Jump to content

soll

Members
  • Content Count

    240
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

soll last won the day on March 21

soll had the most liked content!

Community Reputation

9 Neutral

Profile Information

  • Location
    Stockholm

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jag har haft två 90-serie LC och mellan varven haft nyare icke-toyota-bilar. Nu senast har jag haft en XC70 som bruksbil. Sammantaget tycker jag totalekonomin för en äldre LC är smått fantastisk. Mina nyare icke-toyota-bilar har haft reparationskostnader på minst 10-15k om året dessutom är vädefallet helt sinnesjukt. Om rosten inte är ett allt för stort problem är nog det billigaste att låta din 90:a rulla vidare. I annat fall skulle jag satsa på finast möjliga 120 eller 150 och satsa på att behålla den länge.
  2. Se till att göra en ordentlig bakgrundskontroll på alla objekt du kollar på. Sök på bilens chassinummer/vin-code på Google eller ta en Carfax. Jag har från och till tittat efter en Fj Cruiser och gjort lite sökningar på de bilar jag spanat på. Finns tyvärr en hel del bilar med tveksam historik i Sverige. En till synes fin lågmilare visade sig vara voltad och upplagad i Mellanöstern (man hade bytt hela karossen), en annan visade sig ha salvage title från USA och har sedan tagits in via Baltikum där den lagats upp och sedan sålts till Sverige.
  3. Min erfarenhet är är farten är helt avgörande för förbrukningen på stora bilar. Så fort man kommer över 110km/h drar det iväg. Nya dieselbilars avgasrening verkar också göra att förbrukningen ökar. Vi hade en 2012 Ford Ranger som bara hade partikelfilter. Den körde vi konstant på 0,9l/mil. Förra året bytte vi till 2018 Ford Ranger som utöver partikelfilter har Adblue. Den ligger hittills sällan under 1,1l/mil blandad körning.
  4. Det är nog bara du som kan avgöra om det är värt det🙂Rent rationellt är det kanske svårt att motivera så mycket pengar för en gammal bil när det flesta sysslor säkert kan utföras av en LC120 eller tom en Pajero... Men HDJ80 är ju en ikon och skicket och miltalet du beskriver är tämligen unikt så det är nog däromkring värdet ligger. Om det är en riktigt fin 80 du söker är det garanterat vettigare att satsa på den finast möjliga du kan hitta än att tänka sig att fixa upp en billigare. Det blir oftast dyrare. Samma sak med alla eftermarknadsdelar. Har du ändå tänkt att utrusta bilen med dessa är det nog billigare att köpa en bil som redan har den utrustningen.
  5. soll

    Flak kåpa i ALU

    Vi har en snarlik kåpa från Alucab, också Sydafrikansk. http://alu.cab/en/home Köpte den av Genesis Import i Tyskland. http://shop.genesis-import.de/ Jag är supernöjd med den överlag. Riktigt smarta skenor för att fästa takräcken och annat som fästs med vanlig M6 bult eller vagnsbult. Enda synpunkten jag har är på låsen som sannolikt inte är vintertestade. Vid väderomslag till frost kan de frysa fast. Lite silikonspray har gjort att det funkar OK men det händer ändå att man får peta lite med en skruvmejsel för att få upp låset/stängningsmekanismen.
  6. Här finns en till synes fin 80 i Italien. https://www.subito.it/auto/toyota-land-cruiser-hdj80-hdj-80-1995-asti-280557865.htm
  7. Efter att ha varit utan Land Cruiser ett par år och återigen blivit smärtsamt medveten om vad det kostar att äga moderna bilar som inte är Toyota har jag kommit fram till att jag behöver en Land Cruiser igen. Är därför på jakt efter en fin 90 eller 100 serie. 5-dörrars 90-serie, helst bensin och manuell låda 100-serie diesel med manuell låda eller 5-stegs automat Skicka PM om du har eller känner någon som vill sälja. Tack!
  8. soll

    GRJ 79

    Fin bil! Vad räknar du med för bränsleförbrukning med den motorn?
  9. soll

    JAKs LC90

    Fin 150! Har en släkting som köpte en 90:a någon gång i slutet av 90-talet. Körde ungefär 36k mil om jag minns rätt och bytte sedan in den mot en 150 för 3-4 år sedan.
  10. soll

    olles kdj95

    Jag som tyckte 100w halogen lyste mycket… Glömde nämna för dig att det finns ett rätt kul reportage om bilen på Expedition Portal http://expeditionportal.com/featured-vehicle-2001-land-cruiser-kdj95/
  11. Helt oanvänt diff drop kit från ToyTec. Sänker framdiffen en aning vilket minskar vinkeln på drivaxlarna och besparar drivknutarna i samband med att fjädringen höjs. 500kr Tel noll-725546696
  12. Både motorn och lådan håller nog för mer effekt om det sker på rätt sätt. I båda fallen är värmen den stora problemet. Som första steg skulle jag installera en turbotrycksmätare och en avgastempmätare. När du har koll på vad som händer kan du addera bränsle och laddtryck och vara trygg med att du håller dig på säker nivå. Ska du dra tungt med mer effekt kommer automaten jobba hårdare. Kanske värt att addera en tempmätare där med och en större oljekylare.
  13. soll

    HDJ100-03 manuell

    Låter som ett kap. Diesel antar jag?
  14. Beroende hur mycket tid du är villig att lägga ner skulle jag rekommendera att du kollar i Tyskland eller Holland istället. Sök på https://www.autoscout24.com/ Att köpa bil i Holland är superenkelt. Alla kan engelska och pappersarbetet tar ca 15 min.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.