Jump to content

MrWIB

Members
  • Content Count

    1232
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

MrWIB last won the day on April 14

MrWIB had the most liked content!

Community Reputation

93 Excellent

About MrWIB

  • Birthday 01/24/1975

Profile Information

  • Location
    MÖLNLYCKE
  • Interests
    ?
  • I drive
    HDJ100
    Passat GTE Hybrid
    Cayenne Transsyberia
  • Occupation
    KAM WT

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Som ägare till 100a med automat så skulle jag säga, det är nog som det skall vara Det är inga racerbilar direkt, med 35or blir det väl ännu värre ... Med det sagt, sjukt svårt att avgöra vad som är "går tungt", de är ju trötta redan från början, så när man skall börja ana oråd är svårt att säga. Bäst vore väl att bänka den som kidsen säger, går inte det (verkar vara ytterst få som kan göra det med 4x4 bilar), så försök leta upp en annan 100a och testa mot. Låter inte bilen illa, ryker, går konstigt osv osv, så är det nog bara effekten av gammal bil du upplever. Men återkoppla gärna om du hittar något.
  2. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    När jag häromdagen skulle ta tag i vissa saker som måste göras på de olika bilarna så upptäckte jag en grej jag faktiskt missat på Toyotan, nämligen kräningshämmarstagen ... Fick en "bra att veta" på besiktningen förra året, men giddes inte ta tag i det då, men pinsamt att åka till samma ställe igen utan åtgärd Jag upptäckte nämligen de redan köpta nya stagen i min reservdelslåda ... När jag nämnde detta påpekande för Toyota i samband med att de bytte AC-kompressor, så tipsade han om att han brukar kapa staget för enklast åtgärd. Men när jag la mig under bilen var det inte helt enkelt att förstå hur han kapar eländet, den bulten som jag tänkte man skulle kapa, sitter ju omgiven av plåt. De andra bultarna är det relativt god åtkomst till. Kan påpeka att det köpta kitet från JAKOPARTS har en del övrigt att önska, mer om det sen. Men eftersom Toyota sagt kapa, så tänkte jag kapa Plockade fram det jag har i kapväg men efter att ha konsulterat mig själv lite angående antal delar jag fick med i Jako-kitet och problemet det skulle medföra att börja kapa (utan precision), så började jag luta åt testa å helt enkelt gänga loss den. Hade redan från början sprutat på "penetrating oil" i mängd, både högt och lågt , så gav alla bultar/muttrar ytterligare en omgång. Bad till bilguden och började bända ... I vanlig ordning krävs det alltid ett offer, denna gången Tack och lov en genomgående bult, så slapp skrämma grannbarnen allt för mycket med kraftuttyck Resten lossade riktigt bra och vips var den nere. Filade bort den värsta rosten, vilket inte var direkt mycket alls (undereds-massa funkar onekligen). Smällde till brickorna, la till en låsbricka och simsallabim så var glappet borta och enheten som "ny" igen. 100ggr mer förtroende ingivande än Jako-kitet. Provmonterade och la ersättningskitet bredvid som jämförelse. Kanske inte framgår på bilden, men Toyota original = ja tack. Lite donande senare så var allt på plats, hoppas på en nöjd besiktningsman Nu skall vi bara se om det går att returnera skiten och de felaktiga bromsbeläggen jag köpte till den andra bilen ...
  3. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Nu är det vår! Ända sedan 6e April iof, men kan ju inte sitta och uppdatera forumstrådar hela tiden Nu står skönheten tryggt hemma igen, startar alltid upp oförskämt kvickt och inga oljud! Strongt när man närmar sig 20år och får stå undanställd 6 månader per år ... Batterierna var endast losskopplade (väl isolerade från kontakt med strömförande saker) under vinterförvaringen, men nu tryggt påkopplade till laddning. Har för många bilar och för lite tid, men skall nog kunna få till baklämmen i år om inte annat. Å andra sidan, ganska skönt att ha en färdigbyggd bil som är servad för den närmaste tiden och man bara kan resa iväg med, kan njuta av det också Årets semesterresa går till To be continued ...
  4. @Halvvägs skall du köra bilen hem från Spanien, hade jag gjort fullservice innan, dvs bytt alla remmar och vätskor i bilen, skönt att veta för resan hem och garanterat billigare att göra i Spanien 👍 Jag kör automat (fast 100a serien då) och skulle göra samma val igen. Din automat är ca 10år äldre, men kanske kan vara av samma modell ev, Toyota byter ju inte ut saker i onödan Det du får är en mer ”lättkörd” bil, som förbrukar ”lite” mer bränsle, vad som väger tyngst är ju upp till dig. Vad jag har hört skall Toyotas gamla automater vara slittåliga och hållbara. Ang priset är det ju sjukt svårt att avgöra, skall du inte köra mycket med den så kommer den nog behålla värdet, skall du använda den som DD så minskar värdet nog ganska snabbt. Värdet på dessa (äldre) bilarna består ju enbart i skicket de är. Vet inte hur skattereglerna är för import, men om de är som för svensksålda bilar så kan du ju se fram emot skattefrihet om 2 år, bara det kan ju tala för köp
