Jump to content

Benny Steen

Members
  • Content Count

    23
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Benny Steen last won the day on March 28

Benny Steen had the most liked content!

Community Reputation

80 Excellent

Profile Information

  • Location
    Umeå

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Gjorde en draglåda som även funkar som bord och ger möjlighet till ytterligare två sovplatser. (förutom taktältet) Sovurymmet blir 126cm brett och 208cm långt. vilket rymmer två stycken självuppblåsande liggunderlag. (skymtas till vänster nedersta bilden) Det sitter ytterligare en svängarm i reservhjulsvängen för att stöda det underifrån. Skall fixa mörka, tjocka IKEA draperier för insynskydd/mörkerläggning,etc som också fungerar som dusch draperier. Dom monteras under stora/bakre. luckan. Och funkar det inte så har man virke att elda med istället
  2. Monterade solduschen idag. Det fanns redan gängade M8 skruvhål på sidan. Så jag fixade två fästen i plåt. Nu behövs bara draperi (under bakre luckan) och slangstump för att kunna duscha. utan el och gasol. Hittade även på biltema något som kallas sjösäck. Passade bra som sopsäck. som kan hänga där hela tiden och tvättas ur vid behov. Tycker inte vanliga matkassar funkar speciellt bra, går hål på och funkar inte att ha utanför bilen.
  3. förstärkningstag och låsning monterad.
  4. Har byggt ett modifierat takräcke. Utgick från tre olika. Skulle gärna få det ännu lägre. Men jag börjar så här. blev stadigt. Sedan är swing-out hållaren för reservdäcket påbörjat. axeln går genom stötfångaren ner till påbackningsbalken där den är skruvad. blev stabilt. Däcket vilar på stötfångaren när det är infällt. blir flera förstärkningstag när jag är klar med designen. Sedan kommer min gamla soldusch hamna på taket tror jag. Då har man tillgång till diskvatten när man lagar mat.
  5. Jag lackade alla skärmbreddarna svarta med biltema fälgfärg. Har bara monterat dom bakre ännu. lite trixigare framtill. Sedan har jag kopplat in elen till el för xenon och ledbar. Xenonen drog 16A. Strömförbrukningen i ledbar'en skall jag mäta ikväll. Någon som vet effekten på generator ?
  6. Nu har jag monterat breddarna (hittade nya orginal på ebay) på vänster sidan. Tog bort orginal plastclips med viss möde och ersatte med plåtclips + skruv (från bilema) i orignalhålen. Bilen fick lite tuffare look och kanske det sprutar lite mindre lera på sidorna... Färgen skiljer en smula. Breddarna är hörapparatsbeige Syns inte om bilen är skitigt. Jag skall fundera om jag skall lacka med samma färg som fronten eller kanske svart eller bara låta det vara som det är.
  7. Nu har elcentralen för skåpet + ladndingsregultorn till solcellerna blivit inkopplade. regulatorn har bluetooth så det är enkelt se spänningen på extra batteriet. Man ser även in/utgående effekt. Har även monterat en LED bar fram, den och xenon extraljusen blir dock ansluta med konventionella relän/säkringar.
  8. Jag köpte alufälgar med vinterdäck som dök upp här stan billigt. Kommer från en Pajero Sport. 255/70-16. Ägaren hade tagit bilen till Libyen och sålt den där. Och dubbdäcken var väl inte lönt att ta med dit... Dom hade samma bultdelning och med107.4 mm navhål (hilux har 106.1mm) Men det är inga bekymmer. Det centrar utan bekymmer mha hjulmuttrarna. Vinterdäcken som ladom stora 255/70-16 hamnade på mina nylackade plåtfälgar (biltema fälgfärg) och på Pajerofälgarna som blir sommardäcken satte jag mina 32" muddcravlers. Bättre framkomligt. Men nu blir det ännu värre att komma in/ur garaget. Tur man har en däckkrängarmaskin. (köpt beggad på blocket för några år sedan) Annars skulle det inte löna sig att göra sådana här döckrotationer och man fick ett träningspass på köpet.
