Gå till innehåll

MrWIB

Members
  • Innehållsräknare

    1 224
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    2

MrWIB senast vann den dag 26 mars

MrWIB hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

47 Excellent

Om MrWIB

  • Födelsedag 1975-01-24

Profile Information

  • Ort
    MÖLNLYCKE
  • Interests
    ?
  • Jag kör
    HDJ100
    Passat GTE Hybrid
    Cayenne Transsyberia
  • Yrke
    KAM WT

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. MrWIB

    Kamremsats (kamrem + spännhjul)

    Har en kamrem och tillhörande spännhjul till en HDJ100 till övers. Bytte min på Toyotaverkstad och inser att detta kit kommer passera bäst före datum innan jag behöver byta igen. Pris = Högstbjudande
  2. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Nu närmar 100k, så dags att uppdatera med något för att dra lite läsare Efter att ha lagt en förmögenhet på ny AC-kompressor och kamrem så var pengarna slut och jag var tvungen att åtgärda (dvs byta) de gnisslande fläktremmarna själv 😨 jag borde givetvis bett dem byta dessa när de ändå höll på med ACn, men man kan inte komma ihåg allt. Aldrig rört något sådant själv, utan var tvungen att tillbringa mycket tid framför Youtube och rådfråga far flera gånger. Men så var det dags ... Började med att lossa spännhjulet till multiremmen, gick smutt. Hakade av remmen och skruvade loss fläkten, gick smutt. Började ana oråd redan här, inget går så här lätt ... Lossade generatorn, fått fin skiss av far hur det fungerar, så inga problem. Skruva loss de inringade bultarna och slacka den med pil markerade spännskruven Här börjar det. Drar och sliter i generatorn, rör sig inte. Sliter lite till, inget alls. Ringer far för lite stöttning och support, men även han går bet, gissar på ytterligare bult eller annat. När man plockar bort fläkten så lossar även fläktremhjulet, utnyttjade det faktum och plockade bort alla remmarna, blir lite mer lättarbetat då. Kom på att jag kan testa att bända generatorn åt andra hållet, dvs "spänn-hållet". Det gick lätt. Kunde röra generatorn väldigt mycket åt fel håll, men åt rätt håll, dvs det hållet som behövs för att montera på de nya remmarna gick det inte lika bra. ca 3h senare med fruktlös försök av bändande och lirkande gav jag upp och tryckte generatorn så långt åt rätt håll det gick. Monterade på remmarna på generatorn och sedan använde jag det slacket som fanns och bände (extremt försiktigt) på fläktremshjulet med remmarna på, på fläktbultarna. Antagligen långt ifrån hur man skall göra, men jag kunde inte få något annat att fungera Sen var det snabbt gjort att montera tillbaka allt, spänna åt alla muttrar, hålla tummarna och starta bilen ... Den startade och inga (o)ljud! Succé!! För framtida behov och referens så lägger jag bilder med artnr på remmarna här: Multiribrem 99364-31720 Fläktrem 90916-02452 Det som såg ut att lösas på runt 1 timme max, tog lite dryga 4h att lösa Men nästa gång fixar jag det på 30min max 👍 Just det, självklart regnade det ganska rejält i slutet för att förbättra humöret. Som tur var så låg jag mest under bilen och bände ... För er som otåligt väntar på att baklucke-lemmen skall göras om får ge er till tåls lite till, har haft ont om tid och hittar inget bra (dvs någon som inte säljer enbart jätteplåtar) ställe att köpa plåt. Men jag har fortfarande intentionerna att fixa det i år.
  3. MrWIB

    Importregler???

    Hej, Tror det är svårt att svara generellt på den frågan, beror nog mycket på vilket land det gäller. Vad jag har förstått är det lika olika från land till land. Har för många år sedan skrivit en "hur importera från Frankrike" post här på forumet, men det var många år sedan så vet inte om det gäller fortfarande. Från Tyskland är det lätt, finns många "hur importera bil från Tyskland" trådar på olika forum. Har gjort det själv, men tyvärr lite för osäker på de olika stegen för att beskriva hur man gör (Det var några år sedan dessutom så saker och ting kan ju ha ändrats).
  4. MrWIB

