Jump to content

Chrille

Members
  • Content Count

    14
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

Chrille last won the day on June 9

Chrille had the most liked content!

Community Reputation

9 Neutral

Profile Information

  • Location
    Östersund
  • I drive
    Troopy

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ah, ja jag är bekant med det där när det kommer en massa andra måsten ivägen, bökar själv för att ta mig runt en lägenhetsrenovering för att hinna leka med LCn. Nej det verkar vara ganska tunnsått med dem här, har sett en 70-serie med korta karossen på någon bygghandelsparkering och en 76:a parkad på söder vid något tillfälle med det är nog allt jag sett. Kul på sätt och vis att det inte är dussinbilar men några fler att kika på hade ju varit trevligt
  2. Ah, det låter ju rimligt Tack så mycket - nu känns det ju ganska begripligt till och med att man utelämnat det
  3. Jo helt klart, dock känner jag att dagens 33" blir lite i överkant för att pysa omkring på landsväg med när det är en 90hk 3B som ska driva hela härligheten Planerar att gå ner något i hjulstorlek för att bättra på användbarheten till vardags och spara storhjulen till eventuell stökigare körning. Riktigt hela vägen ner till originaldimensioner känns inte aktuellt att gå men det har känns nödvändigt att ha koll på detta för att ha något att börja räkna på.. Inser nu att jag inte tagit hänsyn till "medfödd" felvisning på hastigheten heller haha, nåja det kommer att bli intressant att klura på detta och se var man hamnar till sist.. När jag kikar på forumet på ih8mud så verkar det vara någon sorts enighet om att 235/85/16 är en vettig avvägning så man kanske ska överväga detta - det borde ge strax under 32" om förstått det rätt
  4. Tack så mycket! Detta var till väldigt stor hjälp rent praktiskt och befriade mig från en inte helt försumbar frustration
  5. Skulle någon vänlig själv kunna förklara för mig som begriper dåligt vad det är för originaldimension på däcken till min bil? I instruktionsbok liksom i transporstyrelsens rullor finns angivet 205R16C och så långt är jag med - men jag behöver väl rimligen ha en höjd på profilen också för att komma någon vart? Mina kunskaper i google har tyvärr visat sig otillräckliga för detta uppdrag och bilen köptes stående på 33" traktordäck så där har jag inte mycket att gå på heller.. Bilen i fråga är en BJ75 från 1985
  6. Hur gick det till sist med besiktningen? Btw: såg att du var hemmahörande i Öset du med, kul att det är fler från Stan här på forumet
  7. Har tyvärr ingen aning om hur det ligger till med skatten på HVO100 och kan ännu så länge inte dra några tillförlitliga slutsatser beträffande förbrukningen. Däremot kan jag skriva under på jämnare och mjukare gång - nu ska jag bara få stegen på taket att sluta skramla så förbenat så kanske troopyn blir riktigt vilsam att köra haha
  8. Colabitoil heter företaget och det är väl i princip som du beskriver med farmartank i ett industriområde haha, eller i vart fall en ganska rudimentär obemannad tankstation. Den tar dock vanliga betalkort utöver deras egna som jag använder. ursäkta sent svar, småbarnsfarsa med lite klent med tid mellan varven och sådär mvh / Chrille
  9. Intressant att läsa =) Jag har nu med viss nervositet, och efter att de första försöken med den "moderna" bilen gått bra, börjat att fasa in HVO i LCn också. Har hittills bara kört 50/50-mix HVO och fossilsoppa men upplever redan där att bilen som du beskriver känns något piggare. Huruvida det är placebo eller inte antar jag är något man kan diskutera förstås. Som du skriver känns det lite konstigt att använda ord som "pigg" om en drygt två ton tung bil med ett luftmotstånd som en ladugård och 90 dieselhästar när den var ny för 35 år sedan, men någon form av skillnad upplever jag att det är. Med en så pass låg effekt kanske det blir mer märkbart om det skulle råka hitta fram någon enstaka slumrande hästkraft också jämfört med om effektuttaget legat på det tredubbla från början som men många moderna dieslar i liknande bilar. Nu när jag tankat HVO100 har jag kommit ner i samma literpris som fossildiesel, fick 50 öre/L rabatt med tankkortet jag skaffade och nu i stunden är det precis vad som skiljer i pris här i stan i alla fall. Sedan ska man väl kanske inte räkna in att den aktuella HVOpumpen ligger långt åt fanders ut i ett industriområde haha.
  10. Ingen orsak, som sagt känns 20k som ett pris jag vore redo att pröjsa då jag gillar bilmodellen skarpt - dock får man kanske ta med i beaktande att jag skriver det väl medveten om att jag inte under några omständigheter kan köpa en till bil just nu; så det blir lite att lova låtsaspengar får man ju beakta. Bor i lägenhet med en garageplats och kom hem med bil nr. 2 för en vecka sedan så dyker det upp en till fruktar jag att sambon snart kommer att be mig föreställa mig att jag ser kaninburar
  11. Här (Östersund) har OKQ8 och den gävlebaserade (tror jag) producenten colabitoil HVO100 vad jag känner till. Skaffade ett kort hos den senare då detta gav rabatt. Kostade dock inget mer än utrymmet i plånboken att ha deras kort. håller tummarna för större tillgänglighet över riket snart om detta alternativ är såpass bra som det påstås
  12. Tack för svar Kalle, det låter ju onekligen ganska stryktåligt det du beskriver =)
  13. Jag tänkte passa på att höra om det finns någon här med erfarenhet av att köra på HVO100? I det tidevarv vi lever så skulle det kännas fint om det gick att köra på detta bränsle i LCn (HZJ75 från 1985 med 3B-motor, d v s 3,4l dieselfyra på 90hk) men man har ju ingen större lust att ställa till med dyrbara ras och liknande (i vart fall inte på LCn). Jag håller i dagsläget på att utvärdera HVO100 som drivmedel i bruksbilen, en Volvo V50 D2 med 16XXX mil på klockan och gillar hur den (ännu så länge) går på detta. Det känns emellertid som det är lite vanskligt att dra några längre slutsatser om hur en 3Ba skulle lira utifrån hur en D2a gör det - samtidigt så framstår ju konstruktionen i 3B som betydligt robustare än något som Volvo producerat de senaste 20 åren.. Så ja; vad har ni för erfarenheter?
  14. Hade jag inte precis köpt bil så hade jag varit intresserad. Troligen inte för 90k men tveklöst upp till i vart fall 20.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.