Gå till innehåll

Halvvägs

Members
  • Innehållsräknare

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

  • Dagar Vunna

    1

Halvvägs senast vann den dag 7 december

Halvvägs hade det mest gillade innehållet!

Webbplatsen Anseende

7 Neutral

Profile Information

  • Ort
    Stockholm
  • Jag kör
    Land Cruiser KZJ73

Senaste Profilbesöken

232 profilvisningar
  1. Halvvägs

    Hdj80

    Håller med! Det känns som att bilarna saknar en växel för landsväg. Jag förstår filosofin i terrängen där man inte åker med hög fart. Det blir lite väl surrigt i 110km i timmen. Våran 150:a från 2014 är betydligt bättre men även den skulle man vilja ha lite lägre varv på. Vi får se vad som kommer fram gällande Hdj 80:an och om vi kan komma överens om ett pris. Bilen skall ju sedan transporteras upp hit på ett eller annat sätt. Är det någon som har koll på kostnad för att ta den med transport? Egentligen skulle det vara en fröjd att ta den upp för egen maskin men det är tiden som saknas. Kommer ihåg att jag körde min Jeep CJ7 med 33" fram och tillbaka till Spanien 2ggr. Det var mycket man orkade förr 😊 Mvh, Kristian
  2. Halvvägs

    Hdj80

    Hej, igen jag har nu haft min Kzj i 5år och det är en bil som jag tycker väldigt mycket om. Jag hade en hel radda med ombyggda Jeep CJ7:or i slutet av 80 början av 90-talet. Flyttade ner till Spanien och började med skärmflygning. Detta innebar att man alltid behövde bra blir som klarade att klättra upp/ner för bergen för att hämta folk. CJ7:an funkade utmärkt med 33” och lagom höjning. Det jag noterade då var dessa Kzj modeller med små diesel motorer 2,5/ 3,0 liters klättrade som bergsgetter överallt helt original. När jag väl flyttat tillbaka till Sverige så började jag leta efter dem här. Det tog typ 17 år innan jag hittade en fin 3,0 här i Sverige . Har typ inte åkt i någon som helst terräng med den så jag får väl säga att jag är en asfalts-cowboy mer än hardcore terräng förare. Jag vill alltså inte bygga om bilen för mycket utan jag är mera för att allt skall funka som det är tänkt och förbättra lite här och där. Kanske en liten höjning och då menar jag liten, bra dämpare (gärna tyska😀). Lite grövre däck typ 33” sedan är jag nöjd. Mvh, Kristian
  3. Halvvägs

    Hdj80

    Tack, Priffe för snabbt svar! JA den från 1996 med låga mil intresserar mig mycket. Jag har en kille som skall gå igenom den om ett par dagar. Vi får se vad det blir för resultat. Hoppas att det mest är kosmetiska skador om det finns några. Då är alltså turbo att föredra men den utan är det inget fel på utan att den är "slö". Vad menar ni med "slö"? Min KZJ 73 med 3,0 (125hk) är ju ingen raket direkt men den hänger med trafikrytmen. Dock surrar den lite mycket efter 100-105km i timmen. Hur upplever ni som har dessa HDJ80 modeller. Vad är en bra march-fart? Mvh, Kristian
  4. Halvvägs

    Hdj80

    Hej, Mecki Tack för ditt svar. Jag lovar att återkomma gällande köp av denna bil eller ej. Bilar som är aktuella för mig hittar jag bland mina vänner på "landet i Spanien. Rost skall inte vara något problem då det blir väldigt lite av det där. Snarare så får man sanera dem på allt damm de har inne i bilen. Det jag märker är att de ofta tar hand om sina bilar ganska väl och lämnar dem till verkstäder som verkligen förstår sig på dessa bilar. Jag tänkte att en bil som är från 1990 skulle vara bra med tanke på skatten i Sverige. Jag har lärt mig att hellre betala lite mera för en bil och få en i ett så bra skick det bara går än att renovera själv. Inget fel med det men det kostar alltid mer än vad man tror och tar tid. Jag har kastat ut några krokar hos vänner som kan kolla av marknaden så får vi se vad dom skakar fram. Men om jag förstått det hela är alla bilar mellan 1990-1996/7 bra bilar och att man skall försöka gå på VX modellen då den är mera utrustad (mekaniskt). Mvh, Kristian
  5. Halvvägs

