Gå till innehåll

MrWIB

Members
  • Innehållsräknare

    1 188
  • Gick med

  • Besökte senast

Webbplatsen Anseende

0 Neutral

Om MrWIB

  • Födelsedag 1975-01-24

Profile Information

  • Ort
    MÖLNLYCKE
  • Interests
    ?
  • Jag kör
    HDJ100
    Passat GTE Hybrid
    Mustang GT
  • Yrke
    KAM WT
  1. CarMarka reservdelskatalog

    Perfa, tack
  2. Bakdiffen låser inte

    Hej, För att börja någonstans, ja du gör rätt Jag har aldrig hört något när min diff aktiverats, därmed inte sagt att det inte låter något, men jag har då aldrig hört något. Har du testat att köra fram och tillbaka? Även svänga väldigt försiktigt höger/vänster har jag läst skall vara ett sätt att få i den. Med det sagt, bakdiffen är tydligen en grej som beckar ihop eftersom de sällan/aldrig används så det är möjligt att det är så enkelt att den behöver servas ... Har aldrig tänkt på hur det ser ut där bak och vad skulle skilja från en som eventuellt inte har bakre diffspärr, förutom någon extra kabel tror jag inte det skiljer något alls. Hoppas det löser sig.
  3. Markis bak

    Är inte Alu-Cab 270 shadow awning, det du söker? blir knappast enklare, eventuellt billigare, men inte enklare, och som bonus får du skydd även på sidan på bilen
  4. Annandagsträffen Borås, 2017

    Inte omögligt att jag hänger på
  5. Runt det priset verkar LC 100an ligga, både lite nyare och äldre (diesel är alltid dyrare än bensinare). Sen kan man tycka att 100k är (lite för) mycket för en nästan 20 år gammal bil, men marknaden säger tydligen att det är det dom är värda Om du har tid, åk och titta på den, det lär man sig alltid mycket av. Ibland trillar det in sjukt billiga LCs på blocket, vet inte om det är "fejk affärer" (för att få blocketförsäkring) eller om de säljs av folk utan koll, men har du sms/app bevakning på blocket kan du ju alltid hoppas på lite tur, nu när du har en bil och kan vänta ...
  6. Bara att slå till https://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Land_Cruiser_4_7_V8_AUT_4WD_7_SATEN_DR_77145493.htm?aw=1
  7. Denna kanske? https://www.blocket.se/lund/Toyota_Land_Cruiser__4_2_TD_77036746.htm?aw=1 Gått ganska långt, men väl skött bör den ha minst 200 000km kvar ... https://www.blocket.se/vasternorrland/Toyota_Landcruiser_100_76921806.htm?aw=1 Mats här på forumet ligger väl också på +500 000km med sin, så rätt underhållna så håller de onekligen.
  8. Tror någon annan här på forumet kikat på den innan, eller har jag drömt? Som sagt, de flesta bilar ser bra ut på bild, så åk och kolla. Det som kan vara bra på att vara uppmärksam på är att den eventuellt inte är specad för kallt klimat med rumpvärmare osv (köpte just själv en bil från Italien utan just den lyxen ). Kolla att all el funkar, känns resten bra är det väl bara att slå till, de är ju knappt inkörda vid 22000 mil
  9. Det där med garage lider jag också brist på, allt blir lite jobbigare då. Var hemma hos en vän och donade med en annan bil i helgen, han har inte bara garage utan garage med lyft, makes all the differens Närå, bil-elen är väl inte direkt komplicerad eller svår, den tar bara lång tid (för mig iaf). Mycket är bolt on med en tvist, inte alltid 100a, men näst intill Bilen i länken ser fin ut, men det behöver ju tyvärr inte betyda mycket. I dessa dagar lär det vara svårt att hitta en lågmilare utan man får titta på skicket, vilket är omögligt att gör på bilder. Proffsen brukar ju säga att man skall titta upp 2-3 bilar minst, inom lämplig radie, som man är intresserad av innan man åker ner, så man har lite valmöjlighet och förhandlingsutrymme. Men det är proffsen det Jag reste till Tyskland på vinst och förlust (hade inte ens bokat flygbiljett hem ) att pruta var inte att tänka på ...
  10. Tack Som jag brukar säga, fråga kan man alltid göra Har inte räknat ihop allt och kommer inte göra heller, men räkna 6 siffrigt och lika många arbetstimmar du kan säkert komma undan lite billigare mha googling, men arbetstimmarna är svåra att få ner om man inte har gjort allt förut, och det är inte många som gjort det ... Btw, arbetstiden är lätt överdriven, men allt tar sjuuuukt lång tid, speciellt el-biten. Så man behöver tycka det är lite roligt att pilla bil, eller ha en relativt stor plånbok att betala någon annan för det.
  11. Jag tar med mig min i graven Ja, räknar man bort bränsle och skatt skulle jag säga att de är "billiga" att äga. Försäkringen är inte allt för blodig (jag skall byta till IF btw) och går sönder gör de inte så mycket heller. De nöjer sig med billig olja och filter mm kan man hitta billigt på nätet. Men om något lite mer avancerat går sönder kan det snabbt kosta pengar, delarna är relativt dyra. En LC79 DC får du nog ge en arm och ett ben för här in Sweden om du hittar någon Bättre då att köra LC100 eller 120 enligt mig.
  12. Hej, Lite input ang 100a Diesel (som jag äger själv). Rysligt dyra i skatt (12k/år)och kommer inte bli billigare misstänker jag. Drar ganska mycket men jag kör alltid omkring med mycket saker på/i bilen och grova däck, har för mig att den standard drar ca 1.2-1.3l/milen, då 4 vxl automat (jag snittar ca 1.5-1.6l/milen med min utr). Den senare femväxlade drar väl lite mindre kan tänka. Tror att du får räkna med strax över det med V8 bensin, med ligger väl på runt 5k/år i skatt? Får man räkna själv hur mycket man kör vad som är mest lönsamt. Div chip och manuellt växlad bil gör det väl billigare i drift. Det positiva är att du alltid har plats för halva Bauhaus i bilen Man åker som en kung, hur långt som helst, men det är inga raketer och du får betala (väldigt) dyrt för "höga" hastigheter. Du behöver knappt kitta dem något för att ta dig ut på långa och rejäla resor/äventyr. Hitta dem färdigkittade brukar vara en bra affär, men de är inte lätta att hitta. Inte okittade heller för den delen. Jag köpte min i Tyskland pga dåligt utbud i Sverige, så jag skulle väl tipsa om det för dig med, det är ju väldigt enkelt och billigt att importera därifrån. Ang 120 överlåter jag åt någon annan, har du mer funderingar kring 100an så är det bara att fråga på.
  13. Hittar inte tråden/inlägget...

    Ha ha, det är en liten (Toyota LC) värld ... Du kanske redan gjort det, men testa att PMa honom, är allt "rätt inställt" får han ju ett mail då.
  14. Land(o?)meter

    Hur mycket du kan luta låter jag någon annan svara på, men borde lätt Googlas om inte annat En lutindikator som du ev redan har, är iPhones kompass. Svajpa höger eller vänster så får du lutningspass. Jag använder den när jag ”levlar” upp bilen inför natten, funkar bra. Sen gäller de bara att hitta ett sätt så du vet att bilen och telefonen lutar lika mycket, men borde ju gå att ordna.
  15. Framaxel knas

    Das stimt gut Klydd Om jag inte missminner mig så var det typ from mars el Juni 2000 som de bytte (ref).
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.