Jump to content

MrWIB

Members
  • Content Count

    1251
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    15

MrWIB last won the day on June 13

MrWIB had the most liked content!

Community Reputation

130 Excellent

About MrWIB

  • Birthday 01/24/1975

Profile Information

  • Location
    MÖLNLYCKE
  • Interests
    ?
  • I drive
    HDJ100
    Passat GTE Hybrid
    Cayenne Transsyberia
  • Occupation
    KAM WT

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Jag körde ju därifrån Jag har bara kört 50km motorväg, så ber att få återkomma efter semestern om det är skillnad eller inte, jag hoppas ju att det skall märkas lite med tanke på kostnaden.
  2. Med risk att inte ge lika bra och kloka svar som på Swes ... Som du ser nedan så behövs det knappt något speciellt alls för att korsa denna flod, på detta stället, men det kan ju finnas andra ställen som är både bredare och djupare att korsa. Omögligt att svara på skulle jag säga, speciellt eftersom det räcker med ett fett regn i bergen, så kommer floden några dagar senare stiga väldigt! mycket (källa: Isländsk guide). Och det kan du räkna in som svar på din sista fråga också, "hur djupa" som helst (många bilar som fastnar i floderna varje år). När det gäller däcken, så skulle jag rekommendera MT däck, eftersom det är sjukt stenigt och hårda kanter på däcken är med andra ord bra att ha. Delar med mig av denna också (fd Swes )
  3. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Plåt på! Färdig att erövra världen ... Exempel på att det är lite pilligt att få plåtarna fastskruvade. Här skall bricka och mutter på (bulten är i mitten av bilden ca 1/3 upp) Men med sin alltid pålitliga tredje arm och ben, så gick det idag med Gäller bara att hitta balanspunkten på grejerna Det var allt som behövdes för att få bilen fit for fight i år, inshallah ...
  4. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Jaha, då var växellåde-spolningen genomförd, shit vilken skillnad!! Växlar jämnt och fint, drar ca 20% mindre ... eller inte Ingen skillnad alls faktiskt, men det känns bra! och känslan är det viktigaste har jag hört. Pro tip till er som funderar på detta, filtret behöver inte (/skall inte) bytas, redan där sparar ni ca två surt förvärvade tusenlappar. Bytte även olja i fördelningslådan (som enligt mekanikern på Toyota, bilen inte har ...) så nu kommer bilen inte ha mycket att klaga på när det gäller smörjning de närmaste tusentals milen. Nu montera tillbaka skyddsplåtarna, men den festliga uppgiften får vänta tills imorgon
  5. Här finns "all" info, inkl tidigare pris osv https://www.car.info/sv-se/v3-license-plate/S/GYY984#specs
  6. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    På´t igen ... Först täta det som verkar vara lite extra-tätat av Toyota. Använde denna, inte helt övertygad om dess kvalité, men det kan även varit skit bakom spakarna Sen var det mycket provpassning av skivan Kan säga att jag får mer och mer respekt för de som får metallbearbetning att se lätt ut, typ allas vår Arthur Efter oändligt mycket provande och sågande, slipande och annat oljudsframkallande, till alla grannars stora lycka, så var jag om inte nöjd så iaf tillfreds med resultatet. Har ägnat en inte kort stund åt att leta efter kantskydd ... nä just det, hade jag Googlat efter vad det heter, kantlist så hade det gått betydligt snabbare Kantlist inköpt, tänkte att en förpackning med 3m räcker nog bra, det gör det inte! Men det lilla mellanrummet gömmer sig under plastflärpen, så det kommer inte att synas ändå. Sen var det dags att använda den fina tejpen som är tipsad om några inlägg upp. Tejpade väldigt genomtänkt Markerade var ändarna skulle mötas osv Pillade bort skyddstejpen och tryckte dit plåten, satt perfekt! Men inte fast ... min fina kantlist är för tjock och lyfter upp plåten ovan tejpen Hellre byxlös än rådlös sa jag och la tejp längs med hela listen Tog bort skyddstejpen och skulle trycka dit plåten, insåg då att jag plockat bort mina markeringspilar i lyckoruset tidigare, av att tro man har klarat det (vilket man som vanligt inte riktigt hade). Men med ganska mycket tänkande en del tur och mycket tyst svärande (mycket småbarn runt omkring ) så fick jag den på plats. Nääääästan centrerad. Har man inte med sig sitt ögonmått och kisar på några meters håll så ser det riktigt bra ut Imorgon skall ett proffs få ta hand om bilen (olje-mässigt), jag hoppas han inte använder samma metodik ... Som avslutning, tejpen är nog lika bra som annonserad, men kräver att man har 100% koll på upplägget, för den går inte att rubba när den väl häftat fast, tryck dit = klar! Jag återkommer efter semester och redogör om plåten fortfarande sitter fast
  7. Hej Gunnar, Eftersom du skriver att du vill behålla den länge så hade jag hoppat en bil med såpass mycket rost, har man låtit det bli ett stort hål i bilen så är väl risken att det ser lite sådär ut både här och där. Som fd ägare till rostlik, så skulle jag inte ta i den ens med tång Som @Mecki säger, har rosten väl kommit så brukar den stanna. Men känns allting annat rätt så ta den till någon bra lackfirma eller vilka det nu är som kan avgöra rostangrepp på en bil och be dem undersöka den, kanske kostar en slant men kan ju ge dig bra underlag för prutning eller avstå från affär. LC100 är ovanliga, men det kommer ut en då och då på Blocket så ha lite is i magen är mitt råd.
  8. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Ett steg framåt, ett åt sidan ... Snart semester = dags att iordningställa bilen på riktigt. First up, ta ner hasplåtarna så att de kommer åt växellådan när den skall flushas nästa vecka. Vi får se om det blir någon skillnad, troligtvis inte, men känns bra Det var några år sedan jag satte dit de bakre plåtarna, och jag ser inte fram emot att montera dem igen. Mycket lirkande med verktygen "på känn", men ner kom de så nu är det klart. Sen var det äntligen dags för operation Bak-läm! Tog bort gamla skyddet och blev genast lite tveksam ... Lite för mycket kablar, sladdar och luckor där för att faktiskt göra något. Gick upp och kikade på filmen jag länkat tidigare, och mycket riktigt, han har inte alls massa kablar/sladdar där, och han gör bara sina luckor där jag har mina bakljus (grå luckorna) Blir till att bara ersätta plattan/mattan med plåt, det borde gå smärtfritt. Skall bara hitta bra skydd för plåtkanten, tips mottages tacksamt. Av någon anledning så fungerade 220V invertern idag, så blir svårt att felsöka den då. Kommer garanterat sluta fungera första dagen på semestern ... Används så lite så, smälla 5000kr på en märkesvariant känns inte aktuellt i dagsläget. Fast en sådan här kanske kan funka
  9. MrWIB