    Hdj80

    Sorry! Det visade sig vara en 96:a och inte en 91:a Mvh, Kristian
  6. Halvvägs

    Hdj80

    Hej, alla på forumet. Jag har för närvarande en Kzj-73 från 1994. Jag är nöjd med den och gör lite förbättringar då och då. Har alltid haft ett gott öga till Hdj80 som var väldigt potenta och populära när jag bodde i Spanien på 90-talet. Har börjat leta lite och förstått att det inte är det lättaste att hitta en fin för rimliga pengar. Då jag har bra kontakter utomlands är det där jag främst söker. Vad är det för skillnad på en VX och en GX? Vilken motor är det man skall ha eller föredra? Är det någon årsmodell man skall sikta på ? Har en bekant som har en fullservad lågmilare på 12.000mil från 1991 (VX). Den är totalt rostfri med tygklädsel och AC. Han begär runt 20.000euro. Är det skäligt? Jag ser att de få bilar här i Sverige har gått dina mil men ligger på hälften av det begärda priset eller strax över. Hoppas på svar från er Mvh, Kristian
  7. Hej, Jele
    Kristian här med den gröna KZJ73:an. Jag funderar på att sälja min. Vad kan en sådan vara värd realistiskt?
    Du är den som senast verkar ha köpt en. Min är en 94:a med 12800mil, snorkel, winch, dieselvärmare. Lite rost kommer i rutramen men inge allvarligt annars helt rostfri.

    Mvh, Kristian

    1. Jele

      Jele

      Hej,

      jag svarade dig via pm nu. Sorry för sent svar!

       

      jesper

  8. Halvvägs

    LC 70-serien el dyl

    Hej, Dogge var inne och kollade lite och såg att du eventuellt letar efter en KZJ73 Jag har en lågmilad från 1994 , 3,0d (125hk) mörkgrön metallic, snorkel, diesel-värmare, integrerad winch i fronten, vit hardtop .haft den sedan 2013 och den har gått 12,800mil. Orginal bil.helt rostfri under och då,menar jag rostfri. Kommer rost på 2små ställen i framruteramen som bör åtgärdas. Jag står i valet och kvalet om jag skall gå ”all in” och lägga en massa pengar på den eller sälja den. Du kan höra av dig om du tycker att det låter intressant mvh, Kristian
  9. Halvvägs

    KZJ73

    Hej, Inno Jag har inte varit inne på forumet på ett tag. Ja, jag har en grön 73:a Jag kan vara intresserad av delarna om de är i bra skick. Du kan väl höra av dig. mvh, Kristian
  10. Halvvägs

    KZJ73

    Hej, Mecki! Tack för ditt snabba svar. 31" går utan problem in under orginal fjädringen. Är lite emot att höja den men om det ställer till det med att få bra kvalitetsdelar så kan jag överväga att hja den 2". Jag gick in snabbt in på det du rekommenderade och fann snabbt saker som jag behöver. Skall kolla efter jobbet när jag har mer tid. Tack för hjälpen
  11. Halvvägs

    KZJ73

    Hej, är ny här på forumet Har en fin lågmilad Kzj73-94. Bilen har ”satt” sig lite och jag tänkte åtgärda det med nya fjädrar och dämpare. Har tittat lite på Ironman/OME satser och 285/75-16. Har ester mycket funderingar beslutat mig att internet höja bilen utan försöka hålla orginalhöjden eller en minimal höjning. Detta är en bil som inte kommer att åka någon seriös terräng utan 98% på väg. Hade tänkt mig att gå upp från 15” till 16” med däck så att det motsvarar 31”. Nu kommer mitt problem! Hur jag än gör så hittar jag inga spiralfjädrar till bilen. Har googlat i timmar och det enda jag hittat är höjningssatser. Om någon vet var man kan hitta kvalitets fjädrar skulle jag vara väldigt tacksam Mvh, Halvvägs
×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.