Jump to content

JAK

Members
  • Content Count

    408
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

JAK last won the day on March 19

JAK had the most liked content!

Community Reputation

106 Excellent

Profile Information

  • Location
    Huskvarna
  • I drive
    Land Cruiser 90/150 CJ2 -47 MB38A1 -65
  • Occupation
    08.00-17.00

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. JAK

    Handbroms

    Intressant det verkar finnas en modell som är längre det var nytt för mej. Detta har jag brukat på flera bilar under åren men alltid svetsat! Enklast är att plocka bort plåtarna på båda sidor o åka till någon som kan hjälpa dej med svetsen fila kan du göra själv sedan. Backar behöver du inte byta om dom inte är slut.
  2. JAK

    Handbroms

    Jonas det finns en bättre beskrivning i Garaget JAKs LC90 med bilder när jag byggde om min LC 150 det är samma konstruktion.
  3. Glömt att nollställa trippmätaren för kamremsbyte!
  4. Ja att rengöra filtret är ju alltid bra o enkelt kolla även efter sprickor på filtret samt på slangarna. Skölj ordentligt med bromsrengöring, när filtret är bortkopplat. Det kan ju vara så att det är fel på själva sensorn också men att börja med filtret är rätt väg. Lycka till!
  5. Det var inte så att koden var P0069 i så fall. Utan var säker skulle det kunna vara MAP sensorn eller igensatt mappfilter dessa filter har även en tendens att spricka kolla även gummislangarna. Här hittar du en bild på filtret ser lika dant ut på 150an Obs! Bara en ide från en glad amatör
  6. Svårt att bedöma utan att först lyfta toppen eller i detta fallet topparna om det går ut kompression i kylvattnet det är troligast att toppackning, eller i värsta fall en spricka i någon av topparna, dessa provtrycker man när de är demonterade. Värt att kolla. Inte behöver du väl justera/svarva för att en ny topp ska passa? Räcker väl att båda topparna har samma höjd. Säkert någon som vet bättre. Känns lite överdrivet att byta hela motorn! Saknar helt erfarenhet av bensin motorn.
  7. På 120 och 150 sitter det bakom handskfacket även på hiluxen hittar inget om var det ska sitta på 90an
  8. Finns nog inget kupé filter, jag har under mina 18år inte hittat något på min LC90 2001 diesel .
  9. JAK

    Solrosgaraget.

    Hade en gång en HJ60 som jag fick köra 5mil på tomgång för att komma hem! så snart jag försökte att gasa så stannade den. Sugröret i tanken hade rostat sönder så när bränslebehovet ökade så sög den luft, startade alltid direkt efter den stannat. Skulle kanske kunna vara något åt det hållet? Värt att kolla ledningen mellan pump o tank, som ett förslag.
  10. Det är som Wiberg skriver samma verktyg som du vevar domkraften med fast utan änden med krok.
  11. Utan att vara expert på detta så verkar det som det är luft i systemet, kolla kylvatten nivån när du har fått igång värmen. Vet inte hur det ser ut på 120 men fyll inte bara i expantionskärlet utan även i kylaren.
  12. JAK

    Mecki´s BJ45 Buschtaxi

    Verkar som du lyxrenoverade, bytte du hela staget?
  13. Nu vet ja inte riktigt hur du tänker rullomkretsen är nog den samma, om du inte har punktering förstås. Sedan är nog 1-2mm mönsterdjup inte mycket att fundera över, antar att skillnaden på halvslitna och nya däck är större. Som frågan gällde.
  14. Det som händer om man har olika stora hjul fram och bak är att mellan diffen får ta skillnaden mellan fram och bakaxelns varvtalsskilnad i och för sig kanske inget större problem. Låser man sedan mellan diffen så kommer framhjulen och bakhjulen inte att gå lika fort vilket kommer belasta knutar och axlarna något oerhört. Så man ska nog tänka efter innan!
  15. JAK

    JAKs LC90

    Gott väder i dag så 90an fick lite omvårdnad utanför garaget i form av en 1000 mila service olja o filter o ny olja i bakdiffen.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.