Jump to content

Mecki

Members
  • Content Count

    1902
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    44

Mecki last won the day on June 1

Mecki had the most liked content!

Community Reputation

421 Excellent

About Mecki

  • Birthday 09/08/1966

Profile Information

  • Location
    Kode norr om GBG
  • Interests
    Mekanik, Teknik, Fotografering, Friluftsliv, Familjen
  • I drive
    Turbokonverterad BJ42 -83 & HDJ80 -93, BJ45 -83

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tyvärr så är ju varken 60 eller 80-serien kända för att vara förskonade från rost, snarare tvärt om. Vill man ha en Land Cruiser utan att lägga allt för mycket tid o pengar på underhåll får man leta bland dom senare modellerna 120, 150 & 200-serien men då är ju prislappen en helt annan. Men man kan ha tur och få tag i ett välunderhållet exemplar med få mil på mätaren och då gäller det att hugga som en cobra för dom blir bara färre och färre till antalet. Om du inte redan har sett det så finns den åtminstone 1 st 80:a och 2 st 60:or på Blocket som inte ser så dumma ut. Eller vill du hellre ha en bensinare ? / Mecki
  2. Var den -03:an också en bensinare ? Jag läste lite fel, nuvarande ägare har bara haft den sen i slutet av april så jag tror inte att han har så mycket historik. På www.car.info kan man hitta en del matnyttig information, har bilen legat ute till försäljning på tex Blocket dom närmsta åren finns dom uppgifterna med där. Uppgifter på tidigare ägare hittar man som vanligt på https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb/ Om man loggar in med bank id. / Mecki
  3. Hej Gunnar. Nu har jag väl inte nån järnkoll på bensin 100:orna men det priset känns som lite högre än vad dom brukar annonseras för. Det är svårt att göra nån bedömning av rosten utifrån dom bilderna, det bästa är väl att prata med den tidigare ägaren då den nuvarande inte haft bilen i mer än 1 år. Generellt kan man väl säga att har rosten väl kommit så är den där för att stanna. Sen står den som en -99:a i pappren och inte en -00:a men det har väl inte nån större betydelse tror jag , har för mig att uppgraderingen av framdiffen kom något år senare (rätta mig om jag kommer ihåg fel) / Mecki
  4. @Klydd Det är inget att skatta åt. Dom som var på förhandsvisningen har fortfarande inte hämtat sig från chocken / Mecki
  5. Redan fixat, "kommer snart på en biograf nära dig" 😉 / Mecki
  6. Känner att det får bli en sväng med 42:an i dag 😊 /Mecki
  7. Mecki

    Div. LC bilder

    🤣🤣🤣 Hoppas att Marknadsansvarige på det stället fick en rejäl bonus för den underfundiga marknadsföringen 👍 / Mecki
  8. Vad skall inte en som skall skydda oss mot alla högteknologiska faror i framtiden köra om inte en 80-serie 😎👍
  9. @Chrille vad heter "macken" som du tankar HVO100 på. Jag hittade en "mack" bestående av en farmartank i industriområdet (Åbro industri i Mölndal) brevid där jag jobbar men där behövde man ett särskillt tankkort för att tanka så jag tankade på Tanka i Rollsbo industriområde i Kungälv i stället för där gick det bra att betala med Master Card men då får man ju ingen rabatt. Tanka började sälja HVO100 för att volvo kör/körde nån test på taxibilar där. / Mecki
  10. Jag har kört våran HDJ100 på HVO100 nu under vintern (ca 1000 mil) och det har gått bra. Har inte märkt nån större skillnad annat än att den har kännts lite "piggare" om man nu kan nämna Land Cruiser 100 och piggare i samma mening. Jag trodde dock att det skulle märkas något på bränsleförbrukningen tack vare att HVO100 har ett högre Cetan-tal men förbrukningen har i princip varit identisk med vad den är när man kör på vanlig diesel. Den enda skillnaden jag upplevt är att HVO100 har legat 1-1,25:- dyrare / liter än på Ingo eller ST1 där jag brukar tanka. Nu när 42:an väckts ur sin vintetslummer skall vi se hur den reagerar på det moderna bränslet. Har ni som testat upplevt nån skillnad i förbrukningen eller har den också varit oförändrad ? / Mecki
  11. Det skall man kunna om man hittar ett rör i lämplig dimention som passar genom mitten av lamellen/splinsen utan att glappa för mycket och i änden av röret få till en dubbe som passar i lagret i svänghjulet , då får man ett verktyg som hjälper till att centrera lamellen mot mitten/lagret i svänghjulet. I min garagetråd använde jag den axeln från växellådan som går genom lamellen eftersom växellådan ändå var isär tagen. / Mecki
  12. Det specialverktyget jag kan tänka mig behövs är ett för att centrera lamellen mot svänghjulet. Sen kanske man behöver lite annat för att plocka ner växel och fördelningslådan. Tror inte att det skiljer sig så mycket mellan 90 och 40-serien i det förfarandet . http://toyota4x4.se/topic/2910-mecki´s-bj42a/page/10/#comments / Mecki
  13. Mecki

    MrWIBs HDJ100

    Tjenare Mr . Hur stor bit behöver du? Jag har några plåtar 3/5 på firman som jag kan klippa ner, det blir lite billigare än att köpa en hel plåt. / Mecki
  14. Tyvärr , jag har inte heller hittat något om det. / Mecki
  15. Helt rätt, slarvigt skrivit av mig. "Justering" brukar innebära att man fuskar till det och lägger brickor på fjädrarna för att öka trycket på lamellerna för att på så sätt kompencera för slitaget. /Mecki
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.