Jump to content

SkogsJona

Members
  • Content Count

    20
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    2

SkogsJona last won the day on February 1 2019

SkogsJona had the most liked content!

Community Reputation

17 Good

Profile Information

  • Location
    Skellefteå
  • I drive
    Edit. Sålt Hiluxen och 4-runnern. Kör LC150 nu.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har fått nå knas med värmepaketet. Spjällen längst bak i bagaget blåser kalluft oavsett vilken temp man väljer. Går att stänga av och reglera fläkten på panelen i baksätet men när det är i gång blåser det kalluft. Nån som råkat ut för nått liknande? Går det att nollställa spjällen med nån knappmanöver? Brukar ju finnas olika såna sätt till andra märken.
  2. Bromsarna verkar vilja ligga på i tid och otid på min. Brukar börja med att "motionera" bromsarna innan jag lämnar parkeringen. Känns så tydligt när man kör iväg om dom ligger an. Och ja, det är haft lös och smörjt, även bytt av tidigare ägare enligt historik. Sen kan det ju också förstås bero på att min mest körs på helger och därmed korkar ihop av dom långa uppehållen. Men jag upplever iaf att det går lättare om man bromsar några gånger på parkeringen. Kanske bara inbillning. Styrpinnarna som håller bromsbackarna i oken fram behöver nog bytas. Dock så är dom ju ett elände att få lös.. tar man lös måste man nog ha nya att sätta dit.
  3. Jaha ? prova nog aldrig den röret med kroken. Dom andra passar iaf inte. Märkligt om den är 9,5 mm och dom andra drygt 10. Nåväl, antagligen därför! Tack ?
  4. Hallå, antingen är jag ute å cyklar eller så har jag tappat nått. Med risk för att bli dumlagd; Vilket verktyg ska man använda för att få ner extrahjulet? Jag måste ju ha tappat bort nått för inget passar nyckelhålet för att veva ner däcket ? det lustiga är att jag haft ner däcket förut men när jag av nyfikenhet skulle ta ner det passar inget. Däremot passar ett 3/8" skaft.
  5. Okej, just det du beskriver kan väl ha med inställningen på bilens kupefläkt. Hade en Hilux med Webasto och där var bilens fläkt lågt ställd, typ 1 av 6 steg och den verkade aldrig reglera sig själv. Man kunde reglera den för hand. Däremot blev ju motorn varm och när man starta bilen så visade tempmätaren att så även var fallet. Så jag tänker att det kanske är nån inställning när man programmerar Webaston i bilens styrning? Att den ska ge mer kupefläkt? För det är ju bilens kupefläkt som värmer kupén. Defan är kass, även fast jag kört den elektriska motorvärmaren under lång tid så visar aldrig tempmätaren nån reaktion när man "vrider på tändningen". Sjukt med priset, verkar vara mycket jobb men inget omöjligt.
  6. Har bara monterat Defa men det var väldigt enkelt. Dock tycker jag att det är för lite effekt i elementet, kunde gott vara några hundra watt till med tanke på vilken tid det tar och hur lite varmt vätskan blir. Är väl typ 13 liter? Skulle helst vilja ha dieselvärmare men priset avskräcker ännu. Jag tänker att systemet luftar sig själv? Jag körde pumpen ett tag innan jag körde igång motorn å värmaren när jag montera.
  7. Snyggt, men varför? Var du inte nöjd med Lightforce lamporna? Var själv sugen att komplettera rampen med två xenonlyktor. Inte för att det behövs utan för att det vore lite kul att inrama. Har rampen ovanför toyotaemblemet.
  8. Har faktiskt misstänkt detta, att bromsarna ibland ligger på. Har haft känslan att skivorna varit väldigt varma trots att man knappt bromsat. I servicehistoriken har faktiskt belägg och skivor bytts med kommentaren goodwill. Kanske är ett vanligt problem att bromsarna strular lite. Får bli en översyn.
