Jump to content

Chrille

Members
  • Content Count

    19
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Chrille last won the day on June 9

Chrille had the most liked content!

Community Reputation

10 Good

Profile Information

  • Location
    Östersund
  • I drive
    Troopy

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Chrille

    Fälg / Hjul

    Är på jakt efter vinterhjul alternativt lösa fälgar med 6/139,7 ET30 nav 106,1 eller liknande Är det någon därute som behöver rensa i garaget?
  2. Hoj! Du råkar inte som av en händelse ha vinterhjulen kvar? Om så är fallet är jag väldigt intresserad // Chrille
  3. Nu verkar det hela vara stabilt igen och arbetstemp ligger stadigt på en mer normal nivå. Jag gjorde ytterligare några startcykler på bilen för att ge eventuell kvarvarande luft en chans att hitta ut och det verkar som att detta löste problemet. Jag gissar att det huvudsakliga problemet var det sletna kylarlocket och att systemet inte höll trycket ordentligt - men har inte uteslutit att det kan finnas fler bidragande faktorer som också bör ses över. Bilen har vad jag förstår inte körts i någon större utsträckning under åren innan jag köpte den så jag misstänker att det är en del krämpor som behöver identifieras och behandlas innan hon är helt kurant igen. Tänkte att jag skulle försöka följa råden jag fått i tråden i övrigt och gå igenom kylsystemet vid tillfälle. Men först ska jag köra Crooser, den har stått stilla på tok för mycket i sommar.
  4. Det låter ju vettigt att kika närmare på, tack så mycket för tipset! Jag kanske ska prova köra en omgång med maskindiskmedel och se om det är några avlagringar som ligger och cloggar igen
  5. Hej, tänkte höra om någon av er har någon tanke angående ett märkligt fel som uppstått i min bil. Det började med en karbonkopia av en händelsen i en äldre tråd jag hittade här på forumet; nämligen med en bil som plötsligt går upp i temperatur under körning uppför ett norskt fjäll, vilket avhjälptes genom att termostaten plockades bort och resan fortsatte utan några som helst ytterligare problem. ny thermos köptes in och monterades (dock efter att den gamla provkokats och verkade fungera men eftersom felet med stigande temp kvarstod), liksom nytt kylarlock då det gamla såg ut som fan. efter några turer med lite ytterligare tempökningar och utebliven kupévärme verkar bilen nu ha stabiliserat sig på en temp som den håller stadigt när den står och tuffar på tomgång, när man pyser iväg och kör med bilen så sjunker tempen något och kupevärmen blir stadigare (svajar något på tomgången). Var som förbryllar mig en aning är att den temp som motorn lägger sig på vid tomgång ligger strax under rödmarkeringen, vilket synes mig väldigt högt. Kan det vara så att jag ännu inte fått ut all luft ur systemet och att det är någon sådan ficka som ligger och spökar och genererat den svajande kupevärmen på tomgång? Har reflekterat en del kring risken att det kan vara toppen som spruckit eller packningen som gått men då jag varken kan se olja i vattnet eller gegg i oljan så vill jag utesluta enklare grejer först Är det någon som tror något om detta?
  6. Ah, ja jag är bekant med det där när det kommer en massa andra måsten ivägen, bökar själv för att ta mig runt en lägenhetsrenovering för att hinna leka med LCn. Nej det verkar vara ganska tunnsått med dem här, har sett en 70-serie med korta karossen på någon bygghandelsparkering och en 76:a parkad på söder vid något tillfälle med det är nog allt jag sett. Kul på sätt och vis att det inte är dussinbilar men några fler att kika på hade ju varit trevligt
  7. Ah, det låter ju rimligt Tack så mycket - nu känns det ju ganska begripligt till och med att man utelämnat det
