Gå till innehåll

JAK

Members
  • Innehållsräknare

    361
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    4

JAK senast vann den dag 30 Maj

JAK hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

27 Excellent

Profile Information

  • Ort
    Huskvarna
  • Jag kör
    Land Cruiser 90/150 CJ2 -47 MB38A1 -65
  • Yrke
    08.00-17.00

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. JAK

    Nog var det bättre förr ?

    Vad var det han hittade?! https://www.streetperformance.se/product/k-n-oljefilter-3-4 Dom har alltså ändrat filter mellan bilmodellerna 90 och 150 och även gjort utrymmet runt filtret trängre, så att få plats med ett filter med större diameter är uteslutet. Men på höjden bör det fungera att få plats med ett högre filter. Alternativet är att flytta filtret till en annan plats viket inte känns helt ok på en så ny standard bil. Jag vill ju bara att att motorn ska hålla 40 000 mil till.
  2. JAK

    Nog var det bättre förr ?

    Jag byter olja var 1000ende mil. Min fundering är ju varför man har valt att gå ner i storlek i jämförelse med det filtret som sitter på 90an. Hittade detta filter som verkar stämma med diametern men 40mm längre undra om det är värt att testa, eller så kan man lika gärna byta filer en gång i mellan oljebytena.
  3. JAK

    Nog var det bättre förr ?

    Man kanske ska titta på att utöka filterkapaciteten. Någon som sett några alternativa lösningar?
  4. Blev lite service på toyotorna i går då slog det mej att det skiljer en del på storleken på oljefiltren. På 90an det stora och på 150an det lilla men samma oljevolym? Båda med treliters motorn. Kan vara jag som tänker fel, men är det någon som har en vettig förklaring.
  5. JAK

    LC90 Diesel startar inte

    De ringer upp mig senare och meddelar att de inte kunde kopiera min nyckel eftersom det är en service-nyckel (vad i hela helv.. har man specifika servicenycklar till ens?). När jag köpte min 90a så levererades den med tre nycklar två svarta med fjärrkontroll och en grå utan fjärr, så kallad servicenyckel som fungerar överallt utom till handskfacket.
  6. JAK

    Köpråd LC 150

    Här köpte jag till min bil www.transportstyling.se
  7. JAK

    Div. LC bilder

    HÄLP!! Vad har hänt!? Menar du att detta är min gamla bil som har blivit så misshandlad, eller det är väl så att hon ska renoveras.
  8. JAK

    Div. LC bilder

    Hittade en bild på min gamla HJ60 någon gång tidigt 90-tal bilden är tagen på Trolle Ljungbys ägor.
  9. JAK

    LC90 Diesel startar inte

    Utan att ha någon erfarenhet utav just den motorn. Men att börja med. Kolla så att sugröret uppe på tanken inte är sönderrostat (är inte ovanligt) då får du med luft hela tiden. Montera en slang efter filtret ner med den i en pet-flaska och handpumpa då får det bara komma rent bränsle utan luft. Gör det det så är ledningen ok. Då kan du fortsätta med din plan. 1. Mäta motståndet över SCV,n. Absolut 2 Dieselfilter ? Kan du pumpa bränsle genom filtret? om inte byt. 3 Ingen komentar 4 Lossa ett spridarrör i taget (bara lite ) kör med startmotorn då ska det läcka diesel eller luftblandat bränsle. Gör så på samtliga en efter en om det kommer bränsle så är SCV ok Tror inte du kan handpumpa genom pumpen till spridarna. 5 Aldrig fel 6 Ingen kommentar Förusättningar för att en diesel skall starta är Bränsle Luft och Kompression.
  10. JAK

    Klydds garage

    Nu undrar jag vem som har trillat o slatt huvet i rullebören?!
  11. Takkorg är inget måste för taktält, taktältet kan du med fördel montera på lastbågar sedan om du måste montera en liten lastkorg framför. Men vist finns det fördelar med en stor takkorg. Ingen större skillnad på förbrukning när jag har haft tältet på men då med diesel, hur det blir med bensin kan jag inte svara på. Kabeldragning till taket har jag dragit i bakluckans karm se länk
  12. Jag är inte övertygad gällande HVO vad jag har förstått så lämpar det sig endast för högtrycks insprutning typ D4D, annars finns det risk för beläggningar i cylinderväggarna på grund av ofullständig förbränning. Detta är vad jag fick veta av min motorleverantör när jag ställde frågan.
  13. JAK

    JAKs LC90

    Lite info. att tänka på när man byter oljefilter på en 150 det sitter en hög med ventiler med små filter på, lätt att peta till så dom lossnar och försvinner. Det är tre stycken på bilden små svarta. Dom finns inte på 90an
  14. JAK

    bakluckan i baklås!

    Råkat ut för något liknade på min 90a om man trycker in handtaget medan man låser upp. Då får man låsa och sedan pilla ut handtaget innan man låser upp. Vet inte om det funkar så på 150 men värt att kolla
  15. JAK

    Blir snart galen

    Dåliga höjningar av bilarna, när man har flyttat axlarna så att de ligger under fjäderbladen. Sedan vinklat axeln så att kardanen skall få en snygg vinkel mot fördelningslådan. Då får man en negativ camber vinkel o då vobblar det utav bara den. Tänk en motorcykel där framgaffeln lutar bakåt färdriktningen.
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.