Jump to content

Jah

Members
  • Content Count

    384
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Jah last won the day on August 8

Jah had the most liked content!

Community Reputation

60 Excellent

Profile Information

  • Location
    Sthlm
  • I drive
    トヨタ
    BJ40 & HDJ80
    instagram.com/jonhertov

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Typ så här brukar jag göra. När man ändå river allt är det lika bra att byta alla lager och tätningar! Skulle inte byta delar bara för att byta men inspektera och se över följande: Kolla så king pin lager inte är slitna ev byta, se till att det är rätt shims osv. Viktigt att CV/axeln ligger centrerat i packboxen. kolla anläggningsytan för packbox på inneraxel. Kolla lagerbanorna på spindeln. Inre bronze bush ev uppdatera till nållager. Har du ABS är detta superviktigt. Kolla CV, glöm inte de yttre splinesen. Om den klickar är det dax med går att flippa höger och vänster å köra bra länge till. Kolla splinesen på yttre flange.
  2. Jah

    Mecki's 80:a

    Målade LC ram med isotrol grund och isoguard. Efter två vintrar på saltvägar kom rosten tillbaka. Inte helt övertygad att det är bästa färger för ändamålet.
  3. Jah

    Mecki's 80:a

    Snyggt med dubbla fästen
  4. Så här ser min set up ut. Fram: -Dubbelknut kardan. Går att bygga till rimligt pris från andra modeller. Mätupp vinkarna mot låda och pinion först. Testa även att montera bort den främre kardanen så det verkligen är den som skapar vibrationerna. Även värt att se över lager i diffen och utgående fördelningslåda. -Castor correction plates med original bussningar. -Distans på swaybar ca 5cm på ram sida. -Jag behövde även byta spindle pga lagerslitningar. Vilket skapade vandring och obehaglig känsla i hela styrningen. Värt att kolla detta! Passade även på att uppdatera till 105 nållager och long spline cv osv osv. Bak: -Justerbara upper trailing arm och longer low arms -Distans på swaybar ca 5cm på ram sida
  5. Jah

    HJ47

    Ser inte bilderna
  6. Bästa är att köra med nya kontrollarmar som korrigerar höjning och Castor. Näst bäst är att flytta ned bare fästena mot ramen. Sedan castor correction plates och sist bussningar vilket är det vanligaste sättet att lösa det med. Jag har både 2” och 4” bussningar liggandes om du är intresserad. kolla även spelet i styrsnäckan. Kan göra stor skillnad att justera den oxå.
  7. Tack Valdas. Tror inte det är optimalt att använda den till 2h tyvärr.
  8. Vet att de byggde om en del mellan H och 2H men passar en 2H på kåpan tro? Har den samma vridning som på HJ47?
  9. Vilket år och modell kommer den i från? Kan du tänka dig sälja endast kopplingskåpan?
  10. Jag har samma erfarenhet. Även om man kan köra med GL5 så länge man väljer en som inte sliter på gul metal / har ”lsd” verkan. Lådan växlar mycket mjukare med GL4.
  11. Den lådan är en riktig arbetshäst som tål en hel del men om det inte byts olja eller om det är för lite olja i fördelningslådan kan du få problem. Oljan i från fördelningslådan kan pressas upp till växellådan. Kolla oljenivåerna i båda växellådorna. Se till att ventilationen till fördelningslådan inte är igensatt. Om den pressar över olja till växellådan så kommer det rinna ut då du öppnar på fyllningen på växellådan. Du kan lätt montera en slang i mellan påfyllningarna så rinner den tillbaka av sig själv. Använd GL4 inte GL5. Om lådan slår, viner eller hoppar ur växlar kanske det är dax för en renovering. Vilket i sig inte är svårt, det tyngsta jobbet är att lyfta ned dem
  12. Har för mig att det är ett annat lager på RD142 vilket är den jag installerat i både 60 och 70 serien.
  13. Proffsigt att du reggar till personbil först Du ska ha hjulager fett till hjulager och Lithium Moly fett till CV.
  14. Jag tycker verktygsvagn med lådor är det bästa. Bara märka upp grejerna tydligt mot låda och sedan rulla fram vid behov Även bra med en liten bänkyta intill där man jobbar. Enda nackdelen är att ibland är det för trångt för att kunna rulla fram vagnen hela vägen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.