Jump to content

Benny Steen

Members
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    8

Benny Steen last won the day on February 18

Benny Steen had the most liked content!

Community Reputation

40 Excellent

Profile Information

  • Location
    Umeå
  1. Det finns flera olika kemivarianter av lithium baserade batterier. Men det är riktigt att dom trivs bäst kring 25 grader C. Det är också korrekt att man inte bör ladda dom vanliga gamla Li-Ion batterierna fullständigt fulla i kyla. Dom laddas långsammare. men dom kan även acceptera mera energi vid kyla som sedan övergår till för hög polspänning om temperaturen stiger vilket snabbt skadar dom. Dom har också svårt att leverera energi vid kyla. men blybatterier är ännu sämre, så inget nytt där. Min egen erfarenhet på av Li-Ion vid kyla är liten. jag har en Lithium-polymer (samma batterikemi som i mobiltelefoner) baserad starthjälp som är helt fantastiskt , men den blir väldigt trött vid -10. Men den är samtidigt så lätt och liten att den ryms i jackfickan där den håller sig varm. Den startar utan bekymmer en dieselpickup. Köpt från kina för 2 år sedan. Men finns tom på jula numera. finns lite att läsa på här för den vetgirige. https://celltech.se/battery-school-part-1/#1546369095020-d45de185-b3c1
  2. Det var ett bra tips. Lägg gärna upp lite bilder, alltid intressant hur andra har gjort. Jag skall prova vrida min batterilåda lite. Det blir förmodligen Li-Ion batterier (inne i bilen någonstans) primärt som förbrukningsbatterier kopplade till solpanelerna Li-Ion är överlägset bly i sammanhanget laddning/urladdning förbrukning. Jag har byggt en del solcellsbyggen med småbatterier (18650 ) sedan tidigare. Men numera finns lagom stora batterier att köpa färdiga billigt tex från https://www.ev-power.eu/ där jag handlat en grejor från.
  3. Idag kom det paket från ebay. 4st orginal toyota skärmbreddare. Jag har inte dom fyrkantiga fästhålen i skärmarna och vill inte göra några heller. så jag får väl limma eller hitta på något annat sätt att få dit dom. Provmonterade ett däck på orginalfälg. Det går fritt mot spindeln med ca 15mm. så det skulle funka. men fälgarna är trista. Lite mattsvart färg kanske räcker... Har också snickrat på en batterihylla för extra batteriet. Inga problem att få plats med stort batteri. behövs rejäla gejor när man skumpar omkring på dåliga vägar. Och fronten som var trist grå har jag lackat med orginalkulör som fanns på biltema. två burkar gick det åt. Skall fixa lampor för dom runda hålen också.
  4. Mindre tempo denna vecka. Men jag gjorde en modd som gör att baksätes ryggdel blir enkelt fällbar, googla på "hilux rear seat modd" Där bakom finns ett rejält utrymme bakom hela sätet. 19cm mellan plåt och dyna lika brett som sätet. Där kan man ha vattentank, kompressor, etc eller kanske gömma ett fastbultar kasaskåp för pengar och pass. Lossade även sommardäcken från gamla pickupen, lite skillnad. Blir 265/75 -16 som jag hoppas får plats. Skall dock hitta några roligare fälgar först.
  5. Kanske någon som vill hänga på med egen bil i sommar. tänkte åka via nynäshamn-> Lettland -> Litauien(sovjetisk missilbas) -> polen(varglyan, benkyrkor, saltgruva, etc) -> rumänien(berg, drakulaslott etc) Ingen datum bestämt ännu , men juni eller juli kanske. 1-2 veckor i makligt takt. kör en hilux med taktält.
  6. Jag gillar ju även köra i berg Det finns en annan bra site, namnet till trots så är det mesta inte farliga vägar. dock lite svårt att navigera innan man lärt sig. Man kan klicka på kartan till höger , zooma in och få en översikt över intressant vägar. Här är en översikt över Rumänien https://www.dangerousroads.org/eastern-europe/romania.html
  7. Om man som jag gillar annorlunda besöksmål. https://www.atlasobscura.com/articles/all-places-in-the-atlas-on-one-map jag skall via lettland genom polen till rumänien i sommar. fanns mycket intressant på vägen .
  8. Något nytt om byte till bakaxeln med diffspärr ? Jag är sugen på samma operation , har en 2013 2.5 utan diffspärr. (iallfall ingen knapp)
  9. haha, jo all "ful-el" är bortagen, igentligen var den väldigt seriöst dragen. men den behövs inte längre. Nu blev det dags för lite ny ful-el. Drog 16mm2 kabel i tröskeln - in till utrymmet där domkraften ligger - genom tidigare hål under bilen över till skåpet och upp genom ena skärmens framkant. Återavända lite av all robotslang jag fått över. I motortutrymmet fanns det sedan tidigare en 100A säkring som jag återanvänder.
