Jump to content

Toder

Members
  • Content Count

    58
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Toder last won the day on April 6

Toder had the most liked content!

Community Reputation

26 Excellent

About Toder

  • Birthday 04/26/1993

Profile Information

  • Location
    Östersund
  • I drive
    LJ70 2.4TD - 86
    Corolla 1.8 4WD - 98
  • Occupation
    Bilvård detaljförsäljning samt hantverk.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. https://www.ebay.com/itm/Genuine-TOYOTA-LandCruiser-80-series-HZJ80-Diesel-Fuel-Filter-Primer-Pump-Cap/192540809168?epid=609967464&hash=item2cd45397d0:g:DaEAAOSwkkNa-pmM där har du en till 80 serien, passar nog fler skulle jag tro. Kör själv med en från en typ 10 år nyare landcruiser än den jag har
  2. Köpte faktiskt begagnad av valdas, men annars finns det nytt om du kikar på t.ex ebay, köp dock inte dom billigaste i så fall, köp nån med lite bättre kvalitet
  3. Den har gamla fronten med runda lysen så troligen närmare 85 än 90
  4. Tack för svar, ja bakaxeln lär nog behöva lite uppfräschning, men har du någon koll på varför mitt 10 vin nummer är en 0 dvs årtal står inte på vin numret, också en udda grej, i reg papper står att årsmodell är uppskattad
  5. Försökt att översätta mitt VIN några gånger både manuellt och med automatiska vin decoders, blir tokig, mitt vin är följande JT1V0LJ7009006318 varför står det 0 på 10e platsen där det ska vara tecken för årtal? I reg papper står att bilens årsmodell är uppskattad. Har någon gjort fel vid tillverkningen eller sket dom helt enkelt i att fylla i något vettigt? Fattar det iallafall som att dom 6 sista är serienummer, så min har nr 6318 från fabriken. Men varför 0 på årtal? Nån som har någon koll?
  6. Upptäckte nyss att min LJ70 torde ha LSD på bakaxeln av info från plåten fram under huven, på brickan står 2W0FA11G145R151F som jag förstår det står, G för 8” kronhjul, 14 står för 4.875:1 växel och 5 står för 4 pin LSD, men då till min fråga hur funkar en lsd på en bil från tidigt 80 tal?, speciell olja lär ju krävas, men förutom det hur kommer jag märka om den funkar och vad ger det för fördelar? Enda lsd jag haft innan va på min A4 2.8 quattro där det va elektronisk lsd runt om som använde bromsarna på något sätt sen vad står LJ70LV-MRXW för? Jag vet att det är en LJ70 men resten LV-MRXW? Vars hittar man den infon, letat som en tok på nätet men inte hittat
  7. Bilder kommer komma lite mer strukturerat framöver, men slängde upp några jag hade samlat på mig hittills.
  8. Kom av en slump över en landcruiser LJ70 2.4TD LX 1986, en bekant hade den stående på sin gård, den hade tidigare gått som plogbil innan han skaffade en baklastare, tillslut hamnade den i mina händer. En hel del fix på den dock (fick bilen till ett extremt bra pris), när jag hämtade den så hade dieselpumpen hängt sig på fullgas, nu ordnad så den går som den ska. Den har sliten interiör, rost på ramen och kaross, men optimist som man är så siktar jag på att få den vägduglig igen. Har aldrig riktigt tänkt tanken på att ha en offroad bil förut, men det passade bra då jag har båt som behöver sjösättas, och sen är det en bonus att på soliga fredagar kunna dyka upp på jobbet i en ikonisk liten offroad landcruiser. Inköpt hittills för att återställa/fli upp den. Termostat dieselfilter dieselfilterprimer oljefilter Skärmbreddare orginal dragkrok med balk. (Dit svetsat traktordrag nu) kofångare bak har jag lyckats få tag på, chromad variant. Saknades till ena sidan. Laddning/volt relä Ny Regplåt till fram är beställt Tänkte försöka uppdatera med bilder här lite eftersom när jag fixar på den. Har även en båt som behöver kärlek innan sommaren, så kommer inte hända mycket närmsta tiden. rost i ramen är ett Vanligt problem på dessa har jag förstått, och min ram är inget undantag, blir en hel del timmar svetsande för att få den genom besiktningen. Framtill har den klarat sug ganska bra, men bakre fjädersäten