Jump to content

Halvvägs

Members
  • Content Count

    82
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    9

Halvvägs last won the day on October 30

Halvvägs had the most liked content!

Community Reputation

78 Excellent

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • I drive
    Land Cruiser KZJ73 (såld), Land Cruiser HDJ80

Recent Profile Visitors

566 profile views
  1. Hej, igen Sudden! Det finns en omgång AEZ Namib på blocket för en bra peng! Sök på Land Cruiser eller Landcruiser. Mvh, K
  2. Hej, igen Nu har det hänt lite mera med bilen. 2" höjningen byttes till lägre fjädrar vilket gjorde ganska mycket på höjden trots att de fortfarande inte är original höjd. 20mm fram och 30mm bak. Enligt Micky så skall dess fungera med lite last och släp. Får fortfarande inte ordning på "glappet" i styrningen nu efter att ha bytt alla leder samt de viktigaste bussningarna i framvagnen. Vid 4-hjuls inställningen så konstaterades det att styrsnäckan har ett glapp. Vill få ordning på detta så att min sambo vill köra bilen. Pratade med en medlem här på forumet och fick tips om att det går att renovera styrsnäckan. Skall beställa dessa delar och då skall förhoppningsvis glappet försvinna. Det konstiga är att när jag monterar på mina "stora" däck så försvinner glappet! Nästa insats efter det blir att byta koppling, motorfästen samt växellådsfästet. Om det finns någon på forumet som "sitter" på delar som de vill bli av med så kan ni väl höra av er 😏 Har behov av bakre vindrutemekanismen med motor om någon har det liggandes. Mvh, Kristian
  3. Hej, Sudden Jag har nu kollat fälgarna och de har ET 20 , 265/65-17 och de fungerade utan problem på min 94:a (80). Lycka till / K
  4. Hej, Sudden Skall kolla, jag har en omgång 17” AEZ-Namib fälgar som jag har haft på min 80:ia. Kollar imorgon på jobbet vad de har för ET. mvh, K
  5. Ser bra ut Chrille med C 👍. Den kommer nog att vara till din belåtenhet. Mvh, Kristian
  6. Faan! vad kul att se någon göra detta jobb som jag också gjort på ett flertal bilar. Det är något befriande att mecka med dessa gamla bilar, kommer snart att göra det på min HDJ 80:a. Gratulerar till en fin bil och hoppas att du är nöjd med det du gjort (jag skulle vara stolt som en tupp) Mvh, Kristian
  7. Ja, Ewoldern! Det känns som att det finns 2” och 2”. Vet inte om jag vill höja bilen upp till skyarna eftersom min sambo då kommer att vägra köra den. Tanken med bilen är att det skall bli en”Overlander” light till att börja med som hon också skall köra. Vad säger ni om King Spring original höjd med Mediumload? Någon med erfarenhet eller skall man gå på höjning på 2,5cm? Vill inte sitta på ett lager med fjädrar tillslut🙂 mvh, Kristian
  8. Hej, Jah. Var och registreringsbesiktade bile idag och det var inga konstigheter. Bilen fick beröm för det fina skicket inunder. Lyckades även övertala dem att tillåta den spansk kontrollbesiktningen som gjordes innan jag tog hem bilen till Sverige. Först var de kallsinniga men jag stod på mig och efter en stund så godkände de bilen som om den var besiktigad i Sverige. Jag kan vara intresserad av 2” bussningarna ifall jag bestämmer mig för att behålla höjningen. Problemet med höjningen blev att den vart så hög att traila tävlingsbilen kommer att bli svårt. Måste ta mig en funderare. Glömde helt av att det kan gå att justera styrsnäckan mvh, Kristian
  9. Hej, igen. Ännu mera uppdatering och lite frågor! Har nu fått stötdämparna/fjädrarna monterade. Den vart väldigt hög måste jag säga och jag vet inte om det var vad jag förväntade/hoppats på. Ser ut som att bilen har hjullager monterade istället för däck. Kanske en vanesak. Det som ställer till det vilket jag missat helt är hur det blir när man har släp dvs vinkeln. När jag hämtade bilen från Spanien så följde det med BFG Mud, 255/85-16 vilket borde vara typ 32"-33" om jag inte har fel. På bild med dessa monterade såg allt bra ut höjdmässigt. Utgick från att det var 2" höjning på den redan men det verkar som att han har höjt "stamdard" fjädrar med en massa "bakelit" underlägg. Nu har jag bara nya KingSpring heavyduty 2" runt om med original gummi mellanlägg där det skall vara sådana. Det lutar åt att jag backar bandet och går ner på originalhöjd eller max 1" höjning. Dyra läropengar😒 . Ett annat problem jag haft/har är att den känns väldigt otrevlig att köra beroende på vilka däck sm sitter på. När jag hämtade den från Spanien så åkte jag upp på smala däck på plåtfälg och hade ett enormt glapp på ratten dvs det kunde vara ett kvartsvarv "dödläge" i ratten. Det gick ändå att köra eftersom bilen inte spårade utan gick snällt. När jag kom hem så satte jag på mina nya BFG Allterrain 265/75-16" och bilen gick super lugnt /stabilt med fortfarande sliten framvagn. Nu har vi bytt stag/leder/hjullager, det mesta som skulle kunna påverka hur den uppför sig. Jag monterade en