  9. Okej. Jag har en likadan bil men nu med takbox och vinterdäck går den knappt under 1,2 liter milen.. Kanske inget speciellt fel på bilen men det känns lite saftigt. Börjar fundera på att göra nån motoroptimering med chip eller box. Förbrukningen kan verkligen skilja mellan likadana bilar. På Hiluxforum verkar samma bilmodell dra allt mellan 0,80 blandad till 1,1 typ.. sen påverkar ju körstil verkligen men det billigaste jag kört Pradon är 0,85 och det var långtur till fjälls sommartid. Hade en manuell Hilux med camper på flaket. Den var verkligen maxlastad och överlastad vid körning men drog sällan mer än 1,2 liter milen. Därför känns det märkligt att Pradon behöver vara så törstig..
  10. Robert, Har din 2014 2.8 eller 3.0 litersmotorn? Vad har du för uppfattning om förbrukningen? Medel osv. Mvh
  11. 5 sits är väl generellt 20-40 tusen billigare begagnad. Fick den uppfattningen när jag letade iaf. Själv är jag rädd finesser som adblue och euro 6 funktioner. Tänker att det bara är nått som kommer kosta i längden. Min -2014 med 3.0 liter motorn är rätt törstig, speciellt nu med takbox och vinterföre så om förbrukningen spelar roll kanske 2.8an lönar sig. Den drar 1,2 liter milen blandad. Utrustningspaketen gör ganska mycket extra på nypriset . Extra sätesraden verkar kosta runt 10 extra så köper man en ny kan det kanske vara klokt att ta med det då det påverkar andrahandsvärdet ganska mycket. Jag skulle nog inte vilja vara utan 360 kamerorna då bilen är stor, offroadfunktionerna så som dynamiskt fjädringsaystem och bakdiff behöver nog ganska få personer även om jag gillar att det finns. Har inte behövt det ännu. Problemet nu är väl att många försvinner på export så dom billiga försvinner snabbt. Kronan är ju värdelös. För övrigt tror jag att kvalitetsgarantin man kan få om man köper av toyotahandlare kan vara värt en extra peng. Lycka till. Mvh
  12. Jag tog signalen för reläet från den svarta av de två kablarna som går till helljuslampan. Den andra är röd. Funkade fint.
  13. Har äntligen fått tummen ur med ledrampen. Gjorde egna fästen i två steg, dels 2 stöd som sitter med 2 skruvar vardera på insidan grillen. Sen skruvade jag 2 st stag som går ut genom springorna i grillen. Placerade rampen ovanför "radarn" för att få upp ljuset och inte bländas av ljuset mot vägbanan. Sen var tanken att man enkelt ska kunna montera ytterligare lyktor nedanför men i samma stöd på insidan grillen. Blev väldigt stadigt och bra. Elen var enkel att dra, tacksamt att så enkelt komma igenom torpedväggen. Bilder kommer. Ångar bara såhär i efterhand att jag inte köpte en bredare ramp när jag ändå flyttade upp placeringen. Hade ju passat bra om den varit 2 dm bredare.
  14. Ser bra ut. Har läst lite forum om inkopplingen och norskarna hävdar att man behöver använda såna relän som xbb lightswitch men jag kollade med Toyota i staan och dom hävdar att det inte behövs. Snål som jag är ska jag prova utan, när jag nu får tummen ur. Insåg att det funkar dåligt att fästa rampen där nummerplåten sitter, alldeles för ostadigt så jag ska försöka få ut nått stag i öppningen i kofångaren. Men för det måste jag lös med den så det blev lite besvärligt. Kanske hinner under julledigheten.
  15. Hej, ska montera en ledramp på min LC150 och funderar lite vart jag ska stjäla helljussignalen. Finns det möjligen någon lös förberedd kontakt eller har ni bara stulit signalen på kablaget till någon av helljuslamporna. Börjar ha så höga tankar om Pradon nu så jag förväntar mig nästan att det finns förberett. ? Blir till att börja med bara en enkel ramp under eller ovanför regskylten. Måste faktiskt skryta på bilens helljus, bästa standardhalogenhelljuset jag upplevt.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.