  8. Jo helt klart, dock känner jag att dagens 33" blir lite i överkant för att pysa omkring på landsväg med när det är en 90hk 3B som ska driva hela härligheten Planerar att gå ner något i hjulstorlek för att bättra på användbarheten till vardags och spara storhjulen till eventuell stökigare körning. Riktigt hela vägen ner till originaldimensioner känns inte aktuellt att gå men det har känns nödvändigt att ha koll på detta för att ha något att börja räkna på.. Inser nu att jag inte tagit hänsyn till "medfödd" felvisning på hastigheten heller haha, nåja det kommer att bli intressant att klura på detta och se var man hamnar till sist.. När jag kikar på forumet på ih8mud så verkar det vara någon sorts enighet om att 235/85/16 är en vettig avvägning så man kanske ska överväga detta - det borde ge strax under 32" om förstått det rätt
  9. Tack så mycket! Detta var till väldigt stor hjälp rent praktiskt och befriade mig från en inte helt försumbar frustration
  10. Skulle någon vänlig själv kunna förklara för mig som begriper dåligt vad det är för originaldimension på däcken till min bil? I instruktionsbok liksom i transporstyrelsens rullor finns angivet 205R16C och så långt är jag med - men jag behöver väl rimligen ha en höjd på profilen också för att komma någon vart? Mina kunskaper i google har tyvärr visat sig otillräckliga för detta uppdrag och bilen köptes stående på 33" traktordäck så där har jag inte mycket att gå på heller.. Bilen i fråga är en BJ75 från 1985
  11. Hur gick det till sist med besiktningen? Btw: såg att du var hemmahörande i Öset du med, kul att det är fler från Stan här på forumet
  12. Har tyvärr ingen aning om hur det ligger till med skatten på HVO100 och kan ännu så länge inte dra några tillförlitliga slutsatser beträffande förbrukningen. Däremot kan jag skriva under på jämnare och mjukare gång - nu ska jag bara få stegen på taket att sluta skramla så förbenat så kanske troopyn blir riktigt vilsam att köra haha
  13. Colabitoil heter företaget och det är väl i princip som du beskriver med farmartank i ett industriområde haha, eller i vart fall en ganska rudimentär obemannad tankstation. Den tar dock vanliga betalkort utöver deras egna som jag använder. ursäkta sent svar, småbarnsfarsa med lite klent med tid mellan varven och sådär mvh / Chrille
  14. Intressant att läsa =) Jag har nu med viss nervositet, och efter att de första försöken med den "moderna" bilen gått bra, börjat att fasa in HVO i LCn också. Har hittills bara kört 50/50-mix HVO och fossilsoppa men upplever redan där att bilen som du beskriver känns något piggare. Huruvida det är placebo eller inte antar jag är något man kan diskutera förstås. Som du skriver känns det lite konstigt att använda ord som "pigg" om en drygt två ton tung bil med ett luftmotstånd som en ladugård och 90 dieselhästar när den var ny för 35 år sedan, men någon form av skillnad upplever jag att det är. Med en så pass låg effekt kanske det blir mer märkbart om det skulle råka hitta fram någon enstaka slumrande hästkraft också jämfört med om effektuttaget legat på det tredubbla från början som men många moderna dieslar i liknande bilar. Nu när jag tankat HVO100 har jag kommit ner i samma literpris som fossildiesel, fick 50 öre/L rabatt med tankkortet jag skaffade och nu i stunden är det precis vad som skiljer i pris här i stan i alla fall. Sedan ska man väl kanske inte räkna in att den aktuella HVOpumpen ligger långt åt fanders ut i ett industriområde haha.
  15. Ingen orsak, som sagt känns 20k som ett pris jag vore redo att pröjsa då jag gillar bilmodellen skarpt - dock får man kanske ta med i beaktande att jag skriver det väl medveten om att jag inte under några omständigheter kan köpa en till bil just nu; så det blir lite att lova låtsaspengar får man ju beakta. Bor i lägenhet med en garageplats och kom hem med bil nr. 2 för en vecka sedan så dyker det upp en till fruktar jag att sambon snart kommer att be mig föreställa mig att jag ser kaninburar
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.