  5. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Lite sådär i skymundan firade vi 100k "tittar" i denna garagetråden Tänk vad tiden går, snart åtta år sedan bilen kom hem Inte mycket som byggs om nuförtiden, men varför skall man göra det när man har den ultimata bilen 👍
  6. Komma förbi och hämta dem (gratis alltså ) ?
  7. Lånar tråden och frågar, om man inte använder originalfilter, vilken tillverkare rekommenderas då? Jag har några jag tror lite mer på: Mahle, Mann och Herth+Buss och Bosch. Varför just dessa kan jag inte riktigt förklara, därför fråga till er andra Vad använder ni och varför? Egentligen kanske man bara skall köpa original, 250kr/st istället för att chansa på någon av ovanstående för runt 100kr/st, det är ju inte där den stora kostnaden på bilen ligger direkt Men man vill ju inte betala 150% mer i onödan heller ...
  8. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Äntligen! Efter ännu en tripp till Toyota och byte av AC expansionsventil så är nu AC bedömd till 100% funktion 👍 Dags att ställa in bilen på en välförtjänt vintervila. Ett sista oljebyte blev det, givetvis så hade jag inte oljefilter till bilen hemma (men väl till en annan bil ), så det blev en snabb tur till Toyota och köpa det sista de hade på lager, sweet! Låt oss hoppas att 2019 blir ett av de där härliga problemfria åren då bilen bara rullar på med lite oljeservice emellan Åtgärder för nästa säsong är annars bakluckelämmen, har nu hela vintern på mig att fixa plåt. Sen ger 220V-konvertern bara 210 volt, vet inte om det verkligen är det som är problemet, men den kan inte driva min kära vattenkokare längre i vilket fall, och det måste ju åtgärdas! Biltema verkar ha slutat sälja dessa Resa? Marocko, Georgien eller Ukraina lockar, men vi får se vad det blir ...
  9. Har en kamrem och tillhörande spännhjul till en HDJ100 till övers. Bytte min på Toyotaverkstad och inser att detta kit kommer passera bäst före datum innan jag behöver byta igen. Pris = Högstbjudande
  10. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Nu närmar 100k, så dags att uppdatera med något för att dra lite läsare Efter att ha lagt en förmögenhet på ny AC-kompressor och kamrem så var pengarna slut och jag var tvungen att åtgärda (dvs byta) de gnisslande fläktremmarna själv 😨 jag borde givetvis bett dem byta dessa när de ändå höll på med ACn, men man kan inte komma ihåg allt. Aldrig rört något sådant själv, utan var tvungen att tillbringa mycket tid framför Youtube och rådfråga far flera gånger. Men så var det dags ... Började med att lossa spännhjulet till multiremmen, gick smutt. Hakade av remmen och skruvade loss fläkten, gick smutt. Började ana oråd redan här, inget går så här lätt ... Lossade generatorn, fått fin skiss av far hur det fungerar, så inga problem. Skruva loss de inringade bultarna och slacka den med pil markerade spännskruven Här börjar det. Drar och sliter i generatorn, rör sig inte. Sliter lite till, inget alls. Ringer far för lite stöttning och support, men även han går bet, gissar på ytterligare bult eller annat. När man plockar bort fläkten så lossar även fläktremhjulet, utnyttjade det faktum och plockade bort alla remmarna, blir lite mer lättarbetat då. Kom på att jag kan testa att bända generatorn åt andra hållet, dvs "spänn-hållet". Det gick lätt. Kunde röra generatorn väldigt mycket åt fel håll, men åt rätt håll, dvs det hållet som behövs för att montera på de nya remmarna gick det inte lika bra. ca 3h senare med fruktlös försök av bändande och lirkande gav jag upp och tryckte generatorn så långt åt rätt håll det gick. Monterade på remmarna på generatorn och sedan använde jag det slacket som fanns och bände (extremt försiktigt) på fläktremshjulet med remmarna på, på fläktbultarna. Antagligen långt ifrån hur man skall göra, men jag kunde inte få något annat att fungera Sen var det snabbt gjort att montera tillbaka allt, spänna åt alla muttrar, hålla tummarna och starta bilen ... Den startade och inga (o)ljud! Succé!! För framtida behov och referens så lägger jag bilder med artnr på remmarna här: Multiribrem 99364-31720 Fläktrem 90916-02452 Det som såg ut att lösas på runt 1 timme max, tog lite dryga 4h att lösa Men nästa gång fixar jag det på 30min max 👍 Just det, självklart regnade det ganska rejält i slutet för att förbättra humöret. Som tur var så låg jag mest under bilen och bände ... För er som otåligt väntar på att baklucke-lemmen skall göras om får ge er till tåls lite till, har haft ont om tid och hittar inget bra (dvs någon som inte säljer enbart jätteplåtar) ställe att köpa plåt. Men jag har fortfarande intentionerna att fixa det i år.
  11. Hej, Tror det är svårt att svara generellt på den frågan, beror nog mycket på vilket land det gäller. Vad jag har förstått är det lika olika från land till land. Har för många år sedan skrivit en "hur importera från Frankrike" post här på forumet, men det var många år sedan så vet inte om det gäller fortfarande. Från Tyskland är det lätt, finns många "hur importera bil från Tyskland" trådar på olika forum. Har gjort det själv, men tyvärr lite för osäker på de olika stegen för att beskriva hur man gör (Det var några år sedan dessutom så saker och ting kan ju ha ändrats).
  12. MrWIB

