Gå till innehåll

Klydd

Moderators
  • Innehållsräknare

    2 551
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    6

Klydd senast vann den dag 20 februari

Klydd hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

37 Excellent

Om Klydd

Contact Methods

  • Website URL
    http://toyota4x4.se/topic/5501-klydds-garage/

Profile Information

  • Ort
    Göteborg
  • Interests
    Land Cruiser såklart!
  • Jag kör
    Land Cruiser HZJ105
  • Yrke
    Civ-ing, maskinteknik

Senaste Profilbesöken

691 profilvisningar
  1. Köpa äldre 120

    Hej, Förutsatta att bilen är omhändertagen innan och allmänskicket ser bra ut tror jag inte du behöver vara orolig. Många av tekniklösningarna på 90-serien lever kvar, så du kommer säkert känna igen en hel del. Det finns väl några kända brister på 120-serien där några årsmodeller hade motorproblem, en packning till injektorerna var i fel material, men de borde nog vara åtgärdade allihop vid det här laget. Andra vanliga fel är väl SCV ventilerna som spökar (i insprutningspumpen, kostar någon tusing att byta vill jag minnas) och att tändningslåset går sönder. Hur det ligger till med skatt och lastbilsregistrering beror nog på vilken årsmodell du tittar på. Viktbaserad skatt så tjänar man nog på lastbilsreg, men tror inte det är så stor skillnad om man hamnar i utsläppsbaserad skatt. Från transportstyrelsen: Följande fordon beskattas utifrån koldioxidutsläpp: • Personbil klass I som är av - fordonsår 2006 eller senare - tidigare fordonsår än 2006 men som uppfyller kraven för miljöklass 2005, miljöklass el eller miljöklass hybrid. • Personbil klass II (husbil), lätt lastbil eller lätt buss som är tagen i trafik första gången den 1 januari 2011 eller senare. Övriga personbilar klass I, personbilar klass II (husbil), lätta lastbilar och lätta bussar beskattas utifrån fordonets vikt.
  2. Nya funktioner i forumet

    Har nu ändrat inställningar så det ska vara lättare att ladda upp en profilbild. Det var gamla inställningar som levde kvar och krånglade till det onödigt med att begränsa vad man fick ladda upp. Nu kan man ladda upp en bild och sedan får man möjlighet att beskära den, för att få med rätt del av bilden som profilfoto. Hoppas detta ska underlätta och göra att fler använder funktionen
  3. Nya funktioner i forumet

    Nu börjar det mesta komma på plats, eller vad tycker ni? Med nya versionen av forumet kommer även några nya funktioner jag skulle vilja slå ett slag för. Like Man kan nu visa sin uppskattning av inlägg med en "like" (tumme upp) och några andra (tack, skratt, förvirrad & ledsen). För varje Like, tack & skratt får man +1 poäng. Det finns en topplista man kan hamna på om man är flitig på att skriva uppskattade inlägg Man hittar "knappen för att gilla nere till höger i ett inlägg och den ser ut såhär Och när man håller muspekaren över får man fram alternativen Egna profilen Man kan nu lägga en omslagsbild i sin profil, som en "header", likt facebook, twitter osv. Notera att man även kan "ompositionera" sin bild om man ser fel del av den, eftersom fältet är långsmalt. Precis som innan kan man/bör ha ett profilfoto som syns till vänster om inlägg man skrivit. Nytt är att om man inte har laddat upp någon egen så får man en rund bild med visningsnamnets första bokstav. Och sist men inte minst finns ett fält att fylla i som heter "Om mig" Jag tycker det hade varit superkul om alla laddade upp ett eget profilfoto föreställande sig själv, sin bil, eller något annat som man kan identifiera sig med. Denna lilla bild är ju till för att underlätta att se vem som postat inlägget och göra det lite mer personligt. Både omslagsbild och Om mig är ju också riktigt kul om forumets medlemmar börjar använda. En kort beskrivning är så mycket roligare än ingenting alls! Min profilsida ser för tillfället ut såhär. (Jag har även lagt till några små pilar för att visa var ovan omnämnda funktioner finns.) Hoppas ni tycker de nya funktionerna är bra/roliga/användbara och att det tar forumet ett steg vidare i den digitala djungeln.
  4. Information om 40-serien

