Jump to content

Halvvägs

Members
  • Content Count

    71
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    7

Halvvägs last won the day on June 11

Halvvägs had the most liked content!

Community Reputation

64 Excellent

Profile Information

  • Location
    Stockholm
  • I drive
    Land Cruiser KZJ73 (såld), Land Cruiser HDJ80

Recent Profile Visitors

503 profile views
  1. Ok, tack! Skall gå in och kolla snarast. Skall posta lite foton inom kort på vad jag sysslar med . Har för första gången sett över underredet för att se om det finns någon rost att åtgärda på kaross eller någon annanstans. Fick lite hicka när jag såg Erikc:s skärmkanter under skärm breddarna. Tänkte att ännu en sak att åtgärda. Har tittat igenom skärmkanterna och allt är 100% friskt. inte ett tecken på rost någonstans. Underredet dvs undersidan på karossen var alldeles brun av sant samt fett/olja från knutar och kors. Det var svårt att få en uppfattning av vad man egentligen såg där under. Efter en snabb tvätt med fälg syran vi använder på jobbet framträdde en perfekt oskadad yta med lite nött original färg/grundfärg. Lite tur skall man ha efter att dåligt men hittat. Det verkar som att bilen har klarat sig 100% från rost masken! Ramen är 100% frisk med sin original färg(slät) förutom vi bakre hjulhuset där föregående ägare sprutat body för att det skulle se bättre ut vid försäljningen. Den kunde jag delvis tvätta bort med hetvatten tvätten. Axlar är såklart lite rostiga men inget farligt. Lite blästring så blir det fint. Mvh, Kristian
  2. Har, vad betyder GSP drivknutar? Min är en 94 Mvh, K
  3. Hej, och tack för svar. Jag kommer att bygga overlander "light" så speciellt mycket terräng kommer det nog inte bli utan mest landsvägs mil. Kommer att ha 16 tums fälgar och motsvarande 32 eller 33 tum på däcken. Vanliga 2 tums höjningen.....
  4. Hej, igen! Har nu monterat det mesta och det känns bra. Dock så stötte vi på patrull och måste byte de berömda CV-joint:arna. Nu till frågan Kollar man hos Micky på Europe 4x4 så finns det eftermarknads för en femte del av priset för en original. Är det någon som har erfarenhet? Micky säger att de inte haft några reklamationer på eftermarknads delarna och jag har ingen anledning att misstro honom. Sedan börjar man tänka att det kanske är lika bra att byta alla axlarna (inre) i framaxeln vilket då leder fram till ett kit för 14.000kr men med livstids garanti (vet inte hur länge jag lever!) Vågar man köra eftermarknads delar i axeln dvs 2st CV-joints och de två inre axlarna eller skall man gå på original eller på "kitet" som skall vara "state of the art". Dyrast blir det med original som vanligt Mvh, K
  5. Tack för svar på de olika fetten. Jag har förstått att det blir svårt att regga till personbil om man reggar som lättlastbil först. Förhoppningsvis har jag fått bilen i det skick jag vill ha den inom något år eller då och då är det bara att invänta 30 års dagen och tillika skattebefrielsen. Men har vi riktigt tur så ändrar politikerna gällande denna regel 😀
  6. Skall också besiktiga bilen (regbesiktning) inom kort. Vet någon vad det är som gäller då? 80:an är höjd sedvanligt ca: 2tum. Är det något som de reagerar på? Måste däcken vara original storlek eller kan man ha större på? Är det något speciellt jag bör tänka på. Tänkte besiktiga den som personbil och därefter regga om den till lättlastbil. mvh, Kristian
  7. Hej, allesammans! nu har stunden kommit till att börja fixa till 80:an rent mekaniskt. Skall byta avgasrör (komplett), motorfäste, växellådsfäste, montera nya kardanen, byta kamrem med spännare, hjullager runt om, gå igenom framaxeln en bit in. Serva den med filter, oljor, montera genomgångna spridare, renoverad dieselpump, styrstag , leder plus lite mera smått och gått. Har en fråga! Vilket fett är det man har i framaxeln som många tar fel på. Vad heter det mera exakt.Är det samma fett som man använder till hjullagren? Om inte vad är rätt fett för hjullagren? mvh, Kristian
