Jump to content

ankarback

Members
  • Content Count

    256
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1 Neutral

About ankarback

  • Birthday November 4

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.jasplace.se

Profile Information

  • Location
    Huddinge
  • Interests
    Bilar, foto, musik m.m.
  • I drive
    SEAT Toledo -15
    VW Multivan Syncro -93
  1. ankarback

    Hilux motorer

    Ja, kör man lugnt är det oftast inga problem men man vet ju aldrig hur en begagnad bil varit använd av tidigare ägare. Det högre vridmomentet som man får vid chiptrimning sliter på hela drivlinan, inte bara motorn. Sen så kan man bara ta ut en viss effekt över tid från en motor, kallas timhästkrafter. Ju högre effekt du tar ut desto kortare tid lever motorn. Som ett exempel kan man ju nämna Mitsubishi L200 där svenska importören valde att chiptrimma bilarna för att dom skulle kunna konkurrera med KingCab. Inte många L200 lever idag... Ett exempel där chiptrimning oftast fungerar är på Dodge Ram med Cumminsdieseln. Dessa går ofta 30-40000mil ganska hårt trimmade utan problem men det beror ju på att BT6:an är en lastbilsmotor som ska klara 1 miljon miles (160000mil) innan man behöver renovera den. Jag skulle aldrig köpa en chiptrimmad begagnad bil om jag inte kände ägaren och visste hur den var körd tidigare och vad den använts till. /Johan
  2. ankarback

    Hilux motorer

    Tackar för infon! Som jag förstått det är det här ett svenskt problem. Söker man på utländska sidor hittar man bara problem med 3-litersmotorn. Nej, chiptrimmat skulle jag aldrig köpa. Då blir det alltid problem på något sätt.
  3. ankarback