    Samlade info om H55F här istället http://toyota4x4.se/topic/5699-information-om-växellåda-h55f/ och länkar till det i inlägget ovan. På detta sätt behöver det inte bli dubbelt med information då växellådan återfinns i flera modellserier
  5. I detta inlägg samlar vi information om växellådan H55F, som bland annat återfinns i 40-serien Typ: 5-växlad manuell låda, beteckning H55F Utväxling: (till 1): 1st: 4.843 2nd: 2.619 3rd: 1.516 4th: 1.000 5th: 0.845 rev: 4.843 Vanliga fel och brister: En svaghet på 40-serien är att den 5-växlade lådan H55F "suger" oljan från fördelningslådan pga en dålig packbox mellan fördelnings och växellådan vilket resulterar i att oljenivån i fördelningslådan blir för låg. Kör man länge med detta är det inte bra. Detta problem löser man lätt med att sätta en slang mellan påfyllningshålen på lådorna så att överskottsoljan i växellåda kan rinna tillbaka till fördelningslådan. //Mecki Fick förklarat för mig av Toyota verkstad att problemet med packboxen mellan lådorna kan orsakas av igensatt avluftning av fördelningslådan vilket ledertill övertryck! Vet inte om jag köper det helt men tror inte packboxen i sig är dålig. Ett annat känt fel, har beskrivit detta i annat inlägg. Splinsen på ingående axel tenderar att slitas. Lösningen: 1 ta bort drev för kraftuttag och ersätta med long spline drev. 2 samma fel finns på en engelsk 4x4. där borrar man två små hål i drevet in mot axeln för att få in oljan till axeln. Jag har gjort det första alternativet med bra resultat för att få bort backslash i lådan. Även känt att 5.e växeln hoppar ur. Finns massor små trix och uppdaterings delar till den som vill uppdatera sin växellåda vid renoveringen. //Jah Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd
  6. Brake booster failure

    gött @Mecki att du tillslut fick ordning på det! Det var en lång felsökningsprocess.
  7. Renovering av BJ73 -85

    okej, bättre att det går långsamt än att det inte går alls Hoppas du snart får möjlighet att fortsätta med din renovering
  8. Jag kan inte så mycket om Hilux, men är min gissning är att det inte skiljer speciellt mycket i kostnad för höjning mellan de olika modellerna. Alla har väl samma principiella lösning med bladfjädrar bak och fjäderben fram? Mitt tips är därför att hitta "rätt" utgångsobjekt istället baserat på pris och skick istället för kostnad av tillbehör. Skiljer det så mycket i skatt nu för tiden, då både en bensin och dieseldriven Hilux är registrerade som lätt lastbil?
  9. Information om 80-serien

    kanon @Mecki, tack Det där med läckande framruta borde nästan hamna under varje modell I alla fall de bilar som det är bytt ruta på
  10. Renovering av BJ73 -85

