Jump to content

Simon.91

Members
  • Content Count

    26
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    1

Simon.91 last won the day on March 10 2019

Simon.91 had the most liked content!

Community Reputation

16 Good

Profile Information

  • Location
    Östersund
  • I drive
    KZJ70
  • Occupation
    Reparatör

Recent Profile Visitors

450 profile views
  1. Ja detta har ju dratt ut på tiden. Men hur som så fick jag iväg topp nr 2 till motorfirman som konstaterade att även den är sprucken. När jag rev den så blev jag även varse att kammen inte mått något vidare. Den sämsta insugskammen var 2 hundradelar under minimimåttet, medans den sämsta avgasnocken var 1,52 millimeter (!) för låg/sliten. Lagerlägena var något under minimitoleransen. Hade det inte varit för den nedgångna nocken så hade jag nog fortsatt kört med denna kam. Även 2 av shimsen för ventilspelet var lite väl slitna. (0,2 & 0,14mm). Kammen från tropertoppen då? Jo där var det bakersta lagerläget lite tussigt, så motorfirman tyckte inte att den var något att plocka i heller. Överfall nr 5 från kamdrevet räknat. Lagerläge nr 5 Hur som haver så fattas det nu 12 693,11 sek på mitt paypalkonto och BANDEL Automobiltechnik GmbH är förhoppningsvis i full färd med att packa 1st AMC topp med kamaxel för frakt norrut. Ebay.de förmedlade affären.
  2. Nu är det igång, började mitt i dagen och gjorde kväll för en stund sedan. Lär väl gå en halvdag för lite rengöring mätning och bedömningar härnäst. Man såg inget tydligt på packningen. Och det är kanske mindre troligt att den skulle va paj iom att det är en stålpackning. Jag lutar åt att dom får provtrycka den här toppen med, men har lite svårt att bestämma mig. Den är ju troligen trasig. Fast det skull ju vara väldigt fånigt om den inte var det, och man lägger ut 8-10 tusen i onödan för att man velat spara 1100:- 😂
  3. Ja visst, det är ju lite troll i detta. Jag kan inte släppa känslan att mycket av problemen med dessa toppar börjar med att orginaltoppen spricker pga någon ägares blunder/otur. Alltså i praktiken att motorn körs i kok. Sedan skaffar man en billig topp från ett östligt land som ligger lite närmare än Japan. Dessa har då, så att säga ojämn kvalitet. Och vips har man bekymmer igen utan att man haft någon kokning. Men detta är bara en känsla då jag har lite för lite erfarenhet av andras olycka. Vad tro @dansken ? Så här ser prisbilden på prylarna ut, om man tar allt från Toyotas åf i Östersund. Alla priser är per st. Topplock, tomt 35800:- Topplockspackning 1800:- Topplocksskruvar 90910-02112 104:- Ventilkåpspackning 11213-67010 301:- Kamaxeltätning 90311-32020 197:- Tätning, spridare 11177-64010 43:- Grenrörspackning 17173-67020 937:- Insugspackning 17177-67011 56:- Termostat 90916-03118 723:- Termostatpackning 16346-30010 90:- Packning övre kylarsl. 16341-67020 126:- Troligen ska det läggas till glödstift på detta med. Det verkar som att man inte kan flytta över dom? Topplockspackningen finns i olika tjocklekar.
  4. Hej igen! Motorfirman ringde igår, och tyvärr så är reserv toppen sprucken den med. 😐 Redan när jag lämnade den så anade han att det varit vatten i cylinder två (från vänster på bilden) pga av att förbränningsutrymmet är lite annorlunda i ytan. Och när han provtryckte den så var den inte tät. Typiskt, men så är det att hålla på med begagnade grejer. Jag misstänker att även detta är en eftermarknadstopp då den ända märkningen jag hittar är ett anonymt gjut nr. Den kan ju vara från Toyota ändå. Men jag inbillar mig att den isf vore märkt på något sätt. Då är ju frågan vad man hittar på nu! Jag lutar åt att man kanske ändå får riva loss toppen som sitter där, få den kollad och sedan om den är trasig beställa en ny. Bara hoppas att det går att skicka saker internationellt utan att det tar flera månader framöver. Ingen som har erfarenhet av detta, och vet något om olika eftermarknadstoppars livslängd?
  5. Hej! Nu har jag bekymmer med min topp. Bilen ryker lite vitt när den är kall, värmen i kupen är ojämn, det stormar i kylaren, där jag även får så pass högt tryck att kylarlocket öppnar och överfyller expansionskärlet. Jag verkar alltså ha drabbats av ett sprucket topplock, alternativt en blåst topplockspackning. Det finns ju lite skrivet här på forumet redan, men jag tänkte försöka samla lite info här medans jag lagar till min bil. Det jag vet om bilen är att förra ägaren bytte ett topplock då något hände honom. Jag kommer inte ihåg vad. Idag har bilen gått ca 31500 mil och det har nog blivit runt 2500 mil/år i min ägo. Jag har inte kört bilen särskilt hårt och har inte varit med om att det fattas kylvätska eller att den skulle kokat. Det den kan ha fått vara med om är ju givetvis kallstarter vintertid - dock inget extremt. Det finns ju rätt mycket skrivet om detta problem på nätet, roughtrax har en sammanfattning. Men i korta drag verkar det som att toppen är lite för vekt konstruerad och blir känslig mot för höga temperaturer. Detta i kombination med ett instrument som tar god tid på sig att varna för hög temp, och enligt vissa att termostatens placering gör kylsystemet för långsam på att reglera. Vad gör man åt detta då? Dom flesta verkar vara överens om att man köper en ny topp och kostar på kylsystemet med en massa nya saker för att det inte ska hända igen. Men i mitt fall då, jag har ju inte har blivit varse någon varmgång. Köpte man en lite för billig topp förra gången? Det verka gå att köpa topplock från 2000:- + frakt och uppåt. Ett nytt "tomt" topplock kostar idag 38 500:- på Toyota. Många verkar vara överens om att AMC topparna är av bra kvalitet. Dom kan även vara "förstärkta" vilket Toyotas egna från senare årsmodeller även lär vara. Hur som helst hade forummedlemmen Trooper kvar delar till sin skurna 1kz-t motor, så jag gjorde affär på den toppen, som han så vänligt postade till mig. Min plan nu är att få en motorfirma att kolla Trooper-toppen så den är juste innan jag börjar riva i bilen. Samt att titta lite mera på vad det behövs för grejer runt om. Är det någon annan som har åsikter eller tips på vägen? Det borde ju finnas någon som varit utsatt för samma bekymmer. /Simon
  6. Simon.91

