Gå till innehåll

Jah

Members
  • Innehållsräknare

    335
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

Jah senast vann den dag 31 Maj

Jah hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

19 Good

Profile Information

  • Ort
    Sthlm
  • Jag kör
    トヨタ
    BJ40 & HDJ80
    instagram.com/jonhertov

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jah

    Adventuras BJ40

    Grymt med en till 40 serie i Sverige! Vilken årsmodell blev det?
  2. Finns lite att fundera på om du köper en 40 serie. Som Mecki nämt skiljer det inte bara mellan åren utan även geografiskt på 40 serien. Tidiga årsmodell har bättre plåt. Senare är mer kompatibel med nyare modeller. dvs om du vill göra det lättare för dig med uppdatering av skivbromsar, avlastad axel osv så är det 1979 och senare som gäller. 1978 var sista året med 1 piece fördelningslådan, mindre drivaxelfläns. Det var tillval med skivor, servo osv. dvs du kan hitta en BJ42 utan servor och utan skivbromsar men med 3,4 motorn och 4 växlad låda.
  3. Jah

    LC 80 Diverse AC-delar

    Jag tar dem!
  4. Allt kan ha att göra med paj drivknut. Dvs öppen mitt diff i högen och paj drivknut...
  5. Jah

    Vinklar på kardanaxel

    Okej intressant. Hur mycket castor hade du på den efter den höjningen? Var det en manuell eller automat? Har för mig att den manuella kardanen är kortare än auto vilket borde ge mer vibrationer i så fall... Vilket som blir det dubbel kardan fram på min nu. Nästa steg blir att byta lager i pinion/kronhjul osv vilket skulle vara orsaken till ljud från framaxel.
  6. Jah

    Vinklar på kardanaxel

    Nja castor på ca4-5* känns rimligt. Original 2-4*. 2-2,5" verkar det som att original kardanen klarar av men sedan händer det en del. Någon annan mer erfarenhet av detta? Klydd hur mycket har du höjt dina bilar fram?
  7. Jah

    Vinklar på kardanaxel

    Inga märkbara vibrationer. Men då jag mätte vinklarna på axel och fästen var det inte bra. Märkte först skillnad då jag monterade bort axeln, helt plötsligt var bilen mycket tystare Har rätt mycket castor korrigering (för 3-4” höjning) vilket är orsaken till vinklarna. Ska blir intressant med dubbelkardanen på. Återkommer med rapport.
  8. Jah

    Vinklar på kardanaxel

    Hitta en dubbelkardan från annan Toyota modell med samma bultmönster. Däremot behöver den kortas något för att passa.
  9. Svarvade bussningar till gångjärnen för att allt skulle sitta stadigt. Blev ju riktigt bra tillslut 😎
  10. Ni som har höjt era bilar, hur har ni hanterat vinklarna på kardanaxlarna? Det är framförallt den främre som jag får negativa vinklar på i och med castor corrections och höjningen. Min bil är höjd ca 3tum och castor vinklar för 3-4tums höjning. Mitt första alt. är att montera dubbelkardan fram. Någon som har tips på vart men hittar eller från vilka modeller man kan ta ifrån? ska vara 60x60cc bultmönster. Alt 2 är att montera frihjulsnav. Hur har ni löst detta??? tacksam för tips
  11. Tack för svar. Fick hem kopia på original. Antagligen samma som du köpte Mecki. Tänker ge den lite ny färg och bättre bussningar innan jag monterar. Återkommer med bild.
  12. Funderar på att flytta upp extra hjulet bakom bilen istället! Någon som har bra tips på hållare för extra hjulet till en 80? Någon som har denna typen https://shop.cruiserparts.net/index.php?main_page=product_info&cPath=6_43&products_id=297 och kan rekommendera? Klarar den ett 35 hjul?
  13. Jah

    div landcruiser delar

    Hej, Måste dubbel kolla vad jag har kvar. Vilka relän söker du, vilken modell har du? dvs med eller utan timer?
  14. Finns fler kända fel på H55F lådan. Ämnet kanske passar sig bättre i en H55F diskussionstråd med tips då samma låda sitter i flera olika modeller. Fick förklarat för mig av Toyota verkstad att problemet med packboxen mellan lådorna kan orsakas av igensatt avluftning av fördelningslådan vilket ledertill övertryck! Vet inte om jag köper det helt men tror inte packboxen i sig är dålig. Ett annat känt fel, har beskrivit detta i annat inlägg. Splinsen på ingående axel tenderar att slitas. Lösningen: 1 ta bort drev för kraftuttag och ersätta med long spline drev. 2 samma fel finns på en engelsk 4x4. där borrar man två små hål i drevet in mot axeln för att få in oljan till axeln. Jag har gjort det första alternativet med bra resultat för att få bort backslash i lådan. Även känt att 5.e växeln hoppar ur. Finns massor små trix och uppdaterings delar till den som vill uppdatera sin växellåda vid renoveringen.
  15. Jah

    div landcruiser delar

    Har 4 st BFG AT 285/75R16 på Alu fälgar som suttit på en lc80. PM vid intresse.
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.