  9. Nu har jag monterat tillbaka den garagelackade fronten , polerat upp strålkastarna och flyttar ner och bytt extraljusen till xenon som jag hade liggande. Skärmbreddarna blir nog nästa projekt, Sedan får det räcka med bling. möjligtvis hamnar det två dimljus också för att täcka tomma hålen. I helgen skall jag provköra hiluxen på försvarets övningsbana. Jag kör även terrängfordon i hemvärnet. En Tgb30 som är världen näst bästa terrängbil. Unimog är väl snäppet bättre möjligtvis. Före ...
  10. Det finns flera olika kemivarianter av lithium baserade batterier. Men det är riktigt att dom trivs bäst kring 25 grader C. Det är också korrekt att man inte bör ladda dom vanliga gamla Li-Ion batterierna fullständigt fulla i kyla. Dom laddas långsammare. men dom kan även acceptera mera energi vid kyla som sedan övergår till för hög polspänning om temperaturen stiger vilket snabbt skadar dom. Dom har också svårt att leverera energi vid kyla. men blybatterier är ännu sämre, så inget nytt där. Min egen erfarenhet på av Li-Ion vid kyla är liten. jag har en Lithium-polymer (samma batterikemi som i mobiltelefoner) baserad starthjälp som är helt fantastiskt , men den blir väldigt trött vid -10. Men den är samtidigt så lätt och liten att den ryms i jackfickan där den håller sig varm. Den startar utan bekymmer en dieselpickup. Köpt från kina för 2 år sedan. Men finns tom på jula numera. finns lite att läsa på här för den vetgirige. https://celltech.se/battery-school-part-1/#1546369095020-d45de185-b3c1
  11. Det var ett bra tips. Lägg gärna upp lite bilder, alltid intressant hur andra har gjort. Jag skall prova vrida min batterilåda lite. Det blir förmodligen Li-Ion batterier (inne i bilen någonstans) primärt som förbrukningsbatterier kopplade till solpanelerna Li-Ion är överlägset bly i sammanhanget laddning/urladdning förbrukning. Jag har byggt en del solcellsbyggen med småbatterier (18650 ) sedan tidigare. Men numera finns lagom stora batterier att köpa färdiga billigt tex från https://www.ev-power.eu/ där jag handlat en grejor från.
  12. Idag kom det paket från ebay. 4st orginal toyota skärmbreddare. Jag har inte dom fyrkantiga fästhålen i skärmarna och vill inte göra några heller. så jag får väl limma eller hitta på något annat sätt att få dit dom. Provmonterade ett däck på orginalfälg. Det går fritt mot spindeln med ca 15mm. så det skulle funka. men fälgarna är trista. Lite mattsvart färg kanske räcker... Har också snickrat på en batterihylla för extra batteriet. Inga problem att få plats med stort batteri. behövs rejäla gejor när man skumpar omkring på dåliga vägar. Och fronten som var trist grå har jag lackat med orginalkulör som fanns på biltema. två burkar gick det åt. Skall fixa lampor för dom runda hålen också.
  13. Mindre tempo denna vecka. Men jag gjorde en modd som gör att baksätes ryggdel blir enkelt fällbar, googla på "hilux rear seat modd" Där bakom finns ett rejält utrymme bakom hela sätet. 19cm mellan plåt och dyna lika brett som sätet. Där kan man ha vattentank, kompressor, etc eller kanske gömma ett fastbultar kasaskåp för pengar och pass. Lossade även sommardäcken från gamla pickupen, lite skillnad. Blir 265/75 -16 som jag hoppas får plats. Skall dock hitta några roligare fälgar först.
  14. Kanske någon som vill hänga på med egen bil i sommar. tänkte åka via nynäshamn-> Lettland -> Litauien(sovjetisk missilbas) -> polen(varglyan, benkyrkor, saltgruva, etc) -> rumänien(berg, drakulaslott etc) Ingen datum bestämt ännu , men juni eller juli kanske. 1-2 veckor i makligt takt. kör en hilux med taktält.
  15. Jag gillar ju även köra i berg Det finns en annan bra site, namnet till trots så är det mesta inte farliga vägar. dock lite svårt att navigera innan man lärt sig. Man kan klicka på kartan till höger , zooma in och få en översikt över intressant vägar. Här är en översikt över Rumänien https://www.dangerousroads.org/eastern-europe/romania.html
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.