    Grovmönstrade Däck ?!

    Hmmm, håller själv på och småletar däck, men tycker inte det är direkt ont om val? Nu letar jag MT däck, men det borde vara värre med dem än med AT, eller? MT https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/255-85r16-119q/sommardack/bf-goodrich/mud-terrain-t-a-km2-rwl/60610 https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/265-75r16-119q/sommardack/bf-goodrich/mud-terrain-t-a-km3/85217 AT https://www.dack365.se/hitta-produkt/dack/265-75r16-119r/sommardack/bf-goodrich/all-terrain-t-a-ko2-rwl/62750 Eller är det något jag missar här?
  10. Hej, Fått pris på att flusha min (automat)låda (Land Cruiser 100), 6500sek, inkl filter som tydligen skall finnas i lådan (4500 utan filter). Känns lite högt, men det kanske bara är jag som är "ekonomisk"? Någon som gjort det och kan ge ett jämförelsepris?
  11. Tackar Nä, ingen "offroad" på den resan, knappt dåliga vägar. Lite grusväg ner till raftingen i Montenegro, thats all.
  12. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Det tar sig så sakteliga ... Pro tip, montera bort batteriet så får man väldigt gott om plats att manövrera sin strålkastare (gjorde det redan igår, men glömde skriva det). Hade genomgång av strålkastaren och konstaterade att höjdregleringen var helt låst, gick inte att rubba (sitter i lilla hålet till vänster på bilden). Men efter att ha skruvat även på sidojusteringen så gick allt att röra som det skulle (hoppas jag). Monterade tillbaka allt, testade el-regleringen och det funkade fint. Grillen satt endast fast med två ynka skruvar så den fick en extra och två buntband, kanske onödigt men känns bra Har inte sett det innan, så här kommer (enligt mig) hur man skall skruva för justering. Ref. sett från förarstolen Vänster skruv (högt upp): Skruva moturs för justering åt höger ("utåt"), medurs => vänster ("inåt) Höger skruv (längre ner) Medurs = sänker ljuset Moturs = höjer ljuset Kan väl dra en disclaimer att jag endast har skruvat på ljuset "torrt", dvs inte monterat och utifrån hur insatsen rörde sig antecknade jag detta. Har någon ett mer utprövat sätt, rätta mig gärna, så slipper jag stå där och skruva åt helt fel håll nu när jag skall hitta en lämplig vägg och ställa in ljuset
  13. Jag körde typ samma sträcka förra året, klicka på länken i min signatur, "Grekland 2018" Vet inte om det ger nått, men iaf en början
  14. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Plåten har landat, om vädret håller i sig kanske operation plåtlock kan påbörjas i helgen tack @Mecki 👍 Operation "fixa höger strålkastare" har redan börjat. LC är föredömligt lätta att montera isär Tyvärr blev klockan läggdags så vi återupptar arbetet imorgon ...
  15. Har inte skeppat själv, men undersökt det så noga jag kunde eftersom jag hade för avsikt att skeppa ner bilen till Dar. Nu är det några år sedan och saker och ting kan ju ha ändrats, och jag kan även ha gjort min hemläxa dåligt. Kostnad (då) ca 40k. Får man hem en container, puttar in bilen och sen hämtar de containern och lägger den på båten. Vad det stöp på för mig var den (och här är jag osäker på om det går att lösa på annat sätt) extremt osäkra leveranstiden. Kanske inte är några problem om man ändå är på plats. Men när jag sa att jag ville ha bilen/containern nere ett visst datum (för att kunna matcha flyg osv, eller tvärt om då ...), säg 5 Juni, då var det typ: ja, då får du sikta på Maj, men det kan även bli Juni eller Juli ... containerbåtar verkar inte vara de som har bäst tidtabellshållning, finns en avskräckande berättelse från Clas på Swes ang detta. Det funkar ju dåligt om man planerar att flyga ner och rodda det när båten har anlänt. Kostnaden för förvaring av container i hamnen är ju löjligt hög (efter några dagar) så där slutade jag jobba på caset. Så, vad jag ville ha fram, är du på plats och kan ta emot eller lösa utkörning från hamnområdet på smidigt sätt, så är själva skeppningen enkel. Om du inte har de möjligheterna så verkar det lite krångligare/dyrare. 99% säker på att det var http://www.gotshiplogistics.se/ jag pratade med när det gällde detta, så ring/maila dem för att få allt rätt
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.