Jump to content

Magnus H

Members
  • Content Count

    17
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Magnus H last won the day on January 2

Magnus H had the most liked content!

Community Reputation

8 Neutral

Profile Information

  • Location
    Falun
  • I drive
    Landcruiser HJ60

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Igår la jag mig under bilen för att reda ut trasslet med kabelstammen. Kom så långt att jag hittade anslutningen för givaren. Kan säga, med facit i hand, att givaren monteras innan växellådan sätts tillbaka i bilen.. Fick släppa tvärbalken och trycka allt åt sidan lite. Fick precis i den. Nu fungerar varvräknaren igen, blev så glad så. Äntligen lever allt på instrumentbrädan igen! 🙂
  2. Är det någon här som har en 60:a med diesel 2H och skulle kunna titta vilken kontakt som givaren för varvräknaren kopplas till? Givaren sitter på sprängkåpan på förarsidan, nära avgasröret där det går ner från grenröret. Den har sen en kabel, ca 30 cm lång och en rund kontakt. Går över växellådan och ska där möta kabelhärvan. Problemet jag har är att man efter att växellådan varit ur, inte lyckats lägga kablaget rätt och det finns mer än en kontakt över med rätt utseende. Allt är inkopplat rätt på växellådorna (backljus, 4wd och indikering)
  3. Hade tur, det dök upp en på Ebay Ett företag som verkar pyssla med delar till bland annat Landcruisers i Australien. Så nu är det bara att vänta och hoppas resten av elen och själva mätaren funkar. Men, jag har sett att det hänger flera anslutningar som inte används. Från kabelsatmmen, ungefär vid startmotorn. Någon av dessa ska ju gå till givaren för varvtal. Finns det någon här som kan titta på sin bil och se vilka kabelfärger det är till den kontaken? Och varför finns dessa oanvända kontakter, de finns på fler ställen också. Samma kabelstam i de mer utrustade bilarna kanske?
  4. Hej! Jag söker en givare, den som sitter på växellådan, för varvräknaren. 2H motor. Bilen är en -88 men jag tror det är lika till alla 60:or med diesel. /Magnus
  5. Hej! Kan det kanske vara någon som vet var givaren till varvräknaren går att köpa? Om det går.. Den som sitter på växellådan. 2H motor. Ska lägga en köpesannons också såklart. /Magnus
  6. Magnus H

    Solrosgaraget.

    Riktigt snygg bil! Och ett grymt jobb
  7. Tack ska ni ha. Jag spenderade en stund under bilen igår och kan inte hitta något som glappar eller känns rassligt. Tvärtom skulle jag vilja säja, allt rullar mjukt och tyst. Tog en mejsel och bröt lite mot medbringarna ur fördelningslådan utan att se minsta glapp. Torrt och fint är det också. Inga knutkors visar något glapp heller. Kardanerna har ett minimalt glapp i sina splines men det måste anses normalt för att kunna rymma smörjfettet. Så det lär vara interna slitage. Det får nog bli ett jobb för sommaren detta... Ska köpa mig en repartionshandbok över växellådan till att börja med
  8. Jag tog mig hem utan problem. Körde mest 2wd. Däcken är lika storleksmässigt och slitagemässigt. Och 4wd kopplar ur/i snabbt utan att oljud kan höras. Det blir nog en sväng till garaget ikväll så får vi se vad jag kan hitta. Såg att det fanns att köpa "rebuild kit" till både växellåda och fördelningslåda. Men man vet ju inte om det räcker innan man tittat inuti. Bilen var på Afrikaresa 08-09 och råkade där ut för haveri. Försöker bifoga en bild jag hittade!
  9. Så kan det ju vara. Den är i alla fall utan oljud bara man lägger ur 4wd. Naven fram fortsatt låsta. Jag ska försöka känna på att punkter när jag kommer hem. Om den tar mig hem alltså! Tack för svar!
  10. En fundering - Borde inte inte felet ligga till största del i fördelningslådan? Ljudet finns inte i 2wd med låsta nav.
  11. Tack för svar Bjarne. Hittade det du skrivit och sen bar det iväg ut på internet! Det verkar inte vara helt ovanligt detta även om folk har lite olika fenomen. Lager verkar vara boven och så vitt jag kan utläsa från alla inlägg så går det att göra själv, om man har tillgång till press och olika avdragare vilket jag har. Skruva kan jag då. Måste man ta ur växellåda för att identifiera exakt vilken man har? Det verkade finnas lite olika utföranden på dom, tidig och sen. Min bil är en -88 men man kan ju aldrig veta vad den varit med om. Det jag vet är att växellådan har gått sönder för 11 år sedan i Afrika och troligtvis reparerats, men kan såklart ha bytts ut!
  12. Hej! Körde Falun-Sälen igår och halva vägen i 4wd. Jag upptäckte då ett ganska rejält missljud som uppstår då man är väldigt lätt på gasen, i princip när ingen belastning finns på drivlinan. Låter inte när motorn drar eller när man motorbromsar. Kommer definitivt från någon av växellådorna. Blir värre ju fortare man kör, hörs inget upp till 60 för att sedan öka. Ett rejält skorrande skulle jag beskriva det som. Olja finns det rätt mängd och typ i. Alla växlar går i lätt och fördelningslådan kopplar ur och i utan problem. Växellådan gör för övrigt lite oljud. En del klonkande vid växlingar samt ett lätt skorrande på låga varv, speciellt 2:an. Samt att 5:an har nåt svagt trummande ljud för sig. Det är en H55F. Någon här som kan mer om dessa växellådor? Är det till exempel möjligt att byta alla lager själv eller krävs specialverktyg? Annars får jag söka efter en annan låda. Kan ju hända att det är andra fel i den? Ha det gott folk!
  13. Ok, det visste jag inte. Fast å andra sidan så är det mycket jag inte vet om denna bil än, är min första HJ60 ? Underbar bil trots rost. Den ska jag laga seriöst och sen ha bilen tills jag dör! Jag ska försöka hitta en sprängskiss över pumpen och fördjupa mig i den. Jag börjar också tvivla på min egen tidigare gissning, något med gasreglaget. Så detta lät ju mycket mer troligt.. Stort tack för tipset!
  14. Bra tips MFI9. Jag ska undersöka fästena. Tack!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.