Gå till innehåll

JAK

Members
  • Innehållsräknare

    354
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

JAK senast vann den dag 30 Maj

JAK hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

19 Good

Profile Information

  • Ort
    Huskvarna
  • Jag kör
    Land Cruiser 90/150 CJ2 -47 MB38A1 -65
  • Yrke
    08.00-17.00

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. JAK

    Div. LC bilder

    Hittade en bild på min gamla HJ60 någon gång tidigt 90-tal bilden är tagen på Trolle Ljungbys ägor.
  2. JAK

    LC90 Diesel startar inte

    Utan att ha någon erfarenhet utav just den motorn. Men att börja med. Kolla så att sugröret uppe på tanken inte är sönderrostat (är inte ovanligt) då får du med luft hela tiden. Montera en slang efter filtret ner med den i en pet-flaska och handpumpa då får det bara komma rent bränsle utan luft. Gör det det så är ledningen ok. Då kan du fortsätta med din plan. 1. Mäta motståndet över SCV,n. Absolut 2 Dieselfilter ? Kan du pumpa bränsle genom filtret? om inte byt. 3 Ingen komentar 4 Lossa ett spridarrör i taget (bara lite ) kör med startmotorn då ska det läcka diesel eller luftblandat bränsle. Gör så på samtliga en efter en om det kommer bränsle så är SCV ok Tror inte du kan handpumpa genom pumpen till spridarna. 5 Aldrig fel 6 Ingen kommentar Förusättningar för att en diesel skall starta är Bränsle Luft och Kompression.
  3. JAK

    Klydds garage

    Nu undrar jag vem som har trillat o slatt huvet i rullebören?!
  4. Takkorg är inget måste för taktält, taktältet kan du med fördel montera på lastbågar sedan om du måste montera en liten lastkorg framför. Men vist finns det fördelar med en stor takkorg. Ingen större skillnad på förbrukning när jag har haft tältet på men då med diesel, hur det blir med bensin kan jag inte svara på. Kabeldragning till taket har jag dragit i bakluckans karm se länk
  5. Jag är inte övertygad gällande HVO vad jag har förstått så lämpar det sig endast för högtrycks insprutning typ D4D, annars finns det risk för beläggningar i cylinderväggarna på grund av ofullständig förbränning. Detta är vad jag fick veta av min motorleverantör när jag ställde frågan.
  6. JAK

    JAKs LC90

    Lite info. att tänka på när man byter oljefilter på en 150 det sitter en hög med ventiler med små filter på, lätt att peta till så dom lossnar och försvinner. Det är tre stycken på bilden små svarta. Dom finns inte på 90an
  7. JAK

    bakluckan i baklås!

    Råkat ut för något liknade på min 90a om man trycker in handtaget medan man låser upp. Då får man låsa och sedan pilla ut handtaget innan man låser upp. Vet inte om det funkar så på 150 men värt att kolla
  8. JAK

    Blir snart galen

    Dåliga höjningar av bilarna, när man har flyttat axlarna så att de ligger under fjäderbladen. Sedan vinklat axeln så att kardanen skall få en snygg vinkel mot fördelningslådan. Då får man en negativ camber vinkel o då vobblar det utav bara den. Tänk en motorcykel där framgaffeln lutar bakåt färdriktningen.
  9. JAK

    Mecki's 80:a

    Var hittar du all tid till dina bilar? Det är inte utan att man blir imponerad av dig o din energi!
  10. JAK

    Nybes

    Där får jag nog säga emot, på min 90 så tyckte en bilprovare att jag borde fundera på att byta övre spindelled på höger sida, ingen anmärkning men bra att veta. Detta var för sex år sedan! Det ligger en ny spindelled på hyllan o väntar sedan dess. Dessutom är bilen nybes. nu i år.
  11. JAK

    Köpråd lc150 (2010-2013)

    Jag har en, men bara brukat den ett år lite drygt eller va det nu blir. Har inte funderat så mycket på förbrukningen en vild gissning skulle vara ca 1lit milen, utan att snålköra. Det enda negativa ännu är ju den där J...a TPMS-lampan som lyser hela tiden. Och att den saknar halvljusautomatik, tänder bara varselljusen fram och hör och häpna instrumentbelysningen, hade åtminstone den varit svart då så man fått någon påminnelse. Så ser ni en LC150 med släckta baklyse så kan det vara jag!
  12. JAK

    Klunkande ljud!

    Jag hade provat med att först spänt handbromsen lite bara så den ligger ann, för att se om det förändrar något. Hjälper inte det prova likadant med fotbromsen.
  13. Viktigast är att byta olja, jag har kört min 90a med 163hk med 5W-30 av känt märke hel eller delsyntet med byte var tusende mil. Precis som Mecki skriver 0w är inget mej mm. flera. Longlife olja är en myt !
  14. JAK

    Renovering av BJ73 -85

    Jag brukar ta ett sådant bränsleprov varje gång jag byter filter, låt det stå ett par dagar så ser du hur mycket vatten det är i. Vattnet hamnar i botten av flaskan. Det är nog inte fel att lossa ner tanken och tömma den brukar kunna innehålla lite av allt.
  15. JAK

    JAKs LC90

    Tittade på EGR ventilen för första gången på 35000mil på min 90a Inte så farligt, nu är den i varje fall ren och fin igen.
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.