    CTEK D250TS

    Har haft en i ca 2år (eller 3?) och den funkar kanon. Som @MFI9 skriver, slarva inte med mm2 på kabeln så bör det funka fint. Använder inte solpanel ...
  5. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Jag tänker att jag blivit klokare Och så måste kostnaden per användningstillfälle ner, hittills ligger vi på 1250kr/gång ... dyrt däckbyte det änna Helt grym resa! Balkan-länderna är en favorit, och så Albanien, man borde investera i hus där nere innan alla andra kommer på hur bra det är. Har hört att man kan få en kustnära bunker till rimligt pris
  6. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    I väntan på det stora ingreppet (vet inte riktigt var jag kan köpa plåten ännu), så fick sig bilen en välbehövlig invändig tvätt efter årets resa (vill man läsa mer om den kan man göra det här). Använde då bla Turtle textiltvätt Som efter att jag hade läst instruktionerna fungerande långt över förväntan, kan rekommenderas. Är tyvärr varken sponsrad av Turtle eller Swedol, ännu ... Plockade även ner hasplåtarna fram för byte av fläktremmar, då de, remmarna alltså, gnisslar otåligt ibland vid start av bil. Mitt verkstadstips här blir, använd domkraft att lyfta plåtarna med, 100% lättare med en sådan, hasplåtarna väger mer än man tror när man skall skruva och lyfta samtidigt.
  7. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Tackar! Sån rulle måste ju köpas bara för att testa lite, verkar nästan för bra för att vara sann
  8. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Oooohhh! Bra ide där! Det jag ser som lite omständligt är att man måste plocka ur alla lådor ur bilen innan man börjar kocka, annars kan det bli lite jobbigt att få ut sakerna (i min setup). Men klart värt att fundera ett varv till på.
  9. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Hmmm ... Blev alldeles exalterad igår, detta har jag planerat i många år och så såg jag ovan film, tog det som ett tecken och begav mig ut för att köpa material. Då slog det mig, var köper man sådant material? Försökte med Bauhaus men deras plåtar var för små ... (och ganska dyra tycktes det mig). Så, jag behöver durkplåt (Bauhaus kallar det "vårtplåt", kanske det riktiga namnet?) ca 1400x500mm (lite marginal i det) och pianogångjärn ca 130cm (kanske kan delas upp på flera?) Jag tänker att 1,5mm plåt borde räcka, jag skall göra som i videon och lämna en del material kvar som förstärkning. Vi står ju mycket på den och donar med tältet, men 1,5mm med en del stöd under borde väl funka?
  10. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Let´s do this! 👍
  11. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Äntligen redo att kasta loss! 😎 En extremt hektisk dag som slutade lyckligt, mot, om inte alla, så åtminstone några odds ... Började i onsdags kväll, hittade min "Motormännen i europa" bok och slöbläddrade lite, noterade att i Albanien behöver man grönt kort, aj då glömt att fixa det ... Surfade in på IF för att beställa, gick inte, men där råkade jag se deras krav för att få ut något på stöldförsäkringen i en massa av de länderna vi tänkte besöka i sommar, alla rutorna skall vara etsade med bilens regnr ... aj aj aj Ringde IF tidigt torsdag morgon och löste grönt kort (hämtade i Mölndal), frågade samtidigt var man kan etsa sina rutor, det visste de inte. Började googla och ringa lite förtvivlat, tog många försök innan jag hittade en som kunde, Ryds bilglas i Mölndal. Körde dit på avtalad tid och möttes av ett, tyvärr maskinen är trasig ... Men han ringde sin leverantör/kollega(?) som skulle skicka upp några till morgonen efter, perfa! Vi bestämde att han skulle ringa när de kom, senast 0900. Klockan 0945 var jag lite orolig av att inte hört något från honom så jag ringde (ett par gånger innan jag lyckades), dåliga nyheter igen ... leverantören hade postat! delarna och chansen att de skulle komma med posten idag var inte stor. Men han skulle återkomma, posten brukar komma mellan 10-12 ... Var nu ganska desperat och ringde runt ännu mera, det typiska svaret var: Va!? etsa rutor, det gjorde vi för 10 år sedan, men nu är maskinen sönder eftersom vi aldrig använder den ... kid you not! det var standard svar. Ringer IF för att försöka få dem att inse det