Jump to content

Chrille

Members
  • Content Count

    9
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Chrille last won the day on June 9

Chrille had the most liked content!

Community Reputation

8 Neutral

Profile Information

  • Location
    Östersund
  • I drive
    Troopy

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hur gick det till sist med besiktningen? Btw: såg att du var hemmahörande i Öset du med, kul att det är fler från Stan här på forumet
  2. Har tyvärr ingen aning om hur det ligger till med skatten på HVO100 och kan ännu så länge inte dra några tillförlitliga slutsatser beträffande förbrukningen. Däremot kan jag skriva under på jämnare och mjukare gång - nu ska jag bara få stegen på taket att sluta skramla så förbenat så kanske troopyn blir riktigt vilsam att köra haha
  3. Colabitoil heter företaget och det är väl i princip som du beskriver med farmartank i ett industriområde haha, eller i vart fall en ganska rudimentär obemannad tankstation. Den tar dock vanliga betalkort utöver deras egna som jag använder. ursäkta sent svar, småbarnsfarsa med lite klent med tid mellan varven och sådär mvh / Chrille
  4. Intressant att läsa =) Jag har nu med viss nervositet, och efter att de första försöken med den "moderna" bilen gått bra, börjat att fasa in HVO i LCn också. Har hittills bara kört 50/50-mix HVO och fossilsoppa men upplever redan där att bilen som du beskriver känns något piggare. Huruvida det är placebo eller inte antar jag är något man kan diskutera förstås. Som du skriver känns det lite konstigt att använda ord som "pigg" om en drygt två ton tung bil med ett luftmotstånd som en ladugård och 90 dieselhästar när den var ny för 35 år sedan, men någon form av skillnad upplever jag att det är. Med en så pass låg effekt kanske det blir mer märkbart om det skulle råka hitta fram någon enstaka slumrande hästkraft också jämfört med om effektuttaget legat på det tredubbla från början som men många moderna dieslar i liknande bilar. Nu när jag tankat HVO100 har jag kommit ner i samma literpris som fossildiesel, fick 50 öre/L rabatt med tankkortet jag skaffade och nu i stunden är det precis vad som skiljer i pris här i stan i alla fall. Sedan ska man väl kanske inte räkna in att den aktuella HVOpumpen ligger långt åt fanders ut i ett industriområde haha.
  5. Ingen orsak, som sagt känns 20k som ett pris jag vore redo att pröjsa då jag gillar bilmodellen skarpt - dock får man kanske ta med i beaktande att jag skriver det väl medveten om att jag inte under några omständigheter kan köpa en till bil just nu; så det blir lite att lova låtsaspengar får man ju beakta. Bor i lägenhet med en garageplats och kom hem med bil nr. 2 för en vecka sedan så dyker det upp en till fruktar jag att sambon snart kommer att be mig föreställa mig att jag ser kaninburar
  6. Här (Östersund) har OKQ8 och den gävlebaserade (tror jag) producenten colabitoil HVO100 vad jag känner till. Skaffade ett kort hos den senare då detta gav rabatt. Kostade dock inget mer än utrymmet i plånboken att ha deras kort. håller tummarna för större tillgänglighet över riket snart om detta alternativ är såpass bra som det påstås
  7. Tack för svar Kalle, det låter ju onekligen ganska stryktåligt det du beskriver =)
  8. Jag tänkte passa på att höra om det finns någon här med erfarenhet av att köra på HVO100? I det tidevarv vi lever så skulle det kännas fint om det gick att köra på detta bränsle i LCn (HZJ75 från 1985 med 3B-motor, d v s 3,4l dieselfyra på 90hk) men man har ju ingen större lust att ställa till med dyrbara ras och liknande (i vart fall inte på LCn). Jag håller i dagsläget på att utvärdera HVO100 som drivmedel i bruksbilen, en Volvo V50 D2 med 16XXX mil på klockan och gillar hur den (ännu så länge) går på detta. Det känns emellertid som det är lite vanskligt att dra några längre slutsatser om hur en 3Ba skulle lira utifrån hur en D2a gör det - samtidigt så framstår ju konstruktionen i 3B som betydligt robustare än något som Volvo producerat de senaste 20 åren.. Så ja; vad har ni för erfarenheter?
  9. Hade jag inte precis köpt bil så hade jag varit intresserad. Troligen inte för 90k men tveklöst upp till i vart fall 20.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.