  8. Ser bra ut Eric! Vet inte om jag vågar att ta av mina för att kolla 😋 Mvh, K
  9. Super! Det erbjudandet skall jag nappa på närt idén kommer dit 👍 Mvh, Kristian
  10. Hej och tack för bilderna. Skall ta mig en närmare titt på reservhjulshållaren. Funderar vidare på hur man skall kunna lösa inredningen på ett bra sätt. Synd att man inte kan hitta en gammal räv som kan mecka med dessa dinosaurier till bilar. Har inga problem själv med att mecka men det skulle kännas trevligare att hitta någon som kan dessa på sina fem fingrar. Skulle behöva hjälp med ventilinställning. Vet inte om det är straight forward eller är det med schims ( hur man nu stavar detta). Har kollat lite på youtube och hittat en film där man schimsar in rätt avstånd. Det är typ sådana manövrer som jag inte har kunskap till. Mvh, K
  11. Super! Jag ser att det är ett polskt företag. Skall be en av mina anställda att ringa dem, eftersom han behärskar språket. Om man vill ha ”lådsystem/plattform” i bak på bilen, är det något man bygger själv eller köper färdigt? Googlar ma så verkar det finnas hur många olika varianter som helst. Såg att ARB har färdiga lådor men jag antar att de kostar en slant (dyrt). det finns ingen här på forumet som har ett att sälja? Kan vara ett objekt som redan är påbörjat eller ett färdigt. Mvh, Kristian
  12. Japp! Någonting åt det hållet. Vad tror ni som vet och kanske har erfarenhet av en sådan modell? när man tittar på de mera ”rejäla” stötfångarna med reservhjulshållare så blir det så sjukt tunga saker man hänger på. Förstår ifall man skall ut i seriös terräng och är rädd för stock och sten. I mitt fall så blir det inte aktuellt med så avancerad körning. jag skall inte ha större hjul än vad som motsvarar max 33 tum. Klarar denna konstruktion av den vikten tro utmana att den börjar ”äta” sig igenom karossen? Jag gillar definitivt stuket på den Mvh, Kristian
  13. Tack! Hittade precis dit själv. Kul läsning Det är något åt det hållet jag tänkt mig. Mvh, K
  14. Dum fråga Klydd, hur hittar jag gamla ”trådar” mvh, K
  15. Hej, igen allesammans! Sommaren börjar gå mot sitt slut och nyss hemkommen från vandring i Dolomiterna med hyrd ”plåtis” husbil. första gången på semester med en husbil vilket var intressant. Lite som att bo i ett dockskåp. Trevligt att vandra och en hel del intressanta ”Overlander” truckar har man tittat (kommit ikapp) på motorvägen. konceptet taktilt verkar vara väldigt populärt där neråt och jag och min sambo har börjat tänka lite i banorna att när vi nu gör iordning 80:an bygga den till en ”Overlander”- light. Är inte så mycket för tunga stötfångare fram/bak utan försöka behålla de som sitter men kanske montera utanpå liggande reservhjul, göra en fin funktionsduglig plattform bak med det nödvändigaste. Kyl , kök , vatten och lite extra batteri- kapacitet. har som sagt köpt på mig en hel del reservdelar för att börja ”nolla” axlar, motor, växellåda, bromsar. Renoverat kardan, spridarna och dieselpumpen har jag hunnit med, nästa är att skicka iväg turbon för genomgång. är det någon på forumet som känner till någon seriös meck i Stockholms trakten som kan mecka med dessa bilar? vet någon om vart man skall söka efter den utanpåliggande ”ställningen” till reservhjulet? Har för mig att jag sett något eftermarknads system som tillåter original stötfångaren. Har sett att taktilt har avhandlats tidigare. Har kollat runt men det verkar finnas flera modeller än man kan räkna Mvh, Kristian
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.