Jump to content

Anders M

Members
  • Content Count

    95
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Anders M last won the day on January 20

Anders M had the most liked content!

Community Reputation

18 Good

Profile Information

  • Location
    Växjö
  • I drive
    Land Cruiser HZJ78, Wrangler 4.2, LR Disco TD5

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. OK, då förstår jag. Lite skillnad är det nog med den "tvådelade" och "förbättrad smörjning av tvåan och femman" men jag förstår också att du renoverar och behåller din gamla i reserv.
  2. Vilken låda är det du satt in? Enligt vad jag läst har HZJ105 samma låda som HZJ78/79 vilket är en R151F. Är det en låda från FZJ105 du satt in alltså H151F?
  3. Javisst, det finns ju andra radiusarmar (eller vad det nu heter på svenska) att köpa som flyttar fram framaxeln men de får man väl ta från Australien = dyrt. Det var inte mycket som hade behövts så det kanske hade räckt med en annan offset på fälgarna (runt 0 eller lite positiv). Jag har 2 tums höjning fram men det har nog ingen betydelse för detta problem.
  4. Jag hade 315-75-16 på min HZJ78 ett litet tag men jag tyckte det tog i för mycket i bakkant på hjulhuset fram så jag gick ner till 285-75-16. Däcken hade/har jag på 8 tums fälgar med -12 i offset (4tums backspace) ProComp 69-serien (1069-6855).
  5. För er som eventuellt inte ännu har läst ert ex av senaste tyska magasinet Offroad så kan jag meddela att på sidan 74 har tidningen valt att låta den "svenska campen" representera campingområdet på årets träff. Bildtexten är "Nybilar och veteraner" så det är nog vi som är veteranerna...
  6. Anders M

    CTEK D250TS

    Sorry, min kommentar gällde Ctek dual d250s. Jag trodde d250ts var namnet på den nya versionen som jag visste de har släppt men den heter visst d250sa. Inte lätt med så lika namn på produkter...
  7. Anders M

    CTEK D250TS

    Nasa BM-1 är bra för att hålla koll på hur mycket som förbrukats och hur laddningen funkar. Jag har monterat flera sådana åt mig själv och andra fast då i versionen som inte heter Compact. Har just nu två, en i båten och en i husbilen. https://www.seasea.se/el/mätinstrument-el/fast-installation-el/batteriövervakning-nasa-bm-1-compact
  8. Anders M

    CTEK D250TS

    Det sitter en bra mppt-regulator för solcell i den. Men den klarar max 20V på den ingången så det gäller att solcellen inte ger mer och sedan är det samma max 20A på den ingången också precis som på andra ingången från generator/startbatteri. Jag har en i båten som funkat bra i några år nu.
  9. Nu har jag bokat samma färja som ni andra (Göteborg-Kiel). /Anders
  10. Jag har bokat samma färja så nu är vi minst två bilar från Sverige som kommer till träffen.
  11. För Android finns detta för Lantmäteriets Terrängkarta och Fjällkartan: http://www.utsidan.s...d-telefoner.htm Finns kanske även ledtrådar i länken för att få det att funka på frukt-mobiler om det finns sådana nostalgiker här...
  12. Jag har prel bokat en plats i Henriks bil. Jobbet kanske lägger hinder i vägen men jag hoppas kunna följa med förutsatt att Henriks resa blir av. /Anders
  13. Vad är det som har hänt? Det finns ett standardfel som man kan åtgärda/förebygga med delar som säljs i satser hos flera företag i Tyskland som jobbar med HZJ. Konstruktionsfelet beskrivs i denna länk: http://www.buschtaxi...Hash=b6a23010b9 /Anders
  14. På tal om elektroniksanerade bilar i en annan tråd här är en där turbon sanerats bort... http://www.blocket.s...7.htm?ca=21&w=3 Ovanlig variant som jag inte visste fanns. Jag trodde den variant av 3.0-dieseln jag har i min 4Runner (1KZ-T, mekanisk dieselpump och turbo, 130hk) var den med lägsta effektuttaget. Men denna är alltså utan turbo och dessutom så pass sen som 2009. /Anders
  15. Precis - men så är det inte i en HZJ75. Ingen komfort och inga problem att köra utan el... Min kommentar avsåg avsaknaden av OBD2 i en avsiktligt elektroniksanerad bil.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.