    CTEK D250TS

    Har haft en i ca 2år (eller 3?) och den funkar kanon. Som @MFI9 skriver, slarva inte med mm2 på kabeln så bör det funka fint. Använder inte solpanel ...
  13. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Jag tänker att jag blivit klokare Och så måste kostnaden per användningstillfälle ner, hittills ligger vi på 1250kr/gång ... dyrt däckbyte det änna Helt grym resa! Balkan-länderna är en favorit, och så Albanien, man borde investera i hus där nere innan alla andra kommer på hur bra det är. Har hört att man kan få en kustnära bunker till rimligt pris
  14. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    I väntan på det stora ingreppet (vet inte riktigt var jag kan köpa plåten ännu), så fick sig bilen en välbehövlig invändig tvätt efter årets resa (vill man läsa mer om den kan man göra det här). Använde då bla Turtle textiltvätt Som efter att jag hade läst instruktionerna fungerande långt över förväntan, kan rekommenderas. Är tyvärr varken sponsrad av Turtle eller Swedol, ännu ... Plockade även ner hasplåtarna fram för byte av fläktremmar, då de, remmarna alltså, gnisslar otåligt ibland vid start av bil. Mitt verkstadstips här blir, använd domkraft att lyfta plåtarna med, 100% lättare med en sådan, hasplåtarna väger mer än man tror när man skall skruva och lyfta samtidigt.
  15. MrWIB

    MrWIBs HDJ100

    Tackar! Sån rulle måste ju köpas bara för att testa lite, verkar nästan för bra för att vara sann
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.