Jump to content

Halvvägs

Members
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Halvvägs last won the day on June 11

Halvvägs had the most liked content!

Community Reputation

60 Excellent

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • I drive
    Land Cruiser KZJ73 (såld), Land Cruiser HDJ80

Recent Profile Visitors

467 profile views
  1. Super! Det erbjudandet skall jag nappa på närt idén kommer dit 👍 Mvh, Kristian
  2. Hej och tack för bilderna. Skall ta mig en närmare titt på reservhjulshållaren. Funderar vidare på hur man skall kunna lösa inredningen på ett bra sätt. Synd att man inte kan hitta en gammal räv som kan mecka med dessa dinosaurier till bilar. Har inga problem själv med att mecka men det skulle kännas trevligare att hitta någon som kan dessa på sina fem fingrar. Skulle behöva hjälp med ventilinställning. Vet inte om det är straight forward eller är det med schims ( hur man nu stavar detta). Har kollat lite på youtube och hittat en film där man schimsar in rätt avstånd. Det är typ sådana manövrer som jag inte har kunskap till. Mvh, K
  3. Super! Jag ser att det är ett polskt företag. Skall be en av mina anställda att ringa dem, eftersom han behärskar språket. Om man vill ha ”lådsystem/plattform” i bak på bilen, är det något man bygger själv eller köper färdigt? Googlar ma så verkar det finnas hur många olika varianter som helst. Såg att ARB har färdiga lådor men jag antar att de kostar en slant (dyrt). det finns ingen här på forumet som har ett att sälja? Kan vara ett objekt som redan är påbörjat eller ett färdigt. Mvh, Kristian
  4. Japp! Någonting åt det hållet. Vad tror ni som vet och kanske har erfarenhet av en sådan modell? när man tittar på de mera ”rejäla” stötfångarna med reservhjulshållare så blir det så sjukt tunga saker man hänger på. Förstår ifall man skall ut i seriös terräng och är rädd för stock och sten. I mitt fall så blir det inte aktuellt med så avancerad körning. jag skall inte ha större hjul än vad som motsvarar max 33 tum. Klarar denna konstruktion av den vikten tro utmana att den börjar ”äta” sig igenom karossen? Jag gillar definitivt stuket på den Mvh, Kristian
  5. Tack! Hittade precis dit själv. Kul läsning Det är något åt det hållet jag tänkt mig. Mvh, K
  6. Dum fråga Klydd, hur hittar jag gamla ”trådar” mvh, K
  7. Hej, igen allesammans! Sommaren börjar gå mot sitt slut och nyss hemkommen från vandring i Dolomiterna med hyrd ”plåtis” husbil. första gången på semester med en husbil vilket var intressant. Lite som att bo i ett dockskåp. Trevligt att vandra och en hel del intressanta ”Overlander” truckar har man tittat (kommit ikapp) på motorvägen. konceptet taktilt verkar vara väldigt populärt där neråt och jag och min sambo har börjat tänka lite i banorna att när vi nu gör iordning 80:an bygga den till en ”Overlander”- light. Är inte så mycket för tunga stötfångare fram/bak utan försöka behålla de som sitter men kanske montera utanpå liggande reservhjul, göra en fin funktionsduglig plattform bak med det nödvändigaste. Kyl , kök , vatten och lite extra batteri- kapacitet. har som sagt köpt på mig en hel del reservdelar för att börja ”nolla” axlar, motor, växellåda, bromsar. Renoverat kardan, spridarna och dieselpumpen har jag hunnit med, nästa är att skicka iväg turbon för genomgång. är det någon på forumet som känner till någon seriös meck i Stockholms trakten som kan mecka med dessa bilar? vet någon om vart man skall söka efter den utanpåliggande ”ställningen” till reservhjulet? Har för mig att jag sett något eftermarknads system som tillåter original stötfångaren. Har sett att taktilt har avhandlats tidigare. Har kollat runt men det verkar finnas flera modeller än man kan räkna Mvh, Kristian
  8. Hej, allesammans! Det var ett tag sedan jag tog hem bilen från Spanien. Har fått slicka mina sår ordentligt efter detta köp. Borde vara så pass erfaren efter alla bil affärer jag gjort under alla år i sverige samt utomlands. Skulle såklart tittat på bilen själv på plats och inte låtit folk som inte förstår sig på hur en bil skall se ut och uppföra sig. Nästa gång så vet jag :-).Bilen i sig är rostfri vilket är det som är viktigast för mig. Men sedan är jag lite imponerad över att typ allting är trasigt mer eller mindre. Vet inte hur man kan laga allting med små plåtskruvar och lim. Mina döttrar hade kunnat göra allt 10ggr bättre än vad klåparen gjort med bilen. Resan upp till Sverige gick utan missöden och den drog 1dl olja på 340mil vilket måste vara ok enligt mitt tycke. Precis hemma så rasade hjullager och den "nyservade" dieselpumpen. Har beställt en diger lista från Micky och lämnat in pumpen + turbon på renovering samt