    Hilux motorer

    Hej! Länge sen jag skrev här. Letar en begagnad pickup och hilux är ju självklart ett alternativ. Har läst att dom nyare har problem med att topparna spricker. Är det ett verkligt problem eller är det bara en massa rykten? Är det några speciella motorer eller årsmodeller man ska hålla sig borta från? /Johan
  4. Tackar för infon om KD-bil. Den här ljusblåa pickisen ser ju grymt fin ut. Dock så kostar den ju rätt mycket också.
  5. Hej på er! Länge sen jag skrev här. Är lite sugen på att eventuellt skaffa en äldre landcruiser pickup som nytto och hobbybil. Har kollat på blocket och hittat en bilfirma i Kristianstad, KD Bil som har ett helt gäng landcruiser som ser fina ut, iallafall på bild. Vet att flera av er håller till i Skåne så jag undrar om någon känner till firman? Är det ett ställe man vågar handla på? mvh Johan
  6. Ingen större idé att diskutera detta i så fall även om jag inte håller med dig. Dessutom pratar vi kanske inte om samma bil. Den första generationen är en helt annan bil än den som finns nu. Den nuvarnade är en stor personbil i mitt tycke. Tillbaka till ämnet... Min ursprungliga fråga var om man vågar köpa en begagnad LC90 eller Hilux med D4D-motor som gått 20-25000mil vilket dom flesta gjort vid det här laget. Har motorn något speciellt problem att se upp med eller tuffar den på om den blivit servad som den ska? Alla LC-motorer är ju faktiskt inte så odödliga som det sägs. T.ex så har 90hk 3B-motorn i 70-serien problem med toppar som spricker. Finns något sådant på D4D? Söker man på nätet så kan man ju hitta folk som haft problem men det blir alltid lite snedvridet. Har man inte problem så skriver man ju inte och klagar om den saken Mest hittar man folk som klagar över dålig service hos Toyota i Australien...
  7. Nej, Toaureg går inte att jämföra med Hilux. Däremot går det att jämföra den med Landcruiser 90/120, LR Freelander, Subaru Outback och Forester mfl. Jag jobbar ju med VW sen 14 år tillbaka så jag har bra koll på dom. Alternativet är att istället för en SUV köpa en dubbelhyttspickup. Praktiskt med flak och man har ändå hyfsad komfort. Där har jag tittat på Hilux och Izusu D-max. Hilux lär med stor sannolikhet vara bättre kvalitét på men den ligger ca 40-50% högre i pris. Nissan är kanske också ett alternativ men jag tycker dom är fula och så strular ju motorerna.
  8. Tack! Ja, HJ60n är otroligt driftsäker och tålig. Hände aldrig något med den under dom åren jag hade den och den gick riktigt hårt. Dock är den ju lite mer traktor än bil så det är inget man kan köra som bruksbil direkt. SIsta året jag hade den använde jag den bara ett par gånger så jag sålde den istället för att den skulle stå och rosta bort. Det var en kille i Malmö som köpte den. I somras fick jag reda på att den står på en skrot nere i skåne så på något sätt har han lyckats ta död på den. Lite trist då jag lade ner mycket jobb och pengar på den. Så D4Dn är också ok om den är skött som den ska? Finns det något speciellt man ska kolla efter? Är riktigt sugen på en Hilux men dom är rätt dyra. Annars har jag kollat på Izusu D-max, Touareg, Freelander mfl. Får se vad det blir
  9. Hej allihop! Länge sen jag skrev här. Kul att se att forumet lever och att man fortfarande känner igen dom flesta namnen Har kört leasingbil från jobbet några år men funderar på att skaffa en egen begagnad 4x4 av någon sort istället. Självklart så har jag kollat på Toyotor också, främst Hilux (06-) och LC90 med diesel. Ska byta bil till våren så jag har gott om tid på mig att leta. Har ju goda erfarenheter av den odödliga gamla HJ60n jag hade för några år sen och funderade lite på hur nyare toyotadieslar står sig när det gäller pålitligtheten. Vågar man köpa en D4D som gått 25000mil? Även om det är en Toyota så är det trots allt rätt mycket. Andrahandsvärdet är ju skyhögt på framförallt hilux och det borde (förhoppningsvis) betyda att folk gillar sina bilar och inte säljer så ofta. Tacksam för lite tips och idéer. mvh Johan
  10. Tackar för det ! Ha det bra allihopa ! /Johan
  11. Ha ha, ja den har man ju inte hört förut Största skillnaden är ju inköpspriset på bilen. För mellanskillnaden mellan Broncon och en fin HDJ80 kan man ju köpa minst 1 motor och 2 växellådor plus servicedelar för ett antal år framåt. Dessutom har dom flesta LC gått väldigt långt och vid runt 40000mil är inte ens en LC felfri hur bra den än är. Vi syns ! /Johan
  12. Ville ha en 4x4 bruksbil men HJ60n är alldeles för mycket "traktor" för att köra till vardags och jag har inte råd med två stora bilar. Vågar ju knappt skriva här vad det blev istället Hittade en Ford Bronco från -91. I stort sett rostfri bil (ett stenskott finns) med 3 tidigare ägare som gått 15000mil. Svensksåld och dessutom personbil så man får åka 5st i den lagligt. 5.8 liters motorn med insprutning så den går hyfsat ekonomiskt för sin storlek och det är riktigt bra komfort i den för att använda till vardags. Ska fixa till den lite lagom med höjning, A/T-däck, skyddsplåtar under och kanske en winch så småningom så den blir en bra alltiallo bruksbil. Kollade på LC80 och 90 också men för mig som mekar själv är dom alldeles för dyra i delar och underhåll och inte tala om inköp... Till Broncon köper man delar i USA väldigt billigt och den är relativt lättmekad. Dessutom är Broncon lite robustare byggd än t.ex Blazer och Tahoe som är närmast jämförbara bilarna. Vi lär säkert synas framöver på nån offroadträff. /Johan
  13. Nu är den såld. Kommer att rulla i Malmö.
  14. Gör ett nytt försök att sälja pärlan Har inte tid för bilen och tycker det är onödigt att den bara står. Land Cruiser HJ60. 4 liters rak dieselsexa, 5-vxl manuell plus 4wd med hög/låg. Diffbroms i bakaxeln. Bilen är ombyggd med inredning i marinplywood. Finns en 180cm säng, "pentry" med kylskåp och flertalet förvaringsfack bl.a en utdragbar verktygslåda. LED-belysning i taket och all el är dragen med maringrejor. Campingdelen har ett separat elsystem och kan kopplas från startbatterierna. 24v-12v omvandlare till cigg-uttag fram och bak och för släpvagnskontakten. Mera grejor... Bilen har rocksliders i 120x60x5mm fyrkantsbalk som klarar bilens tyngd. Rejäl hasplåt under växellådorna i 4mm stålplåt. Bakstötfångare byggd av rejäl u-balk med schackelfästen för lossdragning av jeepar, landrovers och annat Dragkroken sitter fäst i stötfångaren (regbesiktigad så) Warn M8000 winch med 24v motor från en M12000 (urstark)med syntetlina. Frontrunner windcheetah takräcke i aluminium. VIAR luftkompressor (100% dutycycle) med tank. BFGoodrich MTkm däck. 33x12,5-15 på chromespokefälgar. Extraljusen och markisen på bilden medföljer inte. Bilen är regbesiktigad med inredningen, större hjul och winchen så den är helt laglig som den står. Besiktigad t.o.m mars 2013. Pris 45000kr. Ring på 073-6429677 eller maila på johan.ankarback@gmail.com mvh Johan
  15. Trevligt som vanligt när Toyota4x4 har vårträff. Kul med lite terrängkörning, det var nästa 2år sen sist. Lite mör är man allt efter en 16-timmars dag i bilen men det var det värt Här kommer några bilder. Lägger in fler vartefter.. http://offroadgallery.jasplace.se/#61.0
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.