Jump to content

Dcd

Members
  • Content Count

    15
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Dcd last won the day on July 27

Dcd had the most liked content!

Community Reputation

13 Good

Profile Information

  • Location
    Göteborg

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Sicket flyt! Då får jag fundera på hur jag ska leverera den utlovade betalningen 😜 Jag PM:ar dig framöver!
  2. Ser man på! Good hunting! Jag befinner mig i Gbg. Får väl fundera på kontakt i Oslo som kan vara behjälplig. Själv har jag nästa Oslovistelse i december, men vore ju gött att klara av det innan dess. TBC!
  3. Hehe. Ja fast problemet är inte att tillverka den plåt jag är ute efter. Utan snarare vad jag ska skriva på den i så fall. Persan verkar ha en röd plåt till vänster på sin bild...
  4. Ja, jag får kolla med Toyota i veckan. Någonting säger mig att det kommer vara en återvändsgränd, men värt ett försök! Om någon känner till någon annan som plockat av orginaldragkrok och har krok och plåt liggandes så finns det ju en möjlighet att byta denna mot ett gäng kalla Norrlands!
  5. Ja, jag lutar åt den installationen också! Fast jag väntar lite till i hopp om att Wiberg hittar sin gamla krok o plåt.
  6. Hehe, så blir det ju när man sätter igång med arkeologin hemma. Så mkt andra saker som dyker upp o tar ens uppmärksamhet. Aja, hojta till om den dyker upp!
  7. Just det, kommer ihåg att jag läst din garagetråd på NLCK. Kollade nu igen, cool bakände indeed!
  8. Det vore faktiskt ingen tokig idé att börja med ett orginaldrag medan jag sparar ihop till det norska fyrkantsfästet. Det såg riktigt välgjort ut på bilderna hos Arctic truck! Fäster du in den i fyrbultsplatta, typ som på bilden nedan? Eller har du lyckats gömma fyrbultsanordningen bakom kofångaren? Har inte haft loss kofångaren o tittat så jag vet inte hur mycket plats som finns där. För mig som har reservhjulet undertill så är det nog inte så mkt plats 🤨 Hojta till om du har plåten kvar, då är det intressant!
  9. Då ska nog rätt bil dyka upp för dig vad det lider. Vänta bara till sommarvärmen är över!
  10. Fyrkantsfäste har jag också kikat på. Känns som det mest flexibla, men vilka tillverkar dem? Jag har mest hittat Hayman Reese från down under men de verkar inte vara godkända i EU (alt väldigt ovanliga). Får man fråga vilket märke det är på din fyrkantare? Orginalkroken känns inte som den sexigaste men för ett lock Norrlands så är det ju klart prisvärt! Frågan är vilken dokumentation som finns med, för att lugna Señior besiktningsman... Om något har du väl norska papper gissar jag? Jag kan leverera ölen väl kylda och med citronklyfta för krok med dokumentation 😜
  11. Vad har du för need-to-have punkter på din lista då? Den perfekta bilen finns ju inte så en del nice-to-have punkter får man ju alltid stryka... Det dyker ju upp bilar alltsom oftast men just på sommaren är det ju lite lågsäsong.
  12. Jag står i begrepp att inhandla dragkrok till min 120. Jag har inte ens frågat Toyota för jag misstänker att de tar en stor slant för fabrikskroken. Men vilken eftermarknadskrok ska man välja? Jag har kollat Thule Brink men de verkar bara ha fasta varianter som passar både 120 och 150. De avtagbara passar bara till 150. ☹️ Sen finns det Alexo ATS (svenskt), Auto Hak (polsk firma), Umbra Rimorchi (italienare) som har avtagbara. Innan jag går vidare tänkte jag fråga om erfarenheter här på forumet. Vilka krokar gillar ni? Och stör man sig på en fast krok i vardagen när man lastar där bak? Några jag tittat på: Fast tvåbultshistoria från Thule Brink. https://www.dragkrokslagret.se/fast-dragkrok-tvabult-toyota-landcruiser-120-5-dorrar-j120-thule-brink-410500 Alexo ATS. De påstår att den klarar 3000kg utan att förstärka dragbalken. Hm! https://www.dragkrokslagret.se/avtagbar-dragkrok-horisontell-toyota-fj-cruiser-land-cruiser-land-cruiser-alexo-664-0031 Auto hak. Hur är precisionen på denna efter några svenska vintrar? https://www.rameder.eu/towbar-detachable-113144-04978-1.html
  13. Hallå Bisse. Helt rätt väg! Jag har själv haft en 100 diesel innan men köpte nyligen en 120 V6. Mycket nöjd med bilen och motorn hittills. Drar litern på landsväg, 1.15 på motorväg och i stan kan man välja förbrukning med högerfoten. Jag är ingen 120-expert (ännu iallafall) men här kommer några saker: - Kolla vätskor. Färg på kylarvätska. Nivåer ok? Bra första koll. - Kolla rost såklart runt baklucka, trösklar osv. Hur ser ramen ut? AC:ns kondens töms precis ovanför ramen, på höger sida precis vid torpedväggen. Kolla hur ramen ser ut där. - Tändningen från fabrik har en svaghet vilket gör att bilen inte kan starta om felet uppkommer. Måste bärgas till verkstad och bytas för 8000:- har jag för mig. Kolla om tändningen är bytt! - Automatlådans spakställ har en sprint o fjäder som kan gå sönder vilket gör att växlarnas läge inte känns distinkta. De kan också låsa sig i ett läge. Enkelt att fixa men störigt. - Bromsskivor kan slå sig. När är de senast bytta? - Har bilen TEMS (aktiva dämpare bak)? Min har inte det men jag har förstått att det är ett sorgebarn. Om bilen har dragkrok så kan man ju kolla extra noggrannt dämpare och fjädrar bak. Många hästkärror kopplas på Cruisers i detta land... Gör ju också att lådan får jobba hårdare. Värt att kolla automatlådeoljan. Fram till typ 2005 var det 4-stegad men sen kom en 5-stegad som jag har för mig är fill-for-life. Oavsett vilket är fräsch olja i lådan alltid en bra garanti om man tänkt köra bilen länge. - Jag har läst på US forum att motorkuddar kan ge sig vilket visar sig i form av vibrationer ca 100-115km/h. Hoppas du hittar en bil och keep us posted!
  14. Ja, det hade jag som 2:a punkt på min lista. Första punkten var att ladda batteriet. Och det löste problemet! De enkla lösningarna är ofta effektiva, men ibland vandrar hjärnan iväg när man överrumplas av ett fel Tusen tack för snabbt svar, känns härligt att vara med i LC-communityn! Lite synd bara att min första post här på forumet skulle vara problemrelaterad men nu slapp vi ställa in nästa veckas resa pga tomt batteri. Ska bli kul att se vad bilen går för!
  15. Jag har nyligen köpt en LC120 V6 2003 och håller på att lära känna bilen. Har kört ca 50 mil och idag skulle jag kolla oljestickan. Oljan såg bra ut men fylld lite i överkant. När jag försöker starta bilen igen så går det inte. Motorn går inte runt och en brytare klickar upprepat medan motorlampan blinkar. Direkt efter att jag vrider tillbaka tändningen till on så lyser varning för låg oljenivå (orange lampa vid temp.mätaren). Jag lyckas inte starta bilen. Vad kan ha hänt här? Har läst om oljenivåsensorer som slutar fungera. Eller är det något annat problem? Immobilizer e.d.? Tacksam för hjälp!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.