    1KZ-T i delar.

    Vad bra! Det verkar som att jag har en spricka i min topp, lär väll inte ha sån tur så att det bara är packningen. 😑 Vad begär du för den, och kan du tänka dig skicka den?
  7. Simon.91

    1KZ-T i delar.

    Har du kvar några delar? Jag kan vara intresserad av först och främst ett topplock.
  8. Simon.91

    Simons KZJ70 LX

    Lagret var för övrigt ett st 6308-2RSR C3, vet inte riktigt vad det andra R:et står för i beteckningen, kanske att det är någon slags förstärkt gummitätning ? annars var det ett helt vanligt C-3 lager. Sen så är det ändå kanske bra att köpa satsen så att man får med krympringen och tätningarna. Skulle förstås fotat lite mer när jag höll på.... Idag blev avgassystemet sig själv igen! Röret efter flexslangen, under passagerargolvet. Det gamla var helt av där på slutet. Och sista biten som mynnar ut bakom vänster bakhjul. Såg att anslutningen mot dämparen var dålig med, så det blir att se över det med vad det lider. Hoppas jag inte tappar mina nya rördelar innan dess bara! ?
  9. Simon.91

    Simons KZJ70 LX

    Ja tätt verkar det som det blev ? Något som inte höll tätt så länge var höger axelhalva som med hjälp av lagerglappet behagade att släppa ifrån sig oljan ner på backen. Och detta i höstas när vi var mitt i värsta flytt-ruschen ? Klöv den inre lagerbanan, och la en liten svets i den yttre så hoppade dom loss så snällt. Å så var vi på rull igen!
  10. Det kanske är reglerat hur det ska gå till, men man kan ju se till att bilen inte är nytankad med. Många bäckar små...
  11. Simon.91

    Simons KZJ70 LX

    Så här fint blev det i hjulhusen☺️ Kanske rosten håller sig borta ett lite längre tag. Har gjort färdigt och satt ihop bak nu. Glappen i hjullagren får bli nästa sväng istället. Blev istället att dyka på frambromsarna, dom som startade denna bromsöversyn. Utslitna belägg, vänster fram. Två av kolvarna satt bra nog fastrostade, så där har ju bromsarna släpat lite. Dock inget som märktes på besiktningen. Inte vackert ? Men jag sätter ihop med gamla tätningar & kolvar så länge iaf. Får jaga fram nya att ha på reserv så länge. Värt att notera är att klossarna fram hade ungefär samma pris på Toyota som hos lokala bildelsfirman. Alltid roligt med originaldelar ?
  12. Simon.91

    Simons KZJ70 LX

    Är nästan färdig med andra sidan med, ska bara plockas ihop det sista. Höger Stickaxel glappar 0.3mm radiellt och 0.7mm axiellt. Vänster sida glappar 0.1mm radiellt och 0,35 axiellt. Skillnad är det helt klart ?
  13. Simon.91

    Simons KZJ70 LX

    Mer Godis från Toyota! Nu är det bla. bromsarna som ska få sig en omgång. Är nere på skrikblecken fram, och bak såg det inte så vackert ut heller. Byter självjusterarna med, dom tandade hjulen var så pass slitna att det var ett himla bök att justera ihop backarna för att få loss trumman. Å så var ena sidan ihop. Passade på att laga några rosthål längst ut på bromsskölden med. Tyvärr så glappar axeln en del radiellt. Iofs så är det ju en bit in till lagret från flänsen så det ljuger ju lite. Får prova mäta lite innan jag plockar ihop det sista. Hur beter man sig för att få ut en axelhalva smidigast? tar man dom 4 skruvarna på baksidan skölden och får med sig lagerhuset kanske? Antar att det inte är nå konstigheter inne i diffen som trillar ur läge när man drar ur?
  14. Kör med den oljan i min kzj-70 med.
  15. Simon.91

    Simons KZJ70 LX

    Kan tänka mig det! Detta hände nog samtidigt som förra ägaren körde sönder styrdämparen på en stubbe som hamna lite tokigt. Jag kör övervägande landsväg så det går nog bra. Men ska ha det i bakhuvudet nästa gång!
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.