värdelösa med att märka rutor, jag har ju både GPS tracker och det är lätt att köpa DNA märkning. Men nej nej nej, "det står i vår policy", "jo vi tycker att DNA är bättre, men nu står det etsning i policyn ..." FY F-N för sånt!! Ringde Ryds igen, fick inte tag i honom och bestämde mig då att åka dit på vinst och förlust, klockan var typ 1315 nått. Han mötte mig i dörren, kollade i brevlådan, nope ingen leverans Nähä tänkte jag, får klara mig utan stöldförsäkring, tänker köpa lite DNA märkning och rattlås ... men kör hem för att äta lite först. Kommer hem, hinner plocka fram lite mat, så ringer telefonen. Posten kom just, dina grejer är med, hinner du hit på 15min? Det borde inte gå, men med lite trafik och mycket vilja så tog sig både LCn och jag oss helskinnade till Ryds och sladdade in med ca 1 min till godo (de stängde tidigt idag) De plockar fram grejorna och sätter igång med märkning, vi pratar lite resor och jag får bra tips ang Grekland 👍 När allt är klart så öppnar han garageporten och säger att då är det bara att åka. Men jag har inte betalat påpekar jag. Nä det e lugnt, kom förbi med en bulle när du är tillbaka. Sådana människor är ganska underbart att träffa på Så nu har man stöldmärkt samtliga rutor så IF kan vara nöjda ... Noterade under dagens körning att vänster blinkers i bullbaren glappade och gav upphov till "snabb-blinkning" vid vänsterblink ... Plockade ner blinkern, vilket är snabbt gjort, den sitter väldigt öppet så att säga. Dess öppna montering medför dock att den blir utsatt för ganska väder. Plockade isär den, vilket var lättare sagt än gjort, och noterade att det var väldigt mycket rost. Aha, där är problemet. Monterade ner och rengjorde. Blev inte bra, klippte lite kablar för att rengöra bättre. Blev nästan bra, men lite glapp fortfarande. Sjukt mycket vickande, mätande, rengörande, mera mätande och ännu mera rengörande senare så insåg jag att lampan och lamphållaren är olika bajonettfattningar Men ändå, borde inte glappa så mycket ... Äter, åker i lagom hög fart ToR Biltema och köper lampor med rätt bajonett stil. Blir bättre men ändå inte riktigt ... Inser då att jag får försöka ta det till nästa nivå, plockar ner den riktiga blinkern och noterar ganska omgående att glappet är i en kabelsko/klämma Klipper av kabeln, monterar bättre kabelklämma och testar, jodå allt funkar inget mer glapp. Inser när jag skall montera bullbarblinkern att jag inte riktigt insett att jag kortat ner kabeln så mycket att den inte räcker till längre, AAAAAARRRRGGGGHHHH! Bara att plocka ner allt, förlänga kabelhelvetet som numera består av väldigt många korta kabelstumpar, väldigt pjoffsigt! Men nu jä-lar så är allt på plats och looking good Tyvärr strular iCloud så ni får inga bilder på den proffsiga blinkers felsökningen och monteringen, kanske kommer senare. Sjukt lång tid tog det Sorry för det långa inlägget (med bara en bild), var tvungen att skriva av mig ^^
  12. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Jag med faktiskt, det är nått visst med taktält Skall bli roligt att komma iväg och använda det lite igen, bo i taktält = SEMESTER 👍
  13. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Sängen är bäddad! Nu håller vi tummarna att allt annat är fixat också
  14. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Då har man monterat tillbaka hasplåtarna igen 😒 Värt att veta är att Toyota tar extra betalt vid service om de måste montera av och på hasplåtar. Inga bilder eftersom jag hade förlagt mobilen vid tillfället, men det är lite pyssel, väger en del och en domkraft är inte fel alls att ha till hjälp 👍 Men när man ser hur mycket saker som de ändå skyddar undertill så tycker jag nog att det är värt det, både den lilla extra vikten och jobbet att få på eländet vid servicetillfällena. Better safe than sorry som vi säger.
  15. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Vi har ju haft några hårda veckor/mil utan AC, men den fungerade ju fint under +35C, så det har bara varit tidvis tryckt stämning i bilen nu hoppas jag att den även kyler vid temperaturer över det återkommer med besked efter/under semestern, då vi ev kommer att få uppleva dessa lite jobbigare temperaturer.
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.