Jump to content

Jah

Members
  • Content Count

    374
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    6

Jah last won the day on August 8

Jah had the most liked content!

Community Reputation

56 Excellent

Profile Information

  • Location
    Sthlm
  • I drive
    トヨタ
    BJ40 & HDJ80
    instagram.com/jonhertov

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Den lådan är en riktig arbetshäst som tål en hel del men om det inte byts olja eller om det är för lite olja i fördelningslådan kan du få problem. Oljan i från fördelningslådan kan pressas upp till växellådan. Kolla oljenivåerna i båda växellådorna. Se till att ventilationen till fördelningslådan inte är igensatt. Om den pressar över olja till växellådan så kommer det rinna ut då du öppnar på fyllningen på växellådan. Du kan lätt montera en slang i mellan påfyllningarna så rinner den tillbaka av sig själv. Använd GL4 inte GL5. Om lådan slår, viner eller hoppar ur växlar kanske det är dax för en renovering. Vilket i sig inte är svårt, det tyngsta jobbet är att lyfta ned dem
  2. Har för mig att det är ett annat lager på RD142 vilket är den jag installerat i både 60 och 70 serien.
  3. Proffsigt att du reggar till personbil först Du ska ha hjulager fett till hjulager och Lithium Moly fett till CV.
  4. Jag tycker verktygsvagn med lådor är det bästa. Bara märka upp grejerna tydligt mot låda och sedan rulla fram vid behov Även bra med en liten bänkyta intill där man jobbar. Enda nackdelen är att ibland är det för trångt för att kunna rulla fram vagnen hela vägen.
  5. Jag köpte min ifrån escape4x4. Som Mecki skriver funkar kopian bra men den behöver modifieras något för att fungera optimalt. På original versioner sitter det förstärkning innanför karossplåten vilket inte följer med i kina kopian. Montera plattor som Mecki föreslår. Jag satte en extra bult, så är det även på originalet. Svetsa fast den övre plattan i D stolpen. För att inte plåten ska flexa. Den nedre sitter stadigt pga karossens former. Gummihållaren på den överbakluckan finns det färdiga markerade hål för på insidan. Det saknades en gummi kloss till anläggning emot den nedre luckan, dvs vid låsningen. Blev mycket stadigare då jag monterade extra gummikloss. Förse gångjärnen med svarvade plast bussningar. Jag har 295/75R16 på min utan problem. Alt som jag skrev innan kolla efter beg. Från England. Se bara till att få med kaross delen i från D stolpen. Känner inte till någon verkstad i Sthlm området då jag gör allt själv med min LC, men kolla med verkstäder som sysslar med lastbilsservice. Det borde kunna ordna med service av framaxel osv. Jag har frågat Toyota i Kungens Kurva om service på äldre LC men de var inte intresserade. Lådsystem kan en lokal snickare snabbt slå ihop. Eller så skruvar du ihop ett själv. Så här har jg gjort, med plats för extra batteri, bord, lådor osv i lådsystemet.
  6. Så här löste jag det med hjulhållaren svårt att hitta original hållaren. Men skulle leta i England.
  7. Vet inte om det är samma som på en bj73 men där behöver man lossa ett par stycken inne i hjulhusen från undersidan. dvs ta bort innerpanelen där bak.
  8. Är det den långa eller korta modellen du söker dvs skiva eller trumma och från vilket år? Jag har ett par stycken av båda modellerna någonstans i gömmorna.
  9. Av egen erfarenhet med fjädrade undereden till stolarna kommer du inte ifrån bilens studsande. Testa istället att ta bort något av de kortare bladen i bladfjädrarna bak. De påverkar inte höjden utan på mer på hårdheten, genomslag och axelvridning. Brukar ta ett par rundor innan man hittar rätt set up med bladfjädrar.
  10. Tråkigt att det var så mycket fel på bilen men du har förhoppningsvis en bra grund att jobba med! Beg. dieselpump borde du kunna hitta i England.
  11. Populär film bil 🤘
  12. Så hur gick det då! Rotationen på axeln är 1,7* per höjd tum. Läst flera trådar i ämnet, en del tycker bilen funkar "bra" mellan 2* - 0* i castor. Själv skulle jag inte vilja hantera den bilen i hastig inbromsning eller undanmanöver Jag bytte castor corrections bussninagran mot castor corrections plattor med original bussningar. Skillnaden blev som natt och dag, bättre flex offroad och mycket stabilare i höga farter. Fort. ”fel” vinklar mot fördelningslåda och pinion men dubbelkardanen tar hand om det smidigt.
  13. Ni som aldrig gjort denna operationen - se och lär. Underbart klipp!
  14. Ta hand om era bilar. De flesta fel jag har haft på mia LC har vart rost relaterade problem, Ja då har jag en förkärlek till de lite äldre modellerna i och för sig:) Vill tipsa om detta klippet, finns många andra bra produkter på marknaden. Jag använder både Lanotec och Fluid Film på de senaste bilarna jag haft, tyvärr tycker jag att ingen av dem sitter kvar bra. Måste spraya på med jämna mellanrum men det funkar. Även om bilen har fått enligt min mening fel rostskydd men tjockt lager Tectyl som funkar bra de första åren sedan blir det en rostfälla under.. Lanolinet tränger in och mjukar upp gammalt rostskydd så det blir klippigt igen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.