är halvt bortrostade och ramen har blivit angripen på flera ställen, krisar det får jag lyfta karossen och blästra/svetsa ramen. Även skärmkanter/innerskärmar är ganska förstörda, (tips på vars skärmkanter går köpa uppskattas, även innerskärmarna av plåt) Id nummer på ramen har jag lyckats lokalisera och det verkar hoppfullt att tyda med lite hjälp av stålborste. (se bild längre ner) Maskinellt verkar den fungera klockrent nu. Lite små skumma problem, men går nog ordna, glödgningen la av under pumprenoveringen av någon mysko anledning, och vid mätning på dom så matas dom en halv sekund med 9 volt för att sedan gå ner på 4v konstant matning. Innan den la av så glödgade den lite nu och då under färd, så troligen något relä som lever rövare, eller kabelhölje som gått sönder. Lampan för turbon börjar inte lysa grönt förns runt 2500-3000 rpm men turbon verkar mata på bra, (visslar en del dock men det kan jag med glädje leva med) Drivlinan verkar gå riktigt fint, den växlar snabbt mellan 2H/4H och lågväxlarna funkar bra. Kommer dock behöva byta allt i oljeväg i hela bilen. (Tips på olja till div saker så som axlarna uppskattas) gissar på någon slags hypoidolja Motorolja vill jag köra mineral, men känns vågat då det troligen har körts hel/halv syntet innan växlingen mellan drivning verkar vara elektrisk av något slag då den har en 4H knapp till höger om ratten samt frihjulsnav. har ingen tidigare erfarenhet av denna typ av bil, har en Toyota corolla 4wd touring sedan innan som bruksbil. Kupéfläkten går endast på max, men tror inte detta kommer vara ett problem då bilen inte direkt speglar känslan ”tyst kupé”, med sina 33” offroad däck och skumpiga gång så det får bli ett senare problem, huvudsaken att den fläktar luft på rutan. Tanken har blivit frånkopplad på grund av alger i dieseln, så nu går den på en 25L dunk i kupén, planen är att ta lös tanken och inspektera skicket, rengöra samt rensa från alger, sedan montera tillbaks med slang hela vägen fram istället för orginal bränsleledningar däcken den står på nu är några äldre 33” 12.5” R15 bridgestone dueller M/T Skicket är slitet men fungerande och nya däck får bli när rätt däck dyker upp på blocket i närheten framrutan har spricka, en ny går på 3900kr hos närmsta glasverkstad, det blir också innan besiktning, alt försöka få den igenom med rutan som är nu sen byta längre fram i sommar. Avgasröret saknades och ett nytt kommer att byggas av div delar från andra bilar, bland annat ett rakt 3” rör jag har liggandes med en japsdämpare på, klurar fortfarande på om det ska gå ut rakt bak på höger sida eller om jag ska dirigera det till vänster sida. Som sagt en hel del arbete med att få den vägduglig igen, men kommer vara värt det i slutändan när jag kan förgylla vardagen lite framöver.
  9. Hämtade min landcruiser hos meken efter att pumpen vart satt i testbänk, efter mycket om och men gick den igång, vi trodde luft i bränsleledningarna, hur som så körde jag hem den igen ca 1km, sen fick jag inget liv i den igen, gick ut idag och efter några försök att få liv i den bestämde jag mig för att kolla timingen på pumpen, tog lös första spridarröret uppe vid spridaren och tog lös kamremmen, vred på nyckeln så solenoiden på pumpen öppnade, sen vred jag snabbt för hand pumpen och kollade samtidigt på spridarröret, på så sätt lokaliserade jag vart nollan på pumpen va nu, monterade dit kamremmen med korrekt timing och spridarröret och vred på nyckeln, bilen gick igång och är lättstartad igen. Anledningen till att jag fick nyttja denna metod va för att ena meken som hade isär pumpen lyckades på något sätt få nollan på remhjulet att hamna 180 grader fel, men nu var den alltså återställd till ordinarie grundning. (Kanske luddigt förklarat, men svårt att förklara det bättre)
  10. Vet inte om det postats tidigare men denna kanal är intressant, har kikat några avsnitt, mycket bra att lära sig.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.