Jump to content

JAK

Members
  • Content Count

    414
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    14

JAK last won the day on May 18

JAK had the most liked content!

Community Reputation

109 Excellent

Profile Information

  • Location
    Huskvarna
  • I drive
    Land Cruiser 90/150 CJ2 -47 MB38A1 -65
  • Occupation
    08.00-17.00

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Klossarna ska gå lätt i, se till att skrapa bort rosten i oket sedan använder jag vinkelslipen på klossarnas stålplattor hellre att dom glappar lite. Så gjorde vi på bilverkstaden där ja jobbade på 70-talet.
  2. Ett bra sätt att hålla igång bromsarna är att varje gång man skiftar mellan sommar o vinterdäck, pressa in bromskolvarna hela vägen in. På så sätt ser man till att kolvarna får löpa hela sin längd två gånger om året. MEN GLÖM INTE att pumpa ut klossarna med många o väldigt korta pumpningar på bromspedalen (långa pump tag kan förstöra huvudcylindern) gärna efter varje hjul, annars kan du vara BROMSLÖS när du kommer ut på vägen!! PS: Min 90 rullade 38000mil innan jag renoverade bromsoken då bytte jag packningar och kolvar i samtliga bromsok.
  3. Är du säker på att det är oken som kärvar och inte klossarna, jag slipar alltid stålplattan på nya klossar så att dom lätt glider in i oken. Hellre lite glapp än tajt. Tittar man på nya klossar så är det en massa grader och ojämnheter på stålplattan.
  4. Jag har höjt ca 2" med fjädrar och stötdämpare och kör med 265/75 R16 motsvarar ca 32" (däcken tar i lite vid stänkskydden vid kraftiga rattutslag). Att höja fjädringen ytterligare blir nog avancerat med andra bärarmar samt att dom främre drivaxlarna inte kommer att må så bra. Man kan göra en karosshöjning ytterligare några tum, ska vara skapligt enkelt på 90an. Vet inte om man har någon glädje av det bilen blir bara högre ingen extra markfrigång. Men för att få plats med 35" så skulle jag tro att du får modifiera hjulhusen. Men allt går bara man vill tillräckligt mycket 🤔
  5. Lämna in den för renovering då sätter dom in ett nytt cellpaket och den blir som ny.
  6. JAK

    Däck o fälg

    Daniel ska du ha 15" till din LC90a så tror jag att dom inte passar, 15" kommer att ta i bromsoken!
  7. JAK

    Handbroms

    Intressant det verkar finnas en modell som är längre det var nytt för mej. Detta har jag brukat på flera bilar under åren men alltid svetsat! Enklast är att plocka bort plåtarna på båda sidor o åka till någon som kan hjälpa dej med svetsen fila kan du göra själv sedan. Backar behöver du inte byta om dom inte är slut.
  8. JAK

    Handbroms

    Jonas det finns en bättre beskrivning i Garaget JAKs LC90 med bilder när jag byggde om min LC 150 det är samma konstruktion.
  9. Glömt att nollställa trippmätaren för kamremsbyte!
  10. Ja att rengöra filtret är ju alltid bra o enkelt kolla även efter sprickor på filtret samt på slangarna. Skölj ordentligt med bromsrengöring, när filtret är bortkopplat. Det kan ju vara så att det är fel på själva sensorn också men att börja med filtret är rätt väg. Lycka till!
  11. Det var inte så att koden var P0069 i så fall. Utan var säker skulle det kunna vara MAP sensorn eller igensatt mappfilter dessa filter har även en tendens att spricka kolla även gummislangarna. Här hittar du en bild på filtret ser lika dant ut på 150an Obs! Bara en ide från en glad amatör
  12. Svårt att bedöma utan att först lyfta toppen eller i detta fallet topparna om det går ut kompression i kylvattnet det är troligast att toppackning, eller i värsta fall en spricka i någon av topparna, dessa provtrycker man när de är demonterade. Värt att kolla. Inte behöver du väl justera/svarva för att en ny topp ska passa? Räcker väl att båda topparna har samma höjd. Säkert någon som vet bättre. Känns lite överdrivet att byta hela motorn! Saknar helt erfarenhet av bensin motorn.
  13. På 120 och 150 sitter det bakom handskfacket även på hiluxen hittar inget om var det ska sitta på 90an
  14. Finns nog inget kupé filter, jag har under mina 18år inte hittat något på min LC90 2001 diesel .
  15. JAK

    Solrosgaraget.

    Hade en gång en HJ60 som jag fick köra 5mil på tomgång för att komma hem! så snart jag försökte att gasa så stannade den. Sugröret i tanken hade rostat sönder så när bränslebehovet ökade så sög den luft, startade alltid direkt efter den stannat. Skulle kanske kunna vara något åt det hållet? Värt att kolla ledningen mellan pump o tank, som ett förslag.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.