uppsättning vinterdäck av god kvalitet inför registreringsbesiktningen från en LC90 med resultatet att den blev nervös/spårig igen. Nu efter höjningen på 2" och hjulsinställning så är bilen rent otrevlig att köra. Känns inte som att man har kontakt med underredet alls. Vet och har efter samtal med Micky och läst på alla forum att en höjning på 2" inte borde påverka framvagnsgeometrin för mycket. Om jag behåller höjningen på 2" kommer jag att skaffa andra bussningar för att "korrigera" höjningen och troligtvis skaffa ett ställbart panhardstag. Är det någon som har något tips på vad det är man skall titta på i detta fall? Kan det vara någon som är intresserad av nya-lågmilade fjädrar ifall jag bestämmer mig att köra "lowrider" varianten istället😏 Mvh, K
  10. Hej, igen! Lite uppdatering om vad som skett på sista tiden. Har nu fått hjullager runt om bytt samt hela framaxeln renoverad med nya lager/packningar osv.. Det blev amerikanska eftermarknads axlar samt CV-joints med den långa garantin 😉. Det var inte det enklaste att montera, vänster sida gled fint in men höger ville inte. Fick bra och snabb support från Micky där de sade att det kan vara lite kärvt med dessa axlar men att det är bara att ”vålda” dit den och att de tar kostnaden ifall något går sönder. Mycket riktigt så gled den sakta på plats och nu har jag en super tight framaxel. Glappen från framvagnen samt kardanen som också renoverades gör nu att det inte finns en tillstymmelse av glapp i drivlinan. Bilen skall reg besiktigas nästa fredag och innan dess skall nya King Springs på med nya Tough Dog foam dämpare på samt en 4-hjuls inställning. Var nere i Göteborg och befriade en på forumet med lite delar som blivit över eftersom han bygger på sin. Tackar väldigt mycket för det. Av 8 stolar skall jag få ihop hyfsat fina och gångbar original inredning. Motorn/växellåda har fått alla vätskor bytta samt filter. Dieselpumpen gicks rejält igenom av El&diesel här i Stockholm samt att spridarna provtrycktes och fick nya tätningar. Numera behöver man bara visa nyckeln för tändningslåset och motorn slår igång nästan som ett knallskott. Kommer som sagt att registrera den först som personbil för att sedan regga om den till lastbil. Om det finns någon vänlig medlem i närheten till Stockholm som kan tänkas ha ett lastgaller som passar en 80:ia att låna ut för lastbils registreringen skulle jag vara väldigt tacksam. Samma gäller om ni kan se över era gömmer om ni har delar typ till inredningen som ni vill bli av med. Mvh, Kristian
  11. Ok, tack! Skall gå in och kolla snarast. Skall posta lite foton inom kort på vad jag sysslar med . Har för första gången sett över underredet för att se om det finns någon rost att åtgärda på kaross eller någon annanstans. Fick lite hicka när jag såg Erikc:s skärmkanter under skärm breddarna. Tänkte att ännu en sak att åtgärda. Har tittat igenom skärmkanterna och allt är 100% friskt. inte ett tecken på rost någonstans. Underredet dvs undersidan på karossen var alldeles brun av sant samt fett/olja från knutar och kors. Det var svårt att få en uppfattning av vad man egentligen såg där under. Efter en snabb tvätt med fälg syran vi använder på jobbet framträdde en perfekt oskadad yta med lite nött original färg/grundfärg. Lite tur skall man ha efter att dåligt men hittat. Det verkar som att bilen har klarat sig 100% från rost masken! Ramen är 100% frisk med sin original färg(slät) förutom vi bakre hjulhuset där föregående ägare sprutat body för att det skulle se bättre ut vid försäljningen. Den kunde jag delvis tvätta bort med hetvatten tvätten. Axlar är såklart lite rostiga men inget farligt. Lite blästring så blir det fint. Mvh, Kristian
  12. Har, vad betyder GSP drivknutar? Min är en 94 Mvh, K
  13. Hej, och tack för svar. Jag kommer att bygga overlander "light" så speciellt mycket terräng kommer det nog inte bli utan mest landsvägs mil. Kommer att ha 16 tums fälgar och motsvarande 32 eller 33 tum på däcken. Vanliga 2 tums höjningen.....
  14. Hej, igen! Har nu monterat det mesta och det känns bra. Dock så stötte vi på patrull och måste byte de berömda CV-joint:arna. Nu till frågan Kollar man hos Micky på Europe 4x4 så finns det eftermarknads för en femte del av priset för en original. Är det någon som har erfarenhet? Micky säger att de inte haft några reklamationer på eftermarknads delarna och jag har ingen anledning att misstro honom. Sedan börjar man tänka att det kanske är lika bra att byta alla axlarna (inre) i framaxeln vilket då leder fram till ett kit för 14.000kr men med livstids garanti (vet inte hur länge jag lever!) Vågar man köra eftermarknads delar i axeln dvs 2st CV-joints och de två inre axlarna eller skall man gå på original eller på "kitet" som skall vara "state of the art". Dyrast blir det med original som vanligt Mvh, K
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.