds Glas i Kungälv) och allt vatten är upptorkat , alla kontakter isärtagna och spayade med kontaktspray verkar allt fungera som det skall . Så behöver du byta framrutan på din 100:a , poängtera för den som skall göra jobbet hur viktigt det är att det blir helt tätt för annars får man en massa (o)lustiga elfel. /Mecki
  8. Mecki's 80:a

    Det har inte hänt så mycket med 100:an men ett stötdämparbyte var riktigt behövligt. Cambervinkeln behövde justeras då ovankanten på framhjulen lutade utåt med snedslitna däck som resultat. /Mecki
  9. Information om 40-serien

    Det kan vara bra att kopiera informationen om H55F lådan till dom övriga LC modellerna som den lådan sitter i.
  10. Information om 80-serien

    1HD-T = 12 ventilare 1HD-FT = 24 ventilare Vanliga fel : Framrutan läcker in vattnen runt gummilisten . Fönsterhissarna trögar . Fick bättre rostskydd iom faceliften -95 .
  11. Uddevalla 10/2

    Ser lagom geggigt ut Vi mötte flera av ekipagen i går när vi drog husvagnen förbi där. /Mecki
  12. KZJ73

    Hej och välkommen hit. Nu vet jag inte på rak arm hur stora däck man kan få plats med på din 73:a men det finns säkert nån här som kan svara på det. Dom flesta offroad bilar brukar se bättre ut med en liten höjning på 2" och det lämnar också lite mer utrymme för större däck. Så det är inte säkert att din bil har satt sig i fjädringen , särskilt inte om den är en fin lågmilad orginalbil. Men är du ute efter orginalprylar. Det finns några olika sidor där man kan hitta orginaldelar till sin Toyota och här är en av dom https://carmarka.com/en/catalog/toyota Du kan hitta fler här på forumet under fliken "Länkar" http://toyota4x4.se/forum/225-laenkar/ Skriv in din VIN kod eller chassinummer så hittar du just din bil och rätt reservdelskatalog. //Mecki
  13. nya fjädrar och dämpare

    Det var skillnad, där ser man vilken betydelse ordningen på dom små bokstäverna har Du är alltså ute efter orginalprylar. Det finns några olika sidor där man kan hitta orginaldelar till sin Toyota och här är en av dom https://carmarka.com/en/catalog/toyota Du kan hitta fler här på forumet under fliken "Länkar" http://toyota4x4.se/forum/225-laenkar/ Skriv in din VIN kod eller chassinummer så hittar du just din bil och rätt reservdelskatalog. //Mecki
  14. nya fjädrar och dämpare

    Tjena! Du köper dina delar från euro4x4parts http://www.euro4x4parts.com/toyota_parts/fj_cruiser/4_0i_v6_petrol_2006/5_suspension_steering/U/suspension_coil_spring_ome_old_man_emu Som forummedlem har du även 10%i rabatt. /Mecki
  15. Bakdiffen låser inte

    Förresten, lyssna om du hör relät till diffspärren klicka när du har den i lägväxel och vrider på vredet. Relät sitter på passagerarsidan bakom handsfacket. Låter det inget kan det vara säkringen som gått sönder. /Mecki
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.