  10. Idag har avbitartången fptt arbeta hårt ! Jag har plockat loss många meter kabel under och inuti bilen. Det var draget massor från motorutrymmet och bakåt. Och en rejäl klump relän ovanför ABS pumpen för larm.och arbetsbelysning. Det hela var rätt oxiderat och jag vill slippa framtida bekymmer pga det. Vill gärna så toyota orginal som möjligt. Det satt 3 extra anslutningar på pluspoen med hängsäkringar. skönt att slippa se. Det var tjockt med robotslang under bilen. Jag kommer dra om det mera skyddat Larmet har jag också plockat bort helt. Misstänker det inte var inkoppat med startspärr för jag fick inga bekymmer efteråt att starta motorn. Några grejor skall jag återmontera, men det blir moderna extraljus och elcentrailen hamnar i skåpet och det blir extra batteriet som kommer få driva allt som sitter i skåpet.
  11. Har fortsatt städa i elsystemet,. Jag vill ju ha ett förbrukningsbatteri placerat i "orginalhålet". men där satt det lite grejor i vägen. En gång i tiden fanns en dieselvärmare i fronten, den var bortplockad när jag köpte bilen men vattenslangar och el fanns kvar. Jag hittade också en batteriladdade bakom höger strålkastare, den var kopplad till motorvärmaruttaget. Tyvärr så drar den jordfelbrytarens, och inget synligt fel.. Jag har plockat bort tills vidare. Sedan är det draget mycket kablage till arbetsbelysning och varningsljusen på taken. Jag vill rensa ur elen så det blir mindre knepigt att vid eventuell felsökning i framtiden. Tanken är att all el i skåpet skall vara på eget batteri och med den programmerbara awimex scr-90 elcentralen som satt bakom handsfacket. Den behövs inte längre framtill när jag nu tagit bort alkolås och extraljus osv. Jag monterar den istället i skåpet och drar en gemensamt ledning fram till förbruksningsbatteriet. Det är väldigt dammigt och med ytrost på skruvar och slangklämmor. Allting lossnar dock snällt. Men bilen måste blivit utsatt för saltade vägar eller varit nära havet. Ovanligt ytrostig för en 7 år gammal bil.
  12. Flera bilder på hur snickeriert framskrider. Blev flexibelt för olika ändamål. Har handlat nålfiltsmatta och kontaktlim för att klä in sovdelen. Efter detta skall jag börja med dubbla batterier, frånskiljaren och laddningsregulatorn.
  13. Man använder ju köksdelen rätt ofta, mat flera gånger per dag + kaffe så det skall gärna vara lätttillgänligt. Den utfällda bordskivan fungerar även som ett lock och håller alla grejor på plats i uppfällt läge., Skall kompletteras med hyllplan och lyftremmar för bordskivan. djupet på hyllorna blir 18cm. Innerdelen. "kökskåpets inbyggnad är exakt samma djup som hjulhusen. Det bortre hjulhuset blir helt övertäck och en del av solvdelen som blir 136cm bred. trångt men tillräckligt. längden är 150cm just nu. Man får komplettera med en skiva för fötterna när man skall sova. Den hittersta skivan (den ljusare) är uppfällbar i transportläget och då hamnar öven kylskåpet där. jag kommer klä in allt i gråljus nålfilsmatta för lite ökad trevnad. Skenorna på utdragslådan slopade jag denna gång. Behövs inte när man har lock och enkelt kommer åt det från alla sidor.
  14. hej. Jag är ny på forumet och med toyota pickup. Efter haft en pickup av annat märke (nissan navara) några år som jag inte var helt nöjd med så jag har spanat efter en hilux ganska länge. Och köpte jag denna via KVD i januari 2020. Jag drar ofta bilsläp och behöver ha med mig mycket grejor så blev det en Hilux med floby autokarross påbyggnad. Bilen har tillhört NCC tidigare. En snik 2.5. Den har inte ens yttertempvisning Men jag är ute efter pålitligthet och det som inte finns kan inte krångla. Jag har även gjort lite expeditioner med gamla pickupen men hitills korta turer inom sverige. Men jag tänkte i sommar åka på en längre tur till Karpaterna. 2018 åkte jag även som medåkare på en tur Marocko - Gambia i 3veckor. Då körde vi Land Rover. Har ett gordigear taktält som nu skall monteras fram på hiluxens biltak. (inte påbyggnaden) Så där skall först hemmabygga rails monteras. Jag gillar bygga och konstruera grejor så blir en del extra grejor även om det kanske inte alltid är helt nödvändig för en tur inom Europa Jag har snickrat ihop en utfällbart kök på högersidan av påbyggnaden och lådsystem med sovmöjlighet även inne i påbyggnaden, jag vill ha möjlighet till 2 personer i tältet och 2 personer i påbyggnaden. Blir också ett extra batteri framtill. kopplat via en victron batteriskilljare, 2x100W solpanel ovanpå påbyggnaden med en victron smartsolar laddregulator med bluetooth.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.