    @Wenjad Hur går det med renoveringen?
  11. Begagnatguide

    har börjat pussla ihop lite info om respektive modell som en "sticky-tråd" i varje modells forum, typ detta Jag tänker mig att alla kan hjälpa till att fylla i denna information för att få den så nyttig och användbar som möjligt. Det går omöjligt att skriva allt om alla modeller, men om vi får med det viktigaste så kan det i alla fall vara en bra början. Tanken är att ni svarar i respektive tråd med den info ni tycker ska vara med och/eller om det är rättningar av befintligt som behövs. Efter jag editerat och lagt till det i första inlägget tar jag bort svaret så informationen blir samlad på ett ställe och man inte ska behöva läsa igenom en massa inlägg. Vad tror ni om detta? Är det en bra variant för att få ihop lite information och klarhet i vilka modeller det finns och lite köpinfo?
  12. Land Cruiser 70 Finns i 2 serier, "light" och "heavy" duty Modellår: 1984- Beteckningar och varianter: Tvådörrars kort Light duty: LJ70 heavy duty: BJ70, HZJ70, HZJ71 Tvådörrars mellankort Light duty: LJ73 heavy duty: BJ73, HZJ73, HZJ74 Tvådörrars lång, skåp och pickup Light duty: LJ78 heavy duty: BJ75, HZJ75, HZJ75, HZJ78, HZJ79 Motoraternativ Bensin: heavy duty 4.0 liters V6:a, beteckning 1GR-FE Diesel: light duty 2.4 liters rak 4:a, 2L heayv duty 3.4 liter rak 4:a, beteckning 3B 4.2 liter rak 6:a, beteckning 1HZ Växellåda: 4-växlad manuell 5-växlad manuell Kända vanliga fel eller brister: Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd
  13. Land Cruiser 60 Här kommer uppdateras med mer info om 60-serien Modellår: 1980-1989 Beteckningar: HJ60, HJ61, FJ60 Motoraternativ Bensin: 4.0 liter rak 6:a, beteckning 3F-E 4.5 liter rak 6:a, beteckning 1FZ-FE Diesel: 4.0 liter rak 6:a utan turbo, beteckning 2H 4.0 liter rak 6:a med turbo, beteckning 12HT (årsmodell 1990-1994) 4.2 liter rak 6:a med turbo, beteckning 1HD-FT (årsmodell 1995-1997) Växellåda: 4-växlad manuell, beteckning H41F och H42F 5-växlad manuell, beteckning H55F 4-steg automat, beteckning A440F Kända vanliga fel eller brister: Rost Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd
  14. Dags för uppgradering av forumet

    Svenska språket är nu uppdaterat och satt som default för alla användare. Om man fortfarande tycker det är bättre med engelska kan man själv ändra tillbaka längst ned på sidan.
  15. Land Cruiser 40 Kanske den tuffaste Land Cruisern av dem alla. Kom på 60-talet och tillverkades from till 1984. Finns med tre olika axelavstånd där lång och kort är vanligast. Långa versionen finns både som pickup och skåp, vilken är originalet för "buschtaxi". Modellår: 1960-1984 (Toyota Bandeirante och Toyota Macho 1968–2001) Beteckningar och varianter: Tvådörrars kort BJ40, BJ42, FJ42 (BJ=diesel, FJ=bensin) Tvådörrars mellankort BJ43,BJ46 Tvådörrars lång, skåp och pickup BJ45, FJ45, HJ45 (HJ= H-motorn) Motoraternativ Bensin: 3.9 liter, rak 6:a, beteckning F 4.2 liter, rak 6:a, beteckning 2F Diesel: 3.0 liter rak 4:a, beteckning B 3.2 liter rak 4:a, beteckning 2B 3.4 liter rak 4:a, beteckning 3B 3.6 liter rak 6:a, beteckning H 4.0 liter rak 6:a, beteckning 2H Växellåda: 3-växlad manuell 4-växlad manuell, beteckning H41 och H42 med olika utväxling 5-växlad manuell, beteckning H55F, ihop med 3B motorn på korta modellen (1983-1984) Övrigt Årsmodell -83 & -84 har skivbromsar fram Servostyrning fanns som tillval från 1983 Kända vanliga fel eller brister: "Den enda nackdelen med 40-serien är att den slutades att tillverkas" //citat Mecki Rost. 1974 och äldre har den bästa metallen. 1979-84 är de som rostar mest. Ramen på 45-47 serien har vissa svagheter/påverkan på karossen pga flex. Svagheter med den 5-växlade lådan (H55F) återfinns här: http://toyota4x4.se/topic/5699-information-om-växellåda-h55f/ Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN //Klydd
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.