kardanaxel/bak. En vänlig själ här på forumet (Eric) förser mig med lite överblivet (stolar/matta) så att jag kan få ihop inredningen på något sätt :-). Får ta allt eftersom. Nu blev det som vanligt dvs att man köper ett objekt lite för dyrt för att sedan åtgärda det hela och ta den kostnaden istället för att köpa en dyr och "klar" bil. Har accepterat detta nu så det är bara att kavla upp armarna och ta vid det hela i omgångar. hjullager, kors, styrleder, stötdämpare, fjädrar, bussningar, packningar + en hel del andra delar på väg hem från Frankrike. Fick precis ett samtal från pump renoveraren som efterlyser ifall det finns någon på detta forum som sitter på en pump i bra eller dåligt skick eftersom jag behöver delar som är svåra att få tag i och har lång leveranstid. Det är en pump till en 12ventilare årsmodell -94 Haft mycket på jobbet och därför inte uppdaterat det som hänt efter resan upp till Sverige. Måste annars säga att den är ortoligt skön att köra trots nedsutten förarstol. Körde i snitt 85mil per dag i fyra dagar och hade inte det minsta ont i kroppen vilket är omöjligt med min 150:a. Förbrukningen stannade uppmätt med gps på 1.1 liter och då pendlade det mellan 100-110km/h vilket får anses som klart ok. Min dotter klagade inte en enda gång så det var bra betyg. Kommer att börja ta lite foton allt eftersom så att ni kan följa resan från sliten till fin bil igen! Mvh, Kristian
  9. Hej, har du telefon laddare inkopplad i 12 voltsuttaget?. Har varit med om att icke ”original” dvs billiga laddare kan slå ut mottagningen för radion. Hade en 120 som radion var värdelös och funderade på att köpa antennförstärkare men läste på något forum om problem med laddare i cigg uttaget. Drog ur den och viola så funkade radion perfekt igen. Billigaste quick fixet någonsin mvh, K
  10. Lägg till 10 på 70! Mvh, K
  11. Jaha, nu kom dagen som jag inte trodde skulle komma! Min KZJ73 är SÅLD (till någon på forumet) Haft bilen i 6 år och varit extremt nöjd med den under dessa år. Hoppas nu att den nya ägaren kan få njuta av den många år framåt. Bilen knappt inkörd med sina 13.000mil på mätaren. Nästa vecka bär det av till Madrid för att köra hem nästa Land Cruiser. Mvh, Kristian
  12. Hej, igen. Skall försöka göra ett par bilder under resan och dokumentera om det finns intresse. Det är som sagt en liten chansning det hela men det värsta är väl att bilen går sönder. Skall bli roligt att gunga fram genom Europa. Säljaren slängde med plåtfälgar med 275/70 med snällt landsvägsmönster så att jag slipper köra på M/T däck. mvh, K
  13. Hej, igen nu är bilen betald och det vart 94:an, den manuella. Flyger ner med min dotter till Madrid den 3:e och min syster kör upp bilen från Malaga den 7:e bär det av mot Stockholm. Skall bli lite roligt med lite äventyr. Kamrem, filter, oljor är bytta nyligen. Dieselpumpen samt spridarna är genomgångna nyligen. Ac:n nyligen påfylld så förhoppningsvis kommer vi hem i ett stycke .
  14. Hej, igen alla som följer mitt lilla äventyr. Har fått hur mycket information som helst när det gäller denna bil och den är utan tvivel i ett mycket bra skick (superskick). Importerad till Spanien från Tyskland 1996. En ägare i 19år sedan nuvarande som åkt typ 500mil sedan han köpte den. Mil-talet verkar gå att styrka med hjälp av besiktningen. Det som grämer mig lite är att det är automat (vet att många verkar tycka om det) och att det blir en hel del pengar som skall ut. Jag gjorde en liten manöver och kontaktade den bil som jag var intresserad av tidigare men ägaren valde att behålla. Sockrade hans ursprungspris lite grand och han gav med sig. Har fått se lite film på underredet och det är garanterat rostfritt, bara avlagringar av smuts och sand. Denna bil är en manuell bil från 1994. 28.000mil , fulldiff(fungerande), originalwinch, snorkel, 16", dieselpump/spridare nyligen genomgångna, kamrem nyligen bytt samt servad, bromsar från 95-97, fungerande AC, taklucka samt hel och ren tygklädsel (7-sits). Den skall till en verkstad i eftermiddag för en genomgång av alla funktioner. Denna bil klar i Sverige för 145.000kr och den andra för 230.000kr. Någon som har synpunkter 😋 Mvh, Kristian
  15. Har pratat med säljaren tidigare om ifall bilen är omlackad eller ej. Det skall finnas lite små detaljer som är omlackerat. en skärm ock balluckan. Det skall dock vara väl utfört. Skall bilen vara i ett perfekt ej omlackerat skick menar du? Det blir nog svårt att hitta en bil som är helt perfekt, har ju trots allt gått 16.000mil. Jag håller med dig om att det är mycket pengar för en gammal bil (jätte mycket), men de verkar inte finnas i mängder.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.