Jump to content

Jah

Members
  • Content Count

    391
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Jah last won the day on August 8 2019

Jah had the most liked content!

Community Reputation

62 Excellent

Profile Information

  • Location
    Sthlm
  • I drive
    トヨタ
    BJ40 & HDJ80
    instagram.com/jonhertov

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Jah

    Köpa ny bil

    50k försvinner snabbt för att utrusta en 4x4 overlander. Jag skulle leta efter något så färdigt som möjligt. komfort och framkomlighet - köp en Hilux med automat eller liknade
  2. Jah

    Köpa ny bil

    Håller med tidigare inlägg om att det finns mycket ha begärt för en 70 serie. Men köpa en bil för att tillfälligt resa! Jag skulle lägga mer fokus på att hitta rätt bil med rätt utrustning i rätt skick för den den typen av miljö och resa. Mindre fokus på att hitta en speciell modell. Har du kollat alt. att hyra expeditions utrustade 4x4..? kolla med @priffe han har ju en LC i AU
  3. Vet du från vilket år är den i från och viken motor sitter det iden?
  4. Jah

    Delar t 40serie

    Kolla med Marcus i Uppsala han säljer ju både en 42 och extra ram, balja osv Jag har ekonomi plåt till fronten dvs den nedre delen.
  5. Jah

    3B Styrservo KÖPES!

    Original eller från 60, 70 modell?
  6. Jo kommer förbi en stund men vet inte om 4motion är rätt även för de lätta spåren :)
  7. Är det inte rött silikon original!?
  8. Typ så här brukar jag göra. När man ändå river allt är det lika bra att byta alla lager och tätningar! Skulle inte byta delar bara för att byta men inspektera och se över följande: Kolla så king pin lager inte är slitna ev byta, se till att det är rätt shims osv. Viktigt att CV/axeln ligger centrerat i packboxen. kolla anläggningsytan för packbox på inneraxel. Kolla lagerbanorna på spindeln. Inre bronze bush ev uppdatera till nållager. Har du ABS är detta superviktigt. Kolla CV, glöm inte de yttre splinesen. Om den klickar är det dax med går att flippa höger och vänster å köra bra länge till. Kolla splinesen på yttre flange.
  9. Jah

    Mecki's 80:a

    Målade LC ram med isotrol grund och isoguard. Efter två vintrar på saltvägar kom rosten tillbaka. Inte helt övertygad att det är bästa färger för ändamålet.
  10. Jah

    Mecki's 80:a

    Snyggt med dubbla fästen
  11. Så här ser min set up ut. Fram: -Dubbelknut kardan. Går att bygga till rimligt pris från andra modeller. Mätupp vinkarna mot låda och pinion först. Testa även att montera bort den främre kardanen så det verkligen är den som skapar vibrationerna. Även värt att se över lager i diffen och utgående fördelningslåda. -Castor correction plates med original bussningar. -Distans på swaybar ca 5cm på ram sida. -Jag behövde även byta spindle pga lagerslitningar. Vilket skapade vandring och obehaglig känsla i hela styrningen. Värt att kolla detta! Passade även på att uppdatera till 105 nållager och long spline cv osv osv. Bak: -Justerbara upper trailing arm och longer low arms -Distans på swaybar ca 5cm på ram sida
  12. Bästa är att köra med nya kontrollarmar som korrigerar höjning och Castor. Näst bäst är att flytta ned bare fästena mot ramen. Sedan castor correction plates och sist bussningar vilket är det vanligaste sättet att lösa det med. Jag har både 2” och 4” bussningar liggandes om du är intresserad. kolla även spelet i styrsnäckan. Kan göra stor skillnad att justera den oxå.
  13. Tack Valdas. Tror inte det är optimalt att använda den till 2h tyvärr.
  14. Vet att de byggde om en del mellan H och 2H men passar en 2H på kåpan tro? Har